וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: ימאהה XJR1300. אופנוע אנלוגי בעולם דיגיטאלי

29.11.2015 / 9:30

הנה אופנוע שחבל שלא נראה לעולם בישראל. הנייקד רטרו הגדול של ימאהה מציע מנוע מחשמל, התנהגות מפתיעה וטונות של אופי. טעמנו ממנו על אחד מכבישי הרכיבה הטובים בעולם, בסרדיניה

צילומים: אביעד אברהמי, קובי ליאני

מבחן אופנוע ימאהה XJR1300. נובמבר 2015. קובי ליאני
ימאהה XJR1300 גורם ללב לעבוד בהנאה/קובי ליאני

לא היינו אמורים לרכוב עליו, לא לבלום לפני פניות, לא להשחיז את הכבישים ולא לפתוח גז במנוע המחשמל שלו או בכלל להניף מעליו את הרגל, אבל בכל זאת עשינו זאת. נכחנו בהשקת ימאהה XSR700 החדש ובטרם דילגנו לאירוע ההשקה הבא, החלטנו לשרוף את היום הריק ברכיבה, אלא מה. אנשי ימאהה ניאותו מיד ונתנו לנו מפתחות של XJR1300, האופנוע שמשמש את הצוות להוביל את עדרי העיתונאים בכבישי סרדיניה. כמובן שלא סירבנו.

ה-XJR שאתם רואים בתמונות הוחזר לחיים במסגרת גל הרטרו שתוקף את ימאהה תחת המותג FASTER SONS והוא ניצב לקראת הקצה של העליון של ההיצע. אולם, כדי שיתאים לרוח המשפחה החדשה, יאמהה נעזרו ברולנד סנדס האמריקני כדי שייתן לבהמה היפני הגדולה והכבדה הזו קצת אופי חדש-ישן וזה בדיוק מה שהוא עשה. סילק את המיותר, השחיר את הבהיר, החליף את מכל הדלק, צבע בכחול מירוצים, שיפר מתלים וזה מה שיצא. אופנוע יפייפה למראה ומהנה (מאוד) לרכיבה, כל כך עד שגרם לנו ממש להתבאס שלא הגיע ולא יגיע גם לישראל לעולם.

מבחן אופנוע ימאהה XJR1300. נובמבר 2015. קובי ליאני
SS125 בסרדיניה. כביש מהחלומות/קובי ליאני

למי קראת שמן?

המלצה של חבר (גידי פרדר) אשר עורך בסרדיניה מדי שנה מגוון טיולי רכיבה, הפנתה אותנו אל כביש SS125 עם הבטחה ש"זה הכביש הכי מגניב שרכבתם עליו עד היום". זו בהחלט יומרני להבטיח דבר שכזה, בטח עם עשרות הגיחות שלנו אל העולם שלוקחות אותנו לכמה מהפינות הסלולות הכי טובות שיש. אבל אחרי דקה ושליש שם, הבנו שזהו זה. זה ללא ספק אחד הכבישים הטובים ביותר עליהם רכבנו או נהגנו, אם לא הטוב בהם. הסלילה מושלמת, הנוף מרהיב והאחיזה אבסולוטית. מה צריך יותר מזה? אופנוע טוב? יש.

הקטע המפותל לא השאיר יותר מדי זמן לתהיות אודות המכונה עליה אנחנו נמצאים, אבל עוד נגיע לזה בהמשך. בינתיים, ה-XJR עובד מחתנו במסירות מרשימה. ההיגוי שלו לא מהקלים ביותר, אבל כשמתרגלים הוא הופל להיות טבעי למדי, הבלמים חזקים, אבל לא מדי כדי לא ליצור נעילות מיותרות (אין בו ABS) והמנוע דוחף ודוחף בלי סוף. אין בו פצצות של כוח שגורמות לגלגל האחורי להסתחרר כשלא רוצים זאת מנגד, מתחילה להתגבש אצלנו בתודעה ההבנה שלמנוע הזה כלל לא משנה הסל"ד או ההילוך הנבחר - הוא יאיץ קדימה ללא קשר אליהם ובנחישות דומה.

מבחן אופנוע ימאהה XJR1300. נובמבר 2015. אביעד אברהמי, מערכת וואלה! NEWS
צילום: אביעד אברהמי/מערכת וואלה! NEWS, אביעד אברהמי

פשטות מורכבת

עכשיו דמיינו 40 קילומטרים של כביש מסולסל שאין 100 מטרים בין שיאי הפניה שלו, עם אחיזה אבסולוטית ונוף עוצר נשימה ואותנו מקפלים אופנוע ששוקל 240 קילוגרמים ונבנה על טהרת הפשטות. כמה פשוט? עד הסוף. האלקטרוניקה היחידה בו תמצאו בסטרטר חשמלי ובצג דיגיטאלי לכמות הדלק במכל (עוד נחזור לנקודה הכואבת הזו). כל השאר, הכי פשוט שיש ואנחנו אוהבים את זה מאוד!

המנוע, 4 צילינדרים בשורה, 1,251 סמ"ק, 4 שסתומים לצילינדר אבל מקורר אוויר. לתיבה יש רק 5 הילוכים ואין בו שום דבר נוסף (מיותר). לא ABS, לא בקרות אחיזה רבות מצבים וגם לא בורר מצבי רכיבה. אופנוע נטו עם אישיות כובשת. הוא לא נולד כזה, לא עם אופי כזה כי האופנוע המקורי היה נייקד גדול, כבד וחסר חן. זאת כמובן עד שפגש את רולנד סנדס שצבע את השלדה, המנוע וצנרת האגזוז בשחור, שהקטין את מכל הדלק מ-21 ליטר ל-14 בלבד, חימש אותו בצמד בולמי אוהלינס מאחור ועוד כדי ליצור את המכונה היפיפייה הזו.

באיטליה יש קפה מצוין, אבל זרקנו אותו מהר לגרון רק כדי שנוכל להמשיך לרכוב. חבל על כל רגע סטטי. שוב משחררים קלאץ' והפעם הכביש עובר דרך עיירה קטנה. בזווית העין סימנו מסעדה לחזור אליה לצהריים, אבל גם שמנו לב שוב לגמישות המנוע של ה-XJR הזה. יש לו רק חמישה הילוכים בתיבה ולכן בשיוט מהיר המנוע מסתובב בסל"ד גבוה מהמצופה, אבל בעיר, אפשר לרכוב בסל"ד סרק בהילוך החמישי בלי שום בעיה ולפתוח גז ופשוט להאיץ משם. כן, מערכת ההזרקה עובדת כאן ללא דופי והמנוע מצדו מייצר דחף בלתי פוסק. רוצה עוד? סובב את המצערת וגל ענק של מומנט ישטוף אותך קדימה עד למהירות שתשבור לך את הצוואר.

מבחן אופנוע ימאהה XJR1300. נובמבר 2015. אביעד אברהמי, מערכת וואלה! NEWS
צילום: אביעד אברהמי/מערכת וואלה! NEWS, אביעד אברהמי

מעט רכיבים, תבשיל טעים

באותה מסעדה, בזמן שטרפנו פאסטה אל דנטה מקומית עם פרמז'אן, השוטר המקומי ניגש ולא ממש אהב את האופן התל אביב שבנו החנה את צמד האופנועים. הוא ניגש אלינו ולמרות שאוצר המילים שלי באיטלקית מוגבל למוצרי מזון ושתיה, הבנתי שהחניה לא מוצאת חן בעניו, אבל בחיוך הוסיף שלמזלנו, האופנועים כל כך יפים למרות שהם לא דוקאטי, שהוא לא יעניק לנו דוח אם נשפר את החניה במקביל למדרכה.

כן, ה-XJR הזה יפה. יותר מיפה אפילו. כל כך מחמיא לו העיצוב של ה'קפה-רייסר' סטייל שהוא משך תשומת לב חיובית בכל מקום בו עברנו. יש בו של נגיעות שהופכות אותו למיוחד למראה כמו שהוא מגניב לרכיבה. פנס החזית היחיד, לוח המחוונים הפשוט, כיסוי הכונס בצדדיו וכמובן צמד האוהלינסים מאחור.

המתלים האלה מציעים כל כוונון אפשרי ומרגישים מצוין בכל דרך. בעיר הם בולעים שיבושים בלי בעיה ובפיתולים הם תומכים בכל מה שתנסו לעשות עם האופנוע הזה. כל עוד מקפידים על רכיבה חלקה, הוא משתף פעולה בשמחה. ההתנהגות ליניארית כמו המנוע וגם מרווח ההטיה, הגם שגורם לגששים לחרוץ את הכביש, נדיב. הבלמים נושכים בדיוק במידה ואפילו הצמיגים הבינוניים שמגיעים איתו במקור (דנלופ D252) אוחזים היטב באספלט על הכביש המגניב הזה. זוכרים את מכל הדלק שרולנד סנדס כיווץ? אז הוא נראה מצוין, אבל גם גורם למד הדלק לזייף קצת באינדיקציה לכמות הדלק שבתוכו. אחרי 100 קילומטרים כבר הוא מסמן חצי ואחרי 20 נוספים הנורה מהבהבת על ריק. תדלוק מכניס פנימה 8 ליטרים, מה שאומר שאמנם צריכת הדלק לא ממש חסכונית, אבל גם שישנם עוד 6 ליטרים ברזרבה.

מבחן אופנוע ימאהה XJR1300. נובמבר 2015. אביעד אברהמי, מערכת וואלה! NEWS
צילום: אביעד אברהמי/מערכת וואלה! NEWS, אביעד אברהמי

הבי-מטאל

ביום הרכיבה על ימאהה XSR700 כמעט רחמנו על הקולגה שהתבקש לעקוב אחרינו עם ה-XJR1300 הגדול והכבד, אבל רק כשרכבנו עליו גילינו מדוע הוא לא ממש התלונן. מדובר באופנוע מהנה מאוד לרכיבה, נוח מאוד לישיבה, כיפי בהתנהגות וכל כך פשוט שזה מדהים שישנה עוד יצרנית שלא חוששת לייצר ולמכור (לא מעט, מסתבר) אופנועים כאלה בעולם שהולך ונעשה יותר ויותר דיגיטאלי.

מה יש פה לא לאהוב, תהינו, שבגללו האופנוע הזה לא מגיע כלל לישראל?, אבל נשארנו ללא תשובה, רק ההנחה שאף אחד לא ירצה אופנוע כזה אצלנו. האופנוע הזה כל כך מוכשר, כל כך יפה ועל פי חישוב גס, גם אמור להיות מספיק זול (כ-90 אלף שקל) כדי שהוא יביס ויקמט כל כך הרבה מתחרים ועוד לא דיברנו בכלל על אופנת הרטרו שממלאת את העולם ומגיעה גם לישראל. מבאס. ממש מבאס. אבל אולי בכך בעצם נניח את הכפפה למרגלות דלתה של מטרו, יבואנית ימאהה לישראל. אולי, רק אולי הם ירימו אותה.

מבחן אופנוע ימאהה XJR1300. נובמבר 2015. אביעד אברהמי, מערכת וואלה! NEWS
צילום: אביעד אברהמי/מערכת וואלה! NEWS, אביעד אברהמי
  • עוד באותו נושא:
  • ימאהה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully