וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: אין שום דבר חדש בתקנה המחייבת להאט ליד מעבר חציה

עו"ד רוני פאלוך, מאמר אורח

31.3.2015 / 7:44

החל מהשבוע חייבים נהגים להאט את המכונית ליד מעברי החציה, גם אם הולך הרגל אינו מתכוון לחצות. האמנם מדובר כאן בחידוש ביחס למצב הקיים? עו"ד רוני פאלוך חושב שלא

זכות קדימה להולכי רגל במעבר חציה. אור ירוק,
זכות קדימה להולכי רגל במעבר חציה/אור ירוק

בימים אלה נכנסו לתוקפן תקנות עדכניות בדבר חובותיהם של נהגים בהתקרבם למעברי חציה. יודגש- אף התקנות הקודמות חייבו נהג המתקדם למעבר חציה לעצור, לתת זכות קדימה להולכי הרגל החוצים במעבר ולאפשר להם להשלים את החציה בבטחה. אולם בתי המשפט פרשו תקנה זו באמרם כי "הולך הרגל החוצה במעבר חציה", פירושו הולך רגל אשר הוריד רגל מן המדרכה למעבר החציה או לפחות נראה עליו כי זוהי כוונתו.

בתיקון החדש שונתה הדרישה ע"י כך שהוחמרה חובתו של הנהג, וכיום חייב הוא להאט את נסיעתו כבר כאשר בפתח המעבר על המדרכה עומד הולך רגל, ואין כל צורך שהולך הרגל יוריד רגל או שיראה כוונה כלשהי שמתכוון לרדת למעבר. דהיינו גם אם עומד הוא בפתח המעבר ומחכה לחבר או משוחח בטלפון, חייב הנהג להאט את רכבו. אם ניכר שבכוונתו לחצות את המעבר – יעצור ויתן לו גם זכות קדימה. נאמר ע"י הרשות כי תקנה זו הותקנה כדי למנוע תאונות דרכים הקורות בין נהגים להולכי רגל החוצים במעבר חציה.

אז מה החידוש כאן?

אנו רואים כי חובותיהם של נהגי הרכב בהתקרבם למעברי חציה, לא השתנו

תיקון תקנה זו נראה קצת מוזר על פניו שכן ע"פ תקנה 52 (6) לתקנות התעבורה הקיימת כבר שנים רבות, נאמר, כי חייב נוהג רכב להאט את מהירות נסיעתו, ובמידת הצורך אף לעצור את רכבו, בכל מקרה שבו צפויה סכנה לעוברי דרך ובייחוד במקרים אלה ..."התקרבו למעבר חציה".

הינה רואות עיננו כי הן חובת האטה והן חובת עצירה קיימות כבר בתקנות הקיימות כבר שנים רבות, ואין בתקנות החדשות חידוש כלשהו, פרט לכך ששונה הנוסח, אך לא שונתה המהות.

יש בתיקון חידוש נוסף, לכאורה, ובו נאמר כי אם מתקרב רכב למעבר חציה, ובינתיים האט רכב אחר לפני מעבר החציה, יאט הנהג את רכבו לפני מעבר החציה ואם הרכב האחר עצר, יעצור אף הוא. ואם היה הולך הרגל חוצה את המעבר – יתן לו הנהג את זכות הקדימה. אלא שגם הוראה זו קיימת כבר בתקנות הישנות בתקנה 47 (ה) (3) ן- 47 (ז) בהן נאמר כך - תקנה 47 (ה) (3) "נוהג רכב לא יעקוף ולא ינסה לעקוף ...כלי רכב, אם הוא מתקרב למעבר חציה להולכי רגל המסומן על פני הכביש, או על ידי תמרור המציין מקום מעבר חציה להולכי רגל". ואילו תקנה 47 (ז) קובעת נוהג רכב לא יעקוף רכב ולא יעבור על פני רכב שעצר.. לפני מעבר חציה.

הנה כי כן – אנו רואים כי חובותיהם של נהגי הרכב בהתקרבם למעברי חציה לא השתנו – ככל שחודש כיום היה הידוע ומחייב גם קודם, שכן בתקנות הקיימות השוני היחיד הוא בנוסח החדש ותו לא.

הכותב שותף ב"לויתן פאלוך עורכי דין" המתמחים בתחום התעבורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully