וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסות המדינה ממיסוי רכב זינקו ב-20% ב-4 שנים

דובי בן גדליהו

15.6.2015 / 11:24

בשעה שהממשלה והכנסת מפזרות מסך עשן על הורדת מחירי הדיור והמזון, נמשכת החליבה בתחום הרכב במלוא הקצב ■ מחקר של הכנסת לשנים 2009-2013 מגלה: ההכנסות ממיסי רכב ב-2013 הגיעו ל-33.74 מיליארד שקל

בונדד רכב נמל אילת. קובי ליאני
בונדד אילת/קובי ליאני

בשעה שהממשלה והכנסת מפזרות מסך עשן על הורדת מחירי הדיור והמזון, נמשכת החליבה בתחום הרכב במלוא הקצב. ממסמך מחקר של מרכז המחקר של הכנסת לוועדת הכספים, עולה כי בין 2009 ל-2013 נרשם זינוק דו-ספרתי משמעותי בהכנסות המדינה ממסים על רכב ועל השימוש בו. בארבע השנים אותן בחן המחקר זינק כלל ההכנסות ממיסי רכב בלא פחות מ-20.2% והסתכם ב-2013 בכ-33.74 מיליארד שקל.

נתוני 2014 עדיין לא פורסמו רשמית על ידי רשות המסים ואינם נכללים במחקר הכנסת, אולם זו הייתה שנת שיא בגביית מיסים, עם זינוק של כ-13.4% בהכנסות ממס קנייה בשל הגדלת ייבוא כלי הרכב. ב-2015 צפויה להירשם עלייה נוספת, בין השאר בשל "עדכון המס הירוק" שהגדיל את מס הקנייה הריאלי על כלי הרכב. בנוסף נרשמה ב-2014 עוד עלייה של כ-2.5% בהכנסות ממס קנייה דלק.

לפי נתוני המחקר, ההכנסות ממס קנייה על רכב צמחו בין 2009 ל-2013 ב-3.4%. הכנסות האוצר מאגרות רכב זינקו ב-28.4% והסתכמו בקרוב ל-4 מיליארד שקל. הבלו על דלק זינק ב-26% ואילו המע"מ על מרכיב המס לבדו צמח בקרוב ל-30%. הנתונים הללו אינם כוללים את ההכנסות ממס שווי השימוש על רכב פרטי, שכלולות במס הכנסה ונאמדות בקרוב ל-5 מיליארד שקל בשנה.

הכנסות המדינה ממיסוי רכב, גלובס. גלובס
הכנסות המדינה ממיסוי רכב, גלובס/גלובס

מנתוני המחקר עולה, כי בניגוד לטענת האוצר כי מיסוי הרכב הוא מס פרוגרסיבי - כלומר מס שמוטל בעיקר על העשירונים העליונים שיכולים להרשות לעצמם רכישת רכב, בפועל מדובר במס שאינו בהכרח תורם לצמצום רמת האי-שוויון בחלוקת ההכנסה הפנויה. לפי סקר הוצאות משקי הבית של הלמ"ס, בשנת 2013 לחלק גדול מאוד מהעשירונים התחתונים היה רכב בבעלותם, שעליו שילמו מסים דומים לאלה של בעלי הרכב מעשירונים העליונים.

מנתוני המחקר עולה כי שיעור הכנסות המדינה ממסי רכב כאחוז מהתוצר עמד בישראל ב-2013 על כ-3.22%, גבוה מהממוצע העולמי וגבוה משמעותית מהאחוז במדינות כמו ספרד, גרמניה, הולנד, בריטניה ועוד. כאמור נתונים אלה אינם כוללים את ההכנסות ממס "שווי השימוש" על רכב צמוד, שעשוי להגדיל עוד את אחוז גביית מיסי הרכב מהתוצר.

ועדת הכספים אישרה אתמול עוד שורה של צעדים להעלאת מס הקנייה על חלפים לרכב, למעט חלפים בטיחותיים.

  • עוד באותו נושא:
  • מיסוי
  • רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully