וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן ראשון: KTM EXC-F 250 החדש

21.4.2015 / 7:28

אופנוע האנדורו החדש של KTM נראה מצוין וגם עתיר יכולות בשטח. הוא גרם לנו ליהנות כאילו היינו באמצע מירוץ, הוא בלע סלעים והוכיח שהוא רב גוני בסגנונות האפשריים

צילומים: קובי ליאני

מבחן אופנוע שטח KTM EXC-F 250. קובי ליאני
מבחן אופנוע שטח KTM EXC-F 250/קובי ליאני

הילוך חמישי עם מצערת פתוחה בקצה הישורת של מסלול קרוס טסט/פטוצ'יאטו במרכז הארץ, האדמה עדיין לחה מהגשם שירד בלילה וצמיגי מצלר חדשים מורכבים על האופנוע. סגירה של המצערת, בלימה חזקה בשני הבלמים, הורדת שני הילוכים עם גוף מתוח לאחור, שחרור של הבלם הקדמי, הטיה של האופנוע לתוך הפנייה והעברת הגוף לחלקו הקדמי של המושב. שני הגלגלים נשתלים לתוך הברם והאופנוע יורד נמוך, עד כדי כך שהכידון נוגע ברגל הציר המשוכה החוצה. המבט כבר הרחק לפנים ויד ימין פותחת את המצערת, הגלגל האחורי מתחיל לצאת החוצה ואני לא מרפה מידית הגז אלא רק מוסיף.

החצץ והבוץ שהגלגל האחורי מעיף על כל מה שנמצא מאחוריו נשמעים היטב בתוך כל הרעש. בינתיים אני מסיים ליישר את האופנוע לעבר הפנייה הבאה והתהליך מתחיל מחדש. אחרי כמה דקות של רכיבה אינטנסיבית במסלול, אני מבין שה-K.T.M 250 EXC-F גרם לי לרכב להתלהב מהרכיבה ולהרגיש כמו בעיצומו של מרוץ, למרות שהייתי לבד על המסלול. הרכיבה על ה-250 EXC-F גרמה לי יותר מפעם אחת לשאול את עצמי, האם אני מנגן או רוכב? אני בטוח שפעמים רבות המשכתי להאיץ לפני פנייה רק בכדי להתענג מהצלילים שהוא מפיק בסל''ד הגבוה. למזלי גם אם הגעתי מהר מידי לפניות, בגלל המוסיקה, כל מה שהייתי צריך לעשות זה להוריד שני הילוכים, להטות את האופנוע לתוך הפנייה תוך כדי שחרור מצמד, להרגיש את הגלגל האחורי מחליק החוצה באופן מבוקר ואז לפתוח גז חזק ולסיים בהחלקת כוח אל עבר הפנייה הבאה.

מבחן אופנוע שטח KTM EXC-F 250. קובי ליאני
מבחן אופנוע שטח KTM EXC-F 250/קובי ליאני

קל, אגרסיבי ו... פשוט יפה

בזכות השילוב בין מנוע לא מאיים, משקל נמוך, תנוחת רכיבה מותאמת לרכיבה אגרסיבית ומתלים ארוכי מהלך ה- 250 EXC-F מעודד את הרוכב לרכב מהר

בזכות השילוב בין מנוע לא מאיים, משקל נמוך, תנוחת רכיבה מותאמת לרכיבה אגרסיבית ומתלים ארוכי מהלך ה- 250 EXC-F מעודד את הרוכב לרכב מהר וליהנות מהצלילים שהמנוע מפיק בסל''ד הגבוה וכל זה במאמץ קטן בהרבה לעומת אופנועים אחרים. בנוסף לכך ה- 250 EXC-F בגרסת ה- FACTORY עוצב באופן שיגורם לרוכב להמשיך ולהתענג מהאופנוע גם שהוא עומד מולו על רגלית הצד בקצה העלייה או על העגלה בדרך לשטח.

לאורך השנים חברת K.T.M השכילה להבין שהוצאת גרסאות מיוחדות לאופנועים ה"רגילים" גורמת להגברת החשק בקרב הלקוחות ומוסיפה לתדמית של כלל הדגמים. ליין האופנועים של K.T.M כולל בנוסף לדגמי ה-FACTORY, גם את דגמי ה-SIX DAYS, שמיוצרים במיוחד עבור המתחרים בתחרות עם "קצת עודפים" שנמכרים גם לקהל הרחב. דגמי ה-FACTORY שונים מהדגמים הרגילים בעיקר בגרפיקה הלקוחה מקבוצת המרוצים הרשמית של המפעל, במשולשי היגוי מכורסמים וצבועים באנודייז כתום ובכיסוי מושב עם אחיזה טובה יותר לישבן. בנוסף לכך ישנם חלקים נוספים הצבועים בצבעים שונים על מנת להוסיף למראה המיוחד של הדגם, דוגמה טובה לכך היא גלגל השיניים האחורי העשוי כולו מאלומיניום שזכה לציפוי כתום בוהק.

חשוב לציין שהמתלים זהים לאלו של הדגמים הרגילים ולא כוללים את מזלג ה-CS4, במבנה CLOSE CARTRIDGE כמו בדגמי הסיקס דייז היקרים יותר. לאורך הימים שבהם ה-FACTORY שהה אצלי בהחלט התוודעתי לכך שדגם זה מושך הרבה התעניינות ובעיקר מצליח למשוך גם את תשומת ליבם של רוכבים על אופנועים אחרים בנוסף לכל אלו שמתלהבים מכל אופנוע יפה שעובר מולם.

מבחן אופנוע שטח KTM EXC-F 250. קובי ליאני
מבחן אופנוע שטח KTM EXC-F 250/קובי ליאני

מנוע משודרג, מצמד משופר

מנוע ה-250 EXC-F הוא תוצאה של המשך הפיתוח של המנוע החדש שהחל את דרכו על דגמי 2014 וזכה השנה למספר שדרוגים מצומצם בכדי לשפר את אמינותו ולאפשר שליטה טובה וקלה יותר של הרוכב. השינוי העיקרי הוא החלפת סלסלת המצמד בחדשה כדי להיטיב עוד יותר את פעולת המצמד המיוחד המורכב באופנוע. מצמד זה הקרוי DDS עושה שימוש בקפיץ בצורת דיאפרגמה בשונה מהקפיצים הספירליים הרגילים ובזכות כך מאפשר פעולה חלקה וקלה יותר של המצמד.

בנוסף לכך הוא גורם לכל מכלול המצמד להיות צר יותר וכתוצאה מכך מכסה המצמד בולט פחות החוצה מהמנוע ומאפשר שליטה טובה יותר של הרוכב על האופנוע דרך רגלית הרוכב בצד ימין. תיבת ההילוכים מקבלת יחסי העברה מעט קצרים יותר לשלושת ההילוכים הגבוהים בכדי להיטיב עם תגובת המנוע למרות נפחו הקטן. מרבית מכלולי השלדה נותרו כפי שהיו פרט לחישוקים החדשים מתוצרת GIANT ולצביעה הכתומה של השלדה בדומה לאופנועי המפעל הרשמיים.

מבחן אופנוע שטח KTM EXC-F 250. קובי ליאני
מבחן אופנוע שטח KTM EXC-F 250/קובי ליאני

נוח היה בכתום

את ה-250 EXC-F קיבלתי רק לכמה ימים ולכן הסתפקתי בכיוון של מכלולי השליטה בהתאם להרגלים שלי ולהגברת עומס הקפיץ האחורי בכדי להתאים טוב יותר למשקלי. מכיוון שמשקלי הוא כזה הדורש החלפת קפיץ אחורי ביצעתי את המבחן עם מתלים מעט רכים יותר ממה שהיצרן ממליץ וזה ללא ספק תרם לנוחות הרכיבה במהירויות נמוכות על סלעים, אך פגם ביכולת הספיגה במהירויות גבוהות ובנחיתות מקפיצות ודרופים גבוהים.

בסינגלים המסולעים, ה-250 EXC-F מרגיש מאוד בנוח ומצליח להמשיך בכיוון הנכון גם מבלי לחייב את הרוכב להתאמץ יתר על המידה גם במקרה של התקלות בסלעים לא קטנים. עליות מסולעות מחייבות הורדת הילוך אחד יותר לעומת המנועים הגדולים יותר ובמקרה של טעות או איבוד אחיזה המלווה בהורדת רגליים מגיעים מהר מאוד להילוך הראשון. המצמד הרך ותגובת המנוע המדויקת תורמים רבות למציאת האחיזה גם במצבים קשים ובזכות כך ה-250 EXC-F הוא אופנוע טוב מאוד לרכיבת הארד אנדורו במיוחד עבור רוכבים לא מיומנים במיוחד.

זינוק על מדרגות גבוהות מחייב התארגנות מראש שכוללת הורדת הילוכים בהתאם והקפדה על מהירות סיבובי מנוע בתחום שבו המנוע מגיב בחדות ובחוזקה לפתיחה של המצערת. לעומת מנועי ארבע פעימות גדולים יותר ומנועי שתי פעימות, יש כאן מגבלה מסוימת שמחייבת טכניקת רכיבה בהתאם. מנגד, יכולת בלימת המנוע של הגלגל האחורי מאוד ידידותית ויכולה לסייע רבות בבלימות בירידות עם אחיזה ירודה, בזכות העובדה שרק לעיתים נדירות מגיעים למצב שבו בלימת המנוע נועלת את הגלגל האחורי. למעשה מתקבלת בלימה שכמעט מדמה מערכת ABS שמצליחה לשחרר את הרוכב מהצורך לדאוג לבלם האחורי. לעמת אופנועי שתי הפעימות, היתרון של מנוע הארבע פעימות הקטן בא בעיקר לידי ביטוי ביציבות הכיוונית המדהימה וביכולת לאפשר לרוכב הפחות מיומן ומאומן לרכב במהירות במקומות קשים במאמץ קטן יותר.

מבחן אופנוע שטח KTM EXC-F 250. קובי ליאני
מבחן אופנוע שטח KTM EXC-F 250/קובי ליאני

איכות גבוהה

איכות המכלולים השונים והתפעול הוא ברמה גבוהה ביותר, כפי שכבר התרגלנו מאופנועי K.T.M בשנים האחרונות. את כל מכלולי השליטה ניתן לכוון בהתאם לצרכים האישיים שלנו ובזכות כך להשיג את תנוחת הרכיבה האופטימלית עבור כל רוכב. חלק מהתוספות שמורכבות על אופנוע המבחן מגיעות כסטנדרט על דגם הפקטורי, אך בכל מקרה מומלץ להתאים את חבילת התוספות בהתאם לסגנון הרכיבה של כל רוכב. בקטלוג השיפורים ניתן למצוא שלל חלקים שיכולים לשנות את האופנוע ולהתאימו בצורה מיטבית לכל רוכב ולמגוון סוגי הרכיבה.

נקודת החוזק העיקרית של ה-250 EXC-F היא ללא ספק יכולתו במסלול ספישל טסט מפותל וההנאה הרבה שהוא מעניק לרוכב גם אם הוא לא בשיא הכושר, או בעל ניסיון עשיר במיוחד. האופנוע יכול להתאים גם לרוכב מנוסה שאוהב לרכב במסלולים מוכנים ולמדוד לעצמו זמני הקפה וגם לרוכב המתחיל שמחפש אופנוע נוח ולא מאיים לרכיבת אנדורו. העיצוב המיוחד לעומת הדגם ה"רגיל" בהחלט שווה את תוספת המחיר וגורם לאופנוע להיראות מיוחד ונחשק ביותר.

מבחן אופנוע שטח KTM EXC-F 250. קובי ליאני
מבחן אופנוע שטח KTM EXC-F 250/קובי ליאני

על הצד הטכני:

מנוע: צילינדר יחיד, ארבע פעימות, קירור נוזל
נפח: 249.91 סמ''ק
קדח/מהלך בוכנה: 78/52.3 מ''מ
מערכת הזנה: הזרקת דלק
התנעה: רגלית וחשמלית
מצמד: תפעול הידראולי DDS
גיר: 6 הילוכים
שלדה: ברזל, עריסה כפולה
מתליה קדמי: WP 48 מ''מ
מתלה אחורי: WP PDS
בלם קדמי: 260 מ''מ
בלם אחורי: 220 מ''מ
צמיג קדמי: 90/90-21
צמיג אחורי: 140/90-18
מכל דלק: 9 ליטרים כולל רזרבי
משקל מוצהר: 105.5 ק''ג
מחיר: 86,900 שקל (לפני אגרת רישוי, כולל עסקת טרייד-אין. תינתן הנחה למזומן)

מבחן אופנוע שטח KTM EXC-F 250. קובי ליאני
מבחן אופנוע שטח KTM EXC-F 250/קובי ליאני
  • עוד באותו נושא:
  • ktm

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully