וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגמלים מנפט? לא בשנים הקרובות

29.12.2015 / 14:44

המכוניות החשמליות צוברות תאוצה? טכנולוגיית תא הדלק כבר כאן? אופ"ק מפרסמים דוח לפיו עולם הרכב ימשיך לצרוך נפט גם אחרי 2040 בניגוד לתחזיות ארגוני הסביבה. נבואת זעם?

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock
ללא פריצת דרך טכנולוגית משמעותית, מכוניות חשמליות מבוססות סוללות לא יוכלו לשחק תפקיד משמעותי בעולם הרכב בעתיד הנראה לעין"

94 אחוזים מכלל כלי הרכב שימכרו בעולם ב-2040 ימשיכו להשתמש במנועי בערה פנימית ולצרוך דלקים מבוססי נפט, כך נכתב בדוח שפרסם אופ"ק (ארגון המדינות המפיקות נפט) ומרתיח את ארגוני הסביבה. בניגוד להערכות ותחזיות מוקדמות של גופים רבים בהם יצרניות הרכב, האיחוד האירופי (בריטניה הצהירה על מחויבותה להפסקת שימוש במנועים צורכי דלק על בסיס נפט עד שנת 2050) ושלל ארגונים להגנת הסביבה בעולם, לפיהן מנועי הבערה הפנימית ייעלמו מהעולם בשנה המדוברת, אופ"ק מצביע על כיוון שונה לגמרי.

"ללא פריצת דרך טכנולוגית משמעותית, מכוניות חשמליות מבוססות סוללות לא יוכלו לשחק תפקיד משמעותי בעולם הרכב בעתיד הנראה לעין" כך על פי אופ"ק. על פי הערכות הארגון, כלי רכב חשמליים יתפסו נתח שוק של אחוז אחד בלבד בשנת 2040 מסך מכירות הרכב החדש בעולם וגם שיטות הנעה נוספות כמו מימן וגז טבעי לא יצברו תאוצה בגלל עלויות גבוהות והעדר תשתית לתחנות תדלוק ברחבי העולם. עם זאת, כלי רכב המשלבים הינע היברידי יתפסו נתח של כ-14 אחוזים מכלל המכירות בעולם, אך אופ"ק רואה בהם ככלי רכב 'רגילים' לכל דבר, משום שהם עדיין צורכים דלק קונבנציונלי ומוגבלים מאוד בטווח הנסיעה על טהרת החשמל.

עוד חוזה אופ"ק כי צריכת הדלק לא רק שתצטמצם אלא אף תעלה ב-17 אחוזים עד 2040 בשל התחזקות מדינות סין והודו והעליה באחוזי המינוע שם. כמו כן, החלוקה בביקוש לנפט של כ-40 אחוזים לתעשיית הרכב והתחבורה לא תשתנה כלל ב-25 השנים הקרובות.

אין דבר מפתיע בהצהרות אופ"ק משום שמדובר בגוף אשר מתבסס על מכירת נפט ומוצריו וישאף ככל יכולתו לשמר את המצב. ועדיין, קשה להתעלם ממחירי הנפט הצוללים בעולם ובעליה המתמדת במכירות כלי רכב בעלי הינע חלופי אשר סותרות כבר היום את הצהרות אופ"ק. בארה"ב מכוניות חשמליות והיברידיות משיגות נתח שוק שך 3.3 אחוז, במערב אירופה מטפס נתח השוק לכדי 4.4 אחוזים ואלה מתחזקים מדי שנה עם התגברות ההיצע.

ומה בישראל? למרות כישלון פרויקט המכונית החשמלית של בטר פלייס, אשר חזה מכירה של מאה אלף יחידות בשנה בישראל, אך הסתיים בכ-800 יחידות בלבד, אחוז החדירה של מכוניות היברידיות גבוה למדי. בטויוטה למשל כ-90 אחוזים מכלל מכירות דגם מסוים (אוריס) הוא לגרסה ההיברידית ויותר מותגים מציעים כלי רכב היברידיים כחלק מההיצע הכללי. עם זאת, תשתית התדלוק בגז טבעי עדיין רחוקה מלספק וגם תהליכי הפקת האנרגיה בישראל עדיין מתבססים על פחמים, נפט וגז טבעי.

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully