וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל הולכי הרגל: איך מצילים חיים של עשרות בני אדם?

וואלה! NEWS

11.1.2016 / 11:54

שיעור הולכי הרגל שנהרגים בתאונות דרכים בישראל הוא מהגבוהים בארגון המדינות המפותחות. אלא שלמרות שכל העוסקים בבטיחות מודעים היטב לבעיית הולכי הרגל, עד עתה לא הצליחה המדינה להפחית את שיעור הולכי הרגל שנהרגים בתאונות. כעת מציע משרד התחבורה להשתמש בטכנולוגיה:

זכות קדימה להולכי רגל במעבר חציה. אור ירוק,
זכות קדימה להולכי רגל במעבר חציה/אור ירוק

אחד מכל שלושה הרוגים בתאונות דרכים בישראל הוא הולך רגל. הנתון הטרגי הזה לא משתנה כבר שנים רבות, למרות שכל הגופים שעוסקים בבטיחות מודעים לבעיית הבטיחות החמורה והייחודית שבפניה ניצבים הולכי הרגל. חשוב לזכור ששיעור הולכי הרגל שנהרגים בתאונות בישראל כמעט כפול מזה שנרשם ברוב המדינות המפותחות.

לפי ד"ר יעקב שיינין, ששימש עד לאחרונה בתפקיד יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, "בעיית ההרוגים מקרב הולכי הרגל הינה כיום אחת מהבעיות המרכזיות של התאונות בדרכים, והיא נוגעת בעיקר למרחב העירוני ולרשויות המקומיות".

לפי נתוני הרשות לבטיחות, ל-25% מהנהגים שהיו מעורבים בתאונות עם נפגעים בכביש עירוני ב-2015 נרשמה עבירה של אי-מתן זכות קדימה להולך רגל – יותר מכל עבירת תנועה אחרת. עוד עולה מנתוני הרשות כי כ-21.6% מהולכי הרגל שנהרגו בתאונות ב-2015 נפגעו בזמן שחצו כביש במעבר חצייה, בעוד ש-28.8% מההרוגים התפרצו לכביש לפני שנפגעו.

"טיפול יעיל באוכלוסיה זו (הולכי רגל) והורדת שיעור ההיפגעות שלהם לרמה הנרשמת במדינות ה-OECD צפוי להפחית כ-41 הרוגים בשנה", מבהירים ברשות לבטיחות בדו"ח שמסכם את מצב הבטיחות בישראל ב-2015. כיצד אם כן ניתן לטפל בבעיית הבטיחות החמורה של הולכי הרגל?

במשרד התחבורה רוצים להתקין אמצעי טכנולוגי שישפר את התגובה של נהגים ויצמצם את הסיכון להולכי הרגל. לפי תכנית שפרסם המשרד בנובמבר האחרון, המדינה תממן התקנת מערכת שמזהה הולכי רגל שחוצים כביש או הולכים בסביבתו בכל כלי הרכב שיוצרו מאז שנת 2000. ביחד עם שתי מערכות נוספות, שמתריעות מפני סטייה מנתיב ומפני קירבה מסוכנת לכלי רכב אחרים, מקווים במשרד התחבורה להציל את חייהם של עשרות בני אדם מדי שנה.

שני הולכי רגל נהרגו בתאונת דרכים סמוך למחלף יבנה. יותם רונן
שני הולכי רגל נהרגו בתאונת דרכים סמוך למחלף יבנה/יותם רונן

להציל עשרות בני אדם בשנה

"מהנתונים עולה כי ב-2014 הותקנו כ-40 אלף מערכות סטייה מנתיב, ניטור מרחק מלפנים וזיהוי הולכי רגל בכלי רכב בישראל", מציינים במשרד התחבורה, "וכתוצאה מכך נחסכו חייהם של 11 בני אדם. התקנת מערכות כאלה בכל כלי הרכב (שיוצרו) משנת 2000 ואילך צפויה לחסוך את חייהם את עשרות בני אדם מדי שנה".

התקנת מערכת לזיהוי הולכי רגל נעשית כיום בשתי דרכים עיקריות: בחלק מהמכוניות החדשות, ובעיקר במכוניות יוקרה, מותקנות מערכות לזיהוי הולכי רגל כחלק מאביזרי הבטיחות הסטנדרטיים. בנוסף, המדינה, באמצעות רשות המסים ומשרד התחבורה, מעניקה הטבות מס ליבואנים שמתקינים את המערכות בכלי הרכב בהתקנה מקומית.

לפי רשות המסים, "שיפור משמעותי ברמות האבזור הושג הודות להתקנות מקומיות של מערכות, שהסדרתם בנוהל של משרד התחבורה אושרה באוגוסט 2013... התקנה מקומית של מערכות בטיחות אצל יבואני רכב מאפשרת להגיע לרמות אבזור גבוהות גם ברכב 'עממי' יחסית, ולא רק בתחום של רכבי יוקרה".

מנתוני רשות המסים עולה כי מערכת לזיהוי הולכי רגל היא אחת ממערכות הבטיחות הפופולאריות כיום בישראל: כ-16.3% מהמכוניות החדשות שנמכרו במחצית השנייה של 2014 צוידו במערכות מסוג זה, כאשר הרוב המוחלט של המערכות הותקנו בהתקנה מקומית.

ראוי לציין שהתקנת מערכת לזיהוי הולכי רגל עשויה לתרום למניעת תאונות שנגרמות כתוצאה מהיסח הדעת של הנהג. למשל, נהגים רבים עוברים על החוק ועושים שימוש בטלפון נייד בזמן הנהיגה, וכתוצאה מכך מוסחת דעתם. הסיכון הבטיחותי ברור: במקום לעסוק במטלות הנהיגה, נהגים רבים מפנים את תשומת לבם למכשיר הטלפון הנייד. לכן, מערכת שתתריע בפני הנהג על הימצאות הולכי רגל בסביבתו עשויה לצמצם את הסיכון הבטיחותי.

עוד באותו נושא

נהגים יוותרו על החזר גביית יתר ויקבלו מערכת בטיחות והנחה בביטוח החובה

לכתבה המלאה

"ללא כל הצלחה"

וולוו XC90, בקרת קרבה להולכי רגל. יצרן, ניר בן טובים
וולוו XC90, בקרת קרבה להולכי רגל/ניר בן טובים, יצרן

יש לציין כי מלבד התקנת מערכות בטיחות מתקדמות בכלי הרכב עצמם, מומחי בטיחות סבורים שיש לנקוט בשורה של צעדים נוספים לשיפור התשתיות בתחום העירוני. לפי ד"ר שיינין, ההתמודדות עם בעיית הבטיחות של הולכי רגל דורשת כעת הכנה של תכנית חירום, שתיושם מידית על-ידי כלל הגופים שעוסקים בבטיחות.

"הכשל בבטיחות הולכי הרגל נמשך ונדרשת הפעלה אקטיבית של תכנית חירום מידית במרחב העירוני", הבהיר שיינין בשבוע שעבר, "הכוללת (הקמת) מעגלי תנועה, רמזורים, מעברי חצייה מוארים ומסומנים, פסי האטה, גדרות הפרדה למניעת חצייה של הולכי רגל ואכיפה מוגברת". השילוב של הצעדים המוצעים עשוי לשפר את מצבם הבטיחותי של הולכי הרגל, ולהפחית משמעותית את שיעורם מסך הרוגי התאונות.

בעניין זה ראוי להזכיר דברים שכתב ד"ר שיינין לפני כשנה, במכתב שנשלח לראש הממשלה ושר התחבורה לפני כשנה בלבד. במכתב הסביר שיינין כי עד עתה לא הצליחה המדינה למצוא פתרונות לבעיית הבטיחות של הולכי רגל, למרות שהעבירה לרשויות מקומיות כמיליארד שקלים במשך שבע שנים.

"הכספים שנותבו לתחום הולכי הרגל והתשתיות העירוניות לא סיפקו את התמורה הבטיחותית", סיכם שיינין, "במשך שבע השנים שבהן פעלה הרשות לבטיחות היא הזרימה מעל מיליארד שקלים לרשויות המקומיות בצורות שונות, אך ללא כל הצלחה בהורדה של מספר ההרוגים מקרב הולכי הרגל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully