וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות לראשי הערים: אין להשתמש בנורות לד במרחב ציבורי

משה ליכטמן והדי כהן

9.3.2015 / 10:08

זאת, בשל הסיכון להתפתחות סרטן שד וערמונית וכן בשל השפעת התאורה הזו על מנגנון השעון הביולוגי של האדם

עומס תנועה גדול בכניסה לחיפה, 27 בדצמבר 2013. ערן גילווארג
עומס תנועה גדול בכניסה לחיפה, 27 בדצמבר 2013/ערן גילווארג

פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, הוציא לפני שבועיים חוות דעת שלפיה, בהיעדר מידע מדעי מספק, עדיף השימוש בנורות לד שאינן באורך הגל המכונה "כחול", בשל הסיכון להתפתחות סרטן שד וערמונית וכן בשל השפעת התאורה הזו על מנגנון השעון הביולוגי של האדם. לפי החוות הדעת, "משרד הבריאות ממליץ לעת עתה להעדיף שימוש בנורות מסוג לד בכבישים בינעירוניים בלבד ולא במרחבים ציבוריים שבהם שוהים בני אדם באופן תכוף לפרקי זמן ממושכים".

עיריות אחדות כבר מיישמות פיילוטים של תאורת לד, למשל בת"א בקטע ברחוב שינקין. עיריית בית שמש מבקשת להתקין 4,000 נורות לד בשכונות החדשות ברמת בית שמש; בחריש מבקשים להתקין 3,000 נורות כאלה; בראש העין מבקשים להתקין 3,500 נורות לד בשכונות המתוכננות ע"י משרד הבינוי במסגרת מחיר מטרה. גם בקרית גת דורשים להאיר את השכונות החדשות ב-2,500 נורות לד.

גם רשות הטבע והגנים טוענת כי יש להימנע מנורות מסוג זה בסמיכות לשטחים פתוחים, בשמורות טבע ובגנים לאומיים".

גם משרד הבינוי מביע הסתייגות משימוש בנורות לד בספקטרום השנוי במחלוקת, ודורש מכל רשות מקומית המעוניינת ליישם תוכניות בנייה הכוללות תאורת לד, והמקבלת סיוע מהמשרד במימון תשתיות, לקבל אחריות על נזקים בריאותיים שעלולים להיגרם, כולל תביעות אזרחים. הרשויות מתנגדות וחלקן מאיימות לעכב תוכניות בינוי עד הסרת התנאי. העיריות מציגות חוות דעת של מומחי תאורה, שלפיהן אין סכנה בריאותית בשימוש בנורות לד.

כפי שפורסם ב"גלובס", מהנדסי תאורה מטילים ספק בכדאיות הכלכלית של הפרויקט, בין השאר כי לא הובאו בחשבון עלויות החלפת הנורות היקרות והטיפול השוטף, ולכן אורך החזר ההשקעה שננקב באופן לא רשמי, כ-4-5 שנים, לא ריאלי, ויש לדבר במונחים של החזר השקעה של 10-15 שנים. בענף התאורה טוענים שיועצים הממליצים על תאורה בנורות לד פועלים מאינטרס של שכר טרחה.

בתחשיב של משרד הבינוי שהגיע לידי "גלובס" נבדקו עלויות התקנת 1,000 פנסי לד בעלי אורך חיים של 12 שנה, לעומת שדרוג המערכת הקיימת לנורות חסכוניות יותר ב-25% שאורך חייהן 35 שנה. הנתונים העיקריים: החזר ההשקעה בנורות לד הוא 24 שנה לעומת 16 חודשים בשדרוג התאורה הקיימת;

החיסכון השנתי בחשמל ותחזוקה בנורות לד הוא 170 אלף שקל לעומת 140 אלף שקל בנורות משודרגות, והחיסכון המצטבר בהוצאות אלה ב-12 שנה בנורות לד הוא 2.04 מיליון לעומת 1.67 מיליון באופציית השדרוג; ההשקעה הנדרשת בתום 12 שנה היא אפס באופציית השדרוג, לעומת 3.05 מיליון שקל.

בתוך כך, נתיבי ישראל (מע"צ) מזמנת מפגש ספקי נורות לד ביום ג' לצורך הצגת הפרמטרים המקצועיים בקידום התוכנית להחלפת הנורות בדרכים הבינעירוניות ללד. החברה ערכה פיילוט בכמה אתרים. בשלב הראשון, אומרים בחברה, יותקנו נורות לד בפרויקטים חדשים.

מנתיבי ישראל נמסר: "החברה מקבלת בברכה את המלצותיו של פרופ' איתמר גרוטו שתמכו בהקמת תאורת לד בכבישים בינעירוניים שעליהם החברה אמונה ובכוונתה להתקין את התאורה עם נורות בעלות אורכי גל נמוכים כפי שממליץ משרד הבריאות". ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully