וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: סוזוקי בורגמן 650. חללית על שני גלגלים

22.1.2015 / 8:16

הבורגמן של סוזוקי הוא קטנוע וותיק. וותיק מאוד. הוא מתגלגל על כבישי העולם יותר מעשור ולפני כשנה וחצי עבר עדכון שאמור להאריך את חייו עוד יותר. האם הוא עומד בתחרות? יצאנו לרכיבה

צילומים: דרור עינב

מבחן קטנוע סוזוקי בורגמן 650. דרור עינב
מבחן קטנוע סוזוקי בורגמן 650/דרור עינב

מפגשים רבים היו לנו עם סוזוקי בורגמן. זה לא רק משום שלקטנוע היפני יש גרסאות רבות ונפחי מנועים מגוונים, אלא בעיקר משום שהוא נחשב לאחד מהקטנועים הוותיקים שעדיין נמכרים כחדשים מאז הצגתם לראשונה וללא שינויים מהותיים. יותר מעשור, אם נרצה להקצין ולדייק וזה נצח במושגים של דו גלגלי אשר נוהגים להתחדש מדי שנים אחדות. אולם התנהלות זו אינה מפתיעה כאשר היא מגיעה מצד סוזוקי, אשר נוהגת למתוח עד לקצה גבול הדמיון את אורך חייהם של כמה מדגמיה הדו-גלגליים.

בסוף 2012 הבורגמן הוותיק עבר עדכון שאמור להאריך שוב את חיי הדגם ושם נרשמו ליטושי עיצוב קלים, תמסורת חדשה, שיפור של כ-15 אחוזים בצריכת הדלק, משקף מתכוונן חשמלית, לוח מחוונים חדש והוא גם צויד במערכת ABS חדשה כסטנדרט. האם יש בכך די כדי לשמור על הרלוונטיות שלו? יצאנו עם הבורגמן 650 למבחן כדי לחזור עם תשובה.

מבחן קטנוע סוזוקי בורגמן 650. דרור עינב
מבחן קטנוע סוזוקי בורגמן 650/דרור עינב

חללית על שני גלגלים

בפתיחת מצערת מלאה או סתם בשיוט נינוח על כביש 1 לכיוון מזרח, הבורגמן מרגיש כמו ראשית האבולוציה של ה-USS אנטרפרייז. וותיק או לא, הבורגמן עדיין מרחף כאילו התנגדות אלקטרומגנטית מפרידה אותו מהאספלט ולא שני גלגלים. הוא מזמזם חרישית, גולש בנתיבים ומקמט את האוויר מסביב לרוכב באופן מאוד ייחודי.

ניסינו למצוא את אזור הנוחות. תחום המהירות שבו הבורגמן 650 מרגיש בעצמו הכי נוח ולכן מעביר את התחושה הכי נעימה לרוכב, ולא מצאנו. כלומר, לא מצאנו אזור כזה - מצאנו טווח שלם שמתחיל כבר ממהירות 1 קמ"ש ונגמר ב-180 קמ"ש רק כי שם היפני הזה מפסיק להאיץ. התחושה הזו, הנעימות שבה הוא מבצע את הדברים מפתיעה מאוד והיא מגיעה הודות כמובן לכמה רכיבים שמתערבים תכונותיהם יחד.

מבחן קטנוע סוזוקי בורגמן 650. דרור עינב
מבחן קטנוע סוזוקי בורגמן 650/דרור עינב

איחוד כוחות

נתחיל עם מיגון הרוח. הבורגמן תמיד הגן על רוכבו היטב והפעם, בדור המחודש של ה-650 הוא עושה זאת אפילו טוב יותר בזכות היכולת לכוונן את גובהו של המשקף חשמלית (בעזרת מתג ביד ימין). למרות ששינוי הגוב המסתכם בסנטימטרים בודדים, ההבדל גדול. המצב הנמוך מפנה את הרוח מכל הגוף ומגיש את זרם האוויר למרכז הקסדה ללא מערבולות. ככל שמעלית את זה מעלה, זרם האוויר נשלח גבוה יותר מעל הראש, עד שהוא עובר לגמרי את קצה הקסדה (גבהי 181 ס"מ). אולם אז, במהירויות תלת ספרתיות גבוהות, נוצרת משיכה קלה קדימה שנובעת מהוואקום שנוצר מאחורי המשקף.

שני הוא המושב. נתחיל בלספר שהוא רחב ועמוק בפועל הרבה פחות ממה שהוא נראה, אבל עדיין מאפשר ישיבה נוחה גם ברכיבה ממושכת ללא עצירה. המשענת הקטנה מחזיקה את הישבן במקומו ואת הרגליים ניתן למקם במבחר תצורות בזכות המדרסים הארוכים. למרות זאת, כששלחתי את רגלי קדימה, המגנים והברכיים פגשו את תאי האחסון. גם הידיים נחות בצורה נעימה על הכידון הרחב והתנוחה הכורסתית משדרת רגיעה, בניגוד לספורטיביות שהקטנועים הגדולים המתחרים מנסים לייצר.

שלישים הם המתלים. הבורגמן הוא קטנוע כבד מאוד. 278 קילוגרמים עם כל הנוזלים וזה המון וזה מורגש מאוד בחניה, בתמרונים הדוקים ובניסיון להעמיד אותו על הג'ק האחורי. אבל בכל הקשור למתלים, הם בולעים את המשקל ומנצלים אותו, כאמור, להתגברות על מהמורות. הם מצליחים לבודד ולרסן גלים ומהמורות, אבל לא לנתק את הרוכב מהמתרחש שם למטה.

מבחן קטנוע סוזוקי בורגמן 650. דרור עינב
מבחן קטנוע סוזוקי בורגמן 650/דרור עינב

55 סוסים

"מרגע הלחיצה, התיבה שומרת את המנוע בין שיא המומנט לשיא ההספק והיא תמיד דרוכה להעביר את כל הכוח המופק לגלגל"

גם המנוע של הבורגמן הוא חלק מהחוויה, אפילו חלק עיקרי ממנה. יש שם שני צילינדרים מקבילים בנפח 638 סמ"ק שמפיקים 55 כ"ס ובדור החדש מצטרפת גם תיבה רציפה מעודכנת ובה גם היכולת להעביר ידנית (באמצעות שני מתגים ביד שמאל) בין שישה יחסי העברה קבועים. חוץ מרגע ההתנעה שבו המנוע משמע וגם מווברץ לשניה באופן טבעי, מדובר במנוע חלק כמשי. אפשר לומר שיש לו "אופי פעולה חשמלי", משום שמדובר ביחידת כוח ליניארית מאוד, שבה הכוח מתגבר בצורה אחידה וחלקה.

המנוע משמיע בזזזז... חרישי שמתורגם לכוח משמעותי בגלגלה אחורי. לא כוח מהסוג המתפרץ של הטימקס של ימאהה, אלא מומנט שמניע את המאסה הזו קדימה בנחישות ללא מדרגות כוח. המנוע הזה נעים וידידותי לשימוש בכל צורת רכיבה, גם כאשר מזדחלים עמו בתנועה עירונית ותיבת ההילוכים המחודשת עובדת באותה רמה של עידון ודיוק. בגלל אופי עבודה נעים זה שכל כך הולם את אופיו של הבורגמן, לא מצאנו באמת תועלת ביכולת לברור בין ההילוכים בצורה ידנית. ועדיין, במצב הידני, התיבה לא תעביר הילוך, גם כשהמנוע פוגשת את מנתק ההצתה ואולי אולי בירידות ממושכות, אפשר להישען על בלימת המנוע ופחות על הבלמים.

ישנו גם מתג פאואר שמוודא שהמנוע יפיק כמה שיותר מיץ בכל רגע נתון. מרגע הלחיצה, התיבה שומרת את המנוע בין שיא המומנט לשיא ההספק והיא תמיד דרוכה להעביר את כל הכוח המופק לגלגל, מבלי כל שהות או השהיה בזרימה. זה נחמד ויעיל בזרימה ספורטיבית, אבל גם כן לא ממש נחוץ.

מבחן קטנוע סוזוקי בורגמן 650. דרור עינב
מבחן קטנוע סוזוקי בורגמן 650/דרור עינב

רוכן בקלות

"זה לגמרי לא טבעי שקטנוע וותיק וכבד כל כך יתנהג בצורה כזו בכבישים מפותלים. זה מרשים"

למרות ממדיו (אורך של 226 ס"מ, רוחב של 81 ס"מ) וייעודו הקרוזרי ולא הספורטיבי, הבורגמן זריז כמו מתעמלת קרקע מיומנת, אחרי לידה. כלומר, הוא יודע מה הוא עושה וכשהוא עושה את מה שהוא עושה, הוא משדר המון ביטחון לידי הרוכב. התחושה שהוא מעביר לידיים ולישבן אודות טיב החיבור שלו לאספלט (הצמיגים עושים עבודה מצוינת), מאפשרים לרכב איתו בקצב מהיר בהרבה מהמצופה. הוא גם קל מאוד להטיה ולהפלקה מצד אחד לשני וגם מרחב ההטיה הנדיב מאוד מאפשר להיכנס עמו לפניות בקצב ספורטיבי רציני ורק החיכוך של הג'ק האחורי בכביש מודיע שהגבול המכאני גבר על היכולת בפועל.

זה לגמרי לא טבעי שקטנוע וותיק וכבד כל כך יתנהג בצורה כזו בכבישים מפותלים. זה מרשים. הוא לא גורם לדפיקות לב מהתרגשות או מנגד לזיעה קרה מפחד, אלא פשוט זורם קדימה ומשתדל לעשות הכל על הצד הטוב ביותר. כן, היכולות שלו גבוהות ורצינו לספר לכם גם על הלימה מצד מערכת הבלימה וה-ABS המעודכנות, אבל לא יכולנו להיות חד משמעיים בנושא זה בגלל שינויים שנערכו בדגם המבחן ביחס למקור, שגם פגמו בבטיחות בתחילת הרכיבה.

מרוב הנאה מיכולותיו של הבורגמן 650, כמעט ושכחנו לספר לכם שהוא גם עמוס לעייפה באבזור ומאוד מחובר לצד השימושי שלו. חוץ מאותו משקף מתכוונן, שלוח המחוונים הגדול מציע שפע של מידע זמין לעין, יש לו מראות ענקיות מתחת לגובה הכידון (הראות לאחור מצוינת) שמתקפלות חשמלית (נחוץ מאוד בהשתחלות בין טורי מכוניות בגלל הרוחב המוגזם והעלות שהן אם הן בטעות נשברות), יש חימום בשלוש רמות לידיות האחיזה וגם למושבים והכל מרוכז ב-10 מתגים על כידון ימין, 4 על כידון שמאל ועוד מתג חימום המושבים במרכז. בכל הקשור לשימושיות ואחסון, הבורגמן יודע לבלוע שתי קסדות מלאות מתחת למושב ומול הברכיים יש שלושה תאים (אחד ננעל) לכל שימוש.

מבחן קטנוע סוזוקי בורגמן 650. דרור עינב
מבחן קטנוע סוזוקי בורגמן 650/דרור עינב

הכל כלול

"זה אומר שהבורגמן 650 יצטרך להמשיך להתבסס על קהל הצרכנים הנאמנים שלו"

סוזוקי בורגמן 650 הוא קטנוע נעים לרכיבה, זה ברור. תמיד הוא היה כזה ומרחקים גדולים נבלעים תחת גלגליו כבר שנים רבות. הדור החדש אולי לא השתנה בצורה מקיפה כל כך, אבל במבחן שלנו גילינו שהוא מצליח עדיין לשמור על הקיים ולהשתפר במגוון רחב של מובנים ולכן למרות גילו, הוא עדיין רלוונטי. בנוסף לכל זה, הוא גם שימושי מאוד ומהנה בקטעים הנכונים. הוא מותג. זו הסיבה כנראה מדוע סוזוקי לא ממהרים להיפרד ממנו, שכן אז יהיה עליהם להתאמץ מאוד לשפר את הכמעט מושלם ביכולותיו וזה קשה וגם יקר.

ואם כבר תקתקנו על המקלדת את המילה הזו, עם היוד, הקוף והרייש, יהיה לנו קשה שלא לומר שהבורגמן הוא קטנוע יקר. גדול ויקר. 73,390 שקל זה מחירו של הדור החדש וזה הרבה מאוד כסף עבור קטנוע ויהיה לו קשה למשוך אליו רוכבים חדשים שאולי יתפתו למה שהמתחרה הספורטיבי יותר יציע. זה אומר שהבורגמן 650 יצטרך להמשיך להתבסס על קהל הצרכנים הנאמנים שלו. אלה שניסו את הקטנוע הגדול בעבר והתאהבו בחלקות הפעולה, בנעימות הרכיבה, בסלוניות והזריזות, כאשר אופנוע לא נמצא ברשימת ההעדפות שלהם.

מבחן קטנוע סוזוקי בורגמן 650. דרור עינב
מבחן קטנוע סוזוקי בורגמן 650/דרור עינב

על הצד הטכני:

מנוע: טווין מקבילי, 638 סמ"ק
קירור: נוזל
הספק: 55 כ"ס
תיבת הילוכים: רציפה, 6 יחסי העברה קבועים
אורך: 226 ס"מ
רוחב: 81 ס"מ
בסיס גלגלים: 159.5 ס"מ
מרווח גחון: 12.5 ס"מ
גובה מושב: 75 ס"מ
צמיג קדמי: 120/70 R15
צמיג אחורי: 160/60 R14
משקל (רטוב): 278 ק"ג
מכל דלק: 15 ליטר
צריכת דלק (מבחן): 18 ק"מ לליטר
מחיר: 73,390

עלות טיפולים:
טיפול 1,000 ק"מ: 548 שקל
טיפול 6,000 ק"מ: 652 שקל
טיפול 12,000 ק"מ: 1,052 שקל
טיפול 18,000 ק"מ: 652 שקל
טיפול 24,000 ק"מ: 1,601 שקל
טיפול 30,000 ק"מ: 652 שקל
טיפול 36,000 ק"מ: 1,052 שקל
טיפול 42,000 ק"מ: 652 שקל
סך הכל 42,000 ק"מ: 6,863 שקל


עוד על סוזוקי בוואלה! רכב

כל עולם הדו-גלגלי בקליק אחד

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully