וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן ראשון: דוקאטי סקרמבלר, בשביל הכיף

3.3.2015 / 11:48

הסקרמבלר של דוקאטי מציג פרשנות מודרנית לאופנועי השטח שלפני כמעט מאה שנה, אבל גם הגלגול המודרני שלו, גורם לנו לחייך יותר עם כל קילומטר נצבר, גם מעבר לכביש

צילומים: דרור עינב, קובי ליאני

מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר. פברואר 2015. קובי ליאני
מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר. פברואר 2015/קובי ליאני

אומרים שלפעמים צריך ללכת לאיבוד כדי למצוא את הדרך, ובמקרה שלנו כעת, במבחן לסקרמבלר החדש של דוקאטי, היינו צריכים לאבד את הדרך כדי לגלות את אחד האופנועים הכי מדליקים שהגיעו השנה לישראל. אופנוע שכיף לרכוב עליו בתוך העיר, נעים לרכוב עליו בכביש המהיר ומצחיק ומהנה לרכוב איתו בשבילים וחול.

איפשהו בין אשדוד לאשקלון, ירדנו לרגע בזהירות מופגנת מהכביש המהיר כדי למצוא לוקיישן טוב לצילום. רכבנו כמה מאות מטרים על השביל, ואז נגלה לוקיישן נוסף, ממש מעבר לפינה ועוד אחד וכך התקדמנו לתוך השטח כשאני מנסה לספור ולזכור את רצף הפניות והפיצולים בשבילים. פעמיים ימינה, אחת שמאלה ושוב ימינה ושמאלה... אחרי חצי שעה או יותר של צילומים, הפכתי כיוון והתחלתי לחזור בחזרה אל הכביש, אבל רגע, זה היה פעמיים שמאלה, אחת ימינה ועוד שתיים שמאלה, או שתי ימינה אחת שמאלה ועוד אחת ימינה? רכבתי לאיבוד. בלי לשים לב, התברברתי יותר משעה בשבילים חוליים על גבי אופנוע שבא מדוקאטי, החברה שמייצרת כלים באופן כמעט בלעדי לכביש, מבלי לסבול ולחשוש. להיפך, זה היה אפילו מהנה מאוד.

אבל איך פתאום נולד אופנוע כמו הסקרמבלר בדוקאטי? מתוך ערבוב של היסטוריה, זיהוי מוקדם של טרנד וגם האמונה שבעולם המורכב והטכנולוגי של היום, דווקא אופנוע פשוט וטהרני הוא זה שיצליח לדבר לליבכם. את מה שיש לנו לומר על הביצוע של דוקאטי, תקראו בהמשך.

מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר אייקון. דרור עינב
מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר אייקון/דרור עינב

שורשים ב-1920

הבריטים מהממלכה המאוחדת זוכים גם הפעם בקרדיט על המצאת ז'נר מוטורי והוא אופנועי הסקרמבלר. בדומה לאופנועי ה'קפה-רייסרים' שנולדו מתוך הצורך להשיג את הזמן הקצר ביותר בין בתי קפה מוגדרים, גם הסקרמבלרים נולדו מאותה נפש תחרותית. הפעם לא בין בתי קפה, המתחרים הרכובים התמודדו זה מול זה בהגעה המהירה ביותר מנקודה אחת לשניה, כאשר באמצע הם פגשו כל תוואי דרך אפשרי - כבישים סלולים, שבילי עפר, יערות סבוכים ואפילו אגני מים, חול וגבעות בוציות.

אופנוע כביש רגיל, או כזה שנשאר תואם ליום שבו יצא משערי היצרנית, לא תמיד הצליח להתמודד כראוי עם כל האתגרים או לשרוד את הקשים שבהם. אז המתחרים החלו לבצע סדרה של שינויים, חיזוקים והתאמות מתוך המטרה לאפשר לאופנועים לצלוח מגוון מכשולים ולהיות עמידים ופשוטים ככל הניתן. אוסף השינויים התאגד למכנה משותף לכל האופנועים וכלל הרמת האגזוז כדי למנוע פגיעתו בקרקע, מושב שטוח ורחב, מנוע שמעדיף מומנט בשרני על פני הספק בסל"ד גבוה, משקל קל, מכל דלק בנפח בינוני-קטן, לוח מחוונים מינימליסטי, פנס יחיד ויעיל מלפנים וצמיגים רב שימושיים. כך נולד הסקרמבלר, אופנוע שמערבב יכולות של אופנוע כביש עם שטח. מאוחר יותר הפכו אופנועים אלה לאבות המייסדים של אופנועי השטח המקצועיים ובמידה מסויימת, אפשר לראות בהם גם כחלוצי קטגוריית הדו-שימושיים.

גם לדוקאטי היה סקרמבלר כזה. לא בשנות העשרים בבריטניה, אבל כן בארה"ב החל מ-1962 ועד 1974 עם מנועי סינגל בנפחים של 125,250, 350 ו-450 סמ"ק. 40 שנים אחר כך, הגיע הזמן לקאמבק. מודרני, אבל קאמבק. דוקאטי מסבירים כי הסקרמבלר המודרני יוצר לא כהומאז' לאותו סקרמבלר מקורי, אלא כאילו דוקאטי מעולם לא הפסיקה לייצר את אותו אופנוע וזהו הביטוי העדכני שלו.

דוקאטי סקרמבלר 1962. ראובן סביו,
הסקרמבלר המקורי מ-1962/ראובן סביו

אופנוע של גם וגם

יש הסבר מאוד פשוט מדוע נהניתי כל כך מרכיבה על הסקרמבלר באותם שבילים אבודים - הוא אופנוע קל משקל, מתנועע בין הרגליים ונשלט בידיים בזריזות, הוא מגיב בצורה מאוד ידידותית ולא מחשידה לכל פעולה שעושים על אוכפו מהמצערת ועד הבלמים ובשורה התחתונה, יש לו את הגיבוי הטכני מכאני להיות מדליק על תנאי אחיזה רופפים ממש כמו שהוא על הכביש.

אבל עוד לפני אותה תקרית שבילים, כמו כל מבחן, גם זה החל ברחובות העיר וכבר שם הסקמבלר בעט את עצמו בין המכוניות כמו פרחח אמיתי. זה לא אופנוע עתיר סוסים. המנוע שלו, מקורר האוויר שמקורו במונסטר 796 מהדור הקודם (803 סמ"ק) עבר תהליך התאמה מקיף ברכיביו הפנימיים ובניהול האלקטרוני שלו כדי לתת העדפה ברורה למומנט על פני ההספק, ממש כמו ההגדרה המקורית של הקטגוריה. 75 סוסים ב-8,250 סל"ד זה מה שמספרים הניירות על התפוקה, אבל כשרוכבים ומסובבים לו את המצערת, הקפיצה המפתיעה שלו קדימה וחדות התגובה גורמים לנו לחשוב שבין 4,000 ל-7,000 סל"ד יש לו טון מומנט. אותם ניירות מדברים גם על 6.9 קג"מ ב-5,750 סל"ד, אבל המציאות מרגישה חזקה בהרבה.

הגמישות הממריצה של המנוע שלו גורמת לכך שכבר מ-2,000 סל"ד יש עם מה לעבוד ויותר מכך, לרצון להמשיך להאיץ ללא גבול. את ההילוכים הוא שורף במהירות, צובר קמ"שים ומכווץ לנו את שרירי הבטן וגורם לנו לחפש את ההילוך השביעי כבר ב-110 קמ"ש (100 קמ"ש ב-4,000 סל"ד). המנוע מסוגל להרבה, מסוגל לדחוף אותו למהירויות גבוהות לאופנוע מהז'אנר הזה והוא מוצא את אזור הנוחות שלו בתחום שבין 100 ל-130 קמ"ש. מהירות גבוהה מכך היא אפשרית לפרצים קצרים כמו עקיפות, אבל בשל הישיבה הזקופה לחלוטין והעדר כל סוג של מיגון רוח, קשה להתמיד במהירות שגבוהה מאותם 130 קמ"ש לאורך זמן. זה מעייף, זה אפילו קצת מציק ומאכזב שכן המנוע מצדו בתחושה יכול להמשיך לדחוף ללא הפסקה.

מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר אייקון. דרור עינב
מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר אייקון/דרור עינב

חלק, שקט, חסכוני, זול לתחזוקה

זה גם המקום לציין שהמנוע נעשה חלק יותר, אולי אחד החלקים ביותר בהיצע הרחב של דוקאטי ומגלים את זה כשמאיצים, עדיין אפשר לראות מה מתרחש מאחור בבירור במראות (ללא רטט). גם תיבת ההילוכים עברה עדכון שהפך אותה לחלקה ומדויקת ביחס למקור במונסטר 796 כך שקל מאוד לדפדף בין ההילוכים ולמצוא בצורה אינטואיטיבית את הניוטרל. ובכל זאת מה חסר לנו בו? צליל של דוקאטי. הסקרמבלר שקט יחסית או לכל במילים אחרות, מזיז את האוויר שמסביבו בצורה יותר סוציאלית, תקינה פוליטית ולא מעצבנת שכנים מבוגרים יותר מכל אחיו לבית האדום. ובקיצור, אגזוז של טרמיניוני די מתבקש כאן.

בכל הקשור לצריכת הדלק, במאות הקילומטרים שגמאנו עמו, הסקרמבלר שמר על ממוצע שנע בין 18 ל-20 קילומטרים לכל ליטר, למרות שלא רחמנו על המצערת שלו וזה בהחלט יפה. לזכותו נציין גם עלויות תחזוקה נמוכות ביחס לאופנועי פרימיום בפרט ואופנועים בכלל (טבלת תחזוקה בסוף הכתבה).

מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר אייקון. דרור עינב
מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר אייקון/דרור עינב

אופנוע קטן

הסקרמבלר הוא אופנוע קטן, ממש קטן כשעומדים לידו וגם המושב הנמוך שלו מטעה וגורם למחשבה כאילו מדובר באופנוע של ילדים. אולם כשמתרוצצים איתו בתוך התנועה ופתאום מקבלים חשק לא מוסבר להתייחס לכביש כמו אל מסלול מכשולים, מבינים שזה לגמרי אופנוע של גדולים. כזה שיודע לקחת אתכם מהבית לעבודה וגם לגרום לכם לרצות לחפש תירוץ לצאת מוקדם ולתור אחר כבישים ושבילים שעוד לא רכבתם בהם.

הפשטות שולטת בו, לא מחוסר ברירה, אלא מתוך הגדרה. המתגים הם אלה שאנו כבר מכירים מהמונסטר הקודם, אין בקרת אחיזה, אין מצבי רכיבה ואין מערכות שיגור לוויינים לירח. מה יש? יש ABS וזה חשוב, יש לוח מחוונים מינימליסטי (סל"ד בטבעת היקפית, מדי מרחק מתאפסים, שעון זמן, תצוגת מהירות, טמפרטורת סביבה ונורות אזהרה) שבו אין שום אזכור לכמות הדלק במכל (13.5 ליטר), להילוך הנבחר או ליחס שקל יורו, יש מנוף בלם מתכוונן ומצמד שלא ו... זהו? לא.

כי הסקרמבלר עם כל הפשטות המובנית שלו, עדיין מציג רמת איכות הרכבה גבוהה מאוד וגם שלל נגיעות עיצוב נאות, כבר ברמת האייקון הבסיסית במשפחה. זה כולל פנס אחורי לד בצורת U, סמל דוקאטי בתוך הפנס הקדמי שבו גם טבעת אור היקפית, כיתוב 'Born Free 1962' על פתח התדלוק וכן הלאה.

מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר אייקון. דרור עינב
מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר אייקון/דרור עינב

גדול בהתנהגות

הפשטות הזו מגיעה גם לרכיבים נוספים כמו המתלים (ללא כוונון מלפנים ובולם אחורי המאפשר שינוי עומס קפיץ בלבד) ועדיין, הם עובדים טוב ומציעים פעולה רכה שסופגת זעזועים קלים בנינוחות גם בכביש וגם בשביל. גם ברכיבה ספורטיבית שכוללת מצערת פתוחה לרווחה, הטיות חדות ושינויי כיוון מהירים (הקלילות שלו והכידון הרחב עוזרים מאוד בכך), הם מפגינים ריסון מצוין ועמידה טובה מאוד בעומסים. למרות זאת, כאשר תנאי הרכיבה הופכים למורכבים יותר או כשהכביש נעשה משובש יותר, היינו שמחים למצוא בהם קצת יותר ספיגה ופחות חבטות במפגש עם מהמורות.

פירלי ייצרו עבור הסקרמלר צמיגי כביש-שביל חדשים - MT 60 RS, כאשר האחורי מגיע במידה קונבנציונלית של 180/55 R17 (חושבים על מעבר לצמיג ספורט כביש? לא באמת צריך) ומלפנים הקוטר עולה באינץ' ל-18 ובמידה 110/80. פירלי בחרו לצמיגים האלה תרכובת גומי רכה מאוד שגורמת להם להידבק אל האספלט חזק מאוד ללא שום חימום מקדים, במקרים רבים על האספלט הרעוע שלנו, גם טוב יותר מצמיגי ספורט ייעודיים. יותר מכך, הם עובדים יפה מאוד גם בשטח עם היצמדות טובה לקרקע וסלעים, עם פינוי יעיל של חול וציפה עליו בזכות הרוחב והמשקל הקל והם גם נראים קרביים וייחודיים.

אפשר לשייך את העובדה שמלפנים ישנו רק דיסק יחיד לפילוסופיית הפשטות וההוזלה, אבל זה לא בהכרח נכון. שכן הבלם הזה מורכב מדיסק בקוטר 330 מ"מ והקאליפר של ברמבו הוא מונובלוק רדיאלי עם 4 בוכנות וכוח העצירה של השילוב הזה הוא בהחלט משמעותי וחזק, כך שהסקרמבלר מסוגל לבלום חזק מאוד.

מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר אייקון. דרור עינב
מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר אייקון/דרור עינב

כמה שטח הוא באמת יכול? (ראובן סביו)

לפני כשנה בביקור במוזיאון אופנועים באיטליה נתקלתי בדוקאטי צהוב עם מנוע סינגל וצמיגי קוביות. חזרתי לארץ ובאחד הביקורים בסוכנות ליגל הראיתי שם תמונה של הדוקאטי המעניין והם זיהו אותו בתור דוקאטי סקרמבלר 250 סמ''ק משנת 1973 והוסיפו שבקרוב יהיו הפתעות בנושא.

יער בן שמן שנה אחרי ואני רוכב על הסקרמבלר 2015 עם מנוע דוקאטי טווין בתצורת L בנפח 803 סמ''ק ו-75 כ''ס. הסקרמבלר החדש "דומה" מאוד לדגם מלפני 40 שנה וטוב שכך. מכל בצורת טיפה, מושב ארוך ושטוח, כידון גבוה ומשוך לאחור וצמיגי קוביות וכמובן צבע צהוב. תנוחת הרכיבה הזקופה בשילוב עם המושב הנמוך ומהלך המתלים הנדיב יחסית מקנים בטחון רב ותחושת שליטה טובה באופנוע גם על דרכי כורכר וכבישים משובשים.

המנוע מושך חזק מאוד בכל טווח הסל''ד ומאפשר רכיבה מהנה על המומנט ללא צורך בהורדות הילוכים בכדי להטיס אותך ביציאה מהפניות. מצד שני, לא ניתן למשוך עוד קצת את המנוע לפני פניות כי בשלב מסוים הוא פשוט מפסיק למשוך ולכן עדיף להעלות הילוך ולהסתמך על המומנט ביציאה. בשטח הסקרמבלר מפתיע מאוד בזכות אחיזה טובה של צמיגי הפירלי בקרקע ותנוחת רכיבה שמאפשרת שליטה ובטחון גם בתנאים של חוסר אחיזה כגון בוץ וכורכר. מרווח גחון נדיב יחסית גם לאופנועי האדוונצ'ר הגדולים בשילוב עם יחסי העברה קצרים מאפשרים נסיעה גם בשבילים לא מהודקים עם מכשולים שהיו גורמים לכל אופנוע כביש אחר לעצור הרבה לפני.

יחסי ההעברה הקצרים עוזרים מאוד גם ברכיבה בעיר וגרמו לי במקרים רבים בכבישים פתוחים לחפש את ההילוך השביעי שלא היה. הסקרמבלר החדש הוא אופנוע מפתיע, מהנה שמצליח להרחיב באופן משמעותי את מקורות ההנאה מהרכיבה. אני עדיין מרגיש את תחושת ההנאה המשכרת שחשתי בפיתולים בכביש לכיוון בית אריה, שגרמה לי להבין שההנאה בכביש לאו דווקא מגיעה עם המהירות.

מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר. פברואר 2015. קובי ליאני
מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר. פברואר 2015/קובי ליאני

ריח של חופש

בשורה תחתונה אנחנו יכולים לסכם שהביצוע של דוקאטי בפרשנות שלהם לסקרמבלר המודרני בהחלט הצליחה. הם קלעו בול בעיצוב וביצירת האווירה ההיפסטרית שלו, הם תרגמו נכון את המעבר מהכביש לרב-שימושיות, הם סיימו נכון את האיכות והגימור, הם קבעו רף גבוה של הנאה והדביקו לו תג מחיר נמוך משמעותית משאר אופנועי החברה - 74,900 שקל (69,000 שקל לתקופה מוגבלת). זה לא רק אופנוע כניסה חדש לדוקאטי (מאחר והמונסטרים התייקרו והפכו למורכבים בהרבה), זה אופנוע אופנתי שעשוי להביא רוכבים חדשים לקבוצה או לעמוד לצד אופנועים אחרים בחניה של הדוקטיסטים האדוקים כאופנוע שני. שלוש גרסאות נוספות של הסקרמבלר יגיעו בקרוב לישראל (פול ת'רוטל, קלאסיק, אורבן אנדורו) עם שינויי עיצוב ייעודיים, ואם להאמין לחרושת השמועות סביב הסקרמבלר בעולם, יתכן שדוקאטי אף ירחיבו בקרוב את הדגמים במשפחת הסקרמבלרים עם מנועים נוספים בנפחים גם מעל וגם מתחת לאופנוע הנוכחי, כך שהסיפור הגדול עליו טרם סופר.

מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר. פברואר 2015. קובי ליאני
מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר. פברואר 2015/קובי ליאני

על הצד הטכני:

מנוע: L טווין, 803 סמ"ק, מקורר אוויר
הספק: 75 כ"ס ב-8,250 סל"ד
מומנט: 6.9 קג"מ ב-5,750 סל"ד
תיבה: 6 הלוכים
מצמד: רטוב
מתלה קדמי: מזלג הפוך, קאיאבה, 41 מ"מ קוטר, 150 מ"מ מהלך
זווית מזלג: 24 מעלות
מתלה אחורי: זרוע דו-צדדית, בולם יחיד, 150 מ"מ מהלך
צמיג קדמי: 110/80 R18
צמיג אחורי: 180/55 R17
בלם קדמי: דיסק יחיד, 330 מ"מ, קאליפר ברמבו מונובלוק רדיאלי 4 בוכנות
בלם אחורי: דיסק יחיד, 245 מ"מ
ABS: כן
אורך, רוחב: 210 ס"מ, 84.5 ס"מ
בסיס גלגלים: 144.5 ס"מ
גובה מושב: 79 ס"מ, 77 ס"מ מושב נמוך
משקל יבש: 170 ק"ג
משקל רטוב: 186 ק"ג
מכל דלק: 13.5 ליטר
מחיר: 74,900 שקל

עלויות ותחזוקה:
טיפול 1,000 ק"מ: 822 שקל
טיפול 12,000 ק"מ: 852 שקל
טיפול 24,000 ק"מ: 2,354 שקל
טיפול 36,000 ק"מ: 852 שקל
סך הכל 36,000 ק"מ: 4,880 שקל

גלגל שיניים אחורי: 736 שקל
גלגל שיניים קדמי: 279 שקל
שרשרת: 767 שקל
רפידות בלם קדמי: 747 שקל
רפידות בלם אחורי: 384 שקל

עוד על דוקאטי בוואלה! רכב

קונים אופנוע חדש? קבלו מבחני דרכים

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully