וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר שינוי במיסוי דו גלגלי. המחירים ירדו

24.8.2015 / 8:12

שר האוצר משה כחלון חתם על רפורמת שינוי מיסוי לדו-גלגלי בישראל: תבוטל ההפרדה בין קטנועים לאופנועים, נפח המנוע וההספק יקבעו רמות מיסוי שונות, אביזרי בטיחות יהנו מהקלות והמחירים ירדו כמעט בכל הדגמים

מבחן קטנוע הונדה פורזה 300. נובמבר 2013. בן קלמר
מבחן קטנוע הונדה פורזה 300. נובמבר 2013/בן קלמר

הדו-גלגלי בישראל בתנופה - רשות המסים במשרד האוצר היום (שני) מודיעה על רפורמה חשובה במיסוי יבוא דו-גלגלי לישראל. שר האוצר משה כחלון חתם ואישר את צו השעה שעיקריו הם ביטול האבחנה בין אופנועים וקטנועים, הוספת דרגות זיכוי חדשות לכלים בעלי מערכת למניעת נעילת גלגלים בהתאם לביטול וכן, מתן הטבת מיסוי לרכב תלת-גלגלי בטיחותי

הרפורמה במיסוי נועדה לתקן עיוותים ישנים ואי צדק בקביעת שיעור המס לכלי תחבורה זה וראשיתה בביטול האבחנה בין אופנועים וקטנועים. לפי הודעת רשות המסים, "צעד זה מתבקש מאחר ובמהלך השנים נשחקו ההבדלים בין אופנועים וקטנועים בעיקר במבנה ובנפח המנוע, כך שאף משרד התחבורה, האחראי על התקינה בתחום, איחד כבר לפני מספר שנים את שני הסיווגים. מבחינת פוטנציאל השימוש, היבטי בטיחות וזיהום סביבתי - אין כיום הבדלים מהותיים".

בהמשך, שונה גם שיעור המס למדרגות חדשות. אם עד כה "נהנו" קטנועים עד 125 סמ"ק משיעור של 40 אחוז מס ושאר כלי דו גלגלי משיעור של עד 72 אחוז מס, הרי ששיעורי המס החדשים יהיו: נפח מנוע עד 500 סמ"ק - שיעורי המס ינועו בין 40%-70% (בהתאם להספק), נפח מנוע בין 501-800 סמ"ק - שיעורי המס ינועו בין 50%-70% (בהתאם להספק) ועל רכבים דו גלגליים בעלי נפח מנוע מעל 800 סמ"ק - שיעור המס יעמוד על 70%. השינוי יוביל להוזלה משמעותית של שיעורי המס בייבוא אופנועים בנפח מנוע שמעל 125 סמ"ק ובהספק של עד 75kw (100 כ"ס), וישאיר את המיסוי הקיים בשיעור של 40% על מרבית האופנועים הקטנים והקטנועים (קרוב ל-90% מסך הייבוא).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהתאם לדרגות המס המחודשות לרכבים הדו-גלגליים, נוספו דרגות זיכוי חדשות לכלים שקיימת בהם מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS): כלים ששיעור המס שלהם הנו עד 40 אחוז יהנו מהקלה של 610 שקל. כלים ששיעור המס שלהם הוא 50 אחוז, יהנו מהקלה של 1,000 שקל. כלים ששיעור המס שלהם הוא 60 אחוז, יהנו מהקלה של 1,400 שקל וכלים ששיעור המס שלהם הוא 70 אחוז, יהנו מהקלה של 1,700 שקל.

הנהנים האחרונים מהרפורמה במס, הנם קטנועי תלת גלגליים אשר בזכות השיפור בבטיחות ובאחיזת הכביש, יהנו מהפחתה של 3,000 שקל במס הקניה.

בשנת 2014 נמכרו בישראל כ-14,000 כלי דו-גלגלי בלבד ויתכן ששינוי המיסוי יביא לעליה במכירות. עם זאת, נגד ענף תחבורתי זה עומדת עדיין בעיית יוקר תעריפי ביטוח החובה הגבוהים. על פי משרד האוצר, הוראת השעה נרשמה ברשומות ובמידה ולא ימצאו בעיות ביישומה המעשי, היא תהפוך לקבועה.

גדי אבירם, מנכ"ל מטרו מוטור, יבואנית סאן יאנג, ימאהה וקוואסאקי בישראל: "אין ספק שרפורמה במיסוי שתביא להורדת מחירים מתבקשת של רכבים דו-גלגליים בישראל היא מבורכת. דו-גלגלי הוא פתרון ישים, זמין וזול למצוקת התחבורה בישראל. יחד עם זאת, אנחנו סבורים שתעריפי המיסוי ברכב דו גלגלי לאור ייעילותם ותרומתם לתחבורה העירונית והפריפריאלית צריכים להיות נמוכים משמעותית, כלומר להתחיל ממיסוי של 20% ולא מ-40% כפי שמצוין בהוראת השעה. לראייה, גם לאחר פירסום הרפורמה בהוראת שעה, המס בפועל על רכב דו-גלגלי קטן ובינוני שווה או גבוה למיסוי רכב ארבע גלגלי.
צריך לזכור שתחבורה דו-גלגלית משמשת ברובה את האוכלוסיה הצעירה בישראל ואת מעמד הביניים, ותורמת באופן משמעותי להקלת מצוקת העומס בכבישים עבור כל משתמשי הדרך ולפיכך יש לעודדה. אנו מצפים מהאוצר ורשות המיסים להסתכל על התמונה הכוללת ולוודא שמכלול הגורמים המשפיעים על מחירי הדו-גלגלי, לרבות המיסוי ותעריפי הביטוח, יוזלו משמעותית על מנת לעודד את השימוש בו-גלגלי בקרב הציבור, המחפש פתרון למצוקת התחבורה הקיימת."

קובי גילון, סמנכ"ל בקבוצת עופר אבניר:
"אנו מברכים על הכוונה של משרד האוצר להפוך את הכלים הדו גלגליים לנגישים יותר. בעולם הוכח כי למדינה תפקיד חשוב בעידוד השוק לעבור לדו גלגלי. הדו גלגלי הוא אחד הדרכים המרכזיות בטיפול במשבר התחבורה בישראל, אשר מחריף עקב עבודות הרכבת הקלה. אנו לומדים את הרפורמה, מתייעצים עם היצרנים, ונפרסם מחירון מעודכן בימים הקרובים.

עם זאת, אנו סבורים כי המדינה צריכה לפעול ביתר שאת על מנת לעודד נהגים לעבור לדו גלגלי, להוריד את המיסוי על דגמי ה125-250 סמ"ק על מנת לעודד מעבר לדו גלגלי במרחב העירוני, ולייצר תוכנית ארוכת טווח שתכלול בתוכה הטבות מיסוי, הפחתת תעריפי הביטוח הגבוהים, ושיפור התשתית. רק כך יוכל ענף הדו גלגלי המתאים כל כך לישראל, לשגשג, והגודש בכבישים יופחת."

שרון גלזר, מנהל חטיבת הרכב הפרטי במאיר חברה למכוניות מסר "הכיוון שנקט משרד האוצר עם שינוי שיעורי המס בהחלט מבורך וייטיב עם ענף הדו גלגלי באופן חלקי בלבד. לדבריו, ב"מאיר" לומדים את הרפורמה והנגזרות שלה ובמקומות בהן נוכל לפעול לטובת הרוכב באמצעות הורדת מחיר כמובן שנעשה זאת".


בתגובה להודעת משרד האוצר לפיה יחולו שינויים בשיטת מיסוי כלי רכב דו-גלגליים, אמרה הבוקר טל ברנר-דרורי, יו"ר איגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי באיגוד לשכות המסחר כי "האיגוד ילמד את הרפורמה ואת השלכותיה בימים הקרובים. לדעתנו, כבר עתה קיים צורך, ובייחוד בנסיבות הקיימות של עומסים תחבורתיים כבדים באזור גוש דן, להפחית את רמת המיסוי של הכלים המשמשים לפתרון תעבורתי, עירוני ופרברי שהספקם עד 25KW‏ ולהעמידו על שיעור נמוך מ 40%." מזה כשנתיים רשות המיסים פועלת לקדם מהלך לעדכון המיסוי בענף הרכב הדו גלגלי, תוך רצון לבטל את האבחנה בין אופנוע לקטנוע. במסגרת המהלך פעלה רשות המיסים לצמצם את התבססות המיסוי על אבחנה טכנית או נפח מנוע ובמקום זאת עברה לבסיס מס לפי הספק. ואכן הצו שפורסם הבוקר קובע את כי שיעור המס על רכב דו גלגלי ינוע מ 40% עד 70% בהתבסס על הספק. מהלך זה תואם את התקינה האירופית לפיה סיווג הכלים יתבסס על הספק ולא על נפח מנוע.

באיגוד מתרעמים כי בעשור האחרון הופחת נטל המס על רכב בכלל ועל רכב קטן בפרט, כך ששיעור המס על כלי רכב קטנים נמוך משיעור המס על קטנועים. "אין לכך אח ורע בעולם. בעולם קיימת מגמה ברורה של עידוד נסיעה בכלי רכב דו-גלגלי תוך הבנה ברורה של היתרונות של רכב דו גלגלי."
"בימים אלה, על המדינה להיערך לקראת עומסי התנועה הכבדים הצפויים באזור המרכז בעשור הקרוב ולצמצמם באמצעות הגדלת השימוש באופנועים וקטנועים עירוניים שהספקם עד 25 KW על ידי הורדת המיסוי ובכך להשיג יתרונות רבים, בכלל זה מחירי רכישה נוחים; צריכת דלק מופחתת; תרומה להפחתת הגודש והגדלת התרומה המשקית עקב צמצום שעות הנסיעה. אין האיגוד מציע הפחתה על כלל הכלים, אלא הפחתה אך ורק על כלים קטנים ובינוניים שתרומתם להקטנת הגודש אינה מוטלת בספק", מדגישה ברנר.


כל עולם הדו גלגלי בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully