וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על התחבורה הציבורית בשבת מתחמם

3.10.2015 / 9:13

המגזר החרדי ממשיך במאבק על שמירת יום השבת, וחלק מהרבנים נוקטים בעמדה חריפה כנגד החילוניים שמנסים למצוא אלטרנטיבה לרכב פרטי. ח"כ מקלב: "השמירה על צביונה היהודי של המדינה חשובה"

צפירה בבני ברק. ראובן קסטרו
צפירה בבני ברק/ראובן קסטרו
"צריך לאכוף את הסגירה בכל נקודה בישראל שבה יש בית כנסת שגובל עם כביש"

"אני לא רואה שום הבדל בין אזור חרדי בירושלים שחסום לתנועת כלי רכב פרטיים בגלל כבוד השבת לבין בית כנסת ברחוב אלנבי בתל אביב, שכן קטע הכביש שבאזור בית הכנסת צריך אף הוא להיות סגור לתנועה בשבתות". כך אומר לוואלה רכב! הרב יוסף רוזנפלד, יו"ר הועדה למען השבת בירושלים על רקע שחיקת הסטטוס קוו גם בתחום התחבורה ביום השבת.

מספר החלטות שנתקבלו בחודשים האחרונים הגבירו את הזעם של המגזר החרדי שהביא את הרב שנחשב לגורם דומיננטי מאוד במגזר, לבטא באופן חריף ביותר את מחאתו כלפי הנושא, תוך שהוא אומר בנחרצות כי "חילול שבת זו אחת העבירות החמורות בתורה שדינה הרג בסקילה".

הרב יוסף רוזנפלד, יש לציין, אינו רב אחד מיני מאות, כי אם גורם משמעותי ביותר במגזר החרדי שמחזיק בכוח השפעה נרחב. הוועדה בראשה עומד, היא זו שממליצה לנקוט לעתים בפעולות נגד עסק או מפעל בסנקציות, כולל החרמה ובכוחו לארגן הפגנות שסוחפות אחריהן רבבות אברכים.

הוועדה אחראית בין היתר, על ההגבלות החמורות שהוטלו בעבר על מוצרי "אלקטרה" בגין מעורבותה של "אלקטרה נדל"ן" בפרויקט בנייה בשל טענה לחילול קברים. כך גם על רשת השיווק "שפע שוק", לאחר שדודי וייסמן, הבעלים, סירב דאז להשבית ממלאכה את רשת המרכולים התל אביבית שבבעלותו.

לאחרונה ,שלחו מספר חברי מועצת העיר הדתיים בפתח תקווה, מכתב לשר התחבורה ישראל כץ, בו הם מלינים על הרחבת חילול השבת בתחבורה הציבורית בעיר. חברי המועצה מציינים כי בתקופה האחרונה החליט משרד התחבורה ליזום עוד ועוד קווי תחבורה ציבורית המופעלים בשבת. בסיפור נוסף שתחילתו לפני חודשיים, תלתה עיריית ירושלים שלט בכניסה לשכונת ארנונה בירושלים בו נאסר על קיום שיעורי נהיגה בשבתות. המורים הערבים, שהם היחידים שמקיימים שיעורי נהיגה בשבת, הבינו שהשלט מכוון ישירות נגדם ופנו בנושא לעירייה, שהחליטה לשנות את התמרור ולאסור על קיום שיעורי נהיגה בכל ימות השבוע בשעות העומס של הבוקר והצהריים. אולם מורי הנהיגה הערבים סיפרו כי בשטח המצב הורע וכי הם ספגו איומים וקללות מתושבים.

מבחינת הרב רוזנפלד, אין זה משנה אם מדובר על רחוב אלנבי בתל אביב בו ממוקם בית הכנסת הגדול, או על רחוב בעיר אחרת בישראל. "צריך לאכוף את הסגירה בכל נקודה בישראל שבה יש בית כנסת שגובל עם כביש. מדינת ישראל היא מדינה יהודית והשבת היא חלק מסממניה המובהקים ועל הערך הזה מסרנו את נפשנו לאורך כל הדורות ונמשיך להילחם על כבוד השבת גם היום".

הצביון במדינה

"הצעיר החילוני צריך להבין שהשמירה על צביונה היהודי של המדינה חשובה"

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) ,תומך גם הוא בהחרפת המאבק אך מציג עמדה מתונה יותר: "דרושים שינויים והרחבה של הסטטוס קוו. צריך לעשות שימוש בחוקי עזר עירוניים למשל. אני יכול להבין צעיר חילוני שרוצה לבלות ואין לו כלי תחבורה להגיע אבל גם הצעיר החילוני צריך להבין שהשמירה על צביונה היהודי של המדינה חשובה". מבחינת הח"כ מקלב, האצבע המאשימה נשלחת בראש ובראשונה כלפי המדינה שכן לדבריו "היחס של המדינה כלפי שומרי שבת הוא מפלה. מדינת ישראל שוללת זכויות משומרי שבת. המסר הוא: תשמור שבת לא ישתלם לך".

סוגיית התחבורה ביום השבת, מצטרפת לסוגיה אחרת, בוערת לא פחות - הגבלת התחבורה הציבורית בימות החגים. כיום, מאות אלפי תושבים שאינם מחזיקים כלי רכב, הפכו למעשה להיות מוגבלים בתנועתם ונאלצים לשלם סכומי כסף ניכרים עבור שימוש במוניות. בראיון שהעניק שר האוצר ח"כ משה כחלון לפני מספר חודשים ל"פגוש את העיתונות" בערוץ 2, הוא נשאל על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת ואמר כי: "אני חושב שזה נכון ואמרתי את זה. זה נושא חברתי". האומנם מול לובי חרדי כה חזק יצליח שר האוצר לשנות את הסטטוס בנושא התחבורה הציבורית? ימים יגידו, אולם מבחינת הרב רוזנפלד, כל ניסיון לשבור את הסטטוס קוו ייענה ביד קשה תוך שגם הוא מפנה אצבע מאשימה לחברי הכנסת: "הנציגים החרדים לא עושים מספיק. זה צריך להיות במקום הראשון וזה לא בסדר עדיפות עליון אצלם".

אלטרנטיבות

אוטובוס דן. שרון בוקוב
אוטובוס דן/שרון בוקוב

במהלך השנים ניסו לא מעט גורמים לשבור את הסטטוס קוו. וכך למשל, לאחרונה דווח כי מועדון הצרכנות 'הייטקזון' של עובדי חברות ההייטק, בוחן את האפשרות ליזום מערך שירותי תחבורה שיאפשר לילדי העובדים להתנייד באופן חופשי, גם ביום שבת ובימות חג, באופן שיקטין במעט את התלות של הילדים בהוריהם.

היוזמה, כמו כל ניסיון אחר לשנות את המציאות הקיימת נתקלת בחומה בצורה ואיום מפורש מצד הרב רוזנפלד: " לחברת הייטקזון אסור לחלל שבת וזה כלל לא משנה אם היא חברה פרטית או ציבורית". הרב שולח מסר חריף לאלפי עובדי ועובדות ההייטק החרדים שחברים במועדון ואומר כי "לא נחוס ונחרים את הייטק זון אם היא תמשיך לרמוס את כבוד השבת. אני לא יודע אם זה יפתור את הבעיה כליל אבל חובתנו למחות על רמיסת השבת ולגרום לגופים גדולים להבין שלא משתלם לפגוע בה".

היזם נועם בוסידן, מנכ"ל משותף במועדון הצרכנות הייטקזון מסביר כי "אנו רואים מול עיננו את טובת חברי המועדון שהביעו את רצונם למצוא פתרון לסוגיית התחבורה עבור ילדיהם ולצמצמם את התלות הכמעט מוחלטת של הילדים בהוריהם. השירות אותו אנו מקווים שנצליח להעניק, לא יסופק בקרבת ריכוזי אוכלוסייה חרדים על מנת למנוע את הפגיעה ברגשותיהם".

לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully