וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה ישראלים מעדיפים לקנות מכונית פרטית מחברת ליסינג?

16.12.2014 / 16:40

שוק הרכב עבר מהפכה ב-20 השנים האחרונות, והישראלים התאהבו בשיטת הליסינג. תנאי מימון נוחים, אחריות החברות על כלי הרכב והיצע גדול של כלי רכב בסניפים שונים ברחבי הארץ, הם רק חלק מהסיבות לשינויים בהרגלי הצריכה

ליסינג אוטו סנטר.
שוק הרכב משתנה
שני שינויים כלכליים-חברתיים סייעו לצמיחת ענף הליסינג והובילו לשינוי: התפתחות תעשיית ההיי-טק בשנות ה-90 והעלייה ביוקר המחיה בשנות ה-2000

להקת אפליקציה שרה בתכנית ארץ נהדרת על סגולותיו של רכב החברה, אבל שיטת הליסינג תופסת תאוצה גם בשוק הפרטי. בשנת 2011, 83% מכלי הרכב הפרטיים בישראל היו בבעלות פרטית ו-17% היו בבעלות שאינה פרטית, מהם 9.3% ששייכות לחברות ליסינג. מדובר באחוז נמוך לכאורה, אך אלה 9.3% שלא היו קיימים לפני עשור. בשוק רכב יחסית קטן כמו ישראל, המונה כ-2.85 מיליון כלי רכב נכון לשנת 2013, ונוכח מגמות השוק המשתנות, מדובר בשינוי גדול. יותר ישראלים מתאהבים בשיטת הליסינג הפרטי.

תנאי המימון

כמה מילים על המונח ליסינג, שכה שגור בפינו. משמעות המילה היא להחכיר. כאן נתמקד בליסינג הפרטי, שבשונה מהליסינג התפעולי, אותו מקבל עובד ממקום עבודתו, הלקוח הנוהג ברכב משלם את מלוא עלות העסקה, לרוב באמצעות מקדמה הנקבעת מראש, ותשלומים חודשיים קבועים למשך תקופה מוגדרת. ברוב המקרים, בסוף התקופה הלקוח יכול לבחור אם להחזיר את המכונית לחברת הליסינג ולקבל מכונית חדשה בתנאים חדשים במקומה, או לרכוש את המכונית מהחברה.

שני שינויים כלכליים-חברתיים סייעו לצמיחת ענף הליסינג והובילו לשינוי: התפתחות תעשיית ההיי-טק בשנות ה-90, שהובילה חברות רבות להשתמש ברכבי חברה ובכך תרמו להתפתחות חברות הליסינג והשרשת המושג בחברה, וכן שחיקת השכר והעלייה ביוקר המחיה בשנות ה-2000, שהובילו את בני המעמד הביניים לנצל את תנאי המימון הנוחים שהציעו חברות הליסינג כדי לרכוש מכוניות חדשות או משומשות.

נהיגה. ShutterStock
כמו בקנייה מאדם פרטי, תפעול המכונית ואחזקתה באחריות הרוכש, אולם הליסינג הפרטי מאפשר לצרכן גמישות רבה יותר/ShutterStock

רכישת רכב היא לרוב ההוצאה השנייה בגודלה עבור משפחה, אחרי ההוצאה על דיור. וזהו לב העניין – כסף. תנאי המימון הנוחים של חברות הליסינג מאפשרים ללקוחות פרטיים לרכוש רכב חדש למרות הון עצמי נמוך מאוד בעזרת פריסה לתשלומים, ובכך גם משקי בית מהעשירונים התחתונים יכולים לרכוש כלי רכב. ממחקר של רשות ההגבלים העסקיים ב-2013 עולה שמחיר קניית מכונית יד שנייה מליסינג פרטי נמוך בכ-4% עד 19% אחוזים ממחיר רכבי יד שנייה פרטיים.

זאת אחת הסיבות לכך ששיטת הליסינג הפרטי (מימוני) מתפתחת בשנים האחרונות. כשקונים מכונית מאדם פרטי מעבירים את מלוא הסכום בעת הרכישה, וצעד זה מכביד על משקי בית שאינם מסוגלים לממן הוצאה של עשרות אלפי שקלים בבת אחת ואף נאלצים לקחת הלוואות מהבנקים. אמנם כמו בקנייה מאדם פרטי, תפעול המכונית ואחזקתה באחריות הרוכש, אולם הליסינג הפרטי מאפשר לצרכן גמישות רבה יותר. החברות יכולות לסייע בקבלת מימון, או הלוואה, ובכך מאפשרות גם לשדרג את הקנייה. הקונה יכול לשלם סכום ראשוני לקנייה ואת השאר בתשלומים, או להתחיל מתשלומים ולבחור בסוף איך לשלם את היתרה. בנוסף, לחברות הליסינג יש לעתים עודף במלאי והן יכולות למכור כלי רכב חדשים עם 0 קילומטר, בהנחה משמעותית, ובכך הצרכן יכול ליהנות ממכונית חדשה במחיר זול יחסית לשוק, אפשרות שלא קיימת כשרוכשים מאדם פרטי.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אוטו סנטר סופי.
חברות השכרה וליסינג הן למעשה קניון רכב. הכול תחת קורת גג אחת
חברות השכרה וליסינג הן למעשה קניון רכב. הכול תחת קורת גג אחת. אפשר למצוא מציאות בשוק הפרטי, אבל יותר אנשים מעדיפים לחסוך בזמן, ולהימנע משיטוט מתיש בין אתרי אינטרנט כדי לאתר מוכר וכלי הרכב מתאים

נוחות

תרבות הקנייה בישראל השתנתה אף היא בשני העשורים האחרונים. יותר ויותר אנשים פוקדים את הקניונים. לפי מחקר של משרד התעשייה והמסחר ב-2008, כ-62% מהציבור פוקדים את הקניון על בסיס חודשי, מספר פעמים בחודש. איך זה קשור לכך שישראלים קונים מחברות ליסינג ופחות מאנשים פרטיים? נוחות. חברות השכרה וליסינג הן למעשה קניון רכב. הכול תחת קורת גג אחת. אפשר למצוא מציאות בשוק הפרטי, אבל יותר אנשים מעדיפים לחסוך בזמן, ולהימנע משיטוט מתיש בין אתרי אינטרנט כדי לאתר מוכר וכלי הרכב מתאים. בסניפי חברות הליסינג מוצאים הקונים הפוטנציאליים היצע גדול של מכוניות, ויש אפשרות להתרשם מהן, כשחברות הליסינג מעניקות את כל השירותים הדרושים.

עכשיו קחו "קניון מוטורי" שכזה, תפרסו אותו ברחבי הארץ, והנה לכם עוד סיבה לכך שיותר ויותר רכישות מתבצעות דרך חברות הליסינג – זמינות. בין אם בערים הגדולות או בפריפריה, לחברות הליסינג השונות יש יתרון מובנה על יבואני הרכב, להם סניפים בודדים לעומת מאות סניפים שיש לחברות כמו שלמה סיקסט, אלבר, אוויס, הרץ, אלדן ועוד. כשלקוח רוצה לקנות רכב פרטי, ולא לכתת רגליו בין כמה אנשים פרטיים שמוכרים את רכבם עד אשר יעלה בידו לחתום על עסקה, הוא פשוט נכנס לסניפי חברות הליסינג בעיר מגוריו או בסמוך לה וכל האופציות פרושות לפניו.

אחריות

נתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) בחודש אוקטובר 2014 הראו שנהגים שחוכרים מכונית מחברת ליסינג, נוהגים במכונית יותר מבעלי רכב פרטי. לא מעט רוכשים מוכנים להתמודד עם נתון זה משום שחברות הליסינג וההשכרה מחויבות לתחזק ולטפל בכל הרכב שברשותן באופן שוטף והצצה ב"ספר רכב", בו נרשמת היסטוריית הטיפולים מאפשרת לרוכש לעמוד על מצבו עוד לפני הבדיקה במכון. ברכישת מכונית מאדם פרטי קיים אלמנט של סיכון לגבי רמת התחזוקה, ואילו בקנייה מחברת ליסינג, לה יש אחריות ומוניטין, לרוכש יש כתובת ברורה לטיפול בפניות לאחר הרכישה.

בענף הליסינג וההשכרה פועלות עשרות חברות, כאשר חמש החברות המובילות מחזיקות ביחד כ-78% מסך צי כלי הרכב. חברת הליסינג הגדולה בישראל לשנת 2014 היא שלמה סיקסט, שמחזיקה ב-30% מהשוק, וברשותה כ-80 אלף כלי רכב. אחריה בדירוג נמצאת אלבר, המחזיקה בכ-14% מנתח השוק ולה צי של כ-35 אלף כלי רכב, ואלדן, לה 13% מנתח השוק וכ-36 אלף כלי רכב.

בניגוד ללקוח פרטי, חברות הליסינג נותנות, בכפוף להסכם, אחריות על מנוע הרכב והשלדה למספר חודשים, וכן רישומים מסודרים הנוגעים לכך שאין למכונית בעיות של עיקולים או חשד לרכב גנוב. זאת, יחד עם תנאי מימון נוחים והיצע הגדול של כלי רכב בסניפים שונים ברחבי הארץ, מעניקים לליסינג הפרטי דריסת רגל שהולכת וגדלה בשוק הרכב.

טיפול רכב מוסך. ShutterStock
ללקוח של חברת ליסינג יש כתובת לטיפול בפניות לאחר הרכישה/ShutterStock
  • עוד באותו נושא:
  • ליסינג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully