וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר התחבורה מקפח את האמהות

ליאור רותם גורדון, מאמר אורח

29.7.2015 / 7:44

בין 7-9 בבוקר אימהות בישראל העולות עם עגלת התינוק לאוטובוס או לרכבת הקלה בירושלים, נדרשות לשלם כפול על הנסיעה. מדוע? כי בישראל גוברים שיקולים מסחריים של חברות ציבוריות על כל דבר אחר

אמא ועגלה. ShutterStock
למה לשלם כפול בבוקר?/ShutterStock

עד לשנת 2013, ניתן פטור מתשלום כרטיס רק לנסיעה עם עגלה סגורה, כאשר עגלה פתוחה דרשה תוספת של 50% ממחיר דמי הנסיעה. אימהות ואבות, שהתקשו לעמוד בתשלום הנסיעה וביקשו לחסוך כסף, נדרשו להחזיק את הילד ביד האחת ואת העגלה המקופלת ביד השנייה. והסיכון בכך אימתני - עגלה פתוחה משפרת משמעותית את בטיחותם של הילדים. עגלות פתוחות מצוידות בדרך כלל במעצור בטיחות אשר מונע את טלטול התינוק וממזער את הסיכון לפגיעה בעת הנסיעה. כאשר העגלה מקופלת אין אפשרות לעשות שימוש במעצור זה, ובכך להבטיח בצורה טובה יותר את בטיחות התינוק. הסיכון של לעמוד עם ילד על הידיים או לשבת איתו על הברכיים והלב שנופל בכל בלימה פתאומית – גדול.

רק בשנת 2013, לאחר שורה של מקרי פציעת ילדים, חתם שר התחבורה על צו הפוטר הורים מתשלום תוספת מחיר עבור נסיעה עם עגלת תינוק פתוחה. אולם כאמור, הפטור אינו חל על נסיעות בין השעות 7-9 בבוקר. מדובר דווקא בשעות בהן אימהות רבות משתמשות בשירותי התחבורה הציבורית והן נאלצות לשלם מחיר מלא או להסתכן, לסגור את עגלת התינוק ולהחזיק את העולל ביד במהלך הנסיעה המטלטלת.

אמא ועגלה. ShutterStock
אמא ועגלה/ShutterStock
תשלום כפול על נסיעה בכל יום בדרך לגן למשל, יכול בחישוב שנתי להגיע לאלפי שקלים

לשיטת המדינה מדובר בשיקולי עלות תועלת. אכן, זו אותה מדינה שסוברת כי אין מקום להתיר ניכוי של הוצאות עבור מטפלת כך שהאימא תוכל לעבוד ולממן את העלויות הדרקוניות של גידול ילד בישראל. שר התחבורה העיד על כך, בהשיבו על סוגיה כי "ברגע שהעגלה פתוחה - שזה טבע הדברים להחזיק תינוק - זה תופס מקום. חברות האוטובוסים מקבלות את התשלום (בהתאם למספר) נוסעים, הן עושות שיקול מסחרי... הבעיה מורכבת".

אכן 'בעיה מורכבת'. יקר בישראל להחזיק מכונית, יקר לקנות בית וכן. גם מאד יקר לגדל ילד, יחסית למדינות מערביות אחרות. התמכרותה של המדינה למיסים אינה נעצרת בתחום הרכב. לצד היעדר רגולציה מספקת שתמנע עליית מחירים עקבית – יוצרת מצב בו משפחות רבות קורסות תחת עול עלות גידול ילדים.

מצקצקי הלשון שבניכם יגידו שמדובר רק בכמה שקלים בודדים. אולם, מי שבחר לנסוע בתחבורה ציבורית סביר שעשה זאת בין היתר, משיקול כלכלי. תשלום כפול על נסיעה בכל יום בדרך לגן למשל יכול בחישוב שנתי להגיע לאלפי שקלים שיכולים לשמש משפחה לצרכים בסיסיים יותר.
שר תחבורה יקר, המתחיל במצווה אומרים לו גמור. גם כך המדינה מסבסדת את חברות התחבורה הציבורית במיליונים, מדובר על שעתיים קריטיות להורים הנוסעים בתחבורה ציבורית. אל תמשיך לקפח את קבוצת ההורים המוחלשת גם כך. תן להם ולילדים לנסוע בביטחה מבלי לשלם על כך שקל נוסף.

הכותבת היא מנהלת אתר וקהילת מאמא גורו – מועדון הצרכנות של האימהות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully