וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה: אופל אסטרה החדשה - קופצת קדימה

הדור ה-11 של המשפחתית של אופל (אסטרה וקדט) לא מנסה ליישר קו עם המתחרים, אלא להעלות את הרף גבוה מאוד עם טכנולוגיה מתקדמת, משקל קל ושורה של מנועי טורבו יעילים. נהגנו בה לראשונה

צילומים: קובי ליאני, יצרן

השקה אופל אסטרה דור 11. אוקטובר 2015. אתר יצרן
השקה אופל אסטרה דור 11. אוקטובר 2015/אתר יצרן

בטרם עולים אל מסלול המירוצים, מתוך המטרה להתחרות, חשוב להביט לשני כיוונים מנוגדים. הראשון, על האופן שבו המתחרים שלך מתנהלים והאסטרטגיה בה הם בוחרים והשני, עליך עצמך, כדי לגלות היכן הן נקודות החוזק שלך, היכן מסתתרות חולשותיך וכמובן, מה ההזדמנויות והסיכונים שפרושים לאורך הדרך. שילוב הנתונים שמתקבלים מסייע מאוד בקביעת הדרך והתכנון העתידי וכמובן שגם קצת מזל יכול לעזור.

אחרי שנהגנו לראשונה באופל אסטרה החדשה, האנלוגיה הזו התחברה לנו מצוין לדרך שבה נרקחה המשפחתית הקומפקטית החדשה של הגרמנים. כמו כולם, גם הם הביטו עמוקות אל עבר המתחרים מקל קצוות השוק - הגרמנים ובעיקרן פולקסווגן גולף וכמובן אלה המגיעים מאסיה ומדי שנה מגדילים את אחיזתם בשוק. לאופל אין כוונה לוותר בסעיף זה, שכן מאז שנת 1991, הם נאבקים ראש בראש מול הגולף הוותיקה (כעת דור 7) על ההובלה בשוק האירופי. למרות שאלה היו סוף ימיה של האסטרה היוצאת, היא נמכרה ב-230 אלף עותקים והביאה את אופל שוב אל המקום השני בסיכום הכללי מול פולקסווגן.

בתכנון דור ה-11 לאסטרה, אם סופרים גם את הקדט שנולדה בשנת 1936 ומאז נמכרו 24 מיליון יחידות, אופל הביטו עמוק פנימה לתוך החברה כולה והאסטרה בפרט והחליטו שלא ליישר קו עם המתחרות, אלא לקבוע רף חדש למשפחתיות הקומפקטיות מאירופה. חצי שנה לפני שהאסטרה עושה עליה, נהגנו בה לראשונה בהשקתה העולמית שנערכה בסלובקיה.

השקה אופל אסטרה דור 11. אוקטובר 2015. אתר יצרן
השקה אופל אסטרה דור 11. אוקטובר 2015/אתר יצרן

דיאטת כאסח

האסטרה מהדור ה-11 השילה לא פחות מ-200 קילוגרמים ממשקלה, נתון השקול לשלושה נוסעים מבוגרים שהוצאו מהרכב

תקני זיהום האוויר לא משאירים שום מקום לתהיה או לרמאים (אההם... פולקסווגן) וכדי שאופל תוכל להתמודד עמם, החברה הלכה בשלוש דרכים: השלת משקל דרמטית, הפחתה משמעותית בהתנגדות האוויר והצגת דור חדש של מנועים, ידידותיים בהרבה לסביבה מבחינת פליטת המזהמים. נתחיל דווקא עם השינוי המשמעותי ביותר - המשקל. האסטרה מהדור ה-11 השילה לא פחות מ-200 קילוגרמים ממשקלה, נתון השקול לשלושה נוסעים מבוגרים שהוצאו מהרכב. 55 קילוגרמים נחסכו מהשלד, 77 קילוגרמים מהגוף, 10 קילוגרמים מהמושבים והרשימה נמשכת. הדיאטה הדרמטית התאפשרה משום שהאסטרה הקודמת מראש הייתה לא קלה כלל. למעשה הייתה הכבדה ביותר בקבוצתה והשומן היה חייב להעלם בדור החדש.

בנוסף לדיאטה, אופל שיפרו מאוד את האווירודינמיות של האסטרה - הם קיצרו אותה ב-4.9 ס"מ, הנמיכו את הגג ב-2.5 ס"מ ושינו את מבנה המתלים בתחתית הרכב כדי לאפשר זרימה טובה יותר של האוויר סביב המכונה והתוצאה היא התנגדות אוויר נמוכה מאוד של 0.285 CD.

השלב השלישי, כלל משפחה חדשה לגמרי של מנועים מנפח של 1.0 ליטר ועד 1.6 ליטר בנזין ודיזל בהספקים שנעים בין 105 ל-200 כ"ס. הראשון שבהם בנוי משלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר אשר בעזרת מגדש טורבו מחלץ 105 כ"ס, צורך ליטר דלק לכל 23.8 קילומטרים, פולט 96 גק"מ ומשודך לתיבת הילוכים ידנית או רובוטית עם מצמד יחיד. קומבינציית התיבות גורמת לכך שהוא לא יגיע לישראל. המנוע השני, בנזין בנפח 1.4 ליטר שמפיק 150 כ"ס ו-25 קג"מ, צורך ליטר דלק לכל 20.4 קילומטרים, פולט 114 גק"מ ומשודך לתיבת הילוכים ידנית ואוטומטית. המנוע השלישי מגיע בנפח 1.6 ליטר, מפיק 200 כ"ס ו-30.5 קג"מ ומשודך לתיבת הילוכים ידנית ואוטומטית. המנוע האחרון, הנו מנוע דיזל בנפח 1.6 ליטר אשר מפיק 95 או 136 כ"ס וכן 28.5 קג"מ או 32.6 קג"מ, פולט 99 גק"מ וצורך ליטר סולר לכל 29.4 קילומטרים.

השקה אופל אסטרה דור 11. אוקטובר 2015. אתר יצרן
השקה אופל אסטרה דור 11. אוקטובר 2015/אתר יצרן

מפגש ראשון

סוף סוף אופל מצליחים לנתק את שרשראות השמרנות העיצובית שאפיינה את דורות המשפחתית הקומפקטית ולתכנן מכונית שנעים להסתכל עליה

המפגש הראשוני עם האופל אסטרה היה אמנם במסגרת תערוכת פרנקפורט בחודש ספטמבר 2015, אך רק כשעומדים מולה בפועל, ניתן להבחין לעומק בשינוי שעברה. חלקה האחורי מתקתק וספורטיבי ומהפרופיל בזכות תעלולי עיצוב (הארכת מסגרת ניקל החלונות) היא נראית ארוכה יותר למרות שלמעשה התקצרה ובמיוחד אהבנו את הטיפול בקורת הגג האחורית, שבעזרת צביעה שחורה מנתקת את זו מהגג ומחברת בין חלונות הצד לחלון האחורי. יונדאי i20 החדשה הקדימה אותה בגישה זו, אך כאן הדבר נעשה לחיזוק הנראות הספורטיבית. ומה על החזית? גם היא השתנתה כמובן, אבל צריך ממש להתקרב, למשש ולהעמידה לצד הדור העשירי היוצא כדי לרדת לעומקו של השינוי.

הרושם הכללי הוא הרבה יותר מחיובי, כך שבהחלט ניתן להגדיר את האסטרה כמכונית יפה ויותר מכך, כאמיצה, שכן סוף סוף אופל מצליחים לנתק את שרשראות השמרנות העיצובית שאפיינה את דורות המשפחתית הקומפקטית ולתכנן מכונית שנעים להסתכל עליה. התחושה הטובה ממשיכה גם כשפותחים את הדלתות. היינו מסתפקים במשהו שמשנה במעט את העיצוב הפושר ועמוס המתגים של הדור העשירי היוצא, אבל קיבלנו בסופו של דבר קבינה נאה ואיכותית מאוד, הרבה יותר מהמקובל באופל.

גם מרחב המחיה בה מצוין. למרות הצרת ההיקפים, מרחב הברכיים קיבל עוד 3.5 סנטימטרים ולמרחב הראש מלפנים נוספו עוד 2.5 סנטימטרים והתוצאה היא סביבה שנעים לשהות בה וגם יש מקום אמיתי לארבעה מבוגרים בעלי גוף. הדשבורד מודרני ואיכותי, במרכזו מערכת מולטימדיה עם מסך בגודל 8 אינץ' ותושבי היבשת הישנה יזכו לשירותי 'און-סטאר' (שירות סלולארי לסיוע כולל לנוסעים), חיבורי וויפי בתא הנוסעים וממשק מלא עם מכשירי אפל וב-2016 גם עם שירים מופעלי אנדרואיד.

גם רשימת האבזור הבטיחותי ארוכה מאוד וכוללת התראה בפני שטחים מתים במראה, מצלמת בקרת נסיעה (אופל איי. גרסה של מובילאיי הישראלית לרכב זה), חישני מרחק היקפיים, שמירת נתיב הנסיעה, התראה בפני התנגשות, בלימה עצמאית עד 60 קמ"ש ועוד. בנושא מערכת שמירת הנתיב, גילינו כי בניגוד לשאר היצרניות אשר בהן המערכת מתבטלת אחרי מספר שניות, הצלחנו לנהוג באסטרה לאורך קילומטרים רבים (בכביש מהיר), כאשר היא שומרת את עצמה בין סימוני הכביש, מבלי שכלל ניגע בהגה. אמנם היא גורמת למשחק פינג-פונג עדין בין קצוות הנתיב, אבל אילו הייתה ברכב גם בקרת שיוט אדפטיבית, היינו כמעט מיותרים לגמרי מאחורי ההגה.

השקה אופל אסטרה דור 11. אוקטובר 2015. קובי ליאני
השקה אופל אסטרה דור 11. אוקטובר 2015/קובי ליאני

מהססת קלות

במסגרת אירוע ההשקה העולמי, התאפשר לנו לחוות את מנוע ה-1.4 ליטר טורבו אשר יהיה המנוע העיקרי בישראל וכן מעט ממנוע ה-1.0 ליטר שבבסיס ההיצע, אשר כאמור לא יגיע לישראל, שניהם עם תיבות הילוכים ידניות, משום שהתיבות האוטומטיות טרם הוצגו.

כמקובל בקרב מנועי בנזין קטנים ומוגדשי טורבו, גם מנוע האופל מרשים מאוד בכוחו. 150 כ"ס ו-25 קג"מ שמושגים בסל"ד נמוך, אומרים מנוע גמיש ונעים לשימוש ולרוב גם חסכוני כאשר רכב המבחן שלנו רשם לזכותו צריכה של 15 קילומטרים לליטר, למרות שכלל לא השתדלנו לחסוך בדלק. המנוע לא מפיק כוח מתפרץ, אלא בונה את אונו באופן ליניארי, אולי ליניארי מעט מדי לטעמנו. דריכה על דוושת הדלק מעירה אותו לחיים מיד, ללא שום השהיית טורבו והוא מייצר כוח זמין לעקיפות, כך שהוא מכלה את המיאוץ מ-80 ל-120 קמ"ש תוך 7.7 שניות בהילוך שלישי.

עם זאת, יחסי ההעברה בתיבת ההילוכים הידנית ארוכים למדי (הילוך שני עד 110 קמ"ש, הילוך שלישי עד 160 קמ"ש), כדי להיטיב עם צריכת הדלק כמובן והדבר מעט מכביד על תרגום הכוח לביצועים. המנוע אוסף סוסים מ-כ-2,000 סל"ד והכוח הופך למוחשי רק כאשר עוברים את ה-4,000 סל"ד. קשיי הנשימה נחשפים כשמתקרבים ל-6,000 ומאות בודדות אחר כך של סיבובים כבר פוגשים את מנתק ההצתה. כמו כן, המנוע ברכבי המבחן שניתנו לנו (שניים שונים) הציגו קרטוע משונה כאשר האצנו במצערת מלאה מ-2,000 סל"ד והלאה בהילוך שלישי. העלינו את עניין זה בפני אופל, אלה הבטיחו לבדוק, אך עד כתיבת שורות אלה, לא מסרו תגובה לכך.

דווקא המנוע הקטן במשפחה היה מרשים יותר. זה אמנם לא חריג להפיק 105 סוסים ממנוע בנפח של שקית חלב, אבל להצליח להעלים לגמרי את הרעידות המאפיינות מנועי שלושה צילינדרים ועדיין לנפק ביצועים נאים מאוד שגרמו לנו לא להאמין שמדובר במנוע כה קטן, זה כבר הישג של ממש. חבל שמנוע זה לא ימצא את דרכו אלינו.

השקה אופל אסטרה דור 11. אוקטובר 2015. קובי ליאני
השקה אופל אסטרה דור 11. אוקטובר 2015/קובי ליאני

רך וקשה

המעבר בין הכבישים האיכותיים והאוחזים של אוסטריה לאלה השבורים והחלקלקים של סלובקיה המחיש מאוד את רבגוניותה של האסטרה החדשה. המתלים שלה מכוילים על הצד הקשיח יחסית וגם החישוקים הגדולים עם דופן צמיג כמעט ולא קיימת אמורים היו ליצור נסיעה מוחשית בלשון המעטה, אבל ההיפך הוא הנכון. האופל החדשה התגלתה כמכונית נוחה מאוד, עם יכולת מרשימה לספוג מהמורות בגודל בינוני (מהמורות גדולות עדיין חובטות בה כבכל מכונית אחרת) ובעיקר להתנהל בצורה מאוד בוגרת ומאוזנת על הכביש.

ההשקעה בחומרי הבידוד ובהשקטת רעשי הרוח (הודות להתנגדות האוויר המשופרת) ניכרים בשקט שבנסיעה. הגלגלים מוחרשים, רעשי הרוח נעלמים גם במהירויות גבוהות ואת המנוע שומעים רק בסל"ד גבוה במיוחד. ההשתקה הזו מסייעת מאוד לנהל שיחה רגועה בתא הנוסעים או ליהנות מאיכותה של מערכת השמע ברכב.

בקטעים המפותלים על ציר הנסיעה גילינו שהאסטרה החדשה עושה עבודה טובה גם תחת עומס. אמנם ההגה שלה קל ונטול כל תחושה כמו הגאים חשמליים רבים אחרים, אבל היא מפגינה אחיזת כביש גבוהה גם בתנאים רטובים ולחים, הבלמים שלה נועצים בנחישות את הגלגלים באספלט והמתלים שומרים אותה מפולסת כמעט לגמרי תחת עומס הפניות והבלימות. זו אינה מכונית ספורטיבית, אבל היא עדיין מאפשרת לנהוג בה בקצב מהיר מאוד ולעשות כן בבטחה ובדיוק מרשים.

השקה אופל אסטרה דור 11. אוקטובר 2015. אתר יצרן
השקה אופל אסטרה דור 11. אוקטובר 2015/אתר יצרן

רכיב המזל

אופל בהחלט הביטו אל עבר המתחרים שלהם וגם השקיעו בחשבון הנפש שלהם לפני שייצרו את האסטרה החדשה. היא תוכננה להוביל את הקבוצה ובמידה רבה גם מצליחה ולכן מזה הרבה זמן, תעמיד תחרות של ממש כנגד מתחרותיה מכל הגזרות. וכאן נכנס לתמונה רכיב המזל. איש באופל לא יכל לחזות את הנבוט שנחת על ראשה של פולקסווגן המתחרה בפרשת זיהום האוויר במנועי הדיזל מסביב לעולם. פרשה אשר גרמה לנזק תדמיתי ועלולה (או עשויה, תלוי מאיזה כיוון מסתכלים) להסב פגיעה במכירות של היצרנית הגרמנית המובילה. ואל הוואקום הזה בדיוק אופל עשויה להישאב ולמלא את החלל שנוצר מהלקוחות שאמונם התערער. אבל אופל לא באמת צריכים לקוות להפעלתו של רכיב המזל. במקרה הזה, האסטרה מהדור ה-11 מספיק טובה (ויותר מכך) כדי להצליח בזכות עצמה באירופה וגם אצלנו, לכשתגיע.

הכתב היה אורח חברת שלמה

עוד על אופל בוואלה! רכב

קונים רכב חדש? כדאי שתכנסו לכאן קודם

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • אופל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully