וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפריליה קאפונורד 1200 במבחן: הריגוש שבטיול

13.9.2015 / 8:39

הוא נראה מצוין, מסעיר במנוע, מרגש בהתנהגות, מפנק בנוחות, נדיב באבזור וגם לא מכאיב לארנק מדי. הבעיה - הוא אחר להגיע בכמעט שלוש שנים

צילום: ערן גילווארג

מבחן אופנוע אפריליה קאפונורד 1200. ערן גילווארג
אפריליה קאפונורד 1200 במבחן. כיף שימושי/ערן גילווארג

או, ככה הרבה יותר טוב. סוף סוף הצלחנו להימלט מהתנועה הדחוסה בגוש דן בשל העבודות להקמת הרכבת הקלה. הכביש נפתח, המצערת מוסיפה עוד כמה מילימטרים מגניבים לקצב והחיוך מתרחב בקסדה. שש שנים העבודות האלה תמשכנה על הקו האדום, אבל מה שלא מספרים לכם באמת זה שעבודות אלה והדוחק התחבורתי ימשיכו לפחות למשך 20 שנים אם לא יותר. מדוע? כי מיד אחרי הקו האדום יחלו העבודות כמעט מיד על הקמת שלושת הקווים הבאים, אז היכונו לסבול הרבה יותר לפני שזה (אולי יהיה יותר טוב).

במהלך הבריחה מתל אביב על גבי הקאפונורד של אפריליה, אופנוע האדוונצ'ר כביש של האיטלקים כמעט וריחמנו על כל התקועים בין הצמתים. המכוניות זוחלות במקרה הטוב ובמקרה הרע פשוט אוכלות לעצמן את הרדיאטורים בעמידה בחום. אבל אם כבר רדיאטורים, זו גם הסיבה מדוע רק כמעט ריחמתי על היושבים בקופסאות. לא, לא בגלל שלהם יש מזגן ולי יש רק אוויר מאובק ודוחה שצריך ללעוס לפני הנשימה, אלא משום שהקאפונורד פשוט טיגן לי את הרגליים; התיך לי את חליפת הרכיבה בניסיון להחדיר אותו בין טורי המכוניות. האגזוז, המנוע ומאווררי הרדיאטור מקרינים חום קיצוני בתנאים אלה, כך שכשהסבל משותף, מצטער, הרחמים מצטמצמים.

מבחן אופנוע אפריליה קאפונורד 1200. ערן גילווארג
מבחן אופנוע אפריליה קאפונורד 1200/ערן גילווארג

אוויר הרים צלול... לא. ממש לא

יחסי ההעברה בהילוכים הראשונים כל כך ארוכים, שנראה שזה האופנוע שעליו ביליתי את הזמן הרב ביותר בהילוך ראשון

יש ימים אידיאליים לבחון בהם אופנועים, יש ימים לא אידיאליים ויש את היום שקיבלנו. את כתבה זו תקראו במבט לאחור, אבל זוכרים את יום האובך? כן, זה שלא היה כמותו 75 שנה בישראל. שבו לא רק לא נשמנו אוויר, אלא גם היה חם ולח באופן קיצוני. אבל למרות הכל, את הכיף שהאפריליה קאפונורד הזריק לנו לחיים שגם מזג אוויר מסויט לא הצליחו להרוס.

אחרי פרק העיר הצפופה, הכבישים הפתוחים מחמיאים לו מאוד. אפשר לעשות איתו ממש הכל והתחלנו בשיוט נינוח על כביש החוף צפונה. תנוחת הרכיבה ניטרלית כמעט לגמרי ונטולת מאמץ, הידיים שלוחות קדימה, אך לא רחוק מדי וגם המושב הנמוך יחסית יעזור לרוכבים שאינם גבוהים להגיע לקרקע בבטחה. השילוב הזה מאפשר לבלות עליו זמן רב מבלי להזדקק לעצירה לחילוץ עצמות, גם בזכות מושב ה'קומפורט' שמגיע עמו כסטנדרט.

המנוע שלו הוא תענוג בפני עצמו. 1,197 סמ"קים של שני צילינדרים בסידור V אשר הגיע מהדורסודורו 1200, אך עבר עדכון וכיול מחדש שעידנו את פעולתו ותפוקתו. והצליל? אוחחח איזה צליל מגניב הוא משחרר לסביבה. יש אופנועים שכדי לקבל ווקאליות דומה לזו, צריך להתקין בהם מערכות פליטה באלפים רבים של שקלים ופה לא צריך לעשות דבר. המוזיקה מגיעה בילט-אין. בקאפונורד מותקנת גם בקרת שיוט, אבל התפעול שלה מסורבל ולא תמיד יעיל - לא ניתן לשנות מהירות ללא כיבויה והדלקתה מחדש למשל ובכלל תפעול הפונקציות בלוח המחוונים מעט מסורבל ולא אינטואיטיבי.

שלושה מצבי תפוקת כוח יש בו - גשם שמגביל את ההספק ל-100 כ"ס ושני מצבים נוספים שמעניקים את המקסימום - 125 כ"ס (8,250 סל"ד) ו-11.7 קג"מ ב-6,800 סל"ד, אך באופן שונה. כצפוי, מצב הטורינג ממתן את התפרצות הכוח ומאפשר שימוש מדויק יותר ברכיבה ואותו בסופו של דבר גם העדפנו במשך רוב המבחן. אולם לא הכל מושלם בחבילת הכוח, שכן המנוע עצמו מתעורר רק ב-3,000 סל"ד, מרגיש יחסית מנומנם עד 5,000 סל"ד ואז הכוח מתגבר עד להתפרצות מהנה ב-7,000 סל"ד. אולם אז דווקא כשאתה אומר לעצמך שיכולת להסתדר עם רצועת כוח כזו נפלאה למשך 5,000 סיבובים נוספים, מגיע מגבל הסל"ד של המנוע וחותך הכל (בעדינות) ב-9,000 סל"ד.

לכאורה אין עם כך בעיה, רק שהדבר מתנגש ביחסי ההעברה הארוכים בתיבת ההילוכים. ארוכים למדי, שמקשים על התנהלות עירונית עם שימוש תכוף במצמד בתנועה איטית וגם בשיוט בהילוכים גבוהים. יחסי ההעברה בהילוכים הראשונים כל כך ארוכים, שנראה שזה האופנוע שעליו ביליתי את הזמן הרב ביותר בהילוך ראשון (עד 100 קמ"ש) בכבישים מפותלים, שכן הכוח נמצא גבוה בסל"ד, גבוה מדי גם עבור ההילוך השני.

מבחן אופנוע אפריליה קאפונורד 1200. ערן גילווארג
מבחן אופנוע אפריליה קאפונורד 1200/ערן גילווארג

רקדן במשקל כבד

אחת הנקודות ה"מעניינות" בקאפונורד מצביעה על משקלו. גרסת הטראבל-פאק שוקלת עם דלק ומזוודות 265 קילוגרמים וזה המון. אנחנו כן יכולים לספר שהמשקל הזה נעלם ומתנדף ברגע שמתחילים לזוז ולגמרי לא פוגם בהתנהגות הכביש הנפלאה שלו (מיד נגיע לכך), אבל בתמרונים הדוקים וסתם במקרים שבהם צריך לזוז בחניה לאחור, המשקל עלול להיות גורם מכריע בשינוע.

המשקל כאמור מפסיק להטריד בשנייה שמשחרים את הקלאץ' ומשם המתלים הנפלאים שלו שיודעים לשקול את האופנוע וגם להגיב לדרך, לוקחים את האחריות על הנוחות. העבודה שלהם מצוינת בכל היבט וממד; הם סופגים שיבושים בצורה יוצאת דופן, הם מתנגדים ומתגברים על העברות משקל חריפות מבלימות בעזרת הבלמים המצוינים שלו והם ניתנים לכיול במספר רמות קשיחות בהתאם למספר הנוסעים והמטען.

בכבישים מפותלים, הקאפונורד מרגיש כחומר ביד היוצר. הוא עושה כל מה שרוצים ממנו ויותר מכך. הוא מדויק וחד ומאפשר לבלום חזק מאוד ובטוח לתוך פניות (עבודה מושלמת של מערכת הבלמים וה-ABS שלא ממהרת להתערב), קל מאוד לגרום לו לרכון פנימה עד לרגליות ולהפליקו לצד השני וגם לצאת חזק מאוד על הגז בפיקוחה של בקרת האחיזה רבת המצבים. הכוח שלו והאופן שהוא מתורגם לכביש יחד עם מעטפת ההגנה האלקטרונית, הפכו אותו לכלי שכיף לדחוק בו ובקצב גבוה או סתם לשייט איתו בין הפניות וכל זה עם תחושות מעולות מהכידון ורמת ביטחון גבוהה. אופנוע המבחן הגיע על צמיגים שרחוקים משיאם ועדיין הצלחנו להגיע עמו לרמות גבוהות של הנאה מהרכיבה.

מבחן אופנוע אפריליה קאפונורד 1200. ערן גילווארג
מבחן אופנוע אפריליה קאפונורד 1200/ערן גילווארג

איחור לא אופנתי

הוא מציע שורה של תכונות ובעיקר הנאה מהרכיבה שרבים ממתחריו לא מסוגלים בכלל להציע

רמת האבזור של הקאפונורד בישראל גבוהה מאוד וכוללת ג'ק אמצע, ידיות מחוממות, בקרת שיוט, מזוודות, מתלים סמי-אקטיביים, מיגון רוח מתכוונן וגם מושב קומפורט וזה משפר מאוד את התמורה למחיר הלא גבוה מאוד מבקשים תמורתו - 125 אלף שקל. רף מחיר ששם אותו מעל ליפנים כמו הויסטרום 1000 והוורסיס 1000 החדשים, אבל הרבה מתחת לליגה הבכירה של הב.מ.וו R1200GS ואחיו ה-S1000XR, הדוקאטי מולטיסטרדה DVT וה-KTM 1290 סופר אדוונצ'ר שעולים 20 אלף שקל ויותר, כך שלכאורה הוא תפס נישה מצוינת בדיוק באמצע.

עם זאת, בתמורתו הוא לא ממש באמצע, אלא מעט מעל לתחושתנו שכן הוא מציע שורה של תכונות ובעיקר הנאה מהרכיבה שרבים ממתחריו לא מסוגלים בכלל להציע ונוסף על הכל, גם נוח מאוד לגמוא על גבו מרחקים (כדאי לשדרג את מיגון הרוח קודם). אבל בדיוק על עניין המרחק רצינו להתעכב. כאופנוע השייך לקבוצת האדוונצ'רים, יכולת גמיאת מרחק היא חשובה מאוד עבורו, מה שמעט לא מסתדר עם הרגלי השתייה של האיטלקי.

ברכיבה ספורטיבית הוא לוגם ליטר דלק לכל 10 קילומטרים ובשיוט רגוע ראינו שיפור רק ל-13 קילומטרים לליטר. עם מכל דלק בנפח 24 ליטר זה אומר טווח של כ-240 ק"מ, אך משום מה התצוגה הדיגיטאלית בצג בלבלה אותנו שוב ושוב שכשהקו האחרון החל לגמגם על הצג כשצברנו בין 120 ל-140 קילומטרים בלבד ואז נכנסו 12-13 ליטרים למכל בתדלוק המבוהל. מדוע התצוגה מפספסת בשיעור כה גדול? אין לנו תשובה.

למרות הכל, מדובר בפקשושים קטנים שלא מצליחים לפגוע בהנאה הכוללת מהרכיבה עליו ולטעמנו מדובר באחד האופנועים המהנים והמוכשרים בקבוצה שהיינו מוכנים לחיות עמו בכיף לאורך כל השנה. אז מה בכל זאת פוגע באופנוע היפה הזה? האיחור. אלינו הוא הגיע רק באמצע 2015, בזמן שהוא מתגלגל על כבישי העולם מאז 2013 ואז הטכנולוגיה שהוא מציע נחשבה לחדשנית ופורצת דרך אפילו, אבל היום הוא כבר אינו בחוד ולכן מלהיב פחות בתחמושת שלו מול מתחריו. חבל שלא הגיע אלינו מיד בתחילת דרכו.

מבחן אופנוע אפריליה קאפונורד 1200. ערן גילווארג
מבחן אופנוע אפריליה קאפונורד 1200/ערן גילווארג

על הצד הטכני:

מנוע: V-טווין 90 מעלות
קירור: נוזל
נפח: 1,197 סמ"ק
הספק: 125 כ"ס ב-8,250 סל"ד
מומנט: 11.7 קג"מ ב-6,800 סל"ד
מתלה קדמי: מזלג הפוך, 43 מ"מ, סמי אקטיבי
מתלה אחורי: בולם יחיד, סמי אקטיבי
בלם קדמי: צמד דיסקים 320 מ"מ, קאליפר ברמבו מונובלוק רדיאלי
בלם אחורי: דיסק 240 מ"מ
צמיג קדמי: 120/70 R17
צמיג אחורי: 180/55 R17
גובה מושב: 84 ס"מ
ABS: יש
משקל רטוב: 265 ק"ג (כולל מזוודות)
מחיר: 125,000 שקל

טיפולים ותחזוקה:
טיפול 1,000 ק"מ: 834 שקל
טיפול 10,000 ק"מ: 145 שקל
טיפול 20,000 ק"מ: 2,086 שקל
טיפול 30,000 ק"מ: 145 שקל
טיפול 40,000 ק"מ: 2,086 שקל
סה"כ 40,000 ק"מ: 5,296 שקל

רפידות בלם קדמיות: 677 שקל
רפידות בלם אחריות: 509 שקל
שרשרת וגלגלי שניים: 1,933 שקל

מבחן אופנוע אפריליה קאפונורד 1200. ערן גילווארג
מבחן אופנוע אפריליה קאפונורד 1200/ערן גילווארג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully