וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 נקודות למחשבה על מבצעי סוף השנה בענף הרכב

מיכל רז חיימוביץ'

15.12.2014 / 11:10

לפני שממהרים להתלהב מהמבצעים בענף הרכב, כדאי לבוא מוכנים מהבית, לא להתלהב מהטריקים של "שנת המודל", לשקול אפשרות של רכישת רכב אפס ק"מ מליסינג ולזכור שגם בשנה הבאה יהיו סיבות טובות להנחות

סוחר רכב. ShutterStock
סוחר רכב/ShutterStock

בשנים האחרונות לא עובר חודש מבלי שיבואנית רכב יוצאת במבצע "לוהט" ו"חד פעמי" עם הנחות של אלפי שקלים, ולעתים עשרות אלפי שקלים, על דגמים שונים: המכירות מתנקזות לסוף שבוע של הנחות "יוצאות דופן" ולקמפיינים המיועדים לעמיתי מועדוני הצרכנות השונים עם הנחות בלעדיות, שבפועל מוענקות כמעט לכל דורש. המצב הזה מביא לכך, שהלכה למעשה מחיר המחירון הרשמי של המכונית הוא פיקטיבי ומהווה רק סמן עליון שממנו תקוזז ההנחה באמתלה כזו או אחרת. הפערים הללו התרחבו משמעותית בעקבות התחזקות השקל בשנתיים האחרונות, שכמעט לא לוותה בהורדה רשמית של מחירי המחירון.

גם החודש, שהוא "חודש המבצעים" בכל תחום כמעט, יבואניות הרכב יוצאות במבצעים בסגנון "רק היום" - רובן למשך השבוע הקרוב. לעתים מדובר בניקוי מלאי של דגמים שכבר שוחררו ממכס אחרי שמלאה להם שנה ממועד הייצור או בשחרור מהיר של דגמים בשיטת "שלם וקח", שיירשמו לשנה הנוכחית. אבל המבצע הנפוץ הוא הזמנת דגמי 2015 במחירים של דגמי 2014, כמו ביונדאי, הונדה או שברולט. היבואנים רומזים בכך שבינואר 2015 עלולים דגמים רבים להתייקר באלפי שקלים, אבל זה לא בהכרח המצב.

שנת 2014 היוותה את השיא של כל הזמנים במסירת כלי רכב, עם כ-250 אלף מסירות של מכוניות חדשות, והיבואנים נחושים להמשיך את המומנטום של השנה הפורייה הזאת גם בתחילת 2015 באמצעות הנחות המוענקות כבר היום. אפילו דלק מוטורס, שבעבר נחשבה משתתפת נדירה בנוף המבצעים, מצטרפת אל חגיגת ההנחות החודש עם אלפי שקלים הנחה על פורד או מזדה.

אם אתם מתכוונים לקנות מכונית חדשה, השבועיים הקרובים הם אמנם הזדמנות לא רעה למצוא עסקה משתלמת, אך הנה חמש נקודות שכדאי לחשוב עליהן כששוקלים לרוץ לקנות רכב במבצע:

על מה ההנחות?

"ההנחות מעמיקות בהתאם לדגמים מסוימים, מן הסתם הפחות פופולריים, שהיבואניות תקועות איתם במלאי", אומר גורם בענף ל"גלובס", "לכן, דגמים עם תיבת הילוכים ידנית יקבלו הנחה גבוהה יותר לעומת רכב משפחתי מבוקש, וצבעים פחות מבוקשים, כמו שחור, ישפיעו גם הם על המחיר, והנחות יוענקו בעיקר על מכוניות שעומדות בנמל קרוב לשנה ומהן היבואנים ירצו להיפטר בהקדם".

הסיבה היא שרכב שממתין בנמל במשך שנה יימכר לצרכן כרכב יד שנייה אחרי שהבעלות הראשונה תירשם על היבואן, ולכך כמובן משמעות במחיר.

הטריק של שנת המודל

צרכנים רבים בישראל שבויים עדיין בקונספט של "שנת המודל" כאינדיקטור לערך המכונית כאשר היא תגיע לשוק המשומשות. זאת, למרות שמ-2009 מנסה משרד התחבורה לייצר מצב ליניארי של קניית רכב באמצעות ביטול שנת המודל והחלפתה על ידי רישום השנה והחודש שבה הרכב עלה על הכביש בפועל, כלומר שוחרר ממכס ונרשם ברשויות. בפועל, רכב ששוחרר בתחילת דצמבר ונרשם בשנת 2014, ורכב שישוחרר בתחילת ינואר 2015 - לא אמורים לשאת הפרש משמעותי במחירון המשומשות שמתבסס על פחת חודשי. יתר על כן, יכול להיות מצב שרכב חדש ששוחרר בסוף 2014, למעשה יוצר בחו"ל אחרי רכב שנרשם ב-2015 אבל המתין בנמל 10 חודשים עד מכירתו. מכיוון שלרוכש אין דרך לדעת את תאריך הייצור בפועל, עשוי להיווצר מצב שבו מבצעים קוראים לצרכנים לשלם מחיר מלא על דגם 2014 ולקבל דגם משנת מודל 2015. במילים אחרות, יש כאן סוג של אחיזת עיניים תוך ניצול של מספר גורמים: קונספציית שנת הדגם הנטועה כה חזק בקרב הצרכנים, שיטת הפעולה של מחירוני המשומשות, והעובדה שמשרד התחבורה "מגן" על היבואנים ולא חושף את תאריך הייצור.

"אנשים לא מתייחסים לשינוי בשיטת חישוב מחירי המכוניות והם רוצים רכב עם שנת מודל מתקדמת יותר. מבחינת היבואנים, נוח לתת הנחה באמתלה הזו", אומר גורם בענף ל"גלובס", ומוסיף: "בשנים האחרונות מבצעי דצמבר הובילו לכך שחודש ינואר מהווה את השיא מבחינת המסירות לצרכנים פרטיים ולציי רכב. כדי לאפשר ימי מכירה גם במהלך ינואר ובפברואר ולחמוק מעליית המיסוי הצפויה, יש יבואנים שמשחררים מכוניות ממכס כבר כעת, כשהרישום יבוצע בינואר או בפברואר, וכך יוכלו להציע מבצעים גם לאחר עדכון המחירים הצפוי".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

שקל חלש-שקל חזק

גם שערי המטבע של ארץ המקור שממנה באה המכונית משפיעים על המחיר, כך שלצד רפורמת המיסוי, יש יבואניות שעשויות לייקר את המכוניות בשל היחלשות השקל. התחזקות הדולר, למשל, כבר שחקה באחוזים רבים את המרווחים של יבואני כלי רכב מתוצרת ארה"ב, קוריאה ועוד.

השפעת המס הירוק

צרכנים רבים חוששים שכבר ב-1 בינואר צפויה התייקרות בדגמי המכוניות הפרטיות עקב "עדכון המס הירוק", שמחמיר את הקריטריונים של פליטת זיהום מכלי הרכב ומקטין את הטבות המס, שמוענקות לכלי הרכב בהתאם לרמת הפליטה שלהם. החשש הוא שמדובר בהתייקרות של אלפי שקלים בדגמים פופולריים אצל מרבית היבואניות. האם החשש מוצדק? לא בטוח. בפועל, ההתייקרות הזו עשויה להיות מגולמת בצמצום ההנחות לצרכן ולאו דווקא בשינוי מחירי המחירון הרשמיים.

אפס ק"מ מליסינג

קיים כיום אפיק פעיל מאוד של מכירת כלי רכב "יד שניה אפס קילומטר" על ידי חברות הליסינג ומשווקים שונים, כלומר כלי רכב חדשים לגמרי, שכבר נרשמו על שם היבואן או חברת הליסינג, ומוצעים בהנחות רציניות - לעתים עד 20% ויותר ממחיר המחירון. כלי הרכב הללו מושכים את המחירים כלפי מטה ויוצעו גם בשנה הבאה.

מבצעי סוף השנה 2014 בענף הרכב, גלובס. גלובס
מבצעי סוף השנה 2014 בענף הרכב, גלובס/גלובס

בשורה התחתונה

אז כדאי לזנק על ההזדמנות או להמתין? תלוי במידת האופטימיות שלכם. אם תימשך מגמת התחזקות השקל ביחס לשערי המטבע, אין ספק שהשנה הבאה תהיה פחות ידידותית בכל הנוגע למחירי הרכב ובוודאי להנחות. מנגד, אסור לשכוח שלא מעט משווקים מלבים כיום את החששות של הצרכנים מפני התייקרות המחירים, ובפועל לרבים מהם יש עדיין מספיק "בשר" כדי לספוג התייקרויות מבלי להעלות את המחיר, והם נמצאים בלחץ תחרותי לא קטן.

אז למי שתכנן בכל מקרה לרכוש רכב בינואר, עכשיו זו עשויה להיות תקופה טובה. למי שימתין עשוי לגלות שהשינויים ב-2015 יהיו פחות דרמטיים ממה שמנסים לצייר אותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully