וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב, לא תהיה לכם מכונית פרטית

16.2.2015 / 8:00

לא תצטרכו לדאוג לחניה, ביטוח או תיקונים במוסך ואפילו לא לטסט השנתי. במקום לרכוש מכונית, תשכרו אותה לפי משך שימוש. בעיית החניה תעלם, אבל האם תעשיית הרכב תיפגע?

צילומים: קובי ליאני

נתיבי איילון עומס תנועה. קובי ליאני
נתיבי איילון עומס תנועה/קובי ליאני
"סוס היה לאמצעי התחבורה הנפוץ ביותר ומאותו רגע הבהמה האצילה נעלמה אט אט מהדרכים והערים והפכה לחית מחמד לשעשועי פנאי"

לדעת מומחי אבולוציה ופיזיולוגיה, בעוד מספר אלפי שנים, יאבד גוף האדם איברים לא חיוניים כמו האצבע הקטנה שבכף הרגל למשל. האיבר הקטן יתכווץ עם השנים, עד שיבלע לחלוטין בתוך עצמות כף הרגל, מאחר ואינו מחזיק בתפקיד עיקרי או חיוני מספיק בתפקודי ההליכה או האיזון (מה שלא ניתן לומר למשל על בהונות הרגל). תהליך ההעלמות החל משלב ההזדקפות והירידה מהעצים והוא צפוי להימשך עד כאמור להעלמות המוחלטת של זרת כף הרגל.

מאחר ובאתר רכב מדובר, את האצבע הקטנה של הרגל נקביל אל המכונית הפרטית, זו שכשלוש מיליון יחידות ממנה נעות על כבישי ישראל ויותר ממיליארד מסביב לעולם. ה"אוטומוביל", או המכונית כפי שאנו קוראים להיום, החלה את דרכה ב-1886 כשקארל בנץ חיבר מנוע בוכנה לעגלה וניתק ממנה את הסוסים.

עד לאותו רגע, סוס היה לאמצעי התחבורה הנפוץ ביותר ומאותו רגע הבהמה האצילה נעלמה אט אט מהדרכים והערים והפכה לחית מחמד לשעשועי פנאי. אם תשאלו את ישראל רון, בעלי חברת ספוטם ומארגן כנס ה'קונקטד קאר', מה שארע לסוס בתחילת המאה העשרים, יהיה עתידה בדיוק של המכונית הפרטית - השימוש בה ישתנה ולמעשה, לא תזדקקו לה מעבר לשימוש פנאי מוגבל ויקר.

9 מ-10 נוסעים לבד. קובי ליאני
כבישי העיר כבר לא יראו כך/קובי ליאני

בעיר, המכונית תהפוך לנטל

"לא רק שהתנועה תהיה כמעט בלתי אפשרית, מצוקת החניה תגיע לרמה קריטית ועוד לא חישבנו את רמת הזיהום, הפגיעה בתשתית וביכולת הניידות האישית"

שיאי מכירת רכב בישראל בפרט ובעולם בכלל, הם אולי סיבה משמחת שמעידה על כלכלה צומחת ומתחזקת, אבל המצב חמור בהרבה. כאשר יותר ויותר בני אדם בוחרים לגור בערים גדולות ולפי תחזיות מומחים, חצי מאוכלוסיית העולם תגור בערים בעשורים הקרובים, הצפיפות תהיה גורם מכריע. לא רק שהתנועה תהיה כמעט בלתי אפשרית, מצוקת החניה תגיע לרמה קריטית ועוד לא חישבנו את רמת הזיהום, הפגיעה בתשתית וביכולת הניידות האישית. המכונית, פשוטו כמשמעו, תהפוך לנטל על בעליה והמשתמשים בה.

תחבורה ציבורית יעילה, בדמות רכבות תחתיות, אוטובוסים ורכבות כבדות היא כמובן מפתח עיקרי בפיצוח הפלונטר התחבורתי, לצד כלי תחבורה לניידות אישית. אולם, קשה לדמיין עדיין מצב בו המכונית יוצאת לחלוטין מחיינו, שכן גיחות על מחוץ לעיר והצורך להוביל מטען ובני אדם למקומות אליהם התחבורה הציבורית לא מגיעה, לא ישתנו. לכן אנו נתחיל בקרוב לראות מגוון פתרונות שבישומם יגרמו לכם בסופו של דבר, לוותר על המכונית הפרטית.

טרייד אין כלמוביל. קובי ליאני
יהיה מאגר מכוניות איזורי שממנו תוכלו לשכור מכונית לפי שעה ושימוש/קובי ליאני

המכונית של כולם

"אפליקציה סלולארית תאפשר לנו לאחד מסלולי נסיעה עם נוסעים אחרים, לדעת היכן ומתי נמצאת המכונית הקרובה אלינו ועוד"

הפתרונות לכאורה, פשוטים. לא נקנה עוד מכוניות פרטיות וגם לא נחכור אותן מחברות ליסינג, אלא שבמקום לקנות רכב, נקנה חבילות שירות. במקום לשלם לסוכנות רכב, לביטוח, לחניה, למוסך ולפקחי חניה - נשלם רק עבור השימוש שנעשה ברכב. לדברי ישראל רון, המכונית תשנה את עורה ממכונית פרטית ל"המכונית כשירות" וישנם שני מודלים מרכזיים:

הראשון, הוא שיתוף מכוניות (Car-Sharing). גרסת ההי-טק של מה שהיכרנו בצי הרכב של הקיבוץ. בהצטרפות לשירות, נוכל להשתמש במכוניות מצי הרכב של ספקי שירות. אפליקציה סלולארית תאפשר לנו לאחד מסלולי נסיעה עם נוסעים אחרים, לדעת היכן ומתי נמצאת המכונית הקרובה אלינו ועוד וספקית השירות תהנה מניהול יעיל של צי הרכב שלה, לחזות תקלות ולפקח באופן שוטף על השימוש בכלי הרכב.

המודל השני שונה מעט בכל שהוא מאפשר לכם להמשיך לרכוש מכונית פרטית משלכם, אך מהפכני בתפישה שלו - הוא מציע לבעלי רכב להשכיר את רכבם בשעות שבהן הם לא משתמשים בו. הרעיון ללא ספק מרתיע במחשבה ראשונה - לתת לאדם זר לנהוג לי ברכב? איך נדע שהוא שומר עליו או שהוא לא גונב ממנו דברים או אף גונב אותו? אולם במחשבה מעמיקה יותר, שירותים דומים קיימים כבר בענף הדיור והתיירות, כאשר תושבים משכירים את בתיהם ודירותיהם שיקרים בהרבה מאותה מכונית וגם מלאים ברכוש יקר, לזרים בעזרת שירות אינטרנטי וסלולארי.

שירות זה כבר קיים ופועל בעולם על ידי חברת RelayRide האמריקנית - חברה שמשדכת בין משתמשים רשומים המציעים את רכבם להשכרה לבין שוכרים רשומים גם כן. אלה יכולים להשאיר ביקורת על אלה ולמעשה לבסס או לפגוע ביכולתם לשכור ולהשכיר כלי רכב בעתיד ולכן ישנו כבוד הדדי. המשכירים דואגים להעמיד כלי רכב ראויים והשוכרים דואגים לשמור עליהם כאילו היו שלהם ויותר מכך.

חניה באשקלון. מערכת וואלה!
חניה באשקלון/מערכת וואלה!

תעשיית הרכב לא תיפגע

"מה יהיה גורלה של תעשיית הרכב? לכאורה, זו אמורה להיפגע בצורה אנושה ממהלך שכזה"

אם לא נרכוש עוד מכוניות פרטיות, ככל הנראה שנצמצם משמעותית את מצוקת החניה, נדלל את זיהום האוויר, הכבישים יהיו פתוחים וגם לא נלין עוד על דוחות חניה מיותרים. אבל מה יהיה גורלה של תעשיית הרכב? לכאורה, זו אמורה להיפגע בצורה אנושה ממהלך שכזה. אולם לדעת ישראל רון, למרבה ההפתעה חברות הרכב אינן צופות שינוי משמעותי במכירות. השימוש האינטנסיבי בכלי הרכב הפעילים ייצור בלאי מואץ וצבירה מהירה של קילומטרז' אשר יצריכו החלפה מהירה ורבה של כלי רכב אלה. "זה יהיה עולם רכב שונה מזה שהיכרנו ותעשיות רבות יושפעו - מוניות, חניות, ביטוח, ליסינג ועוד רבות".

עכשיו, אחרי שדמיינתם איך תראה ישראל ללא מכוניות פרטיות כמעט, הביטו מעט יותר קדימה אל העתיד אל המכונית האוטונומית ונסו לדמיין איך תראה המכונית כשירות שבו אין צורך אפילו בנהג.

*ישראל רון הוא המנכ"ל והמייסד של ספוטם חברת ייעוץ ומידע לעולם ה"אינטרנט של הדברים", רכב מקושר ו"שרותים מבוססי מיקום". בעברו כיהן ישראל כמנכ"ל מספר חברות טכנולוגיה בארץ ובארה"ב ובהם טלרד ארה"ב, קונג'י, סלמקס סיסטמס וסלוקייטור מקבוצת פוינטר

ביקור במפעל מזראטי מודנה. קובי ליאני
ביקור במפעל מזראטי מודנה/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully