וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתגלחים על זקן הציבור

עמירם ברקת

4.2.2015 / 8:53

מי פועל מאחורי הקלעים ומכשיל את הרכבת הקלה בגוש דן?

הרכבת הקלה ברחוב יפו בירושלים. ShutterStock
הרכבת הקלה. מחכים ומחכים/ShutterStock

הרכבת הקלה בתל אביב חוזרת אל שולחן השרטוטים. מדובר כבר בשיא איטיות עולמי: כמעט 20 שנה מאז יצאה לדרך ועדיין בממשלה לא סגורים על הקונספציה של פרויקט התשתית הכי גדול והכי חיוני. ההפסד למשק מדחיית הרכבת הקלה מוערך במיליון שקל ביום - אבל אף אחד לא ישלם על הנזק כי אף אחד אינו אחראי.

ממש כמו במשק הגז, נכנס גם פרויקט הסעת ההמונים בתל אביב לתהליך של "חשיבה מחדש" שסופו מי ישורנו. הדמיון בנעשה בשני הענפים אינו מקרי. בשניהם עומדים על הפרק פרויקטים בעלי משמעות אסטרטגית, מאקרו-כלכלית. בשניהם חשים מקבלי ההחלטות בממשלה חוסר ביטחון עמוק בשל היעדר ניסיון מקצועי מספיק. בשניהם ישלם הציבור את דמי הלימוד של הרגולטורים והפוליטיקאים. הן במשק הגז והן בפרויקט הסעת ההמונים מנסים עכשיו הרגולטורים לשנות את הכללים בתוך מודעות לחולשתו הזמנית של הדרג הפוליטי. הם מנצלים במתכוון או שלא במתכוון את ההזדמנות הנדירה לסגת מפשרות לא-נוחות שנכפו בלחץ הפוליטיקאים. ויש עוד דמיון: בשני המקרים פועלים מאחורי הקלעים גופים עסקיים שהמצב הנוכחי פוגע באינטרסים כלכליים שלהם. גם אם הגופים העסקיים האלה אינם מכתיבים את המהלכים, הם ממלאים תפקיד חשוב בהמרצת הרגולטורים והשרים לפעול - והכול כמובן בשם התועלת הציבורית.

במקרה של מאגרי הגז היו אלה בעליה של תחנת כוח פרטית, שניהלה משא ומתן לרכישת גז ממאגר לוויתן, שדאגו לתדרך את הדרגים המקצועיים ולשכנע אותם שהיזמים מנצלים לרעה את כוחם המונופוליסטי כדי להקשיח תנאים מסחריים ולהעלות מחירים. מלאכת השכנוע לא הייתה קשה במיוחד והתוצאה הייתה החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים לחזור בו מהסכם הפשרה עם היזמים.

במקרה של הרכבת הקלה, היו אלה ספקי רכבות מערביים שחששו - לא בלי בסיס - שהמכרז לאספקת הרכבות הקלות נתפר על ידי גורמים במשרד התחבורה לטובת יצרנים סינים. הספקים שכנעו את פקידי האוצר שהפרויקט הולך "בדרך של תועים", אם להשתמש בציטוטי ש"י עגנון שבהם פתח הממונה על התקציבים במשרד האוצר אמיר לוי את מכתבו למנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי.

ייתכן שכל זה לא היה קורה אלמלא חקירות המשטרה שהביאו להתפטרותו של יו"ר חברת ההקמה נת"ע אלכס ויז'ניצר. ייתכן שהכול היה ממשיך כרגיל אלמלא הטעות הטקטית הקשה שעשו מנהלי נת"ע, כשלא דאגו להשיג מראש את הסכמתה של החשבת הכללית להתקשרות ללא מכרז בהיקף כספי אסטרונומי עם חברת הייעוץ PB. אבל הפרצה נפרצה והאוצר נחוש היום לעשות סדר ברכבת הקלה בתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully