וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בטירוף שלו: ימאהה YXZ 1000R, משאבת אדרנלין מושלמת

18.12.2015 / 8:33

ה-SBS של ימאהה עוד לא נחת בישראל, והמשלוח הראשון כבר נחטף מהמדפים... הדליקו אותנו ההילוכים הידניים בתצורת טיפטרוניק, אז יצאנו לרקוד עם המכונה. האדרנלין קלח כמים!

צילום: רמי גלבוע, יצרן.
רקד בשבילים: ג'וי בירן. סייעו בהכנת הכתבה, עומרי סגל, גילעד כהן

ימאהה SBS במבחן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
על הצד או ישר, באש ובמים, ה-YXZ מדוייק ומחודד כאזמל מנתחים/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

הברושים נמרחו בזוויות העין, מטשטשים את הראייה במרכז השביל, או שמא היו אלה דמעות אושר? דמעות חרדה? סתם רוח חורפית ב-120 קמ"ש? לא הייתי צריך למקד את העיניים כדי לדעת שפרקי האצבעות שלי מלבינים ממאמץ, בעודי נאחז בידית ה-Oh Shit! Handle, כאילו הייתה קרן המזבח. מבעד לדמעות הבחנתי בחריץ מים מרושע המגיח לעברנו ועוד לפני שהבנתי שאני צריך להילחץ, הוא נעלם מאחורינו בנביחת אגזוז. עקומה מהירה טסה לקראתנו וכל שיכולתי לדמיין היה את האחות הרחמניה באיכילוב, שולפת בפינצטה אבני חצץ שננעצו מתחת לעורי השרוט עד זוב דם... העקומה חלפה בחינניות מפתיעה אבל כבר התחננתי על חיי ולפתע הרגשתי את המכונה נרגעת, משחררת איברים ומאיטה לקצב שיוט אנושי. "תודה, ג'וי" מלמלתי "עצור רגע, אני מוכרח לעבור לרכב הליווי, לצלם כמה תמונות"...

ימאהה SBS במבחן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
רק תיתן לו מה שאתה יכול, הוא לא יפתיע/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

טהור. נקי. מזוקק

בימים שסצינת ה-4X4 הולכת ומתלפלפת, טרקטורוני ה-SBS (Side by Side, מעכשיו נקרא להם 'צד בצד' ובקיצור - צב"צ) הם השריד האחרון לרכבי שטח מסוקסים וחזקים, כמו שאנחנו אוהבים. לא מפונקים, בעלי יכולות מדהימות עם 2 או 4 מקומות, רק תבקש. רכב טיולים? בטח. ספורטיבי? יש. עבירות? על הכיפאק, הכל ברכב אחד. בחבילה כלול מנוע בריון, ותמסורת אוטומטית המשחררת את רגל שמאל מעבודה מיותרת. הבעיה היא שמרוב כשרונות, היטשטש קצת הפוקוס. לפני חודשיים הציגה ימאהה את הגירסה שלה ל-צב"צ; Pure Sport SBS עם מנוע 998 סמ"ק שנלקח ממזחלות השלג אימתניות שלה, תיבת הילוכים מכאנית חדשה וכיול מוחלט לספורט - "איתי לא יוצאים לטייל, ללקט חלמוניות או להסתכל על הנוף" זועקת המכונה הצהובה. עלי נוהגים חד וחזק, ואתה צריך להיות נהג טוב וממוקד, כדי להתענג על סיפוני.

אני בטוח שאתם כבר שואלים את השאלה הבלתי נמנעת והמיותרת לחלוטין, כמה כוח? כך שאלתי גם אני, עלי להודות במבוכה. התשובה היא 113 כ"ס, פחות מהמאבריק טורבו או ה-RZR שיגיע אלינו בקרוב. בסרטוני יוטיוב ראינו איך ה-צב"צ הוותיקים מאיצים חזק יותר מהימאהה ונשאלת השאלה, האם לפנינו עומד כישלון קולוסאלי של הענק היפאני? אז זהו, ממש לא. את ה-ימאהה YXZ 1000R אסור לשפוט במספרים של כ"ס או שניות ל-100 קמ"ש. זוהי מכונה של תחושות ורגשות, גרזן מוטורי המיועד לטובים שבנהגים, כאלה שנהנים לחוות את המכונה בידיים ובישבן, להפעיל אותה במעורבות מירבית, נהגים שמעצבן אותם לבזבז כוח על תמסורת קפריזית, כאלה המתייחסים לנהיגה כאל קטע דירוג במרוצי ראלי.

ימאהה SBS במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
ימאהה SBS במבחן/ניר בן טובים, רמי גלבוע

יאללה, בלגן!

ה-YXZ מכוון לביצועים ספורטיביים קיצוניים. במזחלות שלג יודע המנוע הזה להוציא עד 200 כ"ס, את צרחת המנוע תקבל כבונוס. יש ל-YXZ פוקסים RC2 2.5 "כמו לכולם", אבל נראה שימאהה פתרו בצורה מושלמת את גיאומטריית המתלים - ה- YXZסופג מהמורות בצורה מדהימה, זווית הגלגול שלו קטנה מאוד הודות לשני מוטות מייצבים, וההגה! הגה מוגבר חשמלית המתאים את עצמו למהירות הנהיגה. בנסיעה איטית הוא קל כמו הגה אמריקני של שנות השישים, ב-80 קמ"ש הוא מוצק ומדוייק, עד 120 ועד בכלל. המתלה האחורי בתצורת A כולל זרוע עוקבת המשפרת מאוד את היציבות הכיוונית במהירות גבוהה. בלמי הדיסק נושכים ומדוייקים.

היהלום שבכתר היא תיבת ההילוכים. ווריאטור זה דבר מאוד נוח אבל אנחנו חייבים להודות באמת העגומה - זה מכלול שבולע ערימות כוח, מיבב בצורה מעצבנת, מגיב באיטיות ואמינותו בעייתית, יסלחו לי אוהבי הז'אנר. התיבה הידנית של ה- YXZאינה מושלמת אבל היא מהירה כברק, אינה מאבדת אפילו פוני אחד, ונותנת לך את ההרגשה שרגל ימין מחוברת ישירות לצמיגים - ברגע שאתה מרפה או לוחץ על הדוושה, התרגום לכוח מיידי. בפניות מהירות אתה יכול לנהוג עם הדוושה, מסתייע בהעברות משקל מדוייקות להפליא. בקפיצות אתה יכול לשנות את זווית הכלי המרחף באוויר, בעזרת לחיצת גז קצרה (אהמממ, את הטכניקה הזו עוד לא מיקסמנו...).

ימאהה SBS במבחן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
פחד אלוהים היה לראות את הצלילה הזו אבל היא הסתיימה בנחיתה חתולית, ללא כל דרמה/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

הפו?ך גו?ט?ה, הפו?ך!

מכיוון שהמכונה הזו גדולה עלי בכמה מספרים צירפתי אלי את ג'וי בירן, שגייס את רכב ההדגמה החדש-דנדש. היינו כתבי הרכב הראשונים בישראל שזכו לבחון את הימאהה החדש, איזה עונג! נחרת המנוע העצבני, ההיגוי ובלימת הזעזועים, מדהים. בהשוואה לג'וי הגרזן אני בקושי את-חפירה, אבל מצאתי את עצמי חוצה גבולות ותופר שבילים במהירות חוליגנית למדי. "גז, גז" זעק לעברי ג'וי מהמושב הימני; תן לו, יש לך עוד 3,000 סל"ד עד לקו האדום! הכלי הזה מעיר בך יצרים קדומים, דיוק ותחרותיות, זהו רכב מרוץ טהור ונקי - אני יכול לספר לכם שטובי הרוכבים בישראל מתעניינים בו לקראת עונת המרוצים שתהיה או לא תהיה, זו כבר כתבה אחרת.

אחד הדברים שפחות אהבתי הוא תפעול תיבת ההילוכים Sequential shift. היא זריזה פי כמה מהתמסורות האוטומטיות, אבל אינה מתפקדת כפי שציפיתי; בדימיוני חשבתי על הילוכים של אופנוע, המגיבים במדוייק לכל לחיצה עם כף הרגל. הפעלת התיבה ב-YXZ נעשה עם ידית בעלת מהלך ארוך, וצריך להתרגל להפעלתה בסגנון טיפטרוניק - הילוך ראשון קדימה, ארבעת הילוכים אחורה בקפיצות קטנות. רוורס זה כמו ראשון, עם לחיצה על משבת. "הפוך, גוטה", זעק ג'וי. תן גז!... אין לי ספק שעוד שעה במושב הייתה מסדרת לנו את התקשורת עם התיבה אבל עדיין, היא גוזלת תשומת לב. למדנו שקל ומענג להעביר הילוכים בלי קלאץ', זה מצמצם את ההתעסקות אבל לא בריא לתיבה.

ללקוחות מפונקים יותר יוצע מצמד חצי אוטומטי (כ-4,000 שקלים), שיאפשר להם נהיגה פחות תובענית. המפרט הסטנדרטי כולל מנוע 3 בוכנות בנפח 998 סמ"ק, הספק מירבי 113/10.500 כ"ס/סל"ד. הנעת 2X4, 4X4 ונעילת דיפרנציאל קדמי. תמסורת ידנית, 5 הילוכים + אחורי. מהלכי מתלה 41/43 ס"מ. מרווח גחון 33 ס"מ, אורך 312 ס"מ. צמיגי מקסיסBighorn 27 אינץ'. מיכל דלק 36 ליטר. משקל עצמי 680 ק"ג. בסיס גלגלים 2.31 מטרים. 140,000 שקלים.

ימאהה SBS במבחן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
מנוע 3-הבוכנות של ימאהה מדהים, חד ועצבני, מותקן באלכסון להורדת מרכז הכובד. אובדן הכוח מינימאלי, הודות להילוכים המכאניים. צינורות המפלט מתכנסים לאחור, בולמי הפוקס מסייעים להעביר את הכוח אל הקרקע/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

רגעי קסם

גם נהג ממוקד ומיומן צריך פז"מ הסתגלות ל-YXZ, אבל בכמה שעות נהיגה למדנו לאהוב אותו בטירוף. הנהיגה בכלי מחייבת מודעות מקסימלית לשביל העפר הדוהר כלפייך, להעברות משקל ואחיזה משתנה, לכושר הבלימה הפנומנאלי של המכונה הצהובה. בנהיגה כזו אתה מגיע למצב תודעתי ממוקד, שוכח כל מה שמתרחש מחוץ לזווית הראיה הצרה שלך. אין טלפונים ואין מוזיקה, זה רק אתה והדוושות, אתה חי את המכונה ומתמלא סיפוק מכל פנייה המבוצעת בצורה מדוייקת וחסכונית.

אתה יכול גם להיות חוליגן ולירות את עצמך מפניה לפניה במעיכת דוושה, מתיז אבנים לפנים ומאחור, להיכנס לשלוליות מטורפות ולסחוט מעצמך כל בדל אנרגיה. המתלים המוצקים וההיגוי המדוייק נותנים תחושת ביטחון גדולה מאוד, וגם במצבי קיצון הכלי צפוי וסלחני; תגובותיו חדות ומדוייקות, הוא אינו בועט בישבנך או 'סוגר' מתלים, קל לתקן טעויות.

ימאהה SBS במבחן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
מוטות מייצבים מבקרים את תזוזות המרכב, מגדילים את תחושת הביטחון/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

אז הכל מושלם?

בתצורת צב"צ קלאסית ובמחיר 140,000 שקלים, אי אפשר שלא להשוות את ה-YXZ לפולאריס RZR ולקאן-אם מאבריק. שלושת המותגים מציעים מתכונת כמעט זהה עם מנועי 1-ליטר, אבל האוריינטציה שונה מאוד. רכבי ה-1000 חייבים לתת למשתמש ערך מוסף ענקי מכיוון שכבר ב-100,000 שקלים, אתה יכול לקבל צב"צ מענג כמו RZR900, שמספק כל מה שבאמת 'צריך': מכונת טיולים מושלמת, המאפשרת לתת בגז בנהיגה ספורטיבית זורמת, ולהתמודד עם קטעי עבירות קשים מאוד.

הימאהה מתמקד בספורט טהור, ויש לכך מחיר אליו צריכים להיות מודעים. בנהיגה ספורטיבית מגורזנת הוא מכונת תענוגות מופלאה, אבל היא ממש לא מתאימה למי שרוצה לטייל בכייף. אפשר לטייל עם הימאהה, אבל זה פחות נוח - צריכים ריכוז גבוה יותר, התעסקות עם ההילוכים. המתלים המוצקים נפלאים בנהיגה מהירה, בנהיגת פנאי הם פחות נוחים. אין הילוך 'קצר', ועבירות טכנית הופכת לאתגר אמיתי; קשה לנהוג לאט, אסור לטגן את הקלאץ' - עם הימאהה צריך 'לזרום' את המכשול, זה לא תמיד אפשרי. אין ספק שהימאהה הוא רכב מושחז שיענג לקוחות רבים בישראל, אבל הוא פחות וורסטילי מה-צב"צים האחרים. אדם צריך להחליט מה הוא רוצה בחיים!...

ימאהה SBS במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
במכשולים טכניים כדאי לשמור על מומנטום, וללעבור בזרימה אחת. הילוך כוח היה עוזר כאן/ניר בן טובים, רמי גלבוע

היכונו להגעה ליעד

בשוך האדרנלין העמסנו את המפלץ הצהוב על העגלה, והתחלנו להוריד טו?רים. מזמן לא נהנינו כל כך מנהיגה, לא מצאנו את עצמנו מתענגים על עצם היותנו במעטפת היכולות האישית שלנו - כל אחד עם מה שהוא יודע, ועם הסיכונים שהוא מוכן לקחת. ימאהה YXZ היא מכונת-קצה שמתאימה לנהגים שרוצים להיות מעורבים בנהיגה, ללכת עד הסוף אבל לחזור הביתה בשלום. בואו לא נתבלבל - הכלי הזה יודע גם לטייל, הוא יכול לחצות את הנגב עם בן זוג נינוח, זה רק פחות זורם מאשר עם הכלים האוטומטיים. את התמורה תקבל למחרת היום, כאשר תלחץ על מתג 'אטרף' במוח.

עם המצמד האוטומטי יהיה הכלי נוח וידידותי יותר, ואמינותו אמורה להיות מצויינת. התיבה המכאנית אמינה יותר מרצועות CVT המקובלות בסגמנט, והיא לא בולעת כוחות מיחידת ההנעה. מנוע השלוש-בוכנות הוא פנינה מכאנית, בדיוק מה שהייתי מצפה לקבל אצל ימאהה. לא הייתי לגמרי מסופק מתפעול הגיר? תתרגל מותק, תתרגל. ייקח לך עוד שעתיים, ותנגן על ההילוכים כמו פסנתרן בפילהרמונית. YXZ מיובא לישראל על ידי חברת 'קשר ימי' ובמחיר 140,000 הוא זול יותר מטרקטורוני ה-1000 האחרים. בעוד זמן מה תגיע גרסה מוזלת בצבע כחול; תוותר על חישוקי ביד-לוק וכמה קישוטים, והמחיר יהיה 135,000 שקלים. גם זה הרבה כסף, אבל זו הדרך הזולה ביותר בישראל, כדי לקנות רכב מרוצים טהור גזע. ברוך הבא!

ימאהה SBS במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
ימאהה SBS במבחן/ניר בן טובים, רמי גלבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully