וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: דוקאטי מונסטר מוגבל ל-47 כ"ס

27.1.2015 / 7:33

שינוי רף ההספק בקטגוריית הרישוי האמצעית עשוי לעורר את שוק הדו-גלגלי מהאמצע עם כלים גדולים מוגבלי ההספק. לקחנו את דוקאטי מונסטר 821 החדש כדי לראות אם אפשר ליהנות עם פחות מחצי ההספק המקורי

צילומים: ערן גילווארג

מבחן אופנוע דוקאטי מונסטר 821 מוגבל ל-47 כ"ס. ערן גילווארג
מבחן אופנוע דוקאטי מונסטר 821 מוגבל ל-47 כ"ס/ערן גילווארג
"47 סוסים כבר מאפשרים לרוב כלי הדו-גלגלי להאיץ בצורה נחושה יותר, להעפיל למהירות גבוהה יותר וכמבן ליהנות יותר"

מבין הדברים הטובים וגם הפחות טובים שניתן לומר על העלאת ההספק בקטגוריית הרישיון האמצעית, אפשר להתנחם בכך שהיא תגרום להגדלה משמעותית בהיצע הכלים באמצע הטבלה עם מגוון רחב מתמיד של אפשרויות. ושנית, שעם 47 סוסים בין הבוכנות לשסתומים, הרבה גבולות נפרצים עבור הרוכבים עם רישיון מוגבל הספק.

47 סוסים כבר מאפשרים לרוב כלי הדו-גלגלי להאיץ בצורה נחושה יותר, להעפיל למהירות גבוהה יותר (לרכיבה המהירה במעט ממהירות התנועה שמסביב יש תועלת בטיחותית חשובה) וכמבן ליהנות יותר. גם מרחקי רכיבה שנחשבו עד כה למעיקים על המנועים הקטנים והחלשים, הגדילו את הרדיוס מהבית באופן משמעותי וגם פרק הזמן שגורם לתחושת המיצוי מהאופנוע עשוי להתארך. ולסיום, אמנם גם עם 33 כ"ס (ההגבלה הקודמת) היצע כלי הדו-גלגלי היה גדול, אך אנו מבחינים בהרחבה משמעותית של האפשרויות העומדות בפני הרוכש הפוטנציאלי. ובקיצור, הרבה סיבות לשמוח.

לאור כל סיבות אלה, החלטנו לקחת למבחן כלי חריג בקבוצה המוגבלת. לא עוד אופנוע עם מנוע 300 סמ"ק שנמתח לקצה גבול היכולת וגם לא קטנוע כמו הטימקס שפתאום גילה קהל פוטנציאלי חדש, אלא לכוון אל הקצה העליון, עם הדוקאטי מונסטר 821 שמגיע כעת בגרסה מוחלשת ביותר ממחצית ההספק המקורי. האם ההגבלה פוגעת בהנאה?

מבחן אופנוע דוקאטי מונסטר 821 מוגבל ל-47 כ"ס. ערן גילווארג
מבחן אופנוע דוקאטי מונסטר 821 מוגבל ל-47 כ"ס/ערן גילווארג

משחק מחשב

זו אינה השנה הראשונה שבה דוקאטי משווקים בישראל מונסטר מוגבל הספק. עד להופעת הדור השלישי של המפלצות האיטלקיות, המונסטר 696 הקטן והבסיסי נמכר כאן עם הספק של 33 כ"ס ובמספרים מכובדים בהחלט. ההגבלה עצמה נעשתה באופן מכאני, כזה שהגביל את פתיחת המצערת לפחות מחציתה. גם על המונסטר הזה רכבנו לפני מספר שנים - הוא היה מהנה וקולני כצפוי, אבל ההספק הדל הגביל מאוד את יכולותיו וגם קיצור מהלך המצערת יצר הצקה ממשית.

את הגבלת המונסטר 821 דוקאטי עשו באופן שונה. לא עוד חסימה מכאנית לפעולת המצערת, אלא מחשב ניהול מנוע חדש לגמרי שתפקידו ליצור במדויק את ההספק הנדרש ובזכות זאת, גם להציע ניהול מושלם לתפוקת המנוע לכל אורך רצועת הסל"ד. לא מדובר בהתקנה מקומית של ההגבלה, אלא בדגם נפרד ומוגמר שמגיע ישירות מאיטליה, שכן גם באירופה הוא מוצע בגרסה זו.

מבחן אופנוע דוקאטי מונסטר 821 מוגבל ל-47 כ"ס. ערן גילווארג
מבחן אופנוע דוקאטי מונסטר 821 מוגבל ל-47 כ"ס/ערן גילווארג

מפלצת קטנה

"גם עם 47 סוסים בלבד, אפשר לייצר עמו קצב מהיר ולשמור עליו לאורך זמן"

בתוך תחומי העיר, אם לא ידענו מראש שמדובר בגרסה המוגבלת של המונסטר 821, היה קשה מאוד לעלות על כך. קודם כל משום שברוב הזמן, ממילא לא ניתן לנצל את 112 הסוסים שהמונסטר מציע בגרסה הלא מוגבלת ושנית, משום שעד לאותם 47 סוסים, המונסטר מתנהל בדיוק אותו הדבר. רוצה לומר שעדיין ברמזור, כל הרעש והצלצולים המוכרים של הדוקאטי ממשיכים להניע את האוויר בקולניות מענגת. גם כשמושכים במצערת, המנוע המהיר נוסק בסל"ד באותה נחישות וגם כשמשחררים את המצמד ומזנקים מהמקום, האיטלקי עושה את זה בנחישות שגורמת על גבי סלילות לא מושלמות לכניסה של בקרת האחיזה לפעולה.

זו גם נקודה מעניינת. מאחר והמונסטר המוגבל זהה לגמרי לזה הלא מוגבל, מעבר לרכיבים המכאניים, גם הוא מגיע עם המערך האלקטרוני בשלמותו שכולל בקרת אחיזה רב מצבית, מצבי רכיבה וגם מערכת ABS למניעת נעילת הגלגלים בבלימה וזה אומר עליו המון. ראשית, שעדיין מדובר באופנוע עם רכיבים מהמדפים העליונים אשר יודעים להתמודד עם יותר מכפול ההספק - לרבות הבלמים והמתלים ושנית, שרמת הבטיחות לא נפגעת כלל.

רק ביציאה מהעיר ובזמן שרוצים להאיץ חזק אל הכביש המהיר, מתגלה עניין ההספק המופחת של המונסטר. ועדיין, גם עם 47 סוסים בלבד, אפשר לייצר עמו קצב מהיר ולשמור עליו לאורך זמן, לעקוף מכוניות בבטחה ולא להרגיש בנחיתות מציקה ביחס לכל מה שנע מסביב. גם לא צריך ישורת ארוכה במיוחד כדי לראות מעט מעל 180 קמ"ש על הצג וגם בשיוט נינוח סביב ה-100 קמ"ש יש מספיק כוח כדי להאיץ מבלי להוריד הילוכים. אולם כמו בכל אופנוע עם הספק נמוך, כדי להאיץ באופן משמעותי יותר, כדאי להוריד הילוך או שניים אפילו.

מבחן אופנוע דוקאטי מונסטר 821 מוגבל ל-47 כ"ס. ערן גילווארג
מבחן אופנוע דוקאטי מונסטר 821 מוגבל ל-47 כ"ס/ערן גילווארג

מצבי רכיבה, גם תחת הגבלה

"וכאן, לאחר החיתוך המשמעותי בהספק, צריכת הדלק השתפרה בקלות ל-20 קילומטרים לליטר"

מאחר ומדובר במחשב ייעודי לגרסה המוגבלת, מפת ניהול המנוע עובדת בצורה מושלמת ממש כמו זו המשוחררת. כלומר, מנוע ה-821 מפיק את כוחו ואת המומנט באותו אופן שבו עושה זאת המנוע הרגיל, באותם תחומי כוח, רק נמוך יותר, מתון יותר. במהלך הרכיבה ניסינו גם את שלושת מצבי הרכיבה המובנים, כדי לחוש בשוני בניהם.

באופנוע הרגיל עם ה-112 כ"ס, המצב העירוני הבסיסי מפחית את ההספק בשיעור חד כדי להתמודד עם תנאים חלקים, אבל עדיין מדובר במעט פחות מכפול מהמקסימום של הגרסה המוגבלת, אז האם יש החלשה נוספת בין המצבים? התשובה היא לא. לא יהיה ממש בהחלשה נוספת, אך כן מצאנו הבדל בתגובת המצערת ובאופן שבו הכוח מופק. מצב הספורט היה חד יותר ואגרסיבי עד כמה שניתן וכך המצערת מרוככת בירידה ברמות המצבים.

ההפחתה בהספק גרמה גם כ"תופעת לוואי" לשיפור דרמטי בצריכת הדלק של המונסטר 821. במבחן שערכנו לגרסה החזקה של הדוקאטי הזה הבאנו את ממוצע צריכת הדלק לכדי 16.6 קילומטרים לליטר וכאן, לאחר החיתוך המשמעותי בהספק, צריכת הדלק השתפרה בקלות ל-20 קילומטרים לליטר והיא יכלה להוסיף ולהשתפר אילו היינו מתמידים מעט פחות בהברגת המצערת אל העצר בחלק גדול מהזמן (כפיצוי על החלשת המנוע).

מבחן אופנוע דוקאטי מונסטר 821 מוגבל ל-47 כ"ס. ערן גילווארג
מבחן אופנוע דוקאטי מונסטר 821 מוגבל ל-47 כ"ס/ערן גילווארג

התנהגות של מונסטר, עם טוויסט

"זה אומר שהמונסטר המוגבל נותר זהה ביכולתו לפעפע אדרנלין בגוף ולגרום לחיוך להתרחב בקסדה"

מעבר לשינוי הכוח, המונסטר נותר כאמור זהה למקור החזק וזה כולל גם את התנהגות הכביש של האופנוע האיטלקי המעוצב. כמו שאם לא תגלו לשואלים אודותיו שמדובר בגרסה המוגבלת (אין שום חיווי עליו המצביע על כך), כך גם בכל הקשור ליכולת שלו לתקוף כבישים מסולסלים - אין שום הבדל.

זה אומר שהמונסטר המוגבל נותר זהה ביכולתו לפעפע אדרנלין בגוף ולגרום לחיוך להתרחב בקסדה. הוא פשוט מסוגל להציע קשת רחבה מאוד של שימושים, מפניות מהירות ומתונות ועד עקומות הדוקות ודחוקות במיוחד. בשום אופן לא קשה לו ועם הכל הוא מתמודד בשמחה.

העובדה שמדובר באופנוע שמסוגל לתמוך בכוח גבוה משמעותית, גורמת לכך שגם במצבי קיצון, האופנוע לא מתקשה או סובל. רק 47 כ"ס בגלגל האחורי השמן שלו אומר שאפשר לפתוח מצערת מוקדם ביציאה מסיבובים מבלי לחשוש ממכת כוח ועם בלמים חזקים ומלאי רגש, זהו אופנוע שמאוד קל וגם מהנה ללמוד עליו את רזי הרכיבה הספורטיבית - ישנה זרימה מצוינת של מידע אל הרוכב שעוזר לו לחוש בטיב החיבור לכביש וגם תחושה ששום דבר רע לא יקרה אם תטעה.

מבחן אופנוע דוקאטי מונסטר 821 מוגבל ל-47 כ"ס. ערן גילווארג
מבחן אופנוע דוקאטי מונסטר 821 מוגבל ל-47 כ"ס/ערן גילווארג

ההספק ירד, המחיר לא

די ברור לנו שציפיתם למצוא בשורה התחתונה הסבר על המחיר והאם ישנה הפחתה במחירו של האופנוע המוגבל לזה הרגיל. אז התשובה היא שאין. המחיר של המונסטר המוגבל זהה לזה של הלא מוגבל, כלומר, 99 אלף שקל לאופנוע בצבע שחור או 102 אלף שקל לכזה בצבע אדום או לבן. ולמה בעצם? כי מלבד השינוי במחשב ניהול המנוע, שגורר הפחתה בהספק, מדובר באותו אופנוע בדיוק, ללא שנמוך באיכות הרכיבים מהם הוא בנוי לרבות בלמים, מתלים, אלקטרוניקה או הגימור הכללי המצוין.

והאם זה שווה? התשובה לשאלה זו הנה אישית. אם אתם בעלי רישיון לא מוגבל ואתם לא מחפשים אופנוע לרשום אותו על העסק, התשובה היא כמובן שלא. מנגד, אם אתם כן מוגבלים בדרגת הרישיון, אתם מחפשים אופנוע גדול נפח ובעל יכולות גבוהות אשר הוגבל בהספקו (וכמובן יש לכם את היכולת הכלכלית לרכוש אחד כזה ושגם אפשר לרשום אותו על העסק), במקום להסתפק באופנוע פשוט וזול יחסית שמותח את יכולותיו מעלה כדי למקסם את מגבלות קבוצת הרישוי, הרי שהתשובה היא בהחלט כן.

מבחן אופנוע דוקאטי מונסטר 821 מוגבל ל-47 כ"ס. ערן גילווארג
מבחן אופנוע דוקאטי מונסטר 821 מוגבל ל-47 כ"ס/ערן גילווארג

על הצד הטכני:

מנוע: L-טווין, 821 סמ"ק
קירור: נוזל
הספק: 47 כ"ס
תיבה: 6 הילוכים
מצמד: רטוב, מחליק
שלדה: מסבך צינורות פלדה, מנוע נושא עומס
מתלה קדמי: מזלג הפוך, 43 מ"מ קוטר, 130 מ"מ מהלך
מתלה אחורי: זרוע דו צדדית, בולם יחיד, מהלך 140 מ"מ
צמיג קדמי: 120/70 R17
צמיג אחורי: 180/60 R17
בלם קדמי: דיסקים כפולים 320 מ"מ, קרליפרים רדיאליים מונובלוק
בלם אחורי: דיסק 245 מ"מ
ABS: יש, רב מצבי
אורך: 217 ס"מ
בסיס גלגלים: 148 ס"מ
גובה מושב: 81-78.5 ס"מ
מכל דלק: 17.5 ליטר
משקל יבש: 179.5 ק"ג
משקל רטוב: 205.5 ק"ג
צריכת דלק (מבחן): 20 ק"מ לליטר
מחיר: 102,000-99,000 שקל

עלות טיפולים:
טיפול 1,000 ק"מ: 944 שקל
טיפול 15,000 ק"מ: 956 שקל
טיפול 30,000 ק"מ: 3,934 שקל
טיפול 45,000 ק"מ: 956 שקל
סך הכל 45,000 ק"מ: 6,790 שקל

רפידות בלם קדמי: 718 שקל
רפידות בלם אחורי: 678 שקל
סט גלגלי שיניים ושרשרת: 1,936 שקל

כל המחירים כוללים מע"מ.

עוד על דוקאטי בוואלה! רכב

עוד מבחנים לאופנועים וקטנועים חדשים

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • דוקאטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully