וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטח צרכני: לחסוך דלק עם רכב שטח

13.3.2015 / 8:14

ג'יפאות אינה תחביב המתאים למי שמעוניין לקצץ בהוצאות הדלק, אבל איננו חייבים לוותר על חלום המרחבים הפתוחים – בעזרת כמה צעדים פשוטים נוכל לצמצם את תקציב הדלק החודשי בעשרות אחוזים

מבחן צריכת דלק. קרדיט: רמי גלבוע,
עשיתם את החשבון והגעתם לחיסכון פנטסטי של 82% בתצרוכת הדלק?... אל תתבלבלו, זה לא יקרה – שיעורי החיסכון חופפים ומקזזים זה את זה. אבל לחסוך 25%-30% דלק, בהחלט אפשרי/קרדיט: רמי גלבוע

מטוטלת מחירי הדלק מנפחת ומכווצת את תקציב הדלק של נהגי ישראל - לפני כחודש צנח מחיר הבנזין ל-6.08 שקל לליטר, הנמוך ביותר מאז 2009; לא הספקנו להתפנק עם המחיר החדש וכבר מזנקים המחירים מעלה, עד 6.65 שקלים לליטר 95. דילוגים אלה מושפעים מתנודות 'מחיר החבית' בשוק האנרגיה העולמי, אבל כ-70% ממחיר הדלק הוא מיסוי מקומי (היטל בלו ומע"מ). אין לנו השפעה על מחירי הדלק (בהתעלם מ'יום הבוחר' המתרגש עלינו בשבוע הבא...) אבל אנו יכולים לנקוט בפעולות אחרות, שישפיעו במידה קריטית על תקציב הדלק שלנו.

צריכת דלק. רמי גלבוע,
גם ג'יפ קשיש יכול לעשות יותר מ-10 ק"מ לליטר – נהגו במתינות, צמצמו מטען מיותר, פרקו את הגגון, אל תעמיסו אבזרים חיצוניים שאינם ממש נחוצים/רמי גלבוע

לפני שיוצאים לדרך

הג'יפאי הנבון צריך לקבל החלטות רבות, לפני שהניע את האוטו. האם בכלל, שווה לו לקנות רכב שטח אמיתי? רכב שטח הוא צרכן דלק רציני אבל אפשר לרכוש דיזל או בנזין, בנזין מוסב לגז גפ"ם, חדש או ישן, גדול או קטן, מפלצת עם הילוך כוח או ג'יפון מסוגנן. בחירת הפלטפורמה תלויה בהרבה גורמים מעשיים ואמוציונליים, וגם תצרוכת הדלק צריכה להיכנס למשוואה – המתבססת על הנסועה השנתית הצפויה, תדירות טיולי השטח, וכיו"ב.

נציין בקצרה שהיום, אפילו ההתלבטות בין בנזין לדיזל אינה ברורה מאליה. כאשר מחיר הליטר כמעט זהה, מה שנותר לטובת הדיזל הוא יתרון של 30%-25% בתצרוכת הדלק. זה הבדל גדול אך חלקו מתקזז על ידי מחיר קנייה גבוה יותר של רכב דיזל משומש, ומורכבות (ועלות) התחזוקה שלו. נקודת האיזון בין בנזין ודיזל נמצאת אי שם בשנה השנייה או השלישית לאחזקת הרכב. לא תמיד זה מצדיק רכישת דיזל, בוודאי אם מדובר במנוע קשיש ולא מעודן. בעתיד הרחוק ננהג כולנו ברכבי חשמל טהורים, אבל זה עוד רחוק. כיום יש כבר רכבי שטח היברידיים רבים - למשל אאוטלנדר PHEV, או ריינג' רובר היברידי שנסע לאחרונה מבריטניה לבומביי.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מבחן צריכת דלק. קרדיט: רמי גלבוע,
מי יודע עם איזו אנרגיה נטייל בעתיד? האם נוכל בכלל, לרדת מהכביש?/קרדיט: רמי גלבוע

גם לאחר שרכב חלומותינו עומד בחניית הבית, יש הרבה מה לעשות – אני למשל, שומר על נסועה מינימלית בדיסקברי הקשיש. משתדל לנסוע בעיקר במכונית המיני המשפחתית, לדווש באופניים, להסתבך עם האינטרנט ולא עם פקקי התנועה. אפשר להשתמש בתחבורה ציבורית, לשתף חברים בנסיעה, להימנע משעות הלחץ בכבישים. בחירת רכב השטח וצמצום השימוש בו (אלא למטרת טיולים), הם שלבים ראשונים בצמצום עלויות הנסיעה – הכוללות לא רק דלק אלא גם ירידת ערך, רישוי וביטוח, טיפולים שוטפים, בלאי, תיקונים וכיו"ב.

במשפחה עם שני כלי רכב או יותר, ההוצאה על דלק עשויה להגיע ל-1500 שקלים לחודש ואף יותר. יש לחפש תחנות דלק זולות בקרבת הבית והעבודה, לבדוק אם תוכלו להתקין 'דלקן' שיחסוך לכם. באתר fulltank.co.il תמצאו מידע עשיר על כ-900 תחנות דלק ברחבי הארץ; המידע מסופק ידי לקוחות אקראיים ותחנות הדלק, הוא לא תמיד מעודכן אבל נותן אינדיקציה טובה לתחנות זולות ויקרות – היום ראיתי שם מחירי בנזין 95 בין 6.23 ל-6.65 שקלים לליטר. מחירי הסולר נעים מ-6.11 ועד 8.29 אסטרונומי לחלוטין. בדקו באתר (יש גם אפליקציה שתכוון אתכם לתחנה זולה הקרובה ביותר) וחפשו משאבות זולות. בדרך כלל תמצאו אותן באזורי תעשיה נידחים (למשל, מזרחית לנתניה).

לסחוט את הדוושה ואת הארנק

לפני שנתייחס לפרמטרים טכנולוגיים המשפיעים על תצרוכת הדלק שלנו, הרשו לי להציג בפניכם את המכלול הקריטי ביותר, המשפיע על המחיר אותו נשלם במשאבה – זוהי כף רגל ימין שלנו, הלוחצת על דוושת הגז והשקלים. אין דרך להפריז בחשיבות סגנון הנהיגה על תצרוכת הדלק. זה נכון לסופר-מיני עירונית או ל-האמר-H2 צמא, שניהם מושפעים מסגנון הנהיגה. כל לחיצת גז עולה כסף, כל עקיפה חפוזה שותה דלק. סגלו לעצמכם נהיגה רגועה ונינוחה, הישארו בסביבות המהירות החוקית או קצת למעלה מזה.

נהיגה חסכונית תאפשר לנו להגיע למחוז חפצנו, במינימום לחיצה על דוושת הגז. זה מחייב שמירה על מהירות האופטימלית לרכבנו (ברוב רכבי השטח, קצת מעל למהירות החוקית בישראל), מינימום תאוצות ובלימות, בחירה במהירות אופטימלית לטיפוס בעלייה (לעתים קרובות עדיף להישאר בהילוך רביעי למשל, ולא להעביר לחמישי), ובקיצור – לנהוג כאילו מונחת ביצה רכה בין כף רגלנו לבין דוושת הגז. דוממו מנוע בכל עצירה בת למעלה מדקות ספורות; עברו הימים בהם היית מניע את הדיזל בבוקר, ומכבה אותו בערב!

שיפורי 4X4 עולים לנו ביוקר

כולנו יודעים לנהוג חסכוני, אפילו אם איננו מיישמים את העקרונות בכל נסיעה; יש פער עצום בתצרוכת הדלק במהירות 90-100 קמ"ש, לבין ריחוף ברמות של 120-130 קמ"ש! הידעתם שנהיגה רגועה תחסוך לכם 30-25% דלק, ביחס לנהיגה תזזיתית? זה אומר שעל נסיעה למצפה רמון תוכלו לחסוך למעלה מ-100 שקלים!

מבחן צריכת דלק. קרדיט: רמי גלבוע,
הסביבה הבזבזנית ביותר היא דיונות קיץ; כל גרגר חול גובה את הדלק שלו, חריצת 'קוליס' תובעת אנרגיה רבה. אפילו כאן אפשר לחסוך דלק על ידי הורדת לחץ אוויר, ונהיגה זורמת/קרדיט: רמי גלבוע

אבל בנוסף לסגנון הנהיגה, יש פעולות ומנגנונים רבים המשפיעים על תצרוכת הדלק שלנו. הנושא חשוב במיוחד ברכבי שטח משופרים, המוגבהים ומועמסים באבזרים וציוד רב. שיעורי החיסכון הנקובים בהמשך מתבססים על מדידות שנערכו בישראל ובאוסטרליה, על רכבי שטח כמו פטרול, לנד קרוזר ודיסקברי. אם תחברו את כל אחוזי החיסכון, תגיעו לנתון חיסכון מופרך של קרוב ל-100%... אי אפשר לחבר את שיעורי החיסכון זה לזה, אין פה 'כפל מבצעים'.

דיאטת שומרי משקל: היצרנים משקיעים מאמצים גדולים בהורדת משקל הרכב, בין השאר על ידי ביטול שלדה וסרנים, שימוש באלומיניום וכיו"ב. ומה אנחנו עושים? יוצאים לטייל בשטח מספר שבועות בשנה אבל מסתובבים עם סירי פוייקה בתא המטען, מכלי מים ואוהלי גג, ארגזי כלים ושולחנות פיקניק, היי-ליפט ושאר ברזלים המוסיפים עשרות ומאות קילוגרמים לרכב השטח שלנו – גם כאשר הוא נוסע על הכביש הסלול. בדיקות העלו שכל 50 קילוגרמים מיותרים, מעלים את תצרוכת הדלק בכ-1%. שווה לפרוק את המשקל העודף, ולו בעבור התחושה הנפלאה של רכב שטח המתרוצץ בעיר כאיילה שלוחה.

לפרק את הפנטהאוז: אני עושה כל מאמץ שלא להעמיס ציוד על הגג, אבל לפעמים אין ברירה; מי שרוצה לצאת לסוף שבוע עם ארבעה נוסעים וציוד מחנאות, חייב להעלות ציוד על הגג. הבעיה היא שהגגון פוגע באופן חמור באירודינמיות של הרכב ומחייב לסחוט את הדוושה, ולפגוע בתצרוכת הדלק. הגגון עצמו עלול להגדיל את התצרוכת עד 10%, גגון עמוס בג'ריקנים ואוהל גג יכרסם 15% יותר דלק! לכן כדאי לפרוק את הגגון, בכל תקופה בה איננו מטיילים בשטח.

קח אוויר

צמיגים ולחץ אוויר: ג'יפאים רבים משנים את גודל ופרופיל הצמיג כדי לשפר אחיזה, מרווח גחון והופעה. שינויים אלה משפיעים על התנהלות הרכב, אמינותו, יציבותו, בלאי הצמיגים, חוקיות ועידון הנסיעה. אבל לצמיגים יש השפעה קריטית גם על תצרוכת הדלק. בדיקות מצביעות על כך שירידת לחץ האוויר מ-32 ל-25 PSI, תפגע בתצרוכת הדלק בכ-10%. המעבר מצמיגי S&M לצמיגי בוץ, עלול להעלות את תצרוכת הדלק בכ-8%. הגדלת הקוטר מ-31 ל-33 אינץ', תבלע עוד 5-3%. יש מחיר להופעה הקרבית! הקפידו על לחץ אוויר לפי הוראות היצרן, ובהתחשב בציוד המועמס על הרכב. בדקו לחץ עם צמיגים קרים.

שטח. רמי גלבוע,
קוביות הגומי בולעות אנרגיה, המתורגמת ללחיצה מוגברת על דוושת הגז. כך גם כלוב חיצוני, כננת ופגושים משופרים/רמי גלבוע

ציוד חיצוני: ג'יפאים רבים אוהבים את המראה המסוקס ומרכיבים פנסי גג, מגבה היי ליפט ססגוני, כננות, קשתות בטיחות חיצוניות, גלגלים רזרביים על הגג, אפילו אופניים על מתקן אחורי. כל אלה פוגעים באירודינמיות של הג'יפ, מחייבים לחיצה נוספת על הגז ופוגעים בתצרוכת הדלק.

מבחן צריכת דלק. קרדיט: רמי גלבוע,
מפלצת שטח מקצועית יכולה להעניק לכם רגעי אושר, אבל היא עלולה לשתות ליטר בנזין לכל 2-3 קילומטרים/קרדיט: רמי גלבוע

תחזוקה נאותה: גם המנוע הטוב ביותר צריך להיות מתוחזק כהלכה. שמירה על מזרקים נקיים והחלפת מסנן האוויר עשויים לחסוך 15-12%, ביחס לרכב מוזנח. החליפו שמנים בזמן, השתמשו בשמנים איכותיים, בדירוג המומלץ על ידי היצרן. פטנטים רבים לחיסכון בדלק (תוספי דלק, מסחררי אוויר, מגנטים) אינם משפרים את תצרוכת הדלק.

דלק, ג'יפ, שטח. רמי גלבוע,
דלק, ג'יפ, שטח/רמי גלבוע

שנורקל: הצינור התמים למראה פוגע באווירודינמיות אבל מצד שני, שנורקל טוב מסחרר את האוויר ומשפר את כושר הנשימה של המנוע. בסך הכל, שנורקל אינו פוגע בתצרוכת הדלק.

מבחן צריכת דלק. קרדיט: רמי גלבוע,
השנורקל אינו גוזל דלק, אבל כל השאר כן: גגון ואוהל גג, צילייה, קרשים למדורה, כננת/קרדיט: רמי גלבוע

תעצומות נפש אל מול המשאבה

למרבית הפליאה יש עדיין מספיק דלק בעולם ואיננו צפויים לראות סצנות Mad Max, בהן מתכתשות כנופיות על טיפות הדלק האחרונות. אבל התחביב שלנו צורך דלק רב וראוי מאוד לחסוך – גם אם חשבון הדלק משולם על ידי חברת הליסינג. רכב שטח מיניאטורי כמו ג'ימני, יכול להוציא 10-11 ק"מ לליטר, בנהיגה יומיומית. דיזל מודרני (לנד קרוזר, רקסטון) יכול להגיע גם ל-13 ק"מ לליטר, אבל רכב בנזין גדול לא יעבור יותר מ-6 או 7 ק"מ לליטר. רנגלר שותה ליטר בנזין לכל 4-3 קילומטרים בשטח... זה לא הולך להיות זול, אבל ניתן לצמצם את הנזקים על ידי תחזוקה נאותה של הרכב, צמצום שיפורים מיותרים ובעיקר, נהיגה רגועה ובטיחותית. סעו בשלום!

מבחן צריכת דלק. קרדיט: רמי גלבוע,
אפילו בנהיגת שטח רגועה עם רכב בנזין, תצרוכת הדלק עלולה להגיע ל 4-5 קילומטר לליטר. מנועי דיזל מעניקים חיסכון וטווח אוטונומיה גבוה יותר/קרדיט: רמי גלבוע
  • עוד באותו נושא:
  • דלק
  • שטח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully