וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: ימאהה T-MAX 530 המחודש

10.3.2015 / 10:17

ה'מקסי-סקוטר' של ימאהה עבר לאחרונה עדכון חשוב שהפך את המזלג הקדמי, חיזק את הבלמים, ליטש את העיצוב והוסיף אלקטרוניקה. מה שהיה ממילא הכי מבוקש, יהיה מבוקש עוד יותר

מבחן קטנוע ימאהה T-MAX 530 המחודש. מרץ 2015. דרור עינב
ימאהה טימקס המחודש - כל מה שצריך בקטנוע?/דרור עינב

אומרים שנוסחה מנצחת לא צריך לשנות וסוס מנצח לא מחליפים, אבל כשזה מגיע לעולם הדו-גלגלי, לנוסחה הזו יש תוקף וגם סוסים צריכים קוביית סוכר כדי להרגיש חיוניים. גם במקרה של כלים סופר מוצלחים ומבוקשים, חייבים לשנות, לכייל מחדש, ללטש כדי לתת לצרכנים סיבה לרצות להתקדם, לשדרג ובעיקר להישאר בתוך המותג, שמא יפזלו הצידה לעבר המתחרה הצמוד.

במקרה של הימאהה T-MAX, יש מעט מאוד מתחרים צמודים ולמרות נתח שוק היסטרי בגודלו אשר מגמד את כל מתחריו ללא יוצא מן הכלל, גם הוא חייב לעבור עדכון מתבקש. ממש מתבקש? הדור האחרון של הטימקס הגיע לישראל בדיוק לפני שלוש שנים ובאמת שהזמן עובר מהר כשנהנים כי בשום שלב הסופר קטנוע הזה לא הרגיש ככזה שמצריך שיעשו בו עבודת עדכון. אבל העדכון אכן הגיע ואנחנו מיד על גבו בדרך לגלות אותו שוב.

מבחן קטנוע ימאהה T-MAX 530 המחודש. מרץ 2015. דרור עינב
מבחן קטנוע ימאהה T-MAX 530 המחודש. מרץ 2015/דרור עינב

משוואה ללא נעלמים

עדכוני אמצע החיים, גם במכוניות וגם באופנועים, נוגעים בעיקר בעיצוב. משפרים אותו, מרימים את העפעפיים מספיק כדי שאתם כלקוחות תרגישו שמשהו כאן השתנה מספיק כדי לשקול התחדשות. אולם בימאהה החליטו להיכנס לעומק הפלסטיק ולהעביר אותו מסכת שדרוגים כדי למנוע לבטים מיותרים - שאם אתם חובבי טימקס, לא תוכלו לשלוט בעצמכם ומיד תבררו כמה יעלה לכם להתגלגל בטרייד-אין.

רגע לפני שיצאנו לרכיבה, הבטנו בו עומד בחניה ולמרות ההבדלים הקטנים, קל לראות שיש כאן חזית חדשה, קצת יותר חדה (ההשחרה של משקף הרוח בחזית נעשתה באופן עצמאי, גם מדבקות הרובוטריקים הילדותיות) ושכעת בתוך הפלסטיקה ישנם פנסים עם נורות לד חדשות, יש לוח מחוונים חדש שמציע שני מדים אנלוגיים בעיצוב חדש לצד זה הדיגיטאלי וגם נגיעות ותפירה נאה יותר למושב.

כשמגיעים לשלב ההתנעה בדור החדש, המפתח נשאר בכיס. אין סוויץ' לסובב. המנגנון המיושן הזה מוחלף באפשרות להתנעה ללא מפתח וכדי לזוז, צריך לוודא שהוא לא רחוק מ-80 ס"מ מהכידון ופשוט ללחוץ על המתג החדש ביד ימין. במקום הסוויץ' יש כעת שני מתגים שהימני תפקידו לכבות את המנוע ובלחיצה ארוכה לנעול את הכידון והשמאלי, פותח את התא שמתחת למושב ומדליק אורות חניה. שם אפשר לאחסן את הקסדה ותיק קטן, או תיק גב בגודל מלא ללא קסדה. אהבנו גם למצוא את שקע ה-12 וולט ממול ברך שמאל וגם שקע ה-USB בתא הננעל שמימין ואלה אפשרו לנו לשמור על הסמארטפון טעון למשך כל הרכיבה על הטימקס החדש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מבחן קטנוע ימאהה T-MAX 530 המחודש. מרץ 2015. דרור עינב
מבחן קטנוע ימאהה T-MAX 530 המחודש. מרץ 2015/דרור עינב

פותחים גז

ה-TMAX הוא קטנוע ספורטיבי ולכן כמעט כל רכיבה עליו מתחילה במצערת שמוברגת עד לעצר. זה בהחלט נעים וכיפי להרגיש כל פעם מחדש את הבעיטה הזו בבטן כשהוא עוקר את עצמו מהעמידה ברמזור קדימה וגורם לכל רוכבי הקטנועים להביט בך בקנאה. אבל יש לנו כאן בעיה קטנה שמקשה עלינו לחזור עם הרושם הנכון מרכיבת המבחן.

קטנוע ההדגמה של היבואנית מטרו עבר הלבשה של מגוון אביזרים מהקטלוג של ריזומה, שיפור של הווריאטור, קיבל מערכת פליטה ודוד משודרגים של אקרפוביץ' ויתכן שגם שינוי במתלה האחורי שהסתכמו בעלות של עשרות אלפי שקלים (לצרכן), מה שכמובן מסייג את הביקורת שלנו אל הכלי הספציפי ופוגע ביכולת שלנו להבין כיצד ירגיש הטימקס במצבו המקורי. אפשר להתנחם בעובדה שמרבית הטימקסים עוברים שדרוגים דומים, כך שבכל זאת לא מדובר בחייזר.

כשזה מגיע לביצועים, הטימקס תמיד התברג בין המובילים של קבוצת המקסי-סקוטרים ורק בודדים הצליחו להשיגו במיאוץ בקו ישר. קטנוע המבחן שלנו מעביר תחושה של כוח יעיל ומשמעותי שמאפשר לו להיות מהיר מאוד ולהמריץ את מחט המהירות אל סוף הסקאלה. הווריאטור ממריץ את המנוע קרוב ל-7,000 סל"ד, שם נמצא שיא ההספק והקמ"שים נאספים בזריזות מתחת ל-100 קמ"ש ומביאים את מד המהירות אל קצה הסקאלה. הוא זקוק לקטע כביש ארוך יחסית כדי לעשות זאת, אבל זה קורה.

ואז החלטנו לתרגם למספרים את התחושות ומכשיר ה-GPS גילה כמה דברים חשובים: ראשית, שמש המהירות בקטנוע מזייף בכ-10 אחוזים למעלה מהמהירות האמיתית. שנית, שהמאוץ מעמידה ל-100 קמ"ש אורך 8 שניות ושההאצה מ-80 ל-120 קמ"ש אורכת 7 שניות ושלישית, שלמרות ההצהרות על מהירות שיא שמשיקה ואפילו חוצה את ה-200 קמ"ש, המדידה נתקעה שוב ושוב על 165 קמ"ש (מעל 180 קמ"ש בסקאלה).

מבחן קטנוע ימאהה T-MAX 530 המחודש. מרץ 2015. דרור עינב
מבחן קטנוע ימאהה T-MAX 530 המחודש. מרץ 2015/דרור עינב

חכם על קטנועים?

מופתעים? אין באמת סיבה. לא חסרים סיפורים על טימקסים בליסטיים, אבל כדאי לבדוק באמת עד כמה הם אוחזים במציאות. שכן, כשבכל זאת מסתכלים על הנתונים, מקבלים פרופורציה שכן עדיין מדובר כאן בכלי ששוקל 222 קילוגרמים לפני רוכב (קצת יותר מ-300 כשאני על גבו) ושהמנוע שלו מפיק רק 46 כ"ס (ב-6,750 סל"ד) ו-5.3 קג"מ (5,250 סל"ד). זה חזק במושג של קטנועים, אבל לגמרי לא בעולם האופנועים.

ועדיין, ה-T-MAX 530 החדש הוא עדיין קטנוע מהיר מאוד, אבל לא מהסוג ששוכח שלפעמים צריך גם לרכב בנינוחות עם המון מומנט בהמתנה מתחת ליד ימין. המנוע מזמזם את הזמזום המוכר משני הצילינדרים המקבילים וכאן הם מוגברים עם דוד פתוח. לזכותו עומד מושב רחב ונוח וגם תנוחת רכיבה כזו שמציבה את הגוף בצורה רפויה ונוחה. מצד אחד, המושב גבוה ומצד שני, הכידון נמוך וקרוב ולרגליים יש שפע של מרחב לנוע החל מזווית של 90 מעלות בברך ועד לתנוחת הרכיבה הטימקסית של רגליים שלוחות אל המדרכים מלפנים. המזלג הקדמי החדש מגבה את תחושת הנוחות הזו עם מעקב מצוין אחר האספלט וגם ספיגה מצוינת של הקטעים השבורים בכביש. הגלישה הנעימה הזו מורגשת מאוד גם בעיר וגם בכביש המהיר והיא גורמת לרוכב לחשוב שמדובר בקטנוע קל יותר ממה שהוא באמת. לעומת זאת האחורי מרגיש קשיח יותר, בין אם כך הגיע במצבו המקורי או הוקשח כאן בארץ (עוד לא ברור) ולכן יש פער בין הפעולה מלפנים לאחור שיוצר חוסר איזון ותאימות בשיכוך המהמורות והעבודה תחת עומס בפניות.

לוח המחוונים נאה מאוד ומציע את כל המידע שצריך בזמן רכיבה, אך המעבר בין תצוגות המידע נעשה משני לחצנים על הלוח עצמו ולא ממש נוח לתפעלם בזמן רכיבה. מעליו נמצא מיגון רוח יעיל מאוד שמפנה את מזג האוויר מסביב לכתפיים ומגיש את גל האוויר אל מרכז הקסדה ללא שום מערבולות מציקות.

החידוש הגדול בטימקס שלפנינו הוא כאמור המזלג ההפוך מלפנים. כדי לחוש בדקויות התועלת שבו, צריך להעמיד את שני הדורות למבחן גב אל גב, אך גם כך הטימקס ממשיך להיות מוכשר מאוד כשזה מגיע לקטעים המפותלים. הוא קודם כל מגיב בקלות לכל בקשה לפניה ומשלים זאת בתחושה בטוחה, כך שלא צריך להשקיע פרק זמן ארוך של לימוד כדי להיות מהירים עמו מאוד בכבישים הרריים. רק כאשר חוזרים על אותו קטע מספר פעמים, מבינים עד כמה חזק אפשר לדחוק בטימקס בקטעים מפותלים. התחושה בידיים טובה מאוד, האחיזה מהצמיגים טובה (למרות שקטנוע המבחן הגיע עם צמיג די שחוק) והבלמים החדשים מוסיפים ממד חדש של ספורטיביות ובטיחות - הקאליפרים הרדיאליים החדשים נושכים חזק מאוד ומייצרים כוח עצירה מרשים מאוד.

מבחן קטנוע ימאהה T-MAX 530 המחודש. מרץ 2015. דרור עינב
מבחן קטנוע ימאהה T-MAX 530 המחודש. מרץ 2015/דרור עינב

המחיר לא חשוב?

ימאהה T-MAX 530 אף פעם לא היה זול (78,985 שקל לפני אגרת רישוי), אבל זה לגמרי לא פגע במספרי המכירות שלו. להיפך, הוא הצליח להוכיח את ההיפך מההיגיון וכל זאת הודות למשיכה העצומה שיש לרוכבים רבים כלפיו. הטימקס הפך לאייקון מוטורי שמזין את עצמו ומגלגל תעשיה שלמה של אקססוריז ושוק יד שניה חם. הצד השני של המאזניים מכיל, טיפולים תכופים (כל 5,000 ק"מ), עלויות תחזוקה גבוהות מאוד, ביטוח יקר וגם חשש ממשי מגניבות - הכל בזכות או בשל הפופולאריות.

אפשר היה לשער כי לאור התחרות הדלה, ימאהה לא ימהרו לבצע בו עדכונים, אבל הם בכל זאת עשו זאת ואף הלכו רחוק יותר מכפי שניתן היה לצפות ועדיין התוצאה טובה מאוד. הטימקס החדש נראה טוב, מבצע מצוין על האספלט וגם עם תוספת האלקטרוניקה גם עדכני ומתקדם. ומה זה אומר? ששוב יש סיבה למסיבה. יש טימקס חדש בשכונה ואף אחד לא ירצה להיות האחרון לשדרג.

מבחן קטנוע ימאהה T-MAX 530 המחודש. מרץ 2015. דרור עינב
מבחן קטנוע ימאהה T-MAX 530 המחודש. מרץ 2015/דרור עינב

על הצד הטכני:

מנוע: טווין מקבילי, 530 סמ"ק
קירור: נוזל
הספק: 46 כ"ס ב-6,750 סל"ד
מומנט: 5.3 קג"מ ב-5,250 סל"ד
שלדה: אלומיניום
בסיס גלגלים: 158 ס"מ
אורך: 220 ס"מ
רוחב: 77.5 ס"מ
מרווח גחון: 125 מ"מ
גובה מושב: 80 ס"מ
מזלג קדמי: הפוך, 41 מ"מ קוטר, 120 מ"מ מהלך
מתלה אחורי: בולם יחיד, 116 מ"מ מהלך
בלם קדמי: צמד דיסקים 267 מ"מ, קאליפר רדיאלי
בלם אחורי: דיסק 282 מ"מ
ABS: יש
צמיג קדמי: 120/70 R15
צמיג אחורי: 160/60 R15
מכל דלק: 15 ליטר
משקל (רטוב): 222 ק"ג
מחיר: 78,985 שקל לפני אגרת רישוי

טיפולים ותחזוקה:
טיפול 1,000 ק"מ: 706 שקל
טיפול 5,000 ק"מ: 432 שקל
טיפול 10,000 ק"מ: 764 שקל
טיפול 15,000 ק"מ: 432 שקל
טיפול 20,000 ק"מ: 3,900 שקל
טיפול 25,000 ק"מ: 432 שקל
טיפול 30,000 ק"מ: 903 שקל
טיפול 35,000 ק"מ: 432 שקל
טיפול 40,000 ק"מ: 4,340 שקל
סה"כ 40,000 ק"מ: 12,341 שקל

רפידות בלם קדמי (כולל עבודה): 895 שקל
רפידות בלם אחורי (כולל עבודה): 466 שקל
החלפת רצועת הינע סופית (כולל עבודה): 5,096 שקל


עוד על ימאהה בוואלה! רכב

כל עולם הדו-גלגלי בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully