וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוח סקנדינבי: וולו V40 T5 במבחן דרכים

14.4.2015 / 7:40

וולוו V40 T5 חמושה במנוע 4 צילינדרים טורבו שמדביק את הגב למושבים. היא אלגנטית ובטיחותית, ולמי שלא אוהב תשומת לב מהסביבה, יכול להיות שזו הנוסחה הנכונה לדיסקרטיות מלאה

מבחן דרכים: וולוו V40 T5. ניר בן טובים
וולוו V40 T5. השקט שלפני הסערה/ניר בן טובים

להבדיל מב.מ.וו, מרצדס ואודי, וולוו מעולם לא טיפחה אגף המתמחה בייצור כלי רכב ספורטיביים שזכה למיתוג עצמאי ובולט. במקום זאת, השוודים מקישים מידי פעם על דלת חטיבת המירוצים ('פולסטאר') כדי לקבל הכוונה עבור הפרויקט הבא על הפרק. על כן, הסיכוי לפגוש מכונית טהורה של פולסטאר הוא די קלוש, אלא אם אתם תושבי סקנדינביה. אבל כדרך קבע, כשמזכירים את וולוו בנשימה אחת עם מונחים ספורטיביים מתכוונים ל"-R דיזיין", שהינה חבילת ביצועים מוגבלת שמקיפה חלק מהיכולת הדינמית וההופעה החיצונית.

מאחר ולוולוו אין סדנה "מוכרזת" כמו AMG או OPC, הרפורמה חייבת לנבוע מבפנים; בשנה האחרונה, היא החלה לבצע מפנה טכנולוגי שמייתר את מנועי ה-5, ה-6 וה-8 צילינדרים מהמשוואה, והמציאה את סדרה ה-DRIVE-E מחדש, הפעם עם מנועי 3 צילינדרים ו-4 צילינדרים טורבו, כולל בשורה אקולוגית עם מנוע היברידי ב-XC90 החדש.

הדגם הבכיר ביותר במשפחה המוצנעת הוא ה-T5, שנדד למכונית הנגישה ביותר שיש ליבואנית וולוו 'מאיר' בסגל המקומי, ה-V40. עם תג מחיר של 200 אלף שקלים, היא רוצה לקפוץ ראש לטריטוריה של פולקסווגן גולף GTI, ואם נדמה לכם שזו התבטאות יומרנית, צפויה לכם הפתעה.

מבחן דרכים: וולוו V40 T5. ניר בן טובים
מבחן דרכים: וולוו V40 T5/ניר בן טובים

הספרה המתעתעת

יש להניח שנהגים שמביטים על וולוו V40 מדקלמים לעצמם בשכנוע: "הנה עוד כרית אוויר על גלגלים". זה לגיטימי, שכן וולוו תמיד פוסעת שני קילומטרים לפני הענף בכל מה שנוגע לבטיחות נוסעיה. אולם, זה עוד יותר נחמד (ומשעשע) כשהם מגלים באיזה קצב מתרחקת הנורדית הלבנה מהדבוקה בשנייה בה מלטפים את דוושת ההאצה; במבחנים שלנו, עלה כי בתוך פחות מ-6.6 שניות אתם כבר ב-100 קמ"ש, ומ-80 ל-120 קמ"ש תטפסו ב-5 שניות בלבד.

ה-V40 הקודמת (עם חבילת R דיזיין), צוידה במנוע 2.5 ל' חמישה צילינדרים - בעל יתרון קל בעוצמה. עם יד על הלב, קצת חסרה לנו הסימפוניה החמישית והמפעימה של וולוו שהוחלפה בנהמת ארבעה צילינדרים צרודה ומחוספסת. ועדיין, ה-T5 שמאוכלס בחרטום מחלץ מ-2.0 ל' טורבו 245 כ"ס ב-5,000 סל"ד ו-35.6 קג"מ הזמינים מטווח של 1,500 סל"ד.

זמינות היא מילת המפתח כאן. כשהתיבה במצב "ספורט" היא גם קולעת בול למושג החמקמק הזה שנקרא "כוח נציל", וה-V40 סוחטת כל פירור מהקגמ"ים שעומדים לרשותה ונעה על רצועת הכוח בגמישות שמחמיאה ל-1.5 טון שהיא נושאת על כתפיה הרחבות; החל ב-2,000 סל"ד אתם בעמדת המראה, וה-V40 T5 טסה על הכביש למקום רחוק, לפני שתספיקו להגיד איקאה.

תיבת ההילוכים האוטומטית לה 8 מהירויות (פותחה בשיתוף אייסין היפנית), מבקשת מעט זמן הסתגלות. ברמיסה אגרסיבית, אין לה קשיים לזנק מהמקום בדהירה ולציית לכל פקודה שתדרשו ממנה. היא מהירה, חלקה, ומבינה במרבית המקרים מתי צריך להשאיר את מחט הטורים בתחום הרצוי, ואם תהיו מדויקים מספיק גם תמנעו מסחרור גלגלים.

הבעיה היא, שלתיבה הזו יש קצת קצרים באינטואיציה עם המנוע, לפחות כשהיא במצב נהיגה שגרתי; ההעברות לא תמיד רהוטות, לפעמים היא מחליפה הילוכים שלא במקום וקופצת שני הילוכים למעלה באופן אקראי. הנימוק הטכנולוגי קבור בכיול של המערכת לטובת חסכון במשאבים; מנועי ה-E של וולוו כל הזמן עסוקים בניסיון להפחית את צריכת הבנזין ולשם כך הותקנה גם בקרת 'עצור וסע' (הדממת הרכב בעמידה ממושכת). האם זה עוזר? אנחנו השגנו ממוצע של כ-11 ק"מ לליטר, ו-8.5 ק"מ לליטר בלחץ אגרסיבי. כנראה שהתשובה אינה חד משמעית, אבל בטח אינה מאכזבת.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מבחן דרכים: וולוו V40 T5. ניר בן טובים
מבחן דרכים: וולוו V40 T5/ניר בן טובים

הוט האץ', או קולד סוויד?

כדי להפוך את עורה של ה-V40 למכונית "הוט האץ'" יוקרתית, וולוו צריכה להראות שהמכונית ארוזה במנוע, ולא להפך. כשעוברים על רשימת הסעיפים בסל הדרישות נראה שעל כולם כמעט מסמנת V, אבל צריך לזכור שמכונית ספורטיבית, גם אם מוגדרת כך כאמירה, נדרשת להפגין ערכים נוספים שחבויים מתחת לכוח המתפרץ שלה.

ברמה הזו, ה-V40 משחקת על קו התפר של התחושות והרגישות; יש לה מנוע חזק שנתמך בתיבת הילוכים אוטומטית טובה (וכן, די חבל שאין מנופים בגלגל ההגה) והחיבור לשלדה (של הפוקוס) מתורגם להתנהגות שאפשר לומר עליה הרבה דברים לזכותה: בטוחה, צפויה, בעלת זווית גלגול מתונה, מאוזנת, לא רכה או קשיחה מידי, ועוד צרור תיאורים שהולמים את השוודית החביבה הזו.

לחובתה, ה-V40 היא לא פרטנרית שתעלה על פניכם חיוך בכל פעם שתפנו את ההגה לתוך עיקולים שמאתגרים את היכולת הכיוונית; כן היא נטועה בכביש. כן האחיזה גבוהה מאוד. כן היא בולמת טוב. וכן, יש לה אפילו נטייה להיגוי יתר במקום תת היגוי משעמם, וגם לוחמת הגה - כמעט ואינה קיימת (חידוש עולמי בוולוו עצבנית, חייבים להודות).

נקודת התורפה, היא מערכת ההיגוי החשמלית. ההגה עצמו - מחד, נוסך ביטחון ראשוני ביידים, שכן הוא עבה וגם לא גדול. אבל תחושות לחוד ומעשים לחוד: ה-V40 מרגישה מרוחקת מהנהג ומבודדת אותו מהקרקע. היא מתחילה ברוח הנכונה - מגישה את החרטום פנימה בנחישות, ואז איפשהו נתקלים בשטח מת באמצע ההגה וחייבים לחדד את זווית הכניסה או לתקן.

בתוך כך, וככל שחוזרים על רצף הסיבובים לומדים לסלוח לה על התקשורת המעט חיוורת. ה-V40 נורא משתדלת לרצות את מי שרוקד איתה על הכביש, היא תמיד משדרת נכונות להתמודד עם פיתולים לא קלים בכלל - והשלדה שתולה עמוק באספלט. היא לעולם לא תגרום לכם להרגיש שהיא עושה משהו שהוא מ-מ-ש מנוגד לתכונותיה.

אפשר גם לנוח

מבחן דרכים: וולוו V40 T5. ניר בן טובים
מבחן דרכים: וולוו V40 T5/ניר בן טובים

אחד הדברים שמיד מבחינים בהם עם הכניסה לקבינה של ה-V40, היא עד כמה היא קומפקטית ונמוכה. לא נאמר קטנה, כי מזה יסיקו דבר שגוי. אבל המרווחים כאן טובים בעיקר למי שיושבים בשורה הראשונה. המושבים בשורה השנייה צפופים לשניים. קל וחומר לשלושה. גם תא המטען עם 335 ל' אינו מהעמוקים לאחסון. זה לא רכב למשפחה עם ילדים גדולים. נסו אולי S60.

האווירה ב-V40 איכותית ומוקפדת. הנדסת האנוש מעל לממוצע, הקונסולה הדקה והמוברשת לנצח כאן, ישנו צג מרכזי 7 אינטש עם תפריטים קלים לשימוש, לוח מחוונים עם צג דיגיטאלי המתחלף בין 3 תמות (ספורטיבי, חסכוני ונורמלי), וברמת האבזור תקבלו בתמורה מערכת שמע עם 8 רמקולים, מושב נהג עם כיוון חשמלי, בלוטות' מקורי, בקרת אקלים מפוצלת, כניסת USB, הנעה ללא מפתח, חיישני חנייה, מצלמת נסיעה לאחור (תוספת של 6,490 שקלים שאינה כלולה) ובקרת בלימה אוטומטית במהירות עירונית.

הנהיגה המנהלתית ב-V40 הובילה למעט חילוקי דעות. מצד אחד, המתלים עושים עבודה טובה בטיפול מול הסלילה הישראלית - אפשר לגמוא מאות קילומטרים ולצאת רעננים מהמושב כאילו קפצתם למכולת ליד הבית. מצד שני, יותר מידי רעש כביש מפצח את חלל הפנים (בעוד רעש רוח נוטרל לחלוטין). האשמה היא אולי בצמיגים, אבל מניסיוננו התופעה קיימת גם בגרסאות רגילות של ה-V40.

מתחת לבועת ההגנה

ישנן מכוניות שצריך לגלח מהן כמה שכבות כדי להגיע לרעיון המרכזי. וולוו V40 T5 היא צעד נוסף אל עבר מכונית שוודית בניחוח ספורטיבי, שלא חייבת להתהדר רק בכוכבי בטיחות או בסרטוני ריסוק מרשימים. יש לה מנוע יוצא מהכלל שמחובר לתיבת הילוכים חדישה, שלדה בעלת יכולת מגובשת, תא נוסעים נינוח ועדכני ומראה שמרני שמיטיב עם שוחרי האנונימיות.

למצוא לה חתן, ל-V40 הזו, זה כבר סיפור קצת יותר מורכב. נראה שבוולוו המציאו אותה ללקוחות צעירים שמתחבטים בסביבת פולקסווגן גולף GTI, אבל הגרמנייה יותר שימושית ממנה - ויותר ממוקדת.

אלא שבסיכומו של דבר, מסתכלים על התמורה הכוללת למחיר ועם מה מוכנים לחיות על בסיס יומי (ורוצים). ה-V40, ב-200 אלף שקלים זולה יותר ואיכותית בפער לא קטן. ה-V40 T5 היא מכונית מהודקת, משרה בטחון ומהנה, מעין בריונית קרת מזג שמכניסה חדווה לחווית נהיגה קצת סטרילית. היא מפתיעה באפס מאמץ, וגם אם נופלת בין הכסאות כמכונית ספורטיבית למחצה, תמיד רצינו לשוב לסיפונה ולשחזר את הדרך מההתחלה.

עוד על וולוו בוואלה! רכב

מבחן דרכים: וולוו V40 T5. ניר בן טובים
מבחן דרכים: וולוו V40 T5/ניר בן טובים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully