וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחממת התחרות באפליקציות החניה בערים ברחבי הארץ

מיכל רז-חיימוביץ'

5.5.2015 / 7:14

פנגו לא לבד: ב-42 רשויות מקומיות אפשר לחנות גם דרך סלופארק, שכדי להתחרות על הנהגים ביטלה את עמלת השימוש באפליקציה ■ פנגו מצדה לא מתכוונת לוותר על העמלה, ושמה דגש על מגוון שירותים נלווים

חניה בעיר. גלובס
חניה בעיר/גלובס

התחרות בגזרת האפליקציות להפעלת חניה ברחבי הערים בארץ מתחממת: אחרי שבמשך שנים אפליקציית פנגו פעלה במרבית הערים הגדולות בישראל כמונופול, נכנסת סלופארק לתחרות חזיתית, בעקבות חתימה על הסכמים לאספקת שירותי חניה בערים גדולות בהן ירושלים, חיפה ופתח-תקווה.

מכאן שאם עד כה הייתה לצרכנים אלטרנטיבה אחת לשירותי חניה סלולרית, הרי שכעת עומדות בפניהם שתי אפשרויות. התחרות מיטיבה עם הצרכנים, וסלופארק ביטלה את גביית עמלת הפעלת השירות דרך האפליקציה הסלולרית בסך 40 אגורות. בכך היא פותחת יתרון על פנגו שממשיכה לגבות את העמלה הזו.

seperator

החלטנו שהצרכנים לא ישלמו אקסטרות על חניה בכחול-לבן", אומר גיא סלוק, מנכ"ל סלופארק. "משיחות עם צרכנים שנמנעו להפעיל את השירות באפליקציה ולשלם עמלה והעדיפו עדיין לעשות זאת טלפונית, הבנו שיש פה עמלה מרגיזה ומיותרת, והחלטנו לוותר עליה".

"התחרות אכן התגברה בשבועות האחרונים", אומר רועי אלבז, מנכ"ל פנגו, "אנחנו מברכים על התחרות שתאפשר לצרכנים לבחור".

פנגו כאמור תמשיך לגבות 40 אגורות עבור הפעלת השירות באפליקציה. "מבחינתנו הדגש הוא על חוויה ומחיר, לפעמים בסדר הזה ולפעמים בסדר הפוך", אומר אלבז. "מהפעלה של חניה סלולרית הפכנו לגוף המעניק מגוון שירותים לנהג, ובקרוב נשיק שירות של חיפוש חניה ברחוב ובחניון, ונציע שירות של לקיחת האוטו לטסט, מתוך מטרה לעשות את החיים קלים בכל מה שמעסיק את הנהג".

התחרות בין שתי החברות מתעוררת כעת על רקע הסאגה שבה כיכבה פנגו בשבוע שעבר: בתחילה עם הודעה דרמטית לפיה לא תתאפשר חניה באמצעות אפליקציית פנגו בערים רבות בארץ - הודעה שהתפוגגה בהדרגה עד להכרזה כי השירות שב לפעול כסדרו.

הודעת הביטול באה בעקבות החלטת בית המשפט העליון לסיים, טרם זמנו, את ההסכם עליו חתמו פנגו והחברה למשק וכלכלה (משכ"ל) לפני 8 שנים. ההחלטה באה במטרה לפתוח את שוק תשלומי החניות, בנימוק שתקופת המכרז ארוכה מדי.

עד שיפורסם מכרז חדש, ממשיכה פנגו לפעול בתנאי המכרז הקודם, אלא שכעת היא מתמודדת מול סלופארק, שבימים של חוסר הבהירות הצליחה לחתום על הסכמים עם רשויות מקומיות שעד כה פעלו באמצעות פנגו בלבד ושמיאנו להכניס את סלופארק להסכם בעירם.

המכרז החדש, לכשייצא, יכלול הנחה משמעותית בעמלת הרשויות לחברות (מ-3% כיום ל-1.5% מקסימום), וככל הנראה לשם הגברת התחרות משכ"ל תציע מכרז שבו כמה זוכים, כך שלצד פנגו וסלופארק, גם חברות הסלולר יוכלו להציע פתרון.

49 רשויות מפעילות שירותי חניה בתשלום, כולן תחת ההסכם עם משכ"ל, תקפות דרך פנגו, וכעת 42 רשויות מציעות שירותים דרך סלופארק בנוסף. בין הרשויות שלא נכללות בהסכמים נמנות אשקלון, רשויות קטנות באזור צפון הארץ ואילת.

נציין כי במקביל מתנהל משפט על רקע מאגר הלקוחות של פנגו: משכ"ל טוענת כי מאגר המשתמשים צריך לעבור לידיה בתום תקופת המכרז משום שמדובר בנכס ציבורי, ואילו פנגו טוענת כי ברשותה מאגר של צרכנים שנרשמו בנפרד (לשירותי האקסטרה), ולכן מאגר זה שייך לה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
חניה סלולארית, גלובס. גלובס
חניה סלולארית, גלובס/גלובס

לא רק חניה

חוויית השימוש בשתי האפליקציות דומה יחסית. מי שעדיין נמנע מהפעלת החניה דרך הסלולר, ימצא את עצמו צועק ברחוב את שם העיר בפנגו או ממתין בסבלנות להקראת שם העיר במוקד סלופארק.

העוקץ, בשני המקרים, הוא שיעור גבוה של אנשים ששוכחים להפסיק את החניה בזמן.






"הצרכן הישראלי משלם מאות שקלים בשנה על חניה סתם", אומר עופר ציפרמן, מנכ"ל OTI, חברת-האם של איזי פארק. "אנשים חונים חצי שעה, ובמקום לשלם 3 שקלים, רבים משלמים 18 שקל על 3 שעות כי שכחו לעדכן באפליקציה. את התזכורת החברות ממילא שולחות אחרי 3 שעות, וזה הכסף הגדול שלהן שיש לגביו קשר שתיקה.

"בנוסף, קחי את הצרכן באירופה: הוא לא ישלם 40 אגורות תוספת על חניה בשביל הפעלה מהסלולרי. לפעמים זה 10% מסכום החניה, ועבורו זה לא הגיוני. הצרכן הישראלי הוא הכי פראייר בעולם בעניינים האלה".

הן סלופארק והן פנגו מציעות שירותים נוספים בתשלום: שירותי תזכורת שבקרב שתי החברות עולים 4.50 שקלים בחודש, אחרי שלאחרונה השוותה סלופארק את מחיר השירות לזה של פנגו.

שירות יעיל שמציעות פנגו וסלופארק הוא יציאה אוטומטית מחניונים עירוניים, כך שמדלגים על עמדות התשלום ומשלמים בהתאם לתעריף המותאם (כולל הנחה לתושבים). בסלופארק מי שלא מנוי לשירות תזכורות ישלם 40 אגורות עבור השירות הנוח הזה, ואילו בפנגו אין עמלה נוספת.

שירותים נוספים שמציעה פנגו כוללים שירות תיקוני פנצ'רים בכ-30 שקל לחודש (1 שקל ליום), הנחות בתדלוק דרך סונול (18 אגורות הנחה ממחיר התדלוק המלא), תעריפים מוזלים לשטיפת מכוניות ועוד.

כדאי לשים לב שלא הצטרפתם לשירות כלשהו מבלי ששמתם לב: לא אחת מתקבלות ב"גלובס" תלונות מצרכנים שגילו שהם משלמים על שירותי תזכורת או שירותים אחרים בתשלום, כשלטענתם הם לא הצטרפו לשירות מיוזמתם. ההצטרפות נעשית בלחיצת כפתור באפליקציה.

חניה סלולארית, גלובס. גלובס
חניה סלולארית, גלובס/גלובס

ויש גם איזי פארק

את תעריפי החניה קובעות הרשויות בכפוף לתעריף המירבי שקובע משרד הפנים. התעריפים צמודי מדד ונעים בין 3 שקלים לשעת חניה (בחדרה למשל) ועד 6.20 שקלים - התעריף המירבי המותר בחוק - שגובות עיריות תל-אביב והרצליה. רשויות רבות מעניקות הטבות לתושבים: הנחה מהמחיר המרבי, פטור מתשלום בשעות היום וכדומה.

כשמפעילים את האפליקציות הסלולריות לשם תשלום עבור חניה, מעבירות החברות את התשלום לרשויות שמשלמות להן עמלה. מי שהתחילה את מודל התשלום שלא באמצעות כרטיס חניה מנייר היא חברת איזי פארק.

כ-250 אלף איש מפעילים את כרטיס איזי פארק לתשלום עבור חניה בכחול-לבן. הכרטיס ניתן להטענה במזומן בעמדות בדואר ובחנויות הנוחות של מנטה, אלונית ו-yellow או באמצעות כבל usb המתחבר לכרטיסים החדשים והמאפשר טעינה עצמאית דרך כרטיס האשראי. המחיר לכרטיס החדש הוא 89 שקל (55 שקל למחזירים כרטיס מדגם ישן).

איזי פארק פועלת ב-170 ערים בעולם, ובחלקן היא מפעילה גם אפליקציה סלולרית, שאולי בעתיד תושק גם בישראל.

אמצעי תשלום אחר הוא מדחני חניה: היתרון הוא היעדר הצורך למסור פרטים לחברה כלשהי; והחיסרון הוא שכדי להאריך את משך החניה יש להגיע מחדש למדחן, ובמקרים של תקלות קיים קושי להוכיח את הפעלת המדחן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully