וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע מחולקים בישראל תווי חניית נכים בלי הבחנה?

7.9.2015 / 7:53

חוק החניה אינו מפריד בין נכה בעל מגבלה פיזית חמורה שזקוק למקום חניה מונגש, לבין נכים שתנועתם אינה מוגבלת בכלל. יובל וגנר, מייסד תנועת נגישות ישראל: "הנכים הקשים שעבורם חניית נכים זמינה וקרובה הינה קריטית, יקלעו למצוקה נוראית"

חנית נכה. ShutterStock
חנית נכה/ShutterStock
אם החוק לא ישונה, מאות אלפי כלי רכב ישאו תג נכה

"יש בישראל לא מעט בני משפחה בריאים לחלוטין שעושים שימוש ציני בתג הנכה שמוצמד על הרכב של קרוב משפחתם הנכה. הם חונים בחניות נכים ומשיקולים של עצלות הם פוגעים בציבור הנכים שבאמת זקוק למקום חניה קרוב וזמין. זו חוצפה ועבירה על החוק. משטרת ישראל צריכה להושיט לנו סיוע ולמגר את התופעה הפסולה הזו". את הביקורת הנוקבות הזו אומר לוואלה רכב! יובל וגנר, יו"ר ומייסד עמותת נגישות ישראל שמלין על התנהלות בני משפחות הנכים ומסביר כי בשנים האחרונות , נוצר כאוס בכל הקשור למדיניות מתן תג נכה והשלכותיה על קהל הנכים שנוהגים ברכב.

ואם לא די בבלגאן שיצר המחוקק בניסוח המעורפל שלו, לאחרונה הועלתה הצעת חוק במסגרתה נשים הנמצאות לקראת סיום תקופת ההיריון יקבלו תו חנייה שיאפשר להן לחנות במקום המסומן לנכים. הקרב על חניות הנכים מעולם לא היה סוער כל כך.

לדבריו, בשנים האחרונות אנו עדים לעליה מטאורית במספר הבקשות לקבלת תג נכה ואף לאישור מסיבי שלהן. להערכתו, חלה עליה בשיעור של מעל למאה אחוז מרמה של 4,000 בקשות שהוגשו בעבר לרמה חסרת תקדים. את החץ מפנה וגנר למאכרים שעושים שימוש בהגדרת החוק ובפתח שהוא יוצר, על מנת לגרוף סכומי כסף נאים עבור תהליך השגת האישור עבור קהל הנכים. חלקם אינו זקוק לתג לניידותו, אך מקבל אותו נוכח החוק וניסוחו "המאוורר" ונהנה מההטבות הנלוות לזכאות לתג כגון חניה ללא תשלום ומיקום חניה קרוב לכניסות.

הבעיה היא, מסביר וגנר כי "לפי חוק החניה, מי שזכאי לקבל תג נכה אינו רק אדם שישוב על כיסא גלגלים או עיוור או שדרגת נכותו מגיעה ל–60% לפחות. הבעיה הינה בהגדרת זכאות אמורפית שמאפשרת פרצה בקבלת תג נכה. בחוק נרשם בין היתר כי זכאי הוא זה "שתנועתו בדרכים ללא רכב עלולה לערער את מצב בריאותו". וכך, תחת ההגדרה של החוק, יותר ויותר נכים מקבלים תג נכה. התחזית מבחינת וגנר – אפוקליפטית: "בישראל יש כמיליון ושש מאות אלף בני אדם בעלי נכות כלשהיא, ואם החוק לא ישונה, מאות אלפי כלי רכב ישאו תג נכה". אם התחזית תתממש הוא חושש, "הנכים הקשים שעבורם חניית נכים זמינה וקרובה הינה קריטית, יקלעו למצוקה נוראית שכן המהות של חניית נכים היא זמינותה למקום חפצו של הנכה".

נשים בהריון מתקדם זכאיות לתו נכה זמני?

הגורמים הרלוונטיים צריכים להתחשב בהריוניות ולתעדף את חוסר הנוחות שנגרם בשל מצוקת החניה

אולם כאמור, הקרב על חניות הנכים מתחמם, ודווקא מגזרת הנשים ההריוניות. לאחרונה, הועלתה הצעת חוק שמבקשת להסדיר תיקון בחוק שיאפשר לנשים בשליש השלישי להריונן לחנות במקומות חנייה המסומנים לנכים בלבד על פי ההצעה, נשים הנמצאות לקראת סיום תקופת ההיריון יקבלו תו חנייה שיאפשר להן לחנות במקום המסומן לנכים. התו יהיה תקף עד חודש לאחר תאריך הלידה המתוכנן.

לדברי ליאור רותם גורדון, מנהלת אתר וקהילת מאמא גורו – מועדון הצרכנות של האימהות:" אין ספק כי יש מקום להקצות חניות לנשים בהריון אולם ' נכי עירנו קודמים' ועל המדינה לעשות סדר בנושא, אך במקביל, גם לבחון את האפשרות לקדם את הצעת החוק המתבקשת. הריון בחודשים מתקדמים יוצר מגבלה פיזית של ממש ובמציאות בה חיפוש חניה מהווה משימה מתישה ביותר, יש מקום להתחשב בנשים ההרות שמתמודדות עם קשיי ניידות וכאבים עצומים". רותם מוסיפה כי "הגורמים הרלוונטיים צריכים להתחשב בהריוניות ולתעדף את חוסר הנוחות שנגרם בשל מצוקת החניה, על פני אחרים".

וגנר מגיב לגבי הצעת החוק בחריופות: "בכל מה שקשור לחניות נכים, הם בעדיפות ראשונה ובכל מקרה, מציין כי באשר לבעיה שנוצרה עם תג הנכה נעשתה כבר פניה מסודרת: "לפני מספר חודשים פנינו לשר התחבורה עם הצעה מפורטת על פיה, אין טעם עוד להנפיק שני תווי נכה, האחד כחול לבעלי כיסא גלגלים והשני משולש, אלא להנפיק תג אחד רק לאלה שבאמת חייבים חניית נכים ותג נכה וזאת ע"י מבחן רפואי שיבדוק האם הנכה שמתקשה ללכת מרחק של יותר מ 200 מטרים או נדרש לעזרים לצורך כך, וזאת עפ"י אישור רופא. בנוסף מציע וגנר "לייצר תו חניה טכנולוגי ביומטרי שלא יאפשר לבני משפחה לעשות שימוש לרעה בתג חניה. זה הפיתרון היעיל והנכון ביותר לפתור את הפארסה סביב העניין.

לסיכום, הוא מבקש לנצל את הבמה בשביל לשלוח מסר: "לישראלי המכוער והעצלן שחונה בחניית נכים למרות שאין לו כל מגבלה פיזית באשר היא - אני מבקש ממנו להתבונן היטב במראה ולשאול את עצמו שאלות נוקבות על מוסר ואכפתיות כלפי הסובבים".

עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

  • עוד באותו נושא:
  • נכים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully