וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי פשרות: רוקי מאונטיין אלטיטוד 750 במבחן

11.2.2015 / 8:03

אופני ההרים החדשים רוקי מאונטיין אלטיטוד 750 מוכיחים שאפשר לעשות הכול: סלעים, נחלים, עליות וירידות וסינגלים קשוחים - ועם הרבה בטחון. יצאנו למבחן

מבחן לאופני הרים רוקי. קובי ליאני
רוקי מאונטיין אלטיטוד 750. למה להתפשר?/קובי ליאני

אני יורד ב"דרך הסוכר"; סינגל טכני עם הפרשי גובה גדולים המחבר בין ירושלים לצומת אלמוג, מחייך לעצמי בתוך הקסדה ומרגיש מאושר. המדבר צבוע בירוק והאדמה הספיקה להתייבש כמעט לחלוטין אחרי השיטפונות, אך עדיין אין אבק והאחיזה מעולה. החיבור עם האופניים גורם לי לבחור קווים יותר ויותר מאתגרים שרק מעצימים עוד יותר את החוויה. אחרי יותר מחצי שעה של רכיבה זורמת ללא עצירה, הראש מתחיל להסתחרר ואני חושב שאולי מישהו החליף לי את המים בתיק הגב לנוזל עם כמה אחוזי אלכוהול.

אחרי כמה רכיבות בפארק קנדה ובן שמן החלטתי לקחת את האלטיטיוד לדרך הסוכר. הרגשתי שיש להם יכולות נוספות, שיבואו לידי ביטוי במיוחד במסלול מגוון וארוך כמו זה. ירידות תלולות ומסולעות, סינגלים מפותלים ומהירים על שפת המצוקים, עליות מזדמנות וחלוקי נחל, כל אלו מהווים תנאים אופטימליים בכדי לבחון את יכולתם של הרוקי מאונטיין אלטיטיוד 750.

האלטיטיוד מוגדרים על ידי היצרן, חברת רוקי מאונטיין, כאופני שבילים אגרסיביים ולמעשה מתאימים למרכז ספקטרום אופני השטח, המתחיל מאופני קרוס קאנטרי וממשיך עד אופני דאון היל. אלו הם למעשה אופניים למי שלא רוצה, או לא יכול להחזיק כמה זוגות אופניים ועדיין אוהב לגוון בין סוגי רכיבה שונים במגוון תנאים מבלי להתפשר התנהגות האופניים בשום מצב. עם מחיר של 17,800 שקלים האלטיטיוד שייכים לקטגוריה של אופני היוקרה ואכן תכנון השלדה ובחירת המכלולים השונים מעידים על כך.

seperator

בגלל כמויות הגשם שירדו בשבוע הראשון שלי עם האלטיטיוד, נאלצתי לרכוב הרבה בדרכים "לבנות" ובסינגלים פשוטים כדי להימנע מהבוץ הכבד. בתנאים אלו למדתי להעריך את אפשרויות הכיוון הרבות של מכלולי השלדה השונים, שבזכותם האלטיטיוד מצד אחד מתקרבים בתחושה וביעילות הדיווש לאופני קרוס קאנטרי ומצד שני לכיוון אופני פרירייד. חיבור הבולם האחורי לשלדה מאפשר בחירה בין ארבעה מצבים שונים וכתוצאה מכך לשנות את זווית ההיגוי ואת יחס המינוף של הבולם האחורי.

מנגנון זה קרוי MINO9 והמעבר בין המצבים השונים מחייב שימוש במפתחות אלן ולא מומלץ לביצוע בשטח. זווית היגוי "קטנה" גורמת להעברת יותר משקל לגלגל הקדמי ולהיגוי חד ומדויק המיטיב עם מסלולים מפותלים ועליות, אך גורמת לתחושת חוסר יציבות במהירויות גבוהות בעיקר במסלולים סלעיים. מנגד, זווית היגוי "גדולה" מעבירה יותר משקל לאחור וכתוצאה מכך ההשפעה של התקלות באבנים עם הגלגל הקדמי פוחתת והאופניים יותר יציבים בירידות במהירויות גבוהות ועל גבי אבנים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
מבחן לאופני הרים רוקי. קובי ליאני
מבחן לאופני הרים רוקי/קובי ליאני

אפשרות כיוון משמעותית נוספת קיימת בבולמים עצמם, בזכות בולמי FOX בעלי מנגנון כיוון CTD. מנגנון זה מאפשר לרוכב לבחור בין שלושה מצבי כיוון בסיסיים: CLIMB, מצב שבו הבולמים כמעט נעולים ובזכות כך ניתן לדווש בעוצמה גם בעמידה ולהימנע מאיבוד אנרגיה כתוצאה מכיווץ לא רצוי של הבולמים, משמש בעיקר לעליות או לספרינטים.


TRAIL, מצב הביניים שבו הבולמים כמעט משוחררים לחלוטין, אך עדיין ניתן לפדל בעוצמה מבלי להרגיש כמו על טרמפולינה. DESCEND, הבולמים חופשיים לעבוד בהתאם לתנאי הקרקע, מקסימום ספיגה של המהמורות והאבנים לטובת האחיזה והיציבות במהירויות גבוהות. מצב זה מיועד בעיקר לירידות או לגינות סלעים. גדולתה של מערכת זו היא בפשטות המעבר בין המצבים השונים הקבועים מראש, ניתן בנוסף לשנות בהתאם לצרכים האישיים של כל רוכב את לחץ האוויר ואת שיכוך ההחזרה ובכך להשפיע על כל המצבים השונים.

על גבי השבילים הלבנים בחרתי במצב שבו זווית ההיגוי היא הקטנה ביותר, והמתלים במצבים C או T וכתוצאה מכך האופניים הרגישו נוקשים ובעלי תגובה מידיית לדיווש חזק.

רק הצמיגים השמנים והמסיביים, 2.4 אינטץ', גרמו לאופניים לתחושה מעט מגושמת, אך היטיבו מאוד עם תנאי הבוץ בסינגלים הבוציים. במהירויות גבוהות האלטיטיוד הרגישו יציבות וללא ספק, מהלך המתלים הארוך יחסית וקוטר הגלגלים, 27.5 אינטץ', תרמו רבות בתחום זה.

גם כאשר הבולמים במצבים ה"נעולים" ניתן לרכוב מהר על גבי אבנים ולסמוך על המתלים שבמקרה הצורך הם יצליחו לספוג את החבטות, עובדה שמגדילה משמעותית את תחושת הביטחון ברכיבה במהירות גבוהה. למרות שהמעביר הקדמי נמצא בדיוק לפני הגלגל האחורי ומשמש למעשה כמנקה בוץ, הופתעתי מכך שהמערכת המשיכה לעבוד ללא בעיות למרות רעשי הגריסה. פרט לכך מרווח הבוץ של המשולש האחורי נדיב ומאפשר רכיבה גם בתנאי בוץ, כיאה לאופניים המגיעות מקנדה.

לאחר שהגשם פסק והאדמה הפכה להיות רכה, אך לא בוצית, באופן שמספק אחיזה יוצאת דופן יצאתי לרכוב בפארק קנדה בסינגל הפרסה, כולל התוספות החדשות ובסינגל השחור. את הבולמים העברתי למצב פתוח או ביניים ומערכת עיגון הבולם למצב של זווית היגוי גדולה. בירידות המהירות האלטיטיוד מצליחות לדרוס כמעט הכול מבלי להזדקק לתשומת לב מיוחדת מצד הרוכב ומעבירות תחושת בטחון גבוהה. הגלגלים החסונים, SUNRINGLE INFERNO בתרגום לעברית גיהינום, השלדה החסונה והעדר רעשים של השרשרת והכבלים רק הוסיפו לתחושה זו.

למרות תחושת היציבות, האלטיטיוד אוהבים "ליפול" לתוך הפניות והברמים תכונה שמוסיפה הרבה להנאה ברכיבה בקטעים מפולים ומהירים. הבלמים, שימאנו SLX עם דיסקים בקוטר 180 מ''מ, הרגישו לא מספיק רגישים בירידות המהירות והמסולעות ולטעמי היה עדיף לפחות להרכיב דיסק קדמי בקוטר 203 מ''מ, אם לא להשקיע יותר ולעלות לרמת XT. בגלל אופני המסלולים המגוון נאלצתי לעצור מספר פעמים ולשנות את גובה המושב כדי להימנע ממגע מסוכן בין מכנסי הרכיבה ומה שבתוכם לבין המושב. שלדת האלטיטיוד מגיעה עם הכנה לכבל שליטה למוט מושב מתכוונן ולמעשה זהו כמעט אביזר חובה באופניים כל כך ורסטיליות.

בכדי להבין טוב יותר על מה חשבו המהנדסים כאשר הם ישבו לתכנן את האופניים, ניתן להסתכל על המסבים של המשולש האחורי. המסבים יושבים בתוך בושינגים/תושבות בצורת חרוט ובזכות כך מגדילות את שטח המגע עם האלומיניום ומקלות בזמן ביצוע תחזוקה במסבים. בנוסף לכך, מנגנון המנופים המסיבי של הבולם האחורי, צוואר ההיגוי בעל קוטר משתנה, משולשי החיזוק במספר מקומות בשלדה גורמים לנו להבין שנושא העמידות היה אחד מהשיקולים העיקריים בבניית השלדה.

מבחן לאופני הרים רוקי. קובי ליאני
מבחן לאופני הרים רוקי/קובי ליאני

לזכותם של האלטיטיוד אציין שאת רכיבת הסיום עמם בחרתי לבצע במסלול דרך הסוכר וזה לא ברור מאליו. רכיבה מהירה במסלול זה דורשת מיומנות גבוהה של הרוכב וחיבור טוב מאוד עם האופניים. הפרשי הגובה הגדולים לאורך המסלול והירידות המהירות והארוכות מציבות אתגרים רבים בפני הרוכב והאופניים. את הכיוונים השונים השארתי במצב שבו רכבתי בפארק קנדה ורק כיוונתי את לחץ האוויר בפנימיות ל-30 P.S.I , בכדי להקטין את הסיכוי לתקרים מצביטות עם הסלעים החדים שלאורך המסלול.

מהר מאוד קיבלתי בטחון לרכוב יותר ויותר מהר ורק הפחד מלפספס פניה וליפול לתהום גרם לי להאט. הופתעתי לטובה מהיכולות המגוונות של האופניים מצד אחד לטוס בירידות ומצד שני לטפס עליות תלולות ואיטיות עם מדרגות סלע. רק בעלייה מ"ביר מלקי" העברתי את הבולמים למצב ביניים ופרט לכך הבולמים נותרו פתוחים לאורך כל המסלול. למרות שהבלמים המקוריים תפקדו בהתאם למצופה מהם לאורך כל המסלול, בירידות הארוכות והמהירות הרגשתי את הצורך בבלמים יותר עוצמתיים ובעיקר יותר רגישים ומדויקים. כאשר הגעתי לצומת אלמוג כל מה שרציתי זה לעלות חזרה למעלה אדומים ולרדת שוב את המסלול, החיבור הטוב עם האופניים ותחושת "הכול יכול" שהם העבירו לי העניקו לי חווית רכיבה מדהימה.

שווה את המחיר?

האלטיטיוד 750 הם אופניים שלא צריך להתפשר אתם בשום מקום, הם יודעים לספק לרוכב ביצועים מעולים במגוון תנאים ומצבים. השלדה החסונה והמכלולים השונים בנויים גם להתעללויות ובהחלט עמידים בכל מה שהרכוב יבחר להעמיד מולם. במחיר הקנייה הגבוה הייתי כולל גם מוט מושב מתכוונן שהוא אביזר חובה באופניים כל כך ורסטיליים.

אני במיוחד אהבתי את השילוב בין יכולת האופניים בירידות המהירות לבין האופן שבו הם "נופלים" לתוך פניות וברמים ואת תחושת האיכות שהמכלולים השונים והשלדה העבירו לי. בינתיים, השמש יצאה ותנאי הרכיבה רק הולכים ומשתפרים ואנחנו נמשיך ונעדכן לגבי דגמים חדשים ומעניינים.

על הצד הטכני:

שלדה: אלומיניום במידות: SM, MD,LG,XL
בולם קדמי: FOX 34 FLOAT CTD 150 mm
בולם אחורי: FOX FLOAT CTD מהלך מתלה אחורי 150 מ"מ
מיסבי ראש: Cane Creek ten
סטם: Race Face
כידון: Race Face Evolve 750 mm OS
מעביר אחורי: SHIMANO XT SHADOW PLUS
מעביר קדמי: SRAM X7
שיפטרים: SHIMANO SLX
מעצורים: SHIMANO SLX
קראנק: דאבל Race Face EVOLVE 36/22 T
קסטה: SHIMANO 11-36T 10S
ציר קדמי: SHIMANO SLX
ציר אחורי: SHIMANO SLX
חישוקים: WHEELTECH INFERNO 25 BY SUNRINGLE
חישורים: DT Swiss COMPETITION
צמיגים: CONTINENTAL MOUNTAIN KING FOLDING 2.4

עוד אופניים בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • אופניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully