וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוכבים כחול-לבן: אופני צ'רניחובסקי

25.4.2015 / 8:19

לא רק כלי מלחמה מייצרים בישראל, גם אופניים בתפירה אישית שלא רק מהנות מאוד לרכיבה אלא מחזירות אותנו אחורה בזמן לשנים יפות

צילומים: קובי ליאני, יצרן

אופניים מתוצרת ישראל צ'רניכובסקי. קובי ליאני
אופניים מתוצרת ישראל צ'רניכובסקי/קובי ליאני

בנוסף לייצור רכבים לשימושים צבאיים כגון טנקים, נגמש''ים ורכבי שטח קשוחים ואגרסיביים, במדינת ישראל ישנם מספר קטן של אנשים שמתפרנסים מייצור אופניים והם אפילו מצליחים לשלב בכך הרבה רומנטיקה ורגש. נכון להיום, קיימים בארץ מספר יצרנים של אופני בוטיק ברמה גבוהה ביותר כמו אייל צ'רניחובסקי, ארי מבנימינה ואופני סגל מקרית ביאליק ובנוסף מספר יצרנים של אופניים להובלות עירוניות ואופניים חשמליים. לרגל יום העצמאות ה-67 למדינת ישראל החלטתי להציג את אחת מיצירותיו האחרונות של אייל צ'רניחובסקי.

אופניים מתוצרת ישראל צ'רניכובסקי. קובי ליאני
אופניים מתוצרת ישראל צ'רניכובסקי/קובי ליאני

מתחיל מלמטה, ליעוד קשה ביותר

אייל הוא דמות מאוד מוכרת בתחום האופניים בישראל ונמנה על הגרעין הקשה של התחום בישראל. אירועי אופניים רבים ומשונים, כולל מרוצי אפיק קשים במיוחד ותרומה נכבדה להתפתחות נישת אופני הסינגל ספיד הם רק חלק קטן ממעשיו הרבים בתחום. אייל למד ועסק בעיצוב תעשייתי ואת הידע בכל הקשור לבניית שלדות אופניים רכש באורגון שבארצות הברית במסגרת קורס מיוחד בנושא. עם הזמן, אהבתו לאופניים גברה על תחום לימודיו ואייל פתח סדנא לייצור שלדות אופניים בדרום תל אביב.

למי שלא הכיר את אזור דרום תל אביב לפני שהפך לאזור בוהמי, אספר שחלק גדול מהעסקים במקום היו בתי מלאכה טכניים בתחום המתכת לפני שהפכו לגלריות רהיטים וברים אופנתיים. כך אייל זכה לקבל ידע וניסיון בתחום מאותם בעלי מלאכה ותיקים ובנוסף הצליח לרכוש מהם ציוד ומכונות רבות לעיבוד מתכת, שכיום כבר לא ניתנות להשגה. אייל בונה שלדות לאופני הרים, סיקלוקרוס ואופני טנדם ובנוסף עוסק במגוון פרויקטים מעניינים בתחום. ברגעים אלו אייל שוהה בארצות הברית, בין השאר כדי לשפר עוד יותר את כישוריו בתחום ייצור השלדות ולהרחיב את תחומי מיומנותו גם לטכניקות וחומרים חדשים.

אופניים מתוצרת ישראל צ'רניכובסקי. אתר יצרן
אופניים מתוצרת ישראל צ'רניכובסקי/אתר יצרן

אופניים כשותפים לחוויה

כמו שלא ניתן להתייחס לבן אדם בתור אוסף של תאים חיים מסוגים שונים, כך לא ניתן להתייחס לאופניים בתור שילוב החומרים מהם הם עשויים. אופניים בנויים בכדי להעניק לאדם שרוכב עליהם חוויות, ריגושים וערך מוסף לחיים ולכן ההתייחסות אליהם צריכה להיות כמו אל שותף לחוויה ולא כמו אל כלי. כדי למצוא את השותף המתאים לנו ביותר, לפחות בתחום האופניים, אחת האפשרויות העומדות בפני הרוכב, היא להזמין אופניים שיהיו מתוכננים ובנויים סביבו ולפי דרישותיו הספציפיות בכדי שיחד איתם יצליח להשיג את חווית הרכיבה האולטימטיבית. האופניים המופיעות בכתבה שייכות לרוכב, שהחליט לקראת יום הולדתו ה-50 ולאחר מספר שנים על אופניים מייצור המוני לפנק את עצמו באופניים בהזמנה אישית בדיוק בכדי לקבל את אותו ערך מוסף שיש באופניים שיוצרו במיוחד עבורך.

אופניים מתוצרת ישראל צ'רניכובסקי. אתר יצרן
אופניים מתוצרת ישראל צ'רניכובסקי/אתר יצרן

אופניים במידות אישיות

תהליך יצירת האופניים מתחיל בפגישה עם אייל לצורך ביצוע מדידות של גוף הרוכב ובכדי להבין היטב מהו סגנון הרכיבה ומהם כישוריו של הרוכב. בנוסף לסוג השלדה, הלקוח יכול לבחור בין שלל של אפשרויות ותוספות כגון: ניתוב פנימי של כבלים, תושבות ציר אחורי מיוחדות לסינגל ספיד, צביעות מיוחדות ועוד. לאחר שלב איסוף המידע, מגיע שלב תכנון האופניים בעזרת שרטוטים ושימוש בתכנון ממוחשב-CAD, כאשר בסיומו מתקבל שרטוט של האופניים שכולל את כל מידות השלדה, עובי הצינורות השונים ובנוסף בזכות השימוש בהדמיית מחשב ניתן לראות גם כיצד תראה השלדה מכיוונים שונים.

תהליך הייצור מתחיל בבחירת חומרי הגלם הטובים ביותר וכאן אייל בחר להשתמש בצינורות כרומולי מתוצרת חברת קולומבוס האיטלקית. חברה זו שנוסדה בתחילת המאה הקודמת באזור מילאנו שבצפון איטליה מספקת חומרי גלם למיטב יצרניות האופניים כגון: דה רוסה, פינרללו, קולנגו ועוד. ייחודם של הצינורות הוא בעובי המשתנה של דפנותיהם, בהתאם לצורך ובאיכות החומרים הגבוהה שבה הם מיוצרים. ללא ספק, השימוש בכרומולי לבניית שלדות אופניים כיום הוא ייחודי ומשלב בתוכו לא מעט נוסטלגיה ורומנטיקה מעבר ליתרון בכל הקשור לגמישות השלדה לעומת שלדת אלומיניום וקרבון. כל צינור וצינור נבחר בקפידה בהתאם לעומסים וליעוד האופניים.

אופניים מתוצרת ישראל צ'רניכובסקי. אתר יצרן
אופניים מתוצרת ישראל צ'רניכובסקי/אתר יצרן

מלחימים בכסף

לאחר התאמתם אחד לשני, מעגנים אותם בג'יגים גדולים ומתחילים את שלב החיבור בהלחמת כסף ופליז. בדיקה חוזרת של כל זוויות השלדה, ביצוע תיקונים במידה וצריך וליטוש סופי הם השלבים האחרונים לפני ההכנה לצביעה. את הצביעה ניתן להזמין במגוון אפשרויות לפי בחירת הלקוח ובהתאם לתקציבו. אייל גם בחר לעבוד עם מספר ספקים של חלקים היקפיים כמו גלגלים ובולמים קדמיים, אך כמובן ניתן להרכיב על השלדה חלקים של כל אחד מהיצרנים הפועלים בתחום.

האופניים עליהם זכינו לרכוב הם הזוג האחרון שאייל בנה לפני נסיעתו לארצות הברית ומכיוון שהם שייכים ללקוח נמנענו מלבצע עימם רכיבות ארוכות והסתפקנו בטעימה קטנה של האופניים המיוחדים. שלדת הכרומולי בשילוב עם גלגלי ה-29 אינטץ' מצליחים לספוג בצורה טובה מאוד גם סלעים גדולים לאורך הסינגל ומאפשרים זרימה ללא דאגות מיוחדות. בהשוואה לאופני הקרבון שברשותי (PZ RACING) בהחלט מורגש יתרון הכרומולי בכל הקשור לספיגת המכות בזכות הגמישות הגבוהה של הכרומולי לעומת הקרבון. יתרון נוסף בשימוש בכרומולי היא אריכות החיים שלו לעומת האלומיניום ועוד יותר לעומת הקרבון. כמובן שחלק גדול מפוטנציאל ההנאה שלי מהאופניים חסר, בגלל שהאופניים לא נבנו במיוחד עבורי, אך עדיין מספיק להתבונן בניתוב הכבלים ובנקודות החיבור בין הצינורות בכדי להרגיש שהאופניים הללו הם משהו מיוחד ולהישאר מוקסמים מההשקעה וההקפדה על כל פרט ופרט.

אופניים מתוצרת ישראל צ'רניכובסקי. אתר יצרן
אופניים מתוצרת ישראל צ'רניכובסקי/אתר יצרן

אופניים לשנים רבות

האופניים הללו תוכננו בכדי להמשיך ולהיות השותף שלנו לרכיבה גם בעוד עשרות שנים וזה לפי דעתי אחד מהקלפים החזקים של האופניים המיוחדים שאייל מייצר. אני יכול להבין שאופני דאון היל או אופני כביש תחרותיות מקרבון צריכים להחליף אחרי כל עונה או אחרי מספר שנים קטן בשימוש חובבני. אך אופניים שמיועדים להיות השותף הנאמן שלנו לחוויית הרכיבה, צריכים ללוות אותנו פרק זמן ארוך הרבה יותר בכדי שנצליח לפתח עמם קשר שיגרום לנו לחייך רק מהמחשבה שאנחנו נפגשים איתם שוב ושוב.

רק אופניים ללא עודף טכנולוגיה ובעלי שלדה חזקה ועמידה יכולים להמשיך ללוות אותנו שנים רבות ועדיין להיראות יפות, איכותיות ולהישאר נחשקות. אני בטוח שיחד עם הגידול העצום שחל בענף האופניים בישראל בשנים האחרונות יהיו יותר ויותר רוכבים מנוסים שיחפשו אופניים מיוחדים כמו אלו שאייל מייצר כאן בישראל. תודה לאייל צ'רניחובסקי על המידע והחומר המקצועי ולמאיר על האופניים.

אופניים מתוצרת ישראל צ'רניכובסקי. קובי ליאני
אופניים מתוצרת ישראל צ'רניכובסקי/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully