וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המזרח הפרוע והמסוכן: הודו על שני גלגלים

רכב

31.1.2015 / 8:07

רוכבים ישראלים ששוכרים כלים דו-גלגליים בהודו מתעלמים מהסכנות שאורבות להם בדרך: נהגים מסוממים, תשתיות מתחת לכל ביקורת ומזג אוויר בוגדני. יתרה מכך, רבים מגיעים ללא רשיון נהיגה ואינם מבוטחים. טיול בזול, שעלול לעלות לכם ביוקר

הודו. ShutterStock
הודו. לא בידיוק מקום אידיאלי לרכיבה בטוחה על אופנועים/ShutterStock
נהיגה ללא רישיון מהווה פעולה לא חוקית בחו"ל – מהלך שיכול ברגע אחד לשנות את חייהם מקצה לקצה

עבור צעירים רבים, מהווה הודו מקום מפלט והיעד הנכסף אליו הם טסים בתום שירותם הצבאי. מעבר לנופים ולתרבות העשירה, מתאפשר למטיילים לשכור בתחומיה כלים דו גלגליים, ללא כל צורך להציג רישיון נהיגה. בתוך כך, פעולה זו גובה לעתים מחיר יקר: מידי שנה נפצעים עשרות ישראלים בתאונות דרכים. חלקם הגדול כלל אינו מחזיק ברישיון נהיגה וחלקם אינו מהסס לנהוג ואף להרכיב נוסעים תחת השפעת סמים קלים.

אמיר, בחור בן 30 מירושלים שטייל בהודו מספר פעמים בשנים האחרונות על אופנוע, מספר לוואלה רכב!: "אחת מהבעיות של רוכבי הדו"ג בהודו, היא העובדה שרוב רובם סטלנים רציניים. אז הם אורזים את הפקלאות שלהם על אופנוע האנפילד, מכינים כמה ג'וינטים לדרך, במקרה הטוב עושים בדיקה לכלי לפני הנסיעה - וקדימה לדרך.

נוסעים למשל מקאסול למנאלי, חבורה של סטלנים שלא מבינה את רמת הסיכון שיש ברכיבה על הכביש הזה. מילא היה להם ניסיון ברכיבה, ומילא היה מדובר על קטע כביש בטוח לנהיגה, אולם יש שם, כמו ברוב הודו, תרבות נהיגה שונה ופראית, שאם להגדיר אותה במשפט אחד, זו גישה של "החזק והגדול שורד וכל השאר צריכים להתיישר" - או ליתר דיוק לסטות מהנתיב עבורו. לא פעם ולא פעמיים ראיתי ישראלים שנפצעו בתאונות דרכים.

אתה חייב להבין: הישראלים הם לא המטורפים היחידים. יש שם המון יפנים מסטולים על סמים ממריצים וכל מיני איטלקים הזויים שחיים למשל בואשישט תקופות ארוכות ופעם בתקופה עושים גיחה, למשל לקאסול, על האנפילד שלהם. מבחינתם שהכלי יהרס, העיקר שהצ'ילום אלברמן שלהם ישאר שלם. סכנת נפשות"

עו"ד ערן יעקובוביץ, מומחה לדיני נזיקין וביטוח ממשרד צבי יעקובוביץ', מסביר לוואלה רכב! כי צורת התנהלות זו של הרוכבים הישראלים הינה סכנת נפשות ולא פחות מכך - סכנה ברורה ומידית למצבם הכספי, שכן לשון הפוליסה קובעת כי השתתפות בפעולה בלתי חוקית חורגת מהכיסוי הביטוחי שניתן מכוח הפוליסה לנסיעות לחו"ל. "משמעות הדבר היא, כי נהיגה ללא רישיון מהווה פעולה לא חוקית בחו"ל – מהלך שיכול ברגע אחד לשנות את חייהם מקצה לקצה. עלויות האשפוז יכולות להגיע לכדי אלפי דולרים ביום, ואם יש הכרח להטיס את הנפגע לישראל בהטסה רפואית – העלות של העניין יכולה להיערם לעשרות אלפי דולרים.

כל זאת, עוד בטרם דיברנו על המשמעויות העתידיות של הפגיעה, ככל שהיא יוצרת נכות תמידית. וגם נכות צמיתה לפרק ארוך יכולה להשפיע באופן דרמטי על כיסו של הנפגע. לצד זאת, לשון הפוליסה גם מחריגה כיסוי ביטוחי שנגרם במהלך רכיבה על דו"ג, ללא שלנהג יש רישיון נהיגה מתאים לסוג האופנוע המעורב, ככל שיש צורך ברשיון כזה לפי הדין המקומי. כך יוצא שהטיול הנכסף יכול בנקל להפוך לסיוט בלהות.

זה לא המקום להשוויץ

אף אם הפוליסה העניקה למבוטח כיסוי בגין הנזקים הפיזיים שנגרמו לו, היא אינה מכסה את אחריותו כלפי נזקים שנגרמו לרכוש או לגוף של צד ג

גם לדברי אורי, שנוהג לטייל בהודו התופעה נפוצה למדיי: "אחת מהבעיות המשמעותיות היא תנאי הדרך המאוד בעיתיים בהודו, והעובדה כי ישראלים רבים סבורים שזה המקום והזמן להוכיח לעצמם, לבחורה שהם מרכיבים וכנראה גם לשיווה, שהם מינימום ולנטינו רוסי. אז הם מרביצים מהירות. כמה זה מהיר ? ברוב הכבישים באזור צפון הודו, גם נהיגה במהירות של 80 קמ"ש, היא מסוכנת מאוד. הכבישים משובשים, הנהגים משובשים, הסמים משבשים: הכל משובש, אולם הם חיים בסרט רציני שהכל קטן עליהם. לא ברור מה היתה מהירות הנסיעה של אלעד פישמן ז"ל, אותו הכרתי במהלך הטיול האחרון שלי, אולם זו דוגמא למקרה מאוד מצער בו ישראלי מצא את מותו על כבישיה המשובשים של הודו".

גם עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין צובע את פני התמונה בשחור ומוסיף ממד נוסף של סיכון אותו נוטלים הרוכבים: " קיימות הוצאות כספיות נוספות ומשמעותיות ביותר בהן עלול נפגע תאונה לשאת: הכיסוי בפוליסות רבות הינו מסוייג ואינו כולל כיסוי לנזק לצד שלישי בגין חבות אשר נגרמה כתוצאה מבעלות או חזקה או שימוש בכלי רכב, בכלי טיס או בכלי שיט, שימוש בכלי נשק, כמו גם כיסוי לנזק אשר נגרם כתוצאה ממעשה מכוון / לא חוקי / נזק שנגרם כתוצאה ממשלח יד, עסק או מקצוע, נזק שגרם בע"ח שבחזקת המבוטח. עו"ד ורשה מדגיש כי " משמעות הדבר היא, כי אף אם הפוליסה העניקה למבוטח כיסוי בגין הנזקים הפיזיים שנגרמו לו, היא אינה מכסה את אחריותו כלפי נזקים שנגרמו לרכוש או לגוף של צד ג. וכאמור, מאחר ומדובר על ישראלים שנוהגים ללא רישיון נהיגה בכלי דו"ג שהם רכשו - הם חושפים את עצמם לכדי מצב מאוד מסוכן".

עו"ד יעקובוביץ מוסיף, "אותו בחור צעיר צריך להבין כי מדובר על סיכון דרמטי אותו הוא נוטל בעת שהוא רוכב ללא רישיון, שיכול ברגע אחד להפוך את חייו לסיוט. גם הוריו יכולים למצוא את עצמם משועבדים עד צוואר על מנת להחזיר את סכום הכסף ששולם בכדי לטפל בו. זו חוסר אחריות משווע של הבחור כלפי משפחתו וכלפי יקיריו שסומכים עליו שיקבל החלטות בוגרות ולא יסבך אותם עם חובות שיכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים".

רגע לפני שאתם עולים על המטוס

גם אם הנכם רוכבים כחוק, מחזיקים ברישיון נהיגה בינלאומי, כדאי לפנות כמה דקות ולקרא מספר המלצות בטרם תצאו לרכיבה בהודו, במיוחד אם זו הפעם הראשונה שלכם:

רכשו ניסיון משמעותי ככל שניתן בטרם תצאו לרכיבה ארוכה. לקנות אופנוע בדלהי ולצאת כעבור יום או יומיים לרכיבה ארוכה, זו פעולה חסרת אחריות. תמצאו את הדרך לתרגל ולהתרגל לאופי הנהיגה ההודי, לחוקי התנועה, למנטליות הנהיגה וזכרו כי כל מעבר ממקום למקום על דו"ג בהודו – כרוף במאמץ נפשי ומאמץ פיזי. על כן, יש להבין כי נדרשים זמני מנוחה מסודרים, גם לצורך אכילה ושתיה.

כמו כן, בכבישים רבים בהודו, לבטח בצפון, רוחב הכביש מאפשר מעבר לרכב גדול אחד. על כן, כל הנתיבים למעשה הם נתיב משובש אחד שמנוצל עד הסנטימטר האחרון. בנקל תוכלו לראות בצד הדרך עשרות משאיות שלא הצליחו לבצע עקיפה. על כן, רכבו לאט באופן שתוכלו להגיב בזמן אמת וזכרו כי חוק הג'ונגל פועל על כבישי הודו 24/7: הגדול (ולרוב בעל הצפצפה הקולנית ביותר) הוא מלך הכביש, כך שהדו"ג הוא הכלי הנחות בשרשרת המזון המוטורית.

זאת ועוד, החוק השולט בכבישי הודו הוא כי בטרם יציאה לעקיפה, יש לאותת ולצפור לרכב הנעקף, שפעמים רבות ישיב באיתות בווינקר ימין על היות הדרך פנויה. אולם, הדבר הטוב והבטוח ביותר שניתן לעשות הוא להמתין עד להגעה לקטע כביש בו יש שדה ראייה מספק. וכן, בהודו יוצאים לעקיפה גם אם המסלול הנגדי תפוס. לפיכך על הנהג במסלול הנגדי או הנעקף לאפשר לרכב העוקף להשתלב בתנועה, אף אם זה מצריך עצירה. בנוסף, לעולם אין לצאת לרכב באופן עצמאי. תנועה קבוצתית תאפשר סיוע במקרה של תאונה חלילה, וגם במקרים רבים של תקלות והמתנות מייגעות בעקבותיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully