וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולקסווגן גולף ספורטסוואן VISION במבחן דרכים

15.2.2015 / 8:02

פולקסווגן גולף SV ממשיך את המסורת של קודמו ומציע מרחבי מחייה משופרים לחמישה נוסעים, הרבה פתרונות אחסון ואיכות נסיעה רהוטה. אבל, האם טמון בו גם ערך מוסף?

פולקסווגן גולף ספורטסטוואן במבחן דרכים. ניר בן טובים
פולקסווגן גולף ספורסטוואן. פתרונות הובלה לחמישה/ניר בן טובים

לפני 10 שנים הגיעו להבנה בפולקסווגן שזו העת לנצל את הביקוש ההיסטרי של הגולף הקומפקטית ולחלץ ממנה גרסה נוספת, שעתידה לחזק את המשפחה הגרמנית. למיזם הזה קראו פולקסווגן גולף "פלוס", והפלוס נגזר מתוספת מקום לרגליים, הראשים, הברכיים ובעיקר הגדיל את המרווחים והשימושיות בשורה השנייה ובתא המטען בהשוואה לגולף הצ'בק. התוצאה: הכלאה מאופקת בין מיניוואן גדול למיניוואן קומפקטי, תיאור שיאפיין גם את סיאט אלתיאה הספרדיה שמעשית נשענה על מכלולים זהים. הפלוס לא ניסתה להמציא את הגלגל מחדש, כי אם יסדה תת-סוגה בין הטוראן לקרוסאוברים הקומפקטיים ומצאה את ייעודה אצל אנשים שאחרי גיל הפרישה ובקרב נהגי מוניות. גם בישראל, חלשה על שתי השכבות האלה ונמכרה בהיקפים סבירים.

ב-2013, הכריזו בחברה כי עתידים לשמוט את הכינוי "פלוס" לטובת "ספורטסוואן" כחלק מריענון השורות. ואכן, אין ספק שזה הרבה יותר מחמיא לרכב להתעטף במונחים אתלטיים במקום תיאורים של מבצעי אחד ועוד אחד במדף הגבינות. ה-SV החדש זכה במסגרת העדכונים להיות גדול ומעוצב מהפלוס, מבוסס על פלטפורמה חדשה, והוא המרכב השלישי במשפחה הגולפאית שכבר מונה את ההצ'בק הקלאסית וכן את גולף אסטייט סטיישן (שאינה נמכרת בארץ). השאלה היא, האם הגולף SV, במחיר של 155-165 אלף שקלים מסוגל להתחרות במיניוואנים הקומפקטיים המסורתיים, או שמא נגזר עליו, שוב להגיע לתחנת המוניות הקרובה לביתכם?

פולקסווגן גולף ספורטסטוואן במבחן דרכים. ניר בן טובים
פולקסווגן גולף ספורטסטוואן במבחן דרכים/ניר בן טובים

מתמזג עם הסביבה

מיניוואנים יכולים להיות נועזים ומושכים (סיטרואן פיקאסו), קצת מבולבלים (פיאט מולטיפלה) ובמקרה של פולקסווגן ספורטסוואן - די אנונימיים. הגולף המגודל הוא בסך הכול רכב מאוד ישיר, נטול אמירה עיצובית, עם אף קטן בחרטום שאימץ את תאורת פולקסווגן שירוקו, פולו וגולף, ומאחור דלת תא מטען שטוחה שחולקת דמיון לדגמים המסחריים של פולקסווגן.

בבחינת ההבדלים המהותיים בינו לבין גולף רגילה, לא תמצאו הרבה אלמנטים מושכים או מרמזים, להוציא אולי כיתובי "ספורטסוואן" , "בלומושן" (סימן זיהוי לטכנולוגיה בחזית), מסילות גג מודלואריות ותקרה מעוגלת. משמע, גולף שניפחו אותה קצת מעבר למראה השגרתי, והתוצאה היא בסופו של דבר די סולידית (ועם זאת זורמת).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

משהו חסר בפנים

הגולף SV מבוסס על פלטפורמת ה-MQB המשותפת לכלל דגמי הקונצרן, וזה אומר שמיד העלו אותו אל שולחן הניתוחים ומתחו אותו כמידת הצורך. הדור החדש, אורכו קרוב ל- 4.33 מ', כלומר גדל בכמעט 13 סנטימטרים מהגולף פלוס, והוא גם רחב מגולף האצ'בק ויושב על בסיס גלגלים שצמח ב-5 סנטימטרים ל-2.68 מ'. ההשמנה הזו הניבה חלל פנים רב-שימושי שכולל לא רק ה-מ-ו-ן פתרונות אחסנה, אלא גם מרווחי ברכיים טובים מאוד ומקום להזיז את הרגליים מבלי להתקמט לכל מיני צורות משונות.

חלק מהקרדיט מופנה להנדסת האנוש והעיצוב של הקונסולה והפקדים, שעל אף שהם משעממים וחסרי השראה יוצרים מבנה של שני אזורי מחייה גדולים ומופרדים לנהג ולנוסע עם מחיצה של משענת יד רחבה ביניהם. גם זו, כוללת שטח אחסנה עמוק שמצטרף למחזיקי כוסות ננעלים, שני תאי אחסנה לבקבוקי ליטר וחצי בדלתות, פתח אחסון בקומה העליונה של הדשבורד, מגירות נסתרות, תא כפפות גדול ועוד.

מבט קרוב על סביבת העבודה של הנהג, חושפת פילוסופיה גרמנית במיטבה: איכות מוקפדת בדיפונים ובמשטחים המקיפים, גלגל הגה שלושה חישורים, שמנמן ספורטיבי ועם מתגים קטנים, מחשב דרך עם מידע מלא, מערכת מולטימדיה מרכזית עם חיישני קרבה למסך, מערכת מיזוג, כניסות USB ו-AUX, בקרת שיוט ובדגם המבחן "ויז'ן", נכללת התראה על עצמים בשטחים מתים ומצלמת ראייה לאחור עם בקרת בלימה אוטומטית, במקרה ומישהו פולש לשדה הראייה במפתיע.

המצב מאחור מזמין לשלושה נוסעים ממוצעי קומה, אבל אינו מבריק. הכניסה פנימה אינה הקלה ביותר שפגשנו (כמו למשל באופל מריבה או בניסאן נוט), וגם כשבוחנים את מרווח הרגליים או הראשים, אי אפשר באמת לקבוע שהספורטסוואן מציע פתרון שעוד לא חווינו בקבוצה הזו או בקבוצה מקבילה. הקלף החזק ביותר של הגולף ספורטסוואן, הוא היכולת להניע את השורה השנייה על מסילות, ובכך להגדיל את נפח תא המטען מ-498 ל' ל-585 ל', ועד 1,512 ל' בקיפול של השורה השנייה. גם כאן, הוא אינו היחיד שמסוגל לעשות את זה, אבל זה בהחלט ממחיש חלק עיקרי מהמטרה לשמה הומצא.

פולקסווגן גולף ספורטסטוואן במבחן דרכים. ניר בן טובים
פולקסווגן גולף ספורטסטוואן במבחן דרכים/ניר בן טובים

נוסעים, עם איזה מנוע?

כשבמביטים בפעם הראשונה על הספורטסוואן מסיקים באופן טבעי שבשל עגלגלותו מאכלס מנוע 1.4, 1.6 ואולי בכלל 1.8 ל'. הלכה למעשה, פולקסווגן קצת ויתרה על היחידות הבכירות מלבד בדגמי הסולר 2.0 ל' TDI, והתקינה בקרביים שלו גם מנוע בנזין 1.2 ל' טורבו קטן נפח וחסכוני בחסות טכנולוגיית 'בלו-מושן' הירקרקה, ואליו חיברה תיבת הילוכים דו-מצמדית DSG עם 7 הילוכים. מדוע מנוע זעיר?משום שמשקלו של SV בקושי נושק ל-1.3 טון, שהם כ-150 ק"ג תוספת זעומה על הגולף הצ'בק 1.2 ל'.

מנועי ה-1.2 ל' TSI הוכיחו עצמם תדיר במבחני הדרכים, וגם כאן, אין הפתעות גדולות - לחיוב או לשלילה. התפוקה של המנוע, 110 כ"ס ב-4,600 סל"ד ו-17.8 קג"מ ב-1,400 סל"ד, פחות או יותר הולמים את הגולף SV השימושי, ומאפשרים לו לנוע בכבישים מהירים בקצב מהיר ונחוש בדיוק כמו כל משפחתית עממית שתפגשו ברמזור. את ההאצה ל-100 קמ"ש סיים ב-10.9 שניות במדידות שלנו וגם בהאצות הביניים הרשים ושמר על מספרים ממוצעים (כ-7 שניות מ-80 ל-120 קמ"ש).

תיבת ההילוכים, (ללא תפעול מגלגל ההגה), מתפקדת כמעט ללא דופי עם המנוע הקטנצ'יק הזה, ובמעבר למצב ספורט (S) אפשר לנצל את מלוא רצועת הכוח ולשמור על זמינות כוח בעליות התלולות של הרי הגליל. הקומבינציה בין שניהם משיבה לנהג מערכת הנעה מהודקת ונכונה לעבוד קשה תחת עומסים, עם קצת רעשי מאמץ ואוזלת כוח רק בתחומים שמגרדים את מנתק ההצתה. המסקנה היא, שבאמת אין כאן צורך במנוע יותר גדול.

מסובבים את הג'מוס הקטן

אחד הדברים שמאפיינים מיניוואנים קומפקטיים הוא שדה ראייה מעולה. אי לכך, ב-SV הגרמני ניסו לשחק עם כיוון המושבים מלפנים, תנוחת הישיבה והקורות הקדמיות, אך התוצאה בסופו של דבר קצת מאכזבת. מחד, החרטום שלו פחוס והגלגלים קרובים לדיפון האחורי של תא המנוע, ולכן קל לנוע במקומות סואנים, צפופים או סתם להזדחל בפקקי תנועה רצופי גז-ברקס מתישים. מאידך, שטחי הזגוגית אינם רחבים בהרבה מגולף הצ'בק, מראות הצד צנומות והנהג לא ממש משקיף על כולם מלמעלה כי אם רוכן מעליהם. זה לא בהכרח כופה עליו לשמור על חדות מטורפת, שכן ה-SV מתנהג כמו כלי קטן מגודלו האמיתי (ואולי שם טמון סוד הצלחתו אצל נהגי המוניות). אולם בתוך כך, היינו שמחים למשל להמצאות גג-פנורמי שנמתח לפחות עד קו התקרה הקדמי ומכניס יותר אור לשטח הפנים.

בכביש 2 ו-4, הספורטסוואן מנטרל את רוב רעשי הסביבה, לרבות פריצות רוח שנשמעות רק במהירות גבוהה מאוד. האלרגיה שלו נחשפת רק על סלילה פחות איכותית, ופתאום בידוד הרעשים כבר לא כזה מרשים. הרעש בוקע מאזור בתי הגלגלים, ובקטגוריה שבה קיימת חשיבות גדולה לחרישיות בנסיעות ארוכות, מוטב לבדוק את העניין הזה לפני שמזנקים למושב הנהג שלו. בבחינת נוחות הנסיעה של ספורטסוואן, מצאנו שזו עומדת בקנה אחד עם הגולף הצ'בק; משמע, הוא סופג את המהמורות בצורה יעילה ומונע מהכבישים המצולקים לחבוט בנוסעים, איך אינו בעל שיכוך יוצא דופן.

היכולת הדינמית של SV בפיתולים די מוגבלת וכנועה, לפחות בכל מה שנוגע לכיול המתלים שלו ולהתנהגות השלדה, גם בשל מרכז הכובד הגבוה. כמעט בכל סיבוב תובעני המרכב מפגין חוסר נכונות להתמודד עם רצועה של כבישים הרפתקניים, ואם בכל זאת תנסו למתוח את גבולות המעטפת, בקרת היציבות תתערב ותשבית כל ניסיון לחלץ ממנו זוויות מופרכות. מי שמפתיע בחדותו, הוא ההגה לו משקל מאוזן וגם התקשורת עם הגלגלים משרה בטחון גבוה. הבלמים גם הם שומרים על כושר בלימה ראוי והתחושה מהדוושה הדרגתית וטובה.

בתחנת הדלק, מנוע ה-TSI הצנוע מלמד על חלוקה ברורה בין נסיעות עירוניות לבינעירוניות, כאשר למרחקים ארוכים גומע כ-18 ק"מ לליטר, בעוד בנסיעה ממוצעת משולבת, מחזיר כ-14 ק"מ לליטר בנזין.

פולקסווגן גולף ספורטסטוואן במבחן דרכים. ניר בן טובים
פולקסווגן גולף ספורטסטוואן במבחן דרכים/ניר בן טובים

לא לכאן ולא לשם

קשה לאכול את ה-SV הגולפאי. זה רכב שגובל בכל מיני קטגוריות שימושיות, אבל אין לו תכונה אחת ברורה; אתה רוצה מיניוואן? תקנה טוראן. אתה רוצה קרוסאובר? תקנה טיגואן. מסחרי? קנה קאדי. במחיר של 155 אלף שקלים לדגם הנבחן, קשה להצביע לאן בדיוק שם פעמיו גולף ספורטסוואן כאשר היתרונות המעטים שלו במחיר המאוזכר מתכווצים לאור ההיצע בישראל באגף המיניוואנים, ולבטח כנגד מחירים זולים יותר למובילי חמישה נוסעים מלאים.

לקוחות של מיניוואנים משפחתיים, צריכים לקבל יותר תמורה וזכאים גם למזג רוח תוסס שמקרין על כל היושבים ברכב. הגולף ספורטסוואן עושה הכול בסדר גמור וברמה גבוהה, אבל הבסדר הזה מושתק מידי, אפילו לרכב שנושא עליו את הכיתוב "גולף"; העיצוב החיצוני נטול דמיון, גם בפנים חסרים צבע וחיים והיכולת הכללית, למרות היותה מגובשת ומרשימה, פשוט אינה משאירה עליך רושם ממושך. למרבה הצער, יש משהו בגולף SV שלא אפוי עד הסוף ובנקודה הזו, הוא יאלץ לעבוד קשה מאוד למשוך אליו נהגים שכבר יש ברשותם גולף וחושבים להרחיב את המשפחה.

פולקסווגן גולף ספורטסטוואן במבחן דרכים. ניר בן טובים
פולקסווגן גולף ספורטסטוואן במבחן דרכים/ניר בן טובים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully