וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע אין מספיק מכוניות מונעות בגז? התשובה ברשות המסים

הדי כהן

1.6.2015 / 7:47

גורמים במשק טוענים שהחסם המרכזי, שממנו נובעים החסמים האחרים, הוא היעדר מדיניות בנוגע למסים שיוטלו על כלי הרכב המונעים בגז

כביש החוף נחסום לתנועה, מאי 2015. שלומי גבאי
כביש החוף נחסום לתנועה, מאי 2015/שלומי גבאי

הרעיון להסב כלי רכב לגז טבעי אינו חדש. כבר עם גילויי מאגרי הגז הגדולים תמר ולוויתן הזמין משרד האנרגיה מחקר מקיף מקבוצת פארטו, שיבחן את השילוב האפשרי של גז טבעי במערך התחבורה בישראל. גם ועדת צמח, שגיבשה את מדיניות הממשלה בפיתוח משק הגז וייצוא הגז, ומינהלת תחליפי הנפט במשרד ראש הממשלה עשו ניתוח משלהם של חדירת כלי רכב מבוססי גז טבעי בישראל.






ועדת צמח העריכה שעד 2040 יוסבו כשליש מכלי הרכב הפרטיים וכשני שלישים מכלי הרכב הציבוריים לגז טבעי, ושצריכת הגז הטבעי בתחבורה תעמוד על כ-40 BCM. ההטמעה תהיה הדרגתית: עד 2020 יפעלו 49 אלף כלי רכב על בסיס גז טבעי; ב-2030 יהיו 727 אלף כלי רכב כאלה; וב-2040 - כ-1.7 מיליון.

מינהלת תחליפי הנפט טענה במחקר משלה שניתן להתחיל בהטמעה כבר ב-2014-2015 ולהגיע להחדרה של כ-50% בתוך עשור. כמו כן טענה שכדי להגיע ליעד יש לוודא שבתוך שלוש שנים יסתיימו כל תהליכי התקינה והרגולציה שיאפשרו כניסת כלי רכב המונעים בגז טבעי דחוס לישראל והקמת תחנות התדלוק בגז טבעי. בעוד שלושה חודשים יסתיימו אותן שלוש שנים והסוגיות הרגולטוריות עדיין לא נפתרו. בעוד שמשרד האנרגיה עדכן את חוק הפעלת כלי רכב, קבע סטנדרטים לתחנות תדלוק ואימץ תקן לגז טבעי דחוס כדלק לתחבורה, משרד התחבורה טרם אישר דגמי רכבים המונעים בגז טבעי וטרם אישר את הסמכת המוסכים.

מכוניות מונעות גז, גלובס. גלובס
מכוניות מונעות גז, גלובס/גלובס

המחקר של קבוצת פארטו התייחס בפירוט לחסמים בפני חדירת כלי רכב ממונעים בגז טבעי. במחקר נכתב שהחסם העיקרי הוא הפריסה הבלתי מספקת של תחנות התדלוק. המחסור בתחנות הוא למעשה בעיית "הביצה והתרנגולת" - מחד גיסא, המספר המועט של כלי רכב המונעים בגז טבעי אינו מצדיק פריסה רחבה של תחנות, ומאידך גיסא, בהיעדר פריסה מספקת של תחנות תדלוק, לא צפוי גידול במספר כלי הרכב. בדוח צוין חסם נוסף - העלות הגבוהה יחסית של כלי הרכב הללו, אף שלאורך זמן העלות, הכוללת תדלוק ותחזוקה, עשויה להיות נמוכה יותר.

ואולם גורמים במשק טוענים שהחסם המרכזי, שממנו נובעים החסמים האחרים, הוא היעדר מדיניות בנוגע למסים שיוטלו על כלי הרכב המונעים בגז. זה זמן שוועדת המיסוי הירוק ברשות המסים בוחנת מהו מס הקנייה הראוי, אילו מסים יש להטיל על מערכות מיובאות שיסבו כלי רכב (כולל משאיות ואוטובוסים) לגז טבעי ובכמה יש למסות את הגז הטבעי עצמו כדלק לתחבורה. הוועדה הייתה אמורה להגיש את המלצותיה לפני כשנה, אך טרם עשתה זאת. בהיעדר ודאות באשר למיסוי, מי יחשוב על רכישת כלי רכב המונע בגז טבעי?

מרשות המסים נמסר: "במסגרת דיוני הוועדה הבין-משרדית לנושא מיסוי ירוק נבחנת גם סוגיית מדיניות המיסוי של רכבים המונעים בגז טבעי. הוועדה צפויה לסיים את עבודתה בחודשים הקרובים".

ממשרד התחבורה טרם נמסרה תגובה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully