וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן ראשון: סאנגיונג טיבולי. המעורר מקוריאה

20.12.2015 / 8:03

סאנגיונג טיבולי הגיע לישראל ונכנס מיד לקרב בקבוצת הקרוסאוברים הקטנים והפופולאריים. עם מנוע 1.6 ותיבה אוטומטית, אבזור עשיר, תא נוסעים מרווח ומחיר של 119,900 שקל, הוא צפוי לנגוס בכל המתחרים

צילום: קובי ליאני

מבחן סאנגיונג טיבולי. דצמבר 2015. קובי ליאני
סאנגיונג טיבולי החדש: תא נוסעים מרווח, אבזור עשיר והתנהגות כביש טובה/קובי ליאני

לפני שנתחיל להביא בפניכם את רשמינו מנהיגת הבכורה בטיבולי החדש, אנו מרגישים כי עלינו לתקן טעות רווחת שליוותה אותנו לכל אורך המבחן כשהטיבולי פגש צופים מזדמנים ברחוב וכן כמה קוראים כאן בוואלה! רכב. החברה האם של הטיבולי היא סאנגיונג, יצרנית הרכב הקוריאנית הנמצאת בבעלות מהינדרה ההודית שרק לפני ימים אחדים הספיקה לרכוש את סדנת העיצוב האיטלקית המפורסמת פינינפרינה שחתומה על כמה מהמכוניות היפות בועלם. ומדוע אנו מזכירים זאת? כי רבים טעו וסברו כי מדובר ב'סאן-יאנג', יצרנית הקטנועים הטאיוואנית. אז לא. השם אכן דומה, אך אין קשר בין הגופים.

הסיבה כאמור לטעות בזהות נוגעת לעובדה שסאנגיונג המיובאת לישראל על יד טלקאר, יבואנית קיה (מותג הרכב הנמכר ביותר בישראל לשנת 2015), מעט נעלמה עם השנים. דגמיה נמכרו כאן במשורה, עם הרקסטון הקשוח (רכב פנאי), הרודיוס העצום (מיניוואן), הקיירון לפועלים (טנדר) ואחרים. אז במידה רבה אפשר לומר כי סאנגיונג עושה קאמבק בישראל וכאמור היא בוחרת לעשות זאת בשוק התחרותי ביותר שבו נמצאים מגוון ענק של כלי רכב. מהג'וק של ניסאן, דרך הטראקס של שברולט והאחות התאומה מוקה של אופל, רנו עם הקפצ'ור, פיג'ו עם ה-2008, סוזוקי עם הקארוסאובר ובמידת מה גם עם הויטארה החדשה וכלי רכב נוספים. עם כל אלה הטיבולי החדש צריך להתמודד. האם הוא מסוגל? לפי המבחן שלנו, כן. בהחלט כן.

מבחן סאנגיונג טיבולי. דצמבר 2015. קובי ליאני
מבחן סאנגיונג טיבולי. דצמבר 2015/קובי ליאני

נוכחות מרשימה

עיצובים נועזים הפכו לחלק טבעי לגמרי מקבוצת הקרוסאוברים הקטנים. כולם במידת מה עקבו אחרי המייסד ופורץ הדרך, ניסאן ג'וק. כבר מיומו הראשון הוא נחשב למופרע וצעיר והעדכון האחרון הפך אותו למעט בוגר יותר. הטראקס והמוקה ניסו לתחום את הקבוצה מהצד השני עם מראה של SUV אמריקני רבוע, הקפצ'ור וה-2008 המחישו את הטעם האירופי וכעת בא הטיבולי שמעז בצורה שונה. שמו איטלקי אבל מוצאו קוריאני ובו אנו מוצאים גם מידה רבה של תעוזה מצד אחד וגם תחושה יוקרתית ובוגרת מן העבר השני.

מבנהו גדול מהמצופה ועיצובו מחמיא יותר במציאות מאשר בתמונות והוא מלוטש באופן דרמטי. זה מתחיל בחזית חלקה שבה נעלם כמעט לגמרי הגריל (לכך תועלת אווירודינמית), ממשיך בקורות קדמיות חדות ומושחרות וחלונות קדמיים זוויתיים, מתנקז אל חלק אחורי רחב וגדול והחיבור לכביש נעשה בעזרת חישוקי 18 אינטש גדולים כסטנדרט, בניגוד למקובל בקבוצה.

מבחן סאנגיונג טיבולי. דצמבר 2015. קובי ליאני
מבחן סאנגיונג טיבולי. דצמבר 2015/קובי ליאני

תא נוסעים מודרני

כשפותחים את הדלתות מגלים במבט ראשון שני דברים עיקריים - ארכיטקטורה נעימה ומרחב גדול; אורך של 419.5 ס"מ ובסיס גלגלים של 260 ס"מ מתברגים בקבוצת הגדולים של הקרוסאוברים מסוגו והדבר אפשר למתכננים ליצור תא נוסעים בעל מרחב מחיה נדיב מאוד בכל מושב. ההתמקמות מול ההגה טובה, למרות שההגה אינו מתכוונן לעומק וכל עוד מקפידים על תנוחת נהיגה נכונה, אין עם כל בעיה. המרחב לברכיים טוב ומצוין לראש בזכות התקרה הגבוהה וגם בממד הרוחב הטיבולי נדיב, כך שמרפקי שני היושבים מלפנים לא יפריעו זה לזה. מאחור המצב דומה, כאשר שני נוסעים בוגרים וגבוהים ימצאו שם מרחב טוב וייהנו ממושב נוח ותומך. בניהם אפילו נשאר מקום לנוסע שלישי - ילד שאינו זקוק למושב בטיחות. עבור אלה שכן מסיעים ילדים ברכב, נספר שהטיבולי מצויד בהתקני איזופיקס לעיגון מושבי ילדים, בחמש חגורות בטיחות מלאות וגם בלא פחות משבע כריות אוויר (כולל ברכי הנהג).

נוח לבלות בתא הנוסעים של הטיבולי בנסיעה קצרה או ארוכה. מלבד מושבים רכים (היינו שמחים למעט יותר תמיכה לגב התחתון), מסביב לנוסעים יש שפע של תאי אחסון, מחזיקי כוסות, בין המושבים יש תא גדול שנועד גם להכיל טאבלט גדול ותא המטען מציע נפח כמעט הכי גדול בקבוצה - 423 ליטר, חולשה אצל מרבית כלי הרכב בקבוצה זו.

תא הנוסעים של הטיבולי החדש נראה טוב ומרשים במבט ראשון וגם בשני. שילוב הצבעים בקבינה שובר את האפרוריות המקובלת בקבוצה וגורם לקוריאני להראות יוקרתי יותר. בנוסף מוצאים גם משטחים רכים מסביב לנוסעים וגימור שחור מבריק לקונסולה ולמרכז הדשבורד לצד נגיעות אלומיניום בידיות ועור בגלגל ההגה. אם איכות ההרכבה משאירה רושם טוב דל עמידות לאורך שנים.

יתרון נוסף של הטיבולי לעומת מרבית מתחריו מוצאים ברשימת האבזור. הוא אמנם משווק כאן רק ברמה יחידה, אבל זו כאמור ארוכה מאוד: בקרת אקלים מפוצלת לשני אזורים, בקרת שיוט, שלושה מצבי נהיגה, שלוש רמות תגבור להגה, מערכת שמע עם 6 רמקולים, חיבורי בלו-טות' ו-USB, תפעול מההגה ועוד. הרכב אינו כולל כסטנדרט את מסך ה-7 אינטש שהגיע ברכב המבחן (כולל גם חיבור מלא לאינטרנט, ניווט וייז, מצלמת נסיעה לאחור, ממשוק מלא עם סמארטפון, תפעול אנדרואיד ועוד), אך סביר להניח כי גם בלי כישורי משא ומתן מיוחדים, תוכלו לקבל את זה במועד רכישת הרכב ללא תוספת תשלום.

הטיבולי טרם נבחן על ידי ארגון הבטיחות האירופי, אך הוא מציע כאמור 7 כריות אוויר, בקרות ליציבות ואחיזה, מערכות לסיוע בבלימה, פנסי 'לד', בקרה למניעת התהפכות, בקרת בלימה בסיבוב, בקרת לחץ אוויר בצמיגים ועוד.

מבחן סאנגיונג טיבולי. דצמבר 2015. קובי ליאני
מבחן סאנגיונג טיבולי. דצמבר 2015/קובי ליאני

קדימה, נוסעים

בחזית של סאנגיונג טיבולי נמצא מנוע בנזין 1.6 ליטר (לא מוגדש) אשר מפיק 128 כ"ס ב-6,000 סל"ד וכן 16.3 קג"מ ב-4,600 סל"ד. מנוע זה משודך לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית (בניגוד לתיבות הרציפות של חלק גדול מהמתחרים) מבית אייסין היפנית והנעה קדמית. עם משקל של 1,375 ק"ג, אפשר להבין כי הטיבולי אינו בריון ביצועים, אבל הוא רחוק מלהיחשב איטי. אמנם התרגלנו לקבל את זמינות הכוח המרשימה של מנועי הטורבו המודרניים ולכן צריך לבלות עם הטיבולי זמן מה בטרם מתרגלים למנוע האטמוספרי שלו. כמקובל אצל אלה, הכוח מגיע מעל ל-3,500 סל"ד והקו האדום מגיע מעט אחרי 6,000 סל"ד ועם יחסי העברה ארוכים, מקבלים תנועה רגועה וחלקה ופחות פרצי תאוצה ספורטיביים. המדידות שלנו הראו כי הוא זקוק למעט פחות מ-12 שניות להאצה מעמידה ל-100 קמ"ש ולכ-8.5 שניות להאצה מ-80 ל-120 קמ"ש. צריכת הדלק הממוצעת שכללה נסיעה הבעיר, שיוט אוטוסטרדות וגם לא מעט נהיגה תובענית עמדה על 13 קילומטרים לליטר.

הטיבולי חי טוב באוטוסטרדות ממש כמו בתחום העירוני. תיבת ההילוכים מגיבה בזריזות לדרישות כוח ובשיוט של 100 קמ"ש היא מציבה את המנוע ב-2,000 סל"ד שקטים למדי. רק כאשר מגבירים ממשמעותית את קצב הנהיגה או רומסים את דוושת התאוצה עד לשטיח, קולו של המנוע נשמע בתא הנוסעים.

מבחן סאנגיונג טיבולי. דצמבר 2015. קובי ליאני
מבחן סאנגיונג טיבולי. דצמבר 2015/קובי ליאני
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

היגוי חד

הטיבולי אינו רכב ספורטיבי וגם לא תוכנן להיות כזה, אבל בכבישים המפותלים אליהם לקחנו אותו במבואות רמת הגולן, הוא חשף צד מאוד מהנה באופיו. בעזרת מתג ניתן לשלוט במידת התגבור של ההגה, כאשר ברמה הספורטיבית, התגבור מופחת כך שיש יותר משקל בידיים ויותר היזון חוזר מהחזית. העברנו גם את בורר מצבי הנהיגה ל'כוח' וקבלנו קרוסאובר שנהנה לתקוף סיבובים. נהנה? כן, הטיבולי מפתיע בזריזות וברצון שלו להכניס אל האף לתוך סיבובים ואף תומך בשינויי כיוון מהירים, במקום לבאס עם תת היגוי ותגבור עודף להגה.

הסוד לכך מצוי במתלים שמכוילים מעט יותר קשיח מהמקובל וכמובן בחישוקי ה-18 אינטש להם צמיגים רחבים ודקי דופן (215/45) ויחד הם מונעים רכינות מוגזמות של המרכב על המתלים וגם את מריחת הצמיגים תחת עומס הפניות. לקשיחות הזו יש מחיר מסוים בנוחות הנסיעה של הטיבולי. מהמורות קלות אמנם נבלעות בקלות, אבל פה ושם כמה זעזועים ונדנודים עוברים אל הנוסעים.

מבחן סאנגיונג טיבולי. דצמבר 2015. קובי ליאני
מבחן סאנגיונג טיבולי. דצמבר 2015/קובי ליאני

119,900 שקל: תמורה טובה למחיר

בשורת המחיר, מגלים שהטיבולי מציע תמורה טובה לכסף ביחס למקובל בקבוצה. ראשית, הוא נחשב לאחז הזולים שבה, אך מנגד, הוא לא עושה ויתורים בכל הקשור לאבזור ולאיכות. להיפך, הוא מציע אבזור עשיר יותר ממרבית מתחריו וכאשר לוקחים בחשבון גם את השימושיות שלו עם תא נוסעים מרווח ויעיל ומחזקים אותם גם במרכיב ההנאה מהנהיגה בו, מקבלים רכב תחרותי מאוד בקבוצה שללא ספק עשוי לנגוס בנתח נכבד ממספרי המכירות של כל מתחריו יחד.

הטיבולי מקבל אצלנו V אחרון גם בכל הקשור לעלויות הטיפולים שלו. מרווח השירות עומד על שנה או 15,000 ק"מ ואלו העלויות (בהתאם למחירון מוסך מרכזי):
טיפול 15,000 ק"מ: 703 שקל
טיפול 30,000 ק"מ: 1,290 שקל
טיפול 45,000 ק"מ 703 שקל
טיפול 60,000 ק"מ: 1,290 שקל
סה"כ 60,000 ק"מ: 3,986 שקל

מבחן סאנגיונג טיבולי. דצמבר 2015. קובי ליאני
מבחן סאנגיונג טיבולי. דצמבר 2015/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully