וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רב-שימושי: בטה ALP 200 במבחן ראשון

25.1.2015 / 9:08

בטה ALP 200 מיועד לרוכב השטח שנמצא ממש בתחילת דרכו. הוא מצליח להיות ידידותי בזכות שילוב תכונות בין אופנוע אנדורו לטריאל, אבל על הכביש הוא עשוי להיות איטי מדי וגם המחיר לא זול

צילומים: קובי ליאני

מבחן אופנוע שטח בטה ALP 200. קובי ליאני
מבחן אופנוע שטח בטה ALP 200/קובי ליאני

ביום שבו נמדדה הטמפרטורה הנמוכה ביותר אי פעם בישראל (מינוס 14.2 מעלות צלסיוס) לקחנו את הבטה ALP 200 למבחן רטוב וקר במיוחד ולמרות זאת הוא הצליח לחמם לנו את הלב. יש משהו בבטה 200 שמצליח להעביר לרוכב מסר מרגיע ועוזר לך להגיע להרמוניה מושלמת עם הסביבה. מה יש בו? מנוע סינגל, ארבע פעימות מקורר אוויר, הספק בסביבות 15 כ"ס, מושב נמוך, משקל קל, שקט, ללא הזרקה ואפילו עם רק שני שסתומים בראש המנוע! בקיצור, פשוט, אמין וגם זול? לא בדיוק, אבל לגבי כל השאר, אני בטוח.

מבחן אופנוע שטח בטה ALP 200. קובי ליאני
מבחן אופנוע שטח בטה ALP 200/קובי ליאני

בתוך העיר

בדרך מדרום תל אביב לרמת גן, אני מתפתל בין טורי המכוניות העומדות בפקקי התנועה והגשם לא מפסיק. הבטה הקטן מרגיש מאוד בנוח בתנועה הצפופה. עם זווית צידוד אדירה, אני מצליח לבצע תמרונים בין המכוניות, שאפילו הקטנוע שלי רק יכול לחלום עליהם. תגובת המנוע העדינה, הממדים והמשקל הצנומים והתפעול הנוח של המצמד וידית הגז, עוזרים לי להגיע הביתה במהרה וללא מאמץ מיוחד. החסרונות לעומת קטנוע בנסיעה בעיר הם בעיקר העדר יכולת לאחסן תיקים וחפצים ללא שימוש בתיק גב או בארגז והעדר מיגון לרגליים שחסר במיוחד בתנאי הגשם.

שבת בבוקר כשהגשם יוצא להפסקה של כמה שעות, אני מנצל את ההזדמנות ולוקח את הבן לטיול לאורך חוף הים על הבטה. המושב הצר והארוך לא היה נוח במיוחד לרכיבה בזוג, אך בזכות המרחק הקטן שבין חלקו האחורי של המושב ורגליות הנוסע האחורי, הילד הצליח להניח את רגליו בבטחה על הרגליות ולהעביר חלק ממשקל הגוף אליהם בעיקר בשטח. בנוסף לכך, ידיות האחיזה שבצדדי חלקו האחורי של המושב מעניקים נקודות אחיזה מעולות ובשילוב עם הרגליות הגבוהות הם גרמו לי להעניק לבטה את המקום הראשון בקטגוריית האופנוע הטוב ביותר להרכבת נוסע קטן מידות בשטח.

מבחן אופנוע שטח בטה ALP 200. קובי ליאני
מבחן אופנוע שטח בטה ALP 200/קובי ליאני

בשטח, בקצב משלו

"השילוב של צמיגי טריאל אוהבי סלעים, מושב נמוך ומרכז כובד נמוך עוד יותר, עם מנוע חלש ואיטי בתגובתו לעבודת המצערת, מעניקים לרוכב בטחון רב בהתמודדות עם מכשולים במהירויות נמוכות"

בנסיעה רגועה בשטח, גם בהרכבה, המתלים מספיקים בהחלט כדי להתמודד, ללא חש מסגירת מהלך, עם חריצים ובורות והמנוע מצליח למשוך היטב גם בעליות ללא תנופה. העדר היכולת לכוון את המרחק של מנוף הבלם הקדמי מהכידון מחייבת סיבוב של ידית הגז בשני שלבים ומקשה מאוד על הרגישות בבלימה עם הבלם הקדמי. אני בטוח שרוכבים עם ידיים במידה קטנה מ-XL יהיו בבעיה גדולה בכל הקשור לתפעול הבלם הקדמי.

הנסיעה על הכביש בחזרה מהשטח גורמת לי להיזכר במהרה מה נפח המנוע ובעובדה שיש לבטה דגם ALP בנפח 350 סמ''ק עם המנוע של הסוזוקי DR350. המהירות המרבית עומדת על קצת יותר מ-80 קמ''ש וזה ללא ספק לא מספיק כדי לשמור על קצב התנועה אפילו בכבישים עירוניים כמו איילון, דרך נמיר וכדומה. אולי הארכת יחסי ההעברה הסופיים על ידי החלפת גלגל השיניים הקדמי עשויה לעזור בתחום זה, אך המחיר בזמינות הכוח בשטח לבטח יהיה גדול.

לאחר לילה נוסף של גשם אני מתעורר לבוקר גשום נוסף, אבל עבודה צריך לבצע ולכן אני לובש ציוד גשם מלא ויוצא לשטח. האדמה ספוגה במים והסלעים רטובים. לרוב, כל מפגש של צמיג עם בוץ וסלע רטוב מתחיל בהחלקה של הצמיג ומסתיים במקרה הטוב בתיקון של הרוכב כדי להמשיך בכיוון הרצוי. במקרה של הבטה 200 הקטע של ההחלקה מתרחש רק לעיתים רחוקות ועובדה זו גורמת לי לבצע עם הבטה דברים שכלל לא העליתי על דעתי לבצע בתנאים אלו. השילוב של צמיגי טריאל אוהבי סלעים, מושב נמוך ומרכז כובד נמוך עוד יותר, עם מנוע חלש ואיטי בתגובתו לעבודת המצערת, מעניקים לרוכב בטחון רב בהתמודדות עם מכשולים במהירויות נמוכות שבהם נדרשת שליטה ושיווי משקל.

מבחן אופנוע שטח בטה ALP 200. קובי ליאני
מבחן אופנוע שטח בטה ALP 200/קובי ליאני

טריאל או אנדורו?

למעשה מה שתיארתי מזכיר מאוד אופנוע טריאל, ואכן ה- ALP 200הוא בעצם שילוב בין אופנוע טריאל לבין אופנוע דו''ש. שלדת הבטה 200 דומה יותר לשלדת טריאל מאשר לשלדת אנדורו בעיקר בגלל רגליות רוכב נמוכות ומשוכות לאחור, זווית היגוי עצומה ומושב נמוך. כפי שניתן לראות בתמונות, ניתן לפרק את המושב ואת כיסויי מכל הדלק ואז ה- ALP 200מתקרב עוד יותר לכיוון הטריאל ומוותר לחלוטין על היבט הדו''ש. במצב זה, גובה המושב יורד עד ל-72.5 ס''מ לעומת 830 עם המושב ואם לוקחים בחשבון שגובה המושב באופנוע אנדורו עומד על כ-95 ס''מ, יש כאן יתרון אדיר בתחום השליטה וההתאמה לרוכבים נמוכים.

לעומת אופנוע טריאל מקצועי, הבטה הוא בעל מתלים מוגבלים ביכולת הספיגה בנחיתות מדרופים גבוהים והמנוע לא מאפשר זינוקים מהמקום על מדרגות גבוהות או עליות תלולות במיוחד, אך מנגד מאפשר לרוכב המתחיל להתקרב אל רכיבת הטריאל מבלי לחשוש. ה-ALP 200 שוקל 108 ק''ג - קרוב הרבה יותר לאופנוע אנדורו מקצועי מאשר לטריאל, אבל צריך לקחת בחשבון את מערכת החשמל ואת שלל אביזרי הרישוי. אני לא הייתי ממליץ על פרוק או החלפה של חלקים כגון אגזוז או חלקים ממערכת החשמל בכדי להגדיל את הביצועים ולהקטין את המשקל, כי זה יפגע באופי המיוחד של הבטה 200 ובאיזון שקיים בין יכולות האופנוע במצבים השונים.

מנוע הבטה הוא מתוצרת סוזוקי ושייך לאחת מסדרות המנועים הפשוטים ביותר שניתן כיום למצוא על אופנועים, אך יחד עם זאת מוכר כבר עשרות שנים בזכות אמינותו ועלויות התחזוקה הנמוכות. יחד עם צריכת דלק של 31 קילומטרים לליטר שנמדדה בתנאי המבחן, אני חושב שזהו אחד מאופנועי השטח הזולים ביותר לשימוש שאני מכיר.

מבחן אופנוע שטח בטה ALP 200. קובי ליאני
מבחן אופנוע שטח בטה ALP 200/קובי ליאני

יוצר קטגוריה משל עצמו

לאחר כמה שעות של רכיבה בשטח בתנאי גשם התחלתי להבין שה- ALP 200הוא לא תחליף לשום סוג של אופנוע שטח מוכר, הוא פשוט יוצר קטגוריה חדשה משלו. הוא ייקח את הרוכב יום שלם לטיול בשטח ואפילו קשה ללא שום מאמץ מיוחד וגם אם הרוכב לא מיומן במיוחד הוא יצליח להגיע בעזרת הבטה בבטחה למקומות שעד היום היו מחוץ לתחום עבורו.

אותם רוכבים גם ייהנו מהמתנע החשמלי, בתוספת לרגלית הקלאסית, מתלים רכים שמותאמים לרכיבה איטית ומתפעול נוח של המצמד וידית הגז. מחיר האופנוע עומד על 41,900 שקל וזה לא רק שלא מעט או זול כלל, אלא מעמיד את דגם ה- ALP 200במקום בעייתי בעיקר גם בשל העובדה שפער המחירים בינו לבין דגם ה-350 הוא פחות מ-10,000 שקל והמנוע הגדול מאפשר גם נסיעה במהירויות סבירות בקטעי קישור ועל גבי הכביש.

לטעמי, ה-ALP 200 הוא אופנוע אידאלי לרוכבים מתחילים שעיקר הנאתם מרכיבה בשטח מגיע דרך טיולים רגועים וגילוי של מקומות נידחים חדשים. הוא יתאים גם מאוד לרוכבים נמוכים או לכאלו שחפצים להשתמש באופנוע גם ככלי תחבורה בעיר ללא נסיעות בין עירוניות. לי הוא גרם לכתוב שיר קצר, לקחת את הבן לטיול בשטח ולהרגיש בטוח על סלעים רטובים ומלאי בוץ ובזכות כך הוא זכה למקום של כבוד.

מבחן אופנוע שטח בטה ALP 200. קובי ליאני
מבחן אופנוע שטח בטה ALP 200/קובי ליאני

על הצד הטכני:

מנוע: צילינדר יחיד, ארבע פעימות
נפח: 199 סמ"ק
קירור: אוויר
מערכת הזנה: מאיידMikuni bst 31
הצתה: אלקטרונית
התנעה: חשמלית וגם רגלית
תיבה: 5 הילוכים
יחס העברה סופי: 15:48
שלדה: עריסה כפולה מפלדה
מתלה קדמי: 38 מ''מ, מהלך 170 מ''מ
מתלה אחורי: בולם יחיד מחובר למנגנון פרוגרסיבי, מהלך 185 מ''מ
בלם קדמי: דיסק יחיד, 245 מ''מ
בלם אחורי: דיסק יחיד, 220 מ''מ
צמיג קדמי: 90/90-21
צמיג אחורי: 120/80-18
מכל דלק: 6 ליטר
בסיס גלגלים: 137 ס''מ
מרווח גחון: 30 ס"מ
גובה מושב: 83-72.5 ס"מ
משקל יבש: 108 ק''ג
מחיר: 41,900 שקל

מבחן אופנוע שטח בטה ALP 200. קובי ליאני
מבחן אופנוע שטח בטה ALP 200/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully