וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: קיה ספורטאז' 1.6 ליטר

8.2.2015 / 7:53

קיה ספורטאז' אורבן עם מנוע 1.6 ליטר מנסה להיות חלופה למכונית משפחתית רגילה עם 133 כ"ס, אבזור מספק, עיצוב מושך ותג מחיר של 135 אלף שקל. יצאנו למבחן ממושך

מבחן קיה ספורטאז' 1.6. פברואר 2015. קובי ליאני
קיה ספורטאז' 1.6 אורבן - תמורה מעולה לכסף/קובי ליאני

המכוניות המשפחתיות הקונבנציונליות נמצאות בנסיגה, בעוד הקרוסאוברים ממשיכים להתעצם - את זה כולכם כבר יודעים. המרכב הגבוה, שמקנה לנוהג תחושת מעמד מכובדת, העיצוב השונה והאטרקטיביות התקציבית של כלי רכב אלה עשו אותם ללהיט המכירות מסביב לעולם וגם בישראל. לכן, המהלך של קיה, להציע גרסת כניסה חדשה תחת השם 'אורבן', עם מנוע 1.6 ליטר ובמחיר של 135 אלף שקלים עשויה להעצים עוד יותר את המשיכה אליו.

כבר ברמת ה-2.0 ליטר הבכירה יותר, הספורטאז' היה לאחד מהקרוסאוברים המבוקשים ביותר בישראל ולפרק זמן מה, הוא אפילו הוביל את טבלת המכירות בקבוצתו. ברבעון הראשון של 2014 הספורטאז' עשה את צעדיו הראשונים לקראת העם עם גרסת 2.0 ליטר אורבן, שבתמורה לצמצום קל באבזור, קיזזה את מחירה לכדי 150 אלף שקלים. אבל האם הקטנת המנוע לאלף-שש-מאות-סמ"ק תפגע בתמורה של הקוריאני או תעצים אותה? יצאנו למבחן וחזרנו עם תשובה.

מבחן קיה ספורטאז' 1.6. פברואר 2015. קובי ליאני
מבחן קיה ספורטאז' 1.6. פברואר 2015/קובי ליאני

עיצוב, אבזור ותוספות

כבר במבחנים הראשונים שערכנו לספורטאז' כשהגיע לישראל, קל היה להבחין ביתרון החשוב שהוא מעמיד מול מתחריו - העיצוב. הקוריאנים ידועים ביכולתם לגרום לכל דבר לראות מצועצע עד איימה, אבל כאן זה ממש הצליח להם והספורטאז' נראה מכובד, כבד, דינאמי וחסון. גם במבט עדכני, שנים לאחר שהוא נמכר כאן באלפיו והוא עדיין נראה צעיר ורענן.

גרסת האורבן 1.6 החדשה נראית זהה לזו של ה-2.0 ליטר וזה מצוין, כדי שהשכן שלך ברמזור לא ידע שלא פתחת את הארנק עד הסוף. למרות שהחישוקים קטנים יותר (16 אינץ') הם נראים לטעמנו נכונים יותר לעומת החישוקים הגדולים והמושחרים למחצה של הגרסאות הבכירות ואם בכל זאת היינו רוצים להלין על פריט עיצובי שאבד, הרי שזה הגג הפנורמי הכהה שיוצר ניגודיות נאה בין שחור ללבן. מעבר לכך, אין תלונות.

זכרוני, כך הסתבר, הטעה אותי כשציפיתי לפגוש בתא הנוסעים שלו דשבורד העשוי מפלסטיק קשיח, אבל מהר מאוד הועמדתי על טעותי - הדיפון רך ברוב המקומות ומשאיר תחושה מוצקה ועמידה בידיים. המושבים עצמם נוחים ותומכים ומאפשרים תנועה רחבה מעלה ומטה כדי לקבל תנוחת נהיגה גבוהה ושלטת כשהגג גבוה מספיק כדי לא להפריע למרחב הראש. מרחב זו בהחלט תכונה טובה בספורטאז' שכן גם הנוסע מימין מקבל מקום נדיב לחיות בו ומאחור, המושב רחב מספיק כדי להכיל שני מושבי בטיחות מלאים לילדים או שני מבוגרים וכהשלמה, תא המטען רחב, עמוק וגבוה מספיק כדי לבלוע כל מה שיש לכם להשליך לתוכו - 564 ליטרים שימושיים במיוחד. ברמת הנדסת האנוש, פחות אהבנו את מיקום מתג מחשב הדרך במעטפת לוח המחוונים, כשהוא מוסתר מאחורי גלגל ההגה.

גרסת האורבן צנועה יותר באבזור כאמור ומלבד הוויתור על הגג הפנורמי, תמצאו בה גם מיזוג מכאני רגיל (לא בקרת אקלים), מערכת שמע עם חיבורי USB ו-AUX, אך עם מסך בסיסי, ללא בקרת שיוט או תפעול אוטומטי לתאורה (רגילה, לא 'לד'). אולם במסגרת השקת הרכב ולזמן מוגבל, הספורטאז' אורבן יימכר עם מערכת איתור, תוספת מגלש קדמי ואחורי, מדרכי צד ומערכת מולטימדיה מלאה הכוללת גם ניווט. אל אלה ניתן להוסיף בתשלום גם חישני נסיעה לאחור (1,022 שקל), מצלמת נסיעה לאחור (770 שקל), סט מגיני רוח (440 שקל), ריפודי עור למושבים (8400 שקל).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מבחן קיה ספורטאז' 1.6. פברואר 2015. קובי ליאני
תא נוסעים איכותי בסך הכל. הדיפונים רכים ובידוד הרעשים מצוין/קובי ליאני

מנוע, ביצועים, צריכת דלק

"הספורטאז' מזנק קדימה בזריזות שהפתיעה בתחילת ההיכרות עמו. ציפינו לרכב איטי יותר ופתאום, נחשף כאן ארנב עירוני שובב"

הקטנת המנוע בדגם זה היא ללא ספק אחת מהנקודות החשובות כאן. מיד עלו השאלות - האם המנוע הזה יספיק למשיכת 1,397 הקילוגרמים לפני נוסעים מבלי להפוך אותו לעגלה מעוצבת? מה תהיה ההשפעה על צריכת הדלק - האם היא תקטן או תגדל? התשובות האלה מתגלות במהרה, אך לפני כן, נספר לכם עם איזו יחידת כוח יש לנו כאן עסק.

המנוע של הספורטאז' שלפנינו מגיע כעת בנפח של 1.6 ליטר ומקורו בסיד המשפחתית של החברה. דף הנתונים מדבר על 133 כ"ס שזמינים בשיא של 6,300 סל"ד ושיא המומנט של 16.5 קג"מ מושג ב-4,850 סל"ד אופייניים למנועים אטמוספריים. אלה לא נתונים מדהימים, אבל כפי שלמדנו בעבר, בעידן שבו למדנו בעיקר להעריך את קצב התרוקנות מכל הדלק, הם חשובים פחות.

תיבת ההילוכים לעומת זאת, הותאמה עבורו במיוחד עם יחסי העברה חדשים שמנסים להעניק עדיפות בביצועים על פני הקרבה קלה בצריכת הדלק. ואכן, בעזרת יחסי העברה קצרים יחסית בהילוכים הראשונים, כבר ברגע הראשון שבו לוחצים על דוושת הדלק כדי להתקדם ממצב עמידה, הספורטאז' מזנק קדימה בזריזות שהפתיעה בתחילת ההיכרות עמו. ציפינו לרכב איטי יותר ופתאום, נחשף כאן ארנב עירוני שובב.

המנוע תגובתי וחי למרות נפחו הקטן והצורך להעפיל גבוה בסל"ד כדי לפגוש את הכוח. הבדיקות שלנו הראו שכדי להגיע ממצב עמידה ל-100 קמ"ש, צריכים 11.7 שניות (10 שניות בגרסת ה-2.0 ליטר) וכדי להאיץ מ-80 ל-120 קמ"ש סופרים 8.5 שניות. הממצאים האלה אומרים שהספורטאז' לא רק לא איטי כפי שחששנו שיהיה, אלא גם ככזה שנופל במרכז קבוצת המכוניות המשפחתיות הקונבנציונליות - משמע, במעבר אליו לא תחושו בירידה בביצועים.

אבל הספורטאז' אינו רכב ספורטיבי ולכן כשרוצים לגרום לו להזדרז מאוד, צריך לדחוף את רגל ימין עד לשטיח ולהחזיק אותה שם עד ש... אולם כשמקפידים להשתמש בו באופן הגיוני מבלי לשאוף לשבור שיאי מהירות, הוא מתנהל בחרישיות (רעש מופיע רק לקראת סוף סקלת הסל"ד), עם העברות הילוכים חלקות ובנינוחות שהופכת את הנסיעה לנעימה למדי.

בכביש המהיר הוא מרגיש בנוח לשייט בכל מהירות וב-100 קמ"ש המנוע מסתובב ב-2,100 סל"ד שקטים, כשלחיצה בריאה על דוושת הדלק מעירה אותו מיד ומספקת יכולת תאוצה מספקת, גם בעליה. במהלך מאות הקילומטרים שעברנו עמו, הקפדנו למדוד את צריכת הדלק ולאמת אותה בתחנות התדלוק ושם גילינו כי בנסיעה עירונית ופרברית הוא ישמור על ממוצע שנע בין 9 ל-10 קילומטרים לליטר, בשיוט רגוע וממושך הצלחנו לראות גם 12.5 קילומטרים לליטר ובנסיעה יומיומית עם תנאים משולבים (עיר, פקקים, בינעירוני) ממוצע הצריכה נע בין 10 ל-11 ק"מ לליטר - נתונים כמעט זהים לאלו של גרסת ה-2.0 ליטר.

מבחן קיה ספורטאז' 1.6. פברואר 2015. קובי ליאני
מבחן קיה ספורטאז' 1.6. פברואר 2015/קובי ליאני

התנהגות, נוחות

"הספורטאז' הוא פשוט רכב שקט ומבודד מאוד, ברמה שציפינו למצוא בכלי רכב יקרים ממנו בהרבה"

האופן שבו הספורטאז' מבודד את הנוסעים שלו מרעשי הסביבה, בולט מיד בכל נסיעה. קיה בהחלט מתאמצים לקלוע לטעמו של הלקוח האירופי וזה כמובן מצריך עליה באיכות ובהקפדה ביחס למה שמורגלות יצרניות רכב אסיאתיות. הספורטאז' הוא פשוט רכב שקט ומבודד, ברמה שציפינו למצוא בכלי רכב יקרים ממנו בהרבה. רעשי הכביש לא קיימים עד 100 קמ"ש, רעשי הרוח מופיעים רק במהירויות נסיעה פליליות והמנוע עצמו נעלם לגמרי בסרק ונוכח בקושי רב בנסיעה עד 4,000 סל"ד. אחרי כמה ימים של נסיעה בו שוכחים לגמרי מאותם רעשים, אך תזכורת לעד כמה גבוהה יכולת הבידוד שלו מקבלים כאשר פותחים לרגע חלון בנסיעה וסוגרים שוב - השקט שממלא את האוזניים מרשים ממש.

את אותה התחושה מעבירים גם המתלים של הספורטאז'. כל עוד לא מנסים לאתגר אותם בנהיגה ספורטיבית בכבישים מפותלים - זה לגמרי לא הקטע של הקיה הזה, הם עושים עבודה מצוינת בהעברת תחושת נסיעה מוצקה, מרוסנת וגם נעימה במפגש עם מהמורות. גם כאן קיה עברו כברת דרך של ממש ובמקום תחושה חלולה ורופסת, הספורטאז' מתמודד בכבוד עם כמעט כל מפגעי מע"צ.

ההגה החשמלי של הספורטאז' גם מקבל כאן נקודות לזכותו עם פעולה קלה ומדויקת במהירות עירונית ותמרוני חניה. לא צריך להפעיל יותר מדי שרירים כדי לסובב אותו מקצה אחד לשני (מעט מעל ל-2.5 סיבובים מנעילה לנעילה) וככל שמהירות הנסיעה עולה, הוא נעשה כבד יותר כדי לשמר תנועה ישרה חלקה ככל הניתן. זה לא המתכון המושלם לשינויי כיוון תכופים במהירות גבוהה, אבל כבר סיכמנו שזה לא רכב ספורטיבי. גם הבלמים עושים עבודה טובה בעצירת המאסה, עם תפעול ליניארי נעים של דוושת הבלמים וגם כושר עמידה טוב בעומס.

מבחן קיה ספורטאז' 1.6. פברואר 2015. קובי ליאני
מבחן קיה ספורטאז' 1.6. פברואר 2015/קובי ליאני

תמורה מלאה לכסף. זו המשפחתית החדשה?

"הספורטאז' 1.6 אורבן החדש הוא בסך הכל ועדיין, אחלה רכב לשימוש יומיומי ויש בו שלל תכונות שעשויות להפוך את הקרוסאובר הזה ל"משפחתית החדשה"

בסופו של שבוע שלם של מבחן עתיר קילומטרים הצלחנו לסכם לעצמנו בפנקס התובנות והדברים שאסור לשכוח שתמיד נמצא אצלנו בכיס, שהספורטאז' 1.6 אורבן החדש הוא בסך הכל ועדיין, אחלה רכב לשימוש יומיומי ויש בו שלל תכונות שעשויות להפוך את הקרוסאובר הזה ל"משפחתית החדשה", ונסביר.

יש לו עיצוב שחרף הזמן שעבר ולמרות הוויתור על פנסי לד וגג פנורמי בגרסת האורבן, נראה מצוין. הוא עדיין אחד מהקרוסאוברים הכי יפים בקבוצה שלו. תא הנוסעים שלו אוורירי ומרווח, עם שימושיות טובה למשפחה, במיוחד הודות למושב האחורי ותא המטען שלו. אבל גם כשהילדים לא נמצאים בשורה שניה, אבא ואמא יכולים לנהוג בו בכיף, לשבת עם הראש מעל גובה הגג של רוב כלי הרכב מסביבם, לשמוע מוזיקה בשקט ולקום מהמושב גם אחרי 300 קילומטרים רצופים בלי צורך ממשי לחילוץ עצמות. המנוע שלו התכווץ וההספק ירד ואין בו מחץ ספורטיבי, אבל אין נחיתות ביצועים ביחס למכונית משפחתית ממוצעת עם מנוע 1.6 ליטר ותיבה אוטומטית וגם צריכת הדלק שלו סבירה לגמרי בקבוצה אם לא יותר מכך. גם כשבדקנו את עלויות התחזוקה שלו (רלוונטי בעיקר לצרכנים פרטיים), מצאנו שגם די זול לטפל בו (טבלת הטיפולים והעלויות בתחתית הדף) לאורך השנים.

המשמעות של כל אלה הן כאמור, "אחלה רכב" ולכן בסעיף התמורה לכסף קיה ספורטאז' 1.6 אורבן החדש מקבל ציון מצוין. ככל שבילינו בו זמן ממושך יותר, הבנו לאן הלך הכסף - יש לקיה כאן מוצר תחרותי מאוד שלא רק עשוי להעלות גל חדש של לקוחות, אלא גם להלחיץ ולא מעט, כמה מהיבואנים המתחרים. לכן לא נופתע אם בקרוב תשמעו על מבצעים והוזלות מסביבו כדי להצטרף לחגיגה.

מבחן קיה ספורטאז' 1.6. פברואר 2015. קובי ליאני
מבחן קיה ספורטאז' 1.6. פברואר 2015/קובי ליאני

טיפולים ותחזוקה:

טיפול 15,000 ק"מ: 480 שקל
טיפול 30,000 ק"מ: 753 שקל
טיפול 45,000 ק"מ: 480 שקל
טיפול 60,000 ק"מ: 753 שקל
סה"כ 60,000 ק"מ: 2,467 שקל

רפידות בלם קדמיות: 600 שקל
צלחות בלימה קדמיות: 845 שקל
רפידות בלם אחוריות: 400 שקל
צלחות בלם אחוריות: 636 שקל
מראת צד: 2,950 שקל

עוד על קיה בוואלה! רכב

מכוניות קונים רק אחרי שקוראים מבחני דרכים

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

מבחן קיה ספורטאז' 1.6. פברואר 2015. קובי ליאני
מבחן קיה ספורטאז' 1.6. פברואר 2015/קובי ליאני
  • עוד באותו נושא:
  • קיה
  • טלקאר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully