וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתרון לעומסי התנועה: כל השלבים להוצאת רישיון לרכב דו גלגלי

19.11.2015 / 10:42

תחבורה ציבורית ראויה היא חלום רטוב ואופניים חשמליים הם מציאות מסוכנת. איך בורחים מעומסי התנועה הכבדים שכבר ממתינים בצירים מרכזיים בגוש דן?

קטנוע קימקו. עופר אבניר,
קימקו. חופש, דינמיות ובולטות/עופר אבניר

קשה למצוא תסכול גדול יותר מעמידה ממושכת מדי בוקר וערב בעומסי התנועה הכבדים שכבר ממתינים בצירים מרכזיים בגוש דן בשל עבודות הרכבת הקלה. תחבורה ציבורית ראויה היא חלום רטוב ואופניים חשמליים הם לא חלום אלא מציאות מסוכנת ומסכנת. אז מה עושים? עוברים לרכב דו-גלגלי.

טוב, זה רק נראה פשוט. ההבטחות לחיסכון בדלק, הפתרון המהיר למציאת חניה בלב העיר ושאר היתרונות הגלומים בנסיעה זהירה על קטנוע מוכרים כמעט לכולם. אבל אם יש משהו שעדיין לא הומחש כראוי היא העובדה שמדובר בדרך חיים שמאפשרת חופש, דינמיות ובולטות. אבל רגע לפני שאתם מתמכרים לחוויה יש כמה דברים שאתם צריכים לדעת.

דרגות רישוי – מה זה בכלל?

ב-2007 עודכנו תקנות הרישוי לרכב דו גלגלי באופן מקביל ומתאים לתקן המקובל באירופה. במקום ארבע דרגות הרישוי, צמצם משרד הרישוי לשלוש ואלה מסתמכות על גיל, הספק המנוע ונפחו.

דרגת רישוי A2 היא הבסיסית ביותר למי שמעוניין להתחיל את תהליך להוצאת רישיון כבר מגיל 15 וחצי. זה מתחיל בבדיקות רפואיות, מילוי הטפסים והכנה לקראת מבחן התאוריה.
מגבלת הספק : 14.6 כ"ס
מגבלת נפח : עד 125 סמ"ק
גיל מינימלי לתחילת תהליך הוצאת הרישיון (מבחן עיוני): 15 שנים וחצי
גיל מינימלי ללימוד נהיגה : 16 שנים
גיל מינימלי למבחן מעשי : 16 שנים
גיל מינימלי לקבלת רישיון הנהיגה: 16 שנים
מספר שיעורים מינימלי לפני המבחן המעשי : 15

דרגת רישוי A1 - דרגת הרישוי שניה עמה אפשר להתחיל מגיל 17 וחצי או לחליפין לשדרג את דרגת הרישיון מ-A1.
מגבלת הספק : 33 כ"ס
מגבלת נפח : לא קיימת
גיל מינימלי למבחן עיוני : 17 שנים וחצי
גיל מינימלי למבחן מעשי: 18 שנים
גיל מינימלי ללימוד: 18 שנים

דרגת רישוי A - רישיון הנהיגה הנכסף, ללא הגבלה כל שהיא. כלומר לכל אופנוע או קטנוע, בלי הגבלת נפח או הספק מנוע.
התנאי היחידי הוא הצגת רישיון נהיגה מסוג A1 בתוקף של לפחות שנה אחת ללא הוכחה שאכן רכבתם או החזקתם בבעלות רכב דו-גלגלי בשנה זו.
גיל מינימלי למבחן עיוני : 18
גיל מינימלי למבחן מעשי : 21
גיל מינימלי ללימוד : 18
גיל מינימלי לקבלת רשיון : 21
מספר שיעורים מינימלי לפני המבחן המעשי : 8
וותק של שנה אחת בדרגה A1

עכשיו, אחרי שהבנו את שיטת הרישוי, הגיע הזמן לצאת לדרך. על מנת להתחיל ללמוד נהיגה תצטרכו להצטייד בטופס בקשה לרישיון נהיגה (כרטיס תלמיד) שילווה אתכם לכל אורך תהליך הוצאת הרישיון. את הטופס הזה ניתן לקבל ללא תשלום בתחנות הצילום המורשות ברחבי הארץ. יש להגיע תחנת הצילום עם תעודת זהות ולהצטלם, תמונה זו תישמר במאגר משרד הרישוי ותופיע ברישיון הנהיגה שלכם.
במידה ויש לכם רישיון נהיגה על רכב פרטי (4 גלגלים) תוכלו לבקש במעמד זה להוציא פטור מהמבחן המעשי. את הפטור תקבלו בפועל במשרד הרישוי כאשר שתציגו את טופס הבקשה ומסמכי הבדיקות הרפואיות (בהמשך)

הגיע הזמן להפסיק לעמוד בפקקים

פקק תנועה. GettyImages
פקקי ענק. זה לא הולך להיות פתוח יותר/GettyImages

בדיקות רפואיות

עם כרטיס התלמיד המלא (טופס הבקשה לרישיון) , בקרו את רופא המשפחה, או לרופא המודע למצבכם הרפואי בשלוש השנים שקדמו לבדיקה הרפואית. חיילי סדיר וקבע פטורים מבדיקה רפואית, ועליהם להביא אישור על היעדר בעיות רפואיות מרופא אשר עיין בתיקו הרפואי של הנבדק.
בדיקת ראייה: גשו לאופטומטריסט מורשה, בצעו בדיקת ראייה והחתימו אותו על טופס הבקשה לרישיון.

המבחן העיוני (תיאוריה)

למבחן העיוני ניתן להתכונן בעזרת החוברות הנמכרות בחנויות הספרים, מאגר השאלות הוא די פשוט וחשוב להמשך הישרדותכם כרוכבים, נהגים, הולכי רגל ואפילו כרוכבי אופניים. מבחן כולל 30 שאלות חובה, מתוך מאגר של 1,800 שאלות. לכל שאלה יש ארבע תשובות אפשריות ורק תשובה אחת נכונה. כדי לעבור את המבחן בהצלחה, יש לענות לפחות על 25 שאלות נכונה. המבחן מוגבל בזמן ככה שיש לסיימו תוך 40 דקות.

המבחן כרוך בתשלום של 46 שקלים, במידה ונכשלתם במבחן לא תוכלו להבחן שוב באותו יום. תצטרכו לשלם שוב ולהמתין ליום העסקים הבא. ניתן להבחן בשפות הבאות : עברית, ערבית, אנגלית, צרפתית, רוסית וספרדית.

מוציאים את הרישיון ומסיימים עם הפקקים

לימוד לקראת המבחן המעשי (טסט)

אם עברתם את כל השלבים עד כה, אתם מוכנים לשלב המעשי ואולי זו הפעם הראשונה שאתם הולכים לרכב על דו-גלגלי בעצמכם.

חפשו מורה נהיגה בעל מוניטין מוכחים, בדקו את המחיר לשיעור (זכרו שיש מינימום שיעורים), אם אין לכם רישיון נהיגה בכלל, וודאו את קלות ההגעה למגרש האימון. הלימוד מכין אתכם לעבור את המבחן המעשי ולתפעל את כלי הרכב, אל תצפו ללמוד הרבה מעבר לכך, עיקר ההכנה היא לביצוע תרגילי שליטה במהירות איטית והשתלבות בתנועה. רוב מורי הנהיגה משתמשים בדו-גלגלים בסיסיים ובעלי התנהגות כביש סלחנית, בעלי מרכז הכובד הנמוך בעיקר בביצוע פניות.

קימקו דאון טאון 350. רונן טופלברג
ככל שתרבו לרכב יגדל הביטחון העצמי/רונן טופלברג

המבחן המעשי: שליטה בפניות

המבחן המעשי כולל את מבחן השליטה במתחם סגור (במגרש) והשני את רכיבה בכביש הפתוח הציבורי. מבחן השליטה מתחיל בביצוע שמיניות בתוך מלבן המסומן על הכביש, כמובן שאסור לצאת מהקווים המסומנים, כל שכן להוריד רגל תומכת לקרקע.

לאחר מכן ממשיכים בנסיעה רצופה לסלאלום, כלומר רכיבה בין נקודות המסומנות על הקרקע, ומשם ממשיכים למבחן היציבות. מבחן היציבות הינו נסיעה איטית בין שני קווים ישרים המסומנים על המגרש לאורך של כ- 40 מטר.

לאחר מכן אלו שצלחו את החלק הראשון בהצלחה, יוצאים לכביש לחלקו השני של המבחן בו נבחנת יכולת ההשתלבות בתנועה והרכיבה הנכונה על פי כללי התעבורה. כלומר, ביצוע נכון של פניות, עקיפות נכונות, שמירה על הימין , מתן זכות קדימה וכדומה.

בהחלט ניתן לומר שישנו דגש רב על נושא הפניות, לפיכך חשוב מאד ללמוד את כל הכללים וכמובן לתרגל.
בעלי רישיון הנהיגה לרכב פרטי שניגשו למבחן לצורך הוצאת רישיון A2, אינם יוצאים מהמגרש, המבחן מסתיים בבחינת השליטה במתחם סגור בלבד.

בשעה טוב, סעו בזהירות

בשעה טובה ומוצלחת, עברתם את ה"טסט", וברשותכם רישיון נהיגה לאופנוע. אך כאן לא מסתכם תהליך הכשרתכם כרוכבים. רוכבים טובים, לעולם לא נחים על זרי הדפנה ושואפים חייהם לשפר את יכולות הרכיבה שלהם.
זכרו כי מהירות הרכיבה במהלך השיעורים היתה פחות או יותר 30 קמ"ש (אולי ביום טוב הגעתם ל-50).

במציאות האמיתית, כמו שאתם יודעים, רוכבים טיפ טיפה יותר מהר, בקצב התנועה שמסביבכם. ולכן לאחר שרכשת את האופנוע/קטנוע החדש חשוב ללמוד לרכב עליו בעצמך, כלומר, כיצד הוא מאיץ וכיצד הוא בולם. כיצד לבצע פניות וסיבובים מבלי לאבד את האחיזה ו"ליפול" אל תוך הפניה. כל זאת לאט ובטוח, כל אחד בקצב האישי שלו.

ככל שתרבו לרכב בכבישים שונים ובמצבים משתנים (גשם לדוגמא) יגדל הביטחון העצמי, תכירו את הכלי בו אתם משתמשים ותוכלו להפיק ממנו את המרב.

ישנם מספר בתי ספר ללימוד רכיבה מתקדמת אשר מציעים השתלמויות תיאורטיות ומעשיות אשר יהפכו אתכם לרוכבים מקצוענים. אני ממליץ בחום לעבור השתלמות כזו אחת לשנה שנתיים, על מנת לאמץ הרגלי רכיבה נכונים וכמובן, ליהנות מהרכיבה כמה שיותר.

וואלה! NEWS בשיתוף עופר אבניר
  • עוד באותו נושא:
  • קטנוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully