וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

UBER: כל אחד נהג מונית. רעיון טוב?

רכב

12.12.2014 / 9:45

הכוונה להחדיר לישראל את אפליקציית UberX, שמאפשרת גם לנהגים מזדמנים לקחת נוסעים בתשלום מדירה שינה מעיני נהגי המוניות. לא מדובר על איום זניח, אלא על מלחמה קיומית לדברם. יו"ר איגוד המוניות, מותח ביקורת חריפה: "תדרדר עשרות אלפי משפחות לתהום כלכלית"

מונית נוסעים. ניר בן טובים
אפליקציית UBER. כל אחד יכול להירשם ולהפוך לנהג מונית. למי זה טוב?/ניר בן טובים

הדיווח שפורסם השבוע כי 'אובר' לא ממתינה לשר התחבורה ישראל כץ, והחליטה לגייס נהגים פרטיים - מרתיחה את יו"ר איגוד המוניות יהודה בר אור .לדבריו "ההחלטה של אובר מהיום חושפת את פרצופה האמיתי של החברה הבריונית. אנו מודיע באופן ברור כי כל נהג שיעבוד עם אובר – יהיה תחת פיקוח של עשרות נהגי מוניות. הפרטים שנאסוף יועברו למשטרת ישראל, למשרד התחבורה ולכל גורם אחר רלוונטי. את ההפקרות הזו אנו נעצור. לא נאפשר את זה ויהיה מה שיהיה".

לדברי בר אור, "אם הציבור חושב שמדובר על מהפכה צרכנית חיובית בתחום התחבורה הציבורית - אז הוא טועה בגדול. כניסת אובר לשוק הישראלי תגרום נזק בל ישוער לכלכלה הישראלית, תגדיל את מספר תאונות הדרכים ותדרדר עשרות אלפי משפחות אל תהום כלכלית" .

עוד מציין בר אור: "האפשרות לתת לכל נהג את הרשות להסיע נוסעים בשכר, תפגע במשק הישראלי והפגיעה תבוא לידי ביטוי במספר אופנים; ראשית כל, בניגוד לנהגי המוניות שעוברים ביקורות תדירות של רשות המיסים האפשרות להעלים מס כנהג של אובר – היא כמעט בלתי מוגבלת. לא צריך להיות גאון הדור בשביל לשער שנהגים שיעבדו עם האפליקציה, יבחרו מעת לעת להעלות לרכבם נוסעים בתשלום, בלא שידווחו על כך או שהדבר ירשם. וכך, הרי שהשימוש באובר לא יעלה את תדירות השימוש בתחבורה ציבורית אלא יגרום לכך שסכומי כסף ניכרים ישארו בכיס של הנהגים, בלא שידווח עליהם, בלא שישולם עליהם שקל אחד למדינה".

seperator
"יש כאן 22,000 מוניות, קרי 44,000 נהגים שעובדים בשכר נמוך ביותר שלא יוכלו להשלים עם החלטה אומללה שתדרדר אותם עמוק לתוך התהום הפיננסית"

"אין ספק שאנחנו לא נוכל להשלים עם העניין הזה" אומר יו"ר איגוד המוניות, שלא חוסך בביקורת כלפי האפליקציה החדשה ומפעיליה. "לא ייתכן שנהג מונית ישלם מעל רבע מיליון שקל על הזכות להפעיל מונית, ובאותה הנשימה יאפשרו לכל נהג לבצע את העבודה הזו. זו חרפה ואנו לא נוכל לשאת את המשמעויות שלה על גבנו - שגם כך קורס נוכח המצב הקטסטרופלי של הכלכלה בישראל. לפיכך, אם אובר אכן תיכנס, אנו נדרוש מהמדינה להחזיר לכל נהג ונהג את הכסף שהוא שילם בגין הזכות להפעיל מונה, שכן מדובר באי עמידה של המדינה בהתחייבות שלה".

על פי נתוניו של בר אור, מדובר על סכום גבוה ביותר של כשבעה מיליארד שקלים, כפועל יוצא של 22,000 נהגי מוניות שידרשו את ההחזר. "אם המדינה לא תשיב לנו את הסכום – אנו נפעל בכל האמצעים שעומדים לרשותנו בכדי לגרום לכך לקרות ובכלל זה, גם פניה לבג"צ וכל אפשרות חוקית אחרת".

"אולי הציבור אינו מודע לכך", מדגיש, "אולם המונה במונית מכויל על בסיס תעריף של 17% מע"מ בעוד שבפועל, נהגי המוניות נדרשים לשלם למדינה 18%". כתוצאה מהכשל הזה, עולה כי כל יום מפסיד ענף המוניות 100,000 שקלים. מדובר על הפסד שנתי בהיקף של 360,000,000 שקל. בר אור מציין כי פנה לשר לפיד, אולם לדבריו "לפיד לא הביע עניין לטפל בעיוות הזה".

בהתייחס למצב הבטיחותי, מונה בר אור בעיות נוספות שעלולות לצוף: "מספר תאונות הדרכים כאן הוא שערורייתי ביחס לכל קנה מידה, בעוד ששיעור נהגי המוניות שמעורב בתאונות – הוא מזערי. אנחנו, בניגוד לכל נהג אחר, עוברים הכשרות, נמצאים בפיקוח מתמיד של משרד התחבורה וזאת בניגוד לנהג רכב פרטי שלאחר הוצאת רישיון הנהיגה אין עליו כל פיקוח. מסתובבים בכבישים נהגים שיכורים, מסטולים, קפריזיים – האם זה הנהג שהאמא רוצה להפקיד את ההגה בידו כאשר היא נוסעת עם הילדים שלה? מי יודע אם הנהג הוא לא עבריין מין? פדופיל? יש כאן סכנה ברורה וחד משמעית והציבור חייב להבין את זה: האסון בו מעורב נהג של אובר יקרה הרבה יותר מוקדם מכפי שההשערות הפסימיות גורסות".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
seperator

לדברי עו"ד אלעד שור, מומחה לדיני תעבורה: האפשרות כי כל נהג יסיע נוסעים בשכר היא בלתי סבירה. לא יעלה על הדעת שנהגים לא מקצועיים יקבלו אחריות על הסעת נוסעים. כיום נהג מקצועי צריך לעבור מבדקים שונים, רפואיים ואחרים כולל מבדקים פסיכולוגיים. אם המדינה רוצה לתת היתר לכל נהג להסיע נוסעים בשכר ללא שהדבר יעשה תחת בקרה מחמירה ביותר – זו החלטה מסוכנת ביותר שטומנת בחובה סיכון מאוד משמעותי לציבור המשתמשים בדרך. לא יעלה על הדעת כי המדינה תתיר לכל פסיכופט בפוטנציה להסיע ילדים וילדות. מדובר פה על חיי אדם והשיקול הכלכלי או הרווח לכאורה שציבור יפיק מכך מתגמד גוגל מונים אל מול הסיכון הדרמטי שכרוך במתן היתר להסעת נוסעים לכל פרחח.

seperator
"מי יודע אם הנהג הוא לא עבריין מין? פדופיל? יש כאן סכנה ברורה וחד משמעית"

היבט נוסף שמתאר בר אור, הוא הצפיפות הבלתי נסבלת שקיימת גם כך בכבישי המדינה ומעלה את הסיכון לתאונות ותקריות בשיעור חד: "האם מתן מוטיבציה לנהגים להיכנס למרכזי הערים על מנת להעלות נוסעים תתרום להפחתת העומס? כמובן שלא. בפועל, אם כיום יש נהגים שמעדיפים לא להיכנס למרכזי הערים בשעות העומס, אז המצב הזה ישתנה לרעה והצפיפות בכבישים תיהפך מבלתי נסבלת לקטסטרופה".

כך או אחרת, מסביר עו"ד אסף ורשה, כי הסעת נוסעים בשכר ללא קבלת כיסוי ביטוחי מתאים היא עבירה. על פי החוק, כל מי שירצה לקחת חלק בעניין אובר, יידרש לוודא קודם שיש לו ביטוח גם להסעה בשכר. הסעת נוסעים ללא כיסוי ביטוחי זו החלטה שיכולה מלבד ההיבט הפלילי, במקרה של תאונה – להביא לתביעה כנגד הנהג בסכומים שיכולים להגיע למיליוני שקלים. אני מציע להמתין ולראות כלל אם תהיה חברת ביטוח שתסכים להרים את נטל הכיסוי הביטוחי בהקשר הזה.

בשורה התחתונה, "זה אנחנו או הם" מעיר בר אור. "תעשה לבד את החשבון: יש כאן 22,000 מוניות, קרי 44,000 נהגים שעובדים בשכר נמוך שלא יוכלו להשלים עם החלטה אומללה שתדרדר אותם עמוק למעמקי התהום הפיננסית. והציבור חייב להבין כי אובר לא תוכל לאורך זמן לגבות את אותו המחיר. אין ספק כי בתוך זמן קצר הם ירצו להתחיל להרוויח והם יעלו את העלויות. גם גט טקסי נתנה בהתחלה מחיר תחרותי. כיום היא לוקחת תעריף יותר גבוה מכל התחנות".



עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

  • עוד באותו נושא:
  • מוניות
  • UBER

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully