וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: ימאהה MT-09 טרייסר. יעילות מרגשת

12.5.2015 / 7:25

הוא נראה מצוין, נשמע מעולה, מאיץ בשמחה ויודע לבלוע מרחקים כמו גדול. ימאהה כבשו אותנו עם הטרייסר ועם מחיר אטרקטיבי, הם לבטח יקבלו מקום של כבוד בכבישי ישראל

צילומים: קובי ליאני

מבחן אופנוע ימאהה MT-09 טרייסר. קובי ליאני
מבחן אופנוע ימאהה MT-09 טרייסר/קובי ליאני

אני מתגלגל החוצה מאולם התצוגה של מטרו, מתניע את ה-MT-09 טרייסר החדש של ימאהה, מרים את רגל שמאל לעבר רגלית הרוכב וממקם אותה באופן אינטואיטיבי המתאים לאופנועים גבוהים עם כידון רחב ו... האופנוע קופץ ומדומם במקום. איזו פדיחה! מבט לעבר רגל שמאל ואני מבין שבמקום שהרגל תגיע לרגלית הרוכב היא הגיעה לרגלית ההילוכים. מדוע? כי הכידון הרחב וגובה המושב הם כפי שמקובל באופנועי אדוונצ'ר , אבל רגליות הרוכב ממוקמות אחורנית כמו באופנוע ספורט כדי להיטיב עם רכיבה ספורטיבית מהירה. מהר מאוד אני מבין שלא מדובר כאן באופנוע שנופל בדיוק למשבצות המוגדרות של כלי אדוונצ'ר או ספורט תיור, אלא שיש כאן שילוב מעניין וחדש בין אופנוע תיור לספורט ולאדוונצ'ר. זה מסקרן, מאתגר ומהווה אחלה התחלה למבחן שלנו על האופנוע החדש ואולי החשוב ביותר על כבישי ישראל כיום.

מבחן אופנוע ימאהה MT-09 טרייסר. קובי ליאני
מבחן אופנוע ימאהה MT-09 טרייסר/קובי ליאני

צייתן בעיר כמו קטנוע

אחרי שהבנתי איפה נמצאים כל הדברים החשובים בתפעול האופנוע, אני מוצא את עצמי בתנועה התל אביבית הצפופה, לומד את מה שיש לשאר המתגים והפונקציות להציע. הרמזור מתחלף והשליח שרק לפני שנייה דיבר איתי על הטרייסר החדש עליו אני רוכב, מזנק ראשון ומשיג נתיב מעבר טוב יותר בין טורי המכוניות. אני מתחיל לזגזג בעקבותיו בין המכוניות במהירות נמוכה בהילוך ראשון ומרגיש שהטרייסר משתף פעולה בצייתנות וביעילות נדירה יחסית לאופנועים בנפחו בכל הקשור לרכיבה בתנועה צפופה, ממש כמו אותו קטנוע שליחויות. אל קו הזינוק ברמזור הבא הגעתי אחריו ועם האור הירוק המשחק חוזר על עצמו, רק שהפעם אני מגיע ראשון למכוניות וממשיך ביניהן בלי שום קושי עד לרמזור הבא והשליח בעקבותי.

עם הירידה לאיילון אנחנו נפרדים ואני מתחיל להבין, שגם במהירויות תלת ספרתיות הטרייסר יודע להעניק לרוכב את אותה תחושת שליטה והתחברות מהירה שחוויתי בתוך העיר. בכביש המהיר הימאהה הזה מרגיש יציב מאוד, אך יחד עם זאת זריז מספיק בכדי לאפשר עקיפות מהירות של אותם נהגים שנרדמו על הנתיב השמאלי. מיגון הרוח מתכוונן ובמצבו הגבוה מספיק בכדי להקטין את העומס על שרירי הצוואר ולאפשר רכיבה מהירה גם עם מעיל קורדורה מבלי להשתופף בצורה לא נוחה. תדלוק מהיר של דלק ואספרסו בתחנת הדלק של מסילת ציון והמחשבות על הכביש המפותל לכיוון צובה, מעלות לי חיוך על הפנים.

מבחן אופנוע ימאהה MT-09 טרייסר. קובי ליאני
מבחן אופנוע ימאהה MT-09 טרייסר/קובי ליאני

מנוע טריפל נפלא

בעלייה הראשונה אני מבין שלטרייסר לא חשוב באיזה הילוך תבחר, הוא פשוט רק מחכה שתפתח את ידית הגז והוא כבר ידאג להטיס אותך קדימה. המנוע, שלושה צילינדרים בנפח 847 סמ"ק (115 כ"ס ב-10,000 סל"ד וכן 8.9 קג"מ ב-8,500 סל"ד), מושך מסרק ועד מעל 10,000 סל''ד בצורה חלקה ואחידה. רק כשבוחרים במפת ניהול המנוע האגרסיבית, מורגשת הנקודה שבה המנוע מקבל את מרב ההספק - אז הוא חושף נטייה להניף את הגלגל הקדמי לאוויר ברגע הזה שבו המצערת פתוחה לרווחה. מבלי לשים לב אני מגיע לצובה לפני שהספקתי לחוש כמעט את האופנוע ולכן מחליט לרדת מיד בחזרה. בירידה אני מתחיל להבין שהיפני הזה גרם לי לעבור את קטע הכביש המפותל והבעייתי מבלי להעסיק אותי במחשבות על קווים, מגבלות אחיזה ועוד מחשבות שלרוב עוברות לכל אופנוען בראשו בכבישים שכאלה. הטרייסר מאפשר רכיבה מהירה בכבישים מפותלים, מבלי לדרוש מהרוכב יותר מידי תשומת לב ומאמץ. הוא עושה את הכל בקלות ובאופן טבעי לגמרי.

את העלייה בפעם השנייה כבר ביצעתי מהר יותר ובסל''ד גבוה יותר ובחלק מהפניות התחלתי להרגיש נדנודים של הפרונט תוך כדי כניסה אגרסיבית ובלימה לתוך הפנייה. ביציאה מאותן פניות בסל''ד גבוה הרגשתי נדנודים מצדו האחורי של האופנוע, שכנראה נגרמו בגלל עומס קפיץ נמוך מידי למשקלי, או החזרה מהירה מידי של הבולם האחורי. התגובות השמחות של המנוע, הבלמים והשלדה של הטרייסר לרכיבה אגרסיבית שכזו, גרמו לנו לדחוק אותו עוד ועוד כאילו היה אופנוע ספורט לכל דבר ועניין, רק עם תנוחת רכיבה זקופה וזה אומר הרבה נקודות לזכותו. ברכיבה בארץ, קיבלנו את ה-MT-09 טרייסר לא עם צמיגי הדנלופ D222 עמם הוא מגיע כסטנדרט - באירוע ההשקה העולמי התרשמנו שבם מציעים תכונות אחיזה נמוכות מדי אשר פגמו ביכולותיו של האופנוע וברושם שלנו ממנו. הפעם, במבחן בארץ, קיבלנו אותו עם צמיגי ברידג'סטון ספורטיביים וחדשים והתלונות התחלפו בשבחים על האחיזה המעולה. אולם יתכן ושיפור שהאחיזה חשף את החוליה החלשה הבאה בשרשרת - המתלים, שכנראה מכוילים להתאים לצמיגים פחות דביקים שמכתיבים קצב רכיבה איטי יותר.

מבחן אופנוע ימאהה MT-09 טרייסר. קובי ליאני
מבחן אופנוע ימאהה MT-09 טרייסר/קובי ליאני

גם נראה מצוין

שוב פעם אני מגיע לצובה והפעם עם הרבה יותר אדרנלין ומחליט שזה מבחינתי היה מספיק מהר וכדאי שאמשיך בטיול לכיוון ירושלים. ברגע שעברתי לרכב באופן פחות אגרסיבי, אך עדיין הרבה יותר מהר מכל התנועה, הרגשתי שהטרייסר מתנהג שוב באופן מופתי וממלא אחר כל מה שאבקש ממנו בצייתנות ובקלילות. בחניה של בר גיורא הוא משך אליו שני אופנוענים שהתעניינו מאוד בעיצוב האגרסיבי ובשילוב המעניין בין מגני הידיים למסכת החזית. יחד איתם הגעתי למסקנה שכל פרט באופנוע הזה מתוכנן ומעוצב כדי להעניק מראה חדשני ואגרסיבי ואכן זה הרושם שמתקבל ובגדול.

יחידת הזנב הדקה כוללת תושבות מקוריות לארגזי צד, שניתן לרכוש כתוספת, אך יחד עם זאת מעוצבת בצורה אחידה וחלקה ובזכות כך מתקבל רושם של אופנוע קל וצנום. האגזוז שמצוי בשלמותו מתחת ומאחורי המנוע תורם אף הוא ליצירת רושם זה וכבונוס הוא גם משמיע צליל פליטה ייחודי למנוע הטריפל העליז שפועם בשיטת ה'קרוס-פליין' המפורסמת של ימאהה. משקלו של הטרייסר הוא מהנמוכים בקטגוריה ועומד על 190 ק''ג בסך הכל (לפני נוזלים), אך התחושה המתקבלת במיוחד ברכיבה איטית היא של אופנוע קל עוד יותר.

ימאהה מצהירים מפורשות שה-MT-09 טרייסר לא מיועד כלל לשטח ובאמת שלא ניתן לטעות בכל לנוכח צמיגי הכביש הספורטיביים, מיקום רגליות הרוכב והאגזוזים החשופים בתחתית המנוע. למרות זאת תנוחת הרכיבה מזכירה מאוד את התנוחה על אופנועי שטח או סופר מוטו בעיקר לנוכח הכידון הרחב והישיבה הזקופה בצמוד למיכל הדלק. תנוחה זו מטיבה עם הנוחות ברכיבות ממושכות ומעניקה שדה ראיה ובטחון רב, לפחות למי שרגיל לרכב על אופנועי שטח ודו''ש. ברכיבה עם רוכב נוסף יש צורך לחזק מעט את הקפיץ האחורי בכדי לקבל את אותה התנהגות זריזה, אך פרט לכך המושב האחורי נוח מאוד ומאפשר ישיבה ממושכת, גם עבור אנשים שלא רגילים להיות מורכבים.

מבחן אופנוע ימאהה MT-09 טרייסר. קובי ליאני
מבחן אופנוע ימאהה MT-09 טרייסר/קובי ליאני

פוגע בול בפוני

אחרי ימים רבים של רכיבה ממושכת, אנחנו יכולים לומר שלטעמנו ימאהה הצליחו בגדול עם ה-MT-09 טרייסר החדש. הם יצרו אופנוע מהנה, מרגש, נוח ופשוט לתפעול שיכול להתאים למגוון עצום של רוכבים. זהו בהחלט הישג והוא מוסיף להתעצם כאשר מבינים שאת כל זה הם הצליחו לעשות במחיר זול יחסית של 82,847 שקל (84,147 שקל לגרסת רייסינג בלו) מבלי לשלם על כך מחיר יקר מבחינת איכות המכלולים והביצועים. רק במקרים נדירים ניתן לחוש במגבלות של המתלים בכביש הציבורי ולבטח מרבית הרוכבים יעדיפו כלל לא להגיע לאותם מצבים ובצדק. צמיגי הברידג'סטון בשילוב עם מערכות בקרת האחיזה האלקטרוניות מעניקות אחיזה מעולה לטרייסר בכל מצב. גם אם הרוכב מבצע טעויות בהורדת ההילוכים, בבלימה, או בהאצה ביציאה מהפניות האופנוע מצליח לשמור את האופנוע בכיוון הרצוי ומוציא את הרוכב מסכנה מבלי שזה ירגיש כלל שהיה שם.

מרווח טיפולים של 10,000 קילומטרים וצריכת דלק של 17.5 קילומטרים לליטר (נתון במבחן) הם ללא ספק בונוס נוסף בסעיף העלויות הנלוות לשימוש באופנוע. חשוב לציין שימאהה מציעים מגוון עצום של תוספות ושיפורים כדי להתאימו טוב יותר לכל רוכב ורוכב ובזכות כך להרחיב עוד יותר את קהל הלקוחות הפוטנציאליים. אנחנו אהבנו מאוד וללא ספק שימאהה הצליחו לייצר משהו חדש ומעניין, שיחייב את שאר היצרנים לעשות הרבה שיעורי בית כדי להתמודד מולו.

מבחן אופנוע ימאהה MT-09 טרייסר. קובי ליאני
מבחן אופנוע ימאהה MT-09 טרייסר/קובי ליאני

על הצד הטכני:

מנוע: 3 ציל', 847 סמ"ק
קירור: נוזל
הספק: 115 כ"ס ב-10,000 סל"ד
מומנט: 8.9 קג"מ ב-8,500 סל"ד
מזלג קדמי: הפוך, 41 מ"מ קוטר, 137 מ"מ מהלך
זווית מזלג: 24 מעלות
זרוע אחורית: בולם יחיד
אורך, רוחב, גובה: 216, 95, 137.5 ס"מ
בסיס גלגלים: 144 ס"מ
מרווח גחון: 13.5 ס"מ
גובה מושב: 84.5, 86 ס"מ, 81.5 עם קיט הנמכה
בלם קדמי: צמד דיסקים 298 מ"מ, קאליפרים ניסין 4 בוכנות
בלם אחורי: 245 מ"מ
צמיג קדמי: 120/70 R17
צמיג אחורי: 180/55 R17
מכל דלק: 18 ליטר
צריכת דלק (מבחן): 17.5 ק"מ לליטר
צריכת דלק (יצרן): 19 ק"מ לליטר
בקרת אחיזה: יש. כיבוי מלא
מצבי רכיבה: 3
משקל (יבש): 190 ק"ג
משקל (רטוב): 210 ק"ג
מרווח טיפולים: 10,000 ק"מ

עלויות טיפולים:
טיפול 1,000 ק"מ: 770 שקל
טיפול 10,000 ק"מ: 922 שקל
טיפול 20,000 ק"מ: 1,795 שקל
טיפול 30,000 ק"מ: 1,139 שקל
טיפול 40,000 ק"מ: 2,511 שקל
סה"כ 40,000 ק"מ: 7,137 שקל

רפידות בלם קדמי: 421 שקל
רפידות בלם אחורי: 360 שקל
גלגל שיניים אחורי: 1,089 שקל
גלגל שיניים קדמי: 337שקל
שרשרת: 1,983 שקל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully