וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשיון לאופניים חשמליים? הצעירים עלולים להקלע למאסר

9.6.2015 / 7:53

ועדת הפנים הורתה למשרד התחבורה לגבש חבילה שתסדיר את הרישוי והאכיפה על אופניים וקורקינטים חשמליים, אבל המומחים מזהירים: "במקרה של תאונה קשה נערים ימצאו עצמם בבתי הסוהר"

אופניים חשמליים, תל אביב, יוני 2016. ראובן קסטרו
אופניים חשמליים/ראובן קסטרו
במקרה של תאונה קשה בה התברר כי לנער לא היה רישיון, אז כבר מדובר על ' אופרה אחרת" – הוא יכול למצוא את עצמו גם בבית הסוהר

בהתאם להחלטות ועדת הפנים, צפויים להכנס לתוקפם חוקי תעבורה שיגבילו את השימוש באופניים חשמליים וקורקינטיים ויעמידו בפני הרוכבים תנאים והגבלות. זאת כאמור, נוכח הגידול המסיבי ביבואם ארצה (כ-120 אלף כלים) בשנתיים האחרונות והעלייה במעורבותם בתאונות דרכים. אי לכך, קצת לפני הדיון אמש (שני) בכנסת, הכריזה המשטרה כי תמליץ לממשלה לחייב את רוכבי האופניים החשמליים ברשיון רכיבה מגיל 16 וכפי שדווח, יאמץ השר לבטחון הפנים גלעד ארדן את השקפתה, ואף הוסיף כי יש לבטח את הרוכבים, ולהקנות לפקחי הערים סמכויות אכיפה נרחבות - עד כדי יכולת להחרים את הכלים במקרה והרוכב עובר על החוק או מסכן את המשתמשים. לפי נתוני המשטרה, חולקו 1,500 דוחות השנה לרוכבי דו גלגלי, מרביתם אופניים ואופניים חשמליים בתל-אביב.

אולם, נדמה שמקבלי ההחלטות עומדים בפני שורה של בעיות שיש לתת עליהן את הדעת, ולקבוע לקראת ההסדרה כיצד יש לנהוג במקרים שונים בהם יטפלו הפקחים או השוטרים.

"ההשלכה של חובת הוצאת רישיון נהיגה הינה דרמטית", מסביר לוואלה! רכב עו"ד אלעד שור, מומחה לדיני תעבורה. "ראשית, ככל שמדובר על קטין מתחת לגיל 18, בהתייחס לעבירה של רכיבה ללא רישיון נהיגה, הוא יישפט בפני בית המשפט לנוער שמחויב לשלוח אותו לתסקיר מבחן. וכך, תוך זמן קצר, אנו נראה מאות נערים נורמטיביים שנכנסים לתוך מערכת שמורגלים להימצא בה רק נערים עבריינים".

עוד אומר שור, כי "במקרה של תאונה קשה בה התברר כי לנער לא היה רישיון, אז כבר מדובר על ' אופרה אחרת" – הוא יכול למצוא את עצמו גם בבית הסוהר, או לכל הפחות מבצע מאסר בפועל שירוצה בעבודות שירות. בנוסף, מדובר על חובת רישוי של הכלי עצמו, ואז, ככל שזה ירשם על שם ההורים, המשטרה יכולה במקרה בו הבן נהג ללא רישיון – להגיש נגדם כתב אישום בגין ביצוע העבירה ובמקרים מסוימים, מעבר לפסילת רישיון נהיגתם , גם לשלוח אותם למאסר מאחורי סורג ובריח".

לדברי סגנית ראש עיריית תל-אביב, מיטל זהבי, המשטרה נזכרת קצת מאוחר מידי. "בתל אביב-יפו נדרסים קשישים וילדים על המדרכות ובינתיים המשטרה החליטה רק לבחון את הנושא. העירייה ותושבי העיר מתריעים כבר זמן רב: התקנות הקיימות לא שוות דבר. יש לאפשר אכיפה מחמירה כבר ממחר ולהתחיל בתהליך מזורז לרישוי ושינוי התקנות. כל מה שיש למשטרה כיום זה האפשרות המגוחכת להוציא את האוויר מהגלגלים. אנו דורשים סמכויות שיביאו לשינוי אמיתי".

סוגיית הביטוח

מבחינת רמת הסיכון שכרוכה ברכיבה על אופניים, לא חל שינוי. במידה ומדובר בפציעה – אין בנמצא גורם שמפצה את הרוכב

במישור הביטוחי, ישנן כמה סוגיות גורליות שטרם נפתרו, כפי שמסבירים עו"ד וד"ר אסף ורשה ועו"ד שחף היימן, מומחים לדיני ביטוח ממשרדו של ד"ר אסף ורשה: "כל עוד לא שונה חוק הפלת"ד שאינו מכליל תחתיו את האופניים החשמליים ככלי רכב מנועי, למעשה, לא ניתן לבטח את הכלי בפוליסת חובה. ולכן, מבחינת רמת הסיכון שכרוכה ברכיבה על אופניים, לא חל שינוי. במידה ומדובר בפציעה – אין בנמצא גורם שמפצה את הרוכב. לצד זאת, אין ספק כי להחלת חובת ביטוח חובה על אופניים חשמליים, יש השלכות כלכליות משמעותיות שמאינות במידה בלתי מבוטלת את החיסכון שטמון בשימוש בכלי הזה. הוצאת רישיון נהיגה כרוכה גם היא בעלויות שיכולות להגיע לאלפי שקלים. נוכח הסיכון הרב שטמון בכלי רכב זה בדומה לאופנוע או קטנוע, סביר להניח כי גובה הפרמיה יכולה לנסוק לאלפי שקלים בשנה".

משתתפי ועדת הפנים דנו במספר תתי נושאים מרכזיים, כמו למשל גיל הוצאת הרישיון (לא מתחת ל-16), חינוך לרכיבה נכונה ותרבות רכיבה, שיפור התשתיות והרחבתן, הסברה בבתי הספר, טיפול בתופעה של שיפורי אופניים וקורקינטיים חשמליים, וכאמור הוקדש חלק ניכר מהדיון לטיפול בנושא האכיפה והרישוי. על פניו, קיימת תמימות דעים בקרב הנציגים השונים שחייבים להסדיר את האכיפה, הרישוי והביטוח, אך בו בעת לדאוג לכך שאמצעים אלו שאוצרים גם קשיים כלכליים כלפי הרוכבים - לא ישביתו את הענף, ויביאו לתוצאה שלילית - צפיפות יתר של מכוניות על הכבישים ועלייה בזיהום האוויר.

חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ): "אופניים חשמליים מורידים את כמות הרכבים, את זיהום האוויר וחוסכים כסף. ההמלצות האחרונות אומרות חיסול של האופניים החשמליים. צריך לרכז מאמצים בתשתית, וברגולציה ולא לזרוק את התינוק עם המים כי האלטרנטיבה יותר מסוכנת".

יו"ר הועדה ח"כ דוד אמסלם אמר בסיום כי יבקש להפגש שוב עם נציגי משרד התחבורה בעוד כחודשיים לאחר שיגבשו "חבילה אחת שתכלול את סוגיות הרוכב, הרכב, התשתיות והאכיפה". בינתיים, נראה שהמצב לא עתיד להשתנות באופן מהותי בתקופה הקרובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully