וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חג המדוושים: צרור כללים לשמירה על בטיחות ברכיבת אופניים ביום כיפור

זיו שוורץ, עורך מגזין "בייקס", מאמר אורח

21.9.2015 / 13:45

"חג האופניים" מביא את ילדי ישראל לצאת אל הרחובות ברכיבה. הנה כמה טיפים שיעזרו לילדיכם לחזור מהרכיבה בשלום

מטיילים ברחובות תל אביב ביום הכיפורים 14 בספטמבר 2013. דרור עינב
מטיילים ברחובות תל אביב ביום הכיפורים 14 בספטמבר 2013/דרור עינב

הילדים לוחצים, אתם מוציאים את האופניים מהמחסן, מסירים את האבק ואת קורי העכביש, מנפחים קצת אוויר ו... זהו? משחררים אותם אל הכבישים ביום הכיפורים? אז רגע לפני שאתם פותחים את דלת המחסן ושולפים את האופניים, יש לנו כמה טיפים שיסייעו לכם לשמור על בטיחות הילדים.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בכל יום כיפור נפגעים בממוצע 92 ילדים ונהרגים שניים! ביום כיפור האחרון נפגעו לא פחות מ-241 רוכבי אופניים, מהם 193 ילדים ובני נוער - גידול של למעלה מפי שניים לעומת העשור הקודם. לא ניכנס לסיבות שבעטיין עולה בכל שנה מספר הנפגעים, אלא ננסה לסייע לילדיכם שלא להיכנס לסטטיסטיקה העגומה הזו בעזרת כמה טיפים חיוניים להישרדות ב"ג'ונגל" רוכבי האופניים המתקיים על הכבישים ביום הכיפורים.

לא לוותר על קסדה!

רכיסת קסדה מונעת את מרבית הפגיעות הקשות כתוצאה מתאונות אופניים. נקודה. ולא, קסדה בת ארבע שנים שנשכחה במחסן ושהתאימה לילד לפני שנתיים היא ממש לא קסדה ראויה. לכל קסדה אורך חיים ממוצע של בין שנתיים לשלוש ולכן קסדה ישנה עלולה שלא להגן כראוי במקרה של נפילה. יתרה מכך, היקף הראש של הילד משתנה עם הגדילה; קסדה שהתאימה לילד בן 3, לא תתאים לו כשיגיע לגיל 6. קסדה קטנה או גדולה מדי, לא רק שאינה תורמת לבטיחות הילד, היא מציקה ברכיבה ויכולה לחסום את שדה הראייה. קסדות ילדים נמכרות בטווח המחירים שנע בין כ-70 ל-250 שקלים – לא סכום גבוה מידי בהתחשב ב"אוצר" שעליו יש להגן.

כפפות על הידיים

כפפות לא רק יגנו על הידיים של ילדיכם בעת הנפילה – הן גם סופגות את הזיעה ברכיבה, משפרות את האחיזה בכידון ואת השליטה באופניים. כפות ידיים מיוזעות על ידיות גומי חלקות הן מתכון די טוב לאובדן שליטה.

עוד באותו נושא

מדריך: כך תקנו אופניים זולים לחגים וגם אחריהם

לכתבה המלאה

משקפי שמש

ביום החג ציידו את ילדיכם במשקפי שמש – ולא רק בגלל הקרינה. בעת רכיבה על אופניים, עיני הרוכב חשופות לפגיעת חול הניתז מהכביש, אבנים קטנות או חרקים מעופפים. משקפי שמש בסיסיים יגנו על העיניים של הילדים מפגיעה שעלולה להוביל לאובדן שליטה.

קרם הגנה מפני שמש

במהלך יום הכיפורים הילדים מבלים שעות ארוכות בשמש חזקה. אל תוותרו על קרם הגנה לחלקי הגוף החשופים. עדיף להשתמש בתרסיס או קרם הגנה שאינם נשטפים בקלות והמיועדים לשימוש בעת פעילות ספורטיבית.

מטיילים ברחובות תל אביב ביום הכיפורים 14 בספטמבר 2013. דרור עינב
מטיילים ברחובות תל אביב ביום הכיפורים 14 בספטמבר 2013/דרור עינב

לשתות הרבה מים!

לילדים, במיוחד כאלו המתלהבים מהחופש שפתאום נגלה אליהם מהכבישים, קשה להפעיל שיקול דעת. הם מאבדים את תחושת הזמן, לא שותים כשצריך, ולעיתים מגיעים למצב של התייבשות ברכיבה. ציידו את ילדכם בתיק גב קטן, במנשא לבקבוק או בתיק עם שקית שתייה. ליטר עד ליטר וחצי של מים זמינים, יכולים להיות ההבדל בין לגמור את החג בשלום, ובין בילוי במיון אחרי התייבשות או מכת חום. הסבירו לילדים את החשיבות של צריכת מים בפעילות ספורטיבית ושהם חייבים לעצור ולשתות כל 20 דקות של רכיבה.

חטיפי אנרגיה, פירות יבשים או סתם סנדוויץ'

מטיילים ברחובות תל אביב ביום הכיפורים 14 בספטמבר 2013. דרור עינב
מטיילים ברחובות תל אביב ביום הכיפורים 14 בספטמבר 2013/דרור עינב

רכיבה צורכת אנרגיה רבה. מומלץ שילדיכם יאכלו ארוחה קלה כשעה לפני הרכיבה, ואף לציידם בחטיפי אנרגיה, פירות יבשים או אפילו סנדוויץ' מזין. הסבירו להם שאכילה באמצע הרכיבה חשובה ואסור לוותר עליה. עזרו להם לתכנן עצירה מוצלת באמצע מסלול הרכיבה על מנת שיקדישו כמה דקות למנוחה ואכילה. בקשו מהם לכבד את הצמים ולאכול במקום שלא יפגע ברגשותיהם.

למדו את הילדים כללי תנועה בסיסיים

רכיבה בכביש העמוס בקבוצות ילדים ללא כל סדר הגיוני אופיינית ליום הכיפורים, ולרוב היא הסיבה לתאונות הרבות. נסו להטמיע בילדים מספר כללים:

-שמירת מרחק סביר בין זוגות האופניים בזמן תנועה.

-להרחיק את המבט לפנים כדי לצפות את התנועה.

-פניה או מעבר נתיב בהדרגתיות, לא בחדות, ותוך כדי התחשבות באחרים.


-שמירת מרחק מהמדרכה – על מנת למנוע פגיעות ראש חמורות בעת נפילה ופגיעה בשפת המדרכה.

-כשעולים מהכביש אל המדרכה – עושים זאת בניצב ולא במקביל למדרכה.


-ירידה איטית לכיוון השוליים במידה ונוסע בכביש רכב ממונע.

-לרכוב עם כיוון התנועה ולא נגדה.

-האטה לפני צמתים על מנת לוודא שלא מתקרב רכב.

מטיילים ברחובות תל אביב ביום הכיפורים 14 בספטמבר 2013. דרור עינב
מטיילים ברחובות תל אביב ביום הכיפורים 14 בספטמבר 2013/דרור עינב

חולצה בצבע בולט

אם ילדיכם רוכבים בערב החג, אל החגיגיות שבלבישת חולצה לבנה, מתווסף גם אלמנט בטיחותי; במידה ורכב יחלוף בכביש בו קבוצת הילדים רוכבת, הוא יבחין בחולצה בהירה ממרחק גדול יותר. ביום החג מומלץ לרכוב עם חולצה בגוון בהיר או בולט (כמו צהוב או אדום). כך יוכל רכב חירום הנוסע בכבישים להבחין בילדיכם ממרחק רב.

אמצעי תאורה

בערב החג ציידו את אופני הילדים בנצנץ קדמי ואחורי. במידה והילדים רוכבים בכבישים צדדיים שאינם מוארים, הוסיפו לכידון פנס חזק שיאיר את הדרך.

סלולרי לכל מקרה

ביום החג ילדים נוהגים לצאת בקבוצה ל"מסעות" רכיבה ארוכים ,המביאים אותם לעיתים למרחק גדול ממרכז ישוב. במידה והם יזדקקו לעזרה, מומלץ שתציידו אותם בסלולרי – על כל מקרה.

לתת לאיש מקצוע לבדוק את האופניים

תתפלאו, אבל גם לאופניים השוכבים במחסן ללא שימוש יש בלאי. רפידות הבלמים והצמיגים עלולים להתייבש ולהיסדק. כבלי השליטה עלולים להיתפס, חלקי הינע עלולים להחליד ולהיתקע ועוד. אל תתנו לילד שלכם לגלות שהאופניים אינם תקינים דווקא כשהם רחוקים מהבית. למרות הלחץ בחנויות האופניים, תנו לאיש מקצוע בחנות הקרובה לבדוק שהאופניים שלכם תקינים.

אופניים יום כיפור. ניב אהרונסון
אופניים יום כיפור/ניב אהרונסון

ותזכרו שפעם כולנו היינו ילדים...

גם אם הילדים חוזרים פצועים, קצת שרוטים, אופניים עם כידון עקום או חישוק עם שמיניות, זכרו שגם אתם הייתם ילדים, ולעיתים ילדים נופלים, קצת מתרסקים, קמים, מנקים את האבק מהמכנס וממשיכים לרכוב. קבלו אותם הביתה עם חיוך ובשמחה.

חג שמח ובטוח בדרכים!

הכתבה באדיבות מגזין האופניים "בייקס".


עוד הרבה על אופניים בוואלה! רכב
לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully