וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה מקומית: קיה ספורטאז' 1.6 ו-2.0 ליטר

14.1.2016 / 8:04

לאחר שנת שיא במכירות עם דגם 1.6 'אורבן' האטרקטיבי, אנו יורדים למצפה רמון כדי לנהוג את הדור הרביעי של הקרוסאובר הנפוץ ביותר בישראל; האם ימשיך להוביל את השוק?

קיה ספורטאז' 2016 במבחן דרכים. רונן טופלברג, אתר רשמי
מלכת המדבר, ספורטאז' דור רביעי במכתש רמון. מימין 1.6-אורבאן 137,900 שקלים, משמאלEX 2.0 ליטר, 176,900. השכנים לא יבחינו בהבדל/אתר רשמי, רונן טופלברג

כ-11,000 ישראלים קנו ב-2015 קיה ספורטאז', מהגרים אליו ממשפחתיות רגילות, כאילו-מנהלים וקרוסאוברים אחרים. המגנט הגדול בשנתו החמישית של הספורטאז' היוצא הייתה מדיניות מחירים אגרסיבית של טלקאר, היבואן לישראל – תן 135,00 שקלים, קבל קרוסאובר מודרני ואלגנטי, מתנשא מעל המשפחתית של השכן ומאובזר בצורה מכובדת. מה הבעיה? יהיה עלייך להסתפק במנוע 1.6 ליטר אטמוספרי, ולוותר על ביצועי מנוע דרמטיים. פנקס ההזמנות הוכיח כי 133 כוחות הסוס לא הרתיעו אף אחד, והספורטאז' 1.6 ניפץ את נתוני המכירות בישראל.

קיה ספורטאז' 2016 במבחן דרכים. רונן טופלברג, אתר רשמי
המנוע הוא ההבדל הבולט בין הדגמים, אבל יש הבדלים נוספים ברמת האבזור והפינוק. בכל קשת הדגמים תמצאו מולטימדיה מתקדמת ובעיקר, מערכות בטיחות אלקטרוניות שעוד לא נראו בסגמנט/אתר רשמי, רונן טופלברג

הדור הרביעי נכנס לנעליים גדולות

הצלחה מסחרית זו נתנה ליבואני קיה ביטחון מלא בחיוניות אופציית ה-1.6 ליטר, ואתמול ערכנו נהיגת מבחן ראשונה לדגמי ה-1.6 אורבן (137,900 שקלים), ו-2.0 ליטר EX (176,900). מעל שני אלה יימכר גם 1.6-טורבו 4X4 ברמת גימור מפוארת פרימיום-GT, 184,900 שקלים (עם תיבת 7-הילוכים כפולת מצמדים).

קיה ספורטאז' 2016 במבחן דרכים. רונן טופלברג, אתר רשמי
הצללית המשחרת לטרף, תקסום ללקוחות בישראל. מסגרת הפלסטיק השחורה בתחתית הפגוש, נראית קצת אבודה ומרוקנת/אתר רשמי, רונן טופלברג

ספורטאז' החדש שומר על הפרופורציות הכלליות של הדגם היוצא, תוך שהוא גדל בארבעה סנטימטרים לאורך, ומקבל ניחוח חדש מידי מעצב העל פיטר שרייר; החרטום מסיבי ואנכי יותר, עם שבכה שחורה שזכתה לכינוי היומרני "אף הנמר", כונסי אוויר גדולים וזוג קפלי אורך במכסה המנוע. החרטום החדש כוחני ומסיבי יותר מקודמו, מודגש בשתי יחידות תאורה מודרניות וייחודיות. קו המותניים נשאר גבוה כבעבר, זה נראה טוב אבל יוצר תנוחת ישיבה נמוכה ושקועה, מלפנים ובעיקר מאחור.

קיה ספורטאז' 2016 במבחן דרכים. רונן טופלברג, אתר רשמי
קיה ספורטאז' 2016 במבחן דרכים/אתר רשמי, רונן טופלברג

בתי הגלגלים תפוחים במודגש, אם כי לא בהגזמה. הירכתיים מתוחים באלגנטיות עם זוג יחידות תאורה דקות ורחבות, החובקות את פינות הישבן. פס אופקי מחבר את שתי יחידות התאורה, נאה. בתחתית הירכתיים נמצאים המאותתים ותאורת הנסיעה לאחור, יחידות אלה נראות קצת קטנות ואבודות במרחבי הפח הגדולים. בסך הכול ובעיקר במבט 3/4 קדימה, הספורטאז' החדש משדר עוצמה דרוכה וקרבית, איזון מצוין בין דינמיות ואלגנטיות. גרסת 1.6 אורבן נועלת צמיגי 215/70R16 צנועים למראה, ה-2.0 ליטר נועל 245/45R19 שמנמנים ורחבים למראה; באופן עקרוני איני חסיד של צמיגים רחבים ונמוכי חתך אבל כאן, הם לא פוגעים בנוחות הנסיעה באופן קיצוני.

עוד באותו נושא

מבחן מהיר: קיה קרניבל החדש - ממותה עדינה

לכתבה המלאה
קיה ספורטאז' 2016 במבחן דרכים. רונן טופלברג, אתר רשמי
צמיגי ה-245 בגרסת ה-2.0 ליטר מעבירים לתא הנוסעים רעידות קלות מהכביש. בהתחשב בחתך המאוד ספורטיבי, הנסיעה נשארת נוחה למדי/אתר רשמי, רונן טופלברג

לא פרימיום, אבל מכובד

תא הנוסעים של הספורטאז' מחודש לחלוטין, ומרווח יותר מאשר בקודמו. בסיס הגלגלים צמח ב-3.0 סנטימטרים, מעניק מרווח מצוין לברכיים ולראשי היושבים מלפנים ומאחור. תנוחת הישיבה קצת נמוכה לטעמי; במושב הנהג המתכוונן לגובה זה עוד סביר אבל הנוסע מימין והילדים מאחור, שקועים עמוק למדי. דיפוני לוח המחוונים איכותיים ונאים לעין, אבל הם לא מנסים להתרומם לתחכום פרימיום; במחיר הכניסה זה סביר לחלוטין אם כי מי שישלם קרוב ל-180,000 שקלים, יכול לצפות לקצת יותר. לוח המחוונים מעוטר בפסי מתכת, חלקם מבריקים וחלקם מושחם, נאה מאוד. במרכז הלוח מוצב מסך מגע 8-אינץ', עם מערכת מולטימדיה-ניווט-מצלמה מלאה. המערכת מותקנת בכל דגמי הספורטאז', כולל דגם הבסיס. דגם ה-2.0 ליטר מציע ריפודי עור מלאים, גג שמש פנורמי הנפתח בחלקו, בקרת אקלים דיגיטלית, ועוד תופינים.

קיה ספורטאז' 2016 במבחן דרכים. רונן טופלברג, אתר רשמי
בגרסת EX יש ריפודי עור במגוון צבעים נעימים, גג שמש גדול. המרחב הפנימי מצוין/אתר רשמי, רונן טופלברג

מערכות בטיחות מתקדמות, בכל הדגמים

מהפכני הרבה יותר, כל הדגמים מצוידים במערכות בטיחות אלקטרוניות שמעולם לא הוצעו ברמות מחיר נגישות כאלה. המערכת המעניינת ביותר היא LKAS השומרת את הרכב במרכז נתיב הנסיעה; לא רק שהיא מתריעה על סטייה מהנתיב (כמו Mobile eye ותואמותיה), בספורטאז' היא גם תפעיל את ההגה באופן אקטיבי. נחמד ומשעשע לראות את גלגל ההגה מקבל חיים משלו, ומתמרכז על פי פיתולי הכביש. כדי למנוע זחיחות דעת מצד הנהג, המערכת תפעל עצמאית משך 30 שניות, ולאחר מכן תשמיע התראה ותחזיר את השליטה לידייך. המערכת חשובה, אבל אינה מסירה מעלייך את האחריות; לא תמיד היא מזהה את קו השולים הצהוב, ובאופן כללי – הנהג אחראי תמיד, זה עוד לא רכב אוטונומי.

נוסיף, כי זו ברכה למצוא יבואן שבחר במודע ובאופן מושכל למלא את הרכב במערכות בטיחות רבות שביכולתן להציל חיים (רמה 7 בדרוג משרד התחבורה) על פני אבזור איזוטרי כמו גג שמש או פלסטיקה חסרת משמעות במעטפת הרכב ועדיין לגרום לנוסעים שלא לחשוב שחסר ברכב דבר מה, אפילו ברמת האורבן הבסיסית שבהיצע. במשך שנים הערנו על כך ואנו שמחים שטלקאר הניפו עם הספורטאז' החדש את דגל הבטיחות.

קיה ספורטאז' 2016 במבחן דרכים. רונן טופלברג, אתר רשמי
מסך 8" נותן ניווט, חניה ושאר מנעמי קישוריות. יש כפתורי כוונון מכאניים, לא צריך תמיד לחפור בתפריטים/אתר רשמי, רונן טופלברג

מערכות בטיחות נוספות מאפשרות בלימה מלאה במהירויות עירוניות (AEB), ועמעום אוטומטי של פנסי החזית (HBA). יש כאן בשורה של ממש, כי זו הפעם הראשונה שמערכות כאלה מוצעות במחיר של רכב משפחתי מן השורה. בנוסף מצויד הספורטאז' ב-6 כריות אוויר. תא המטען גדל במקצת, ל-503 ליטר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על הכביש המתפתל

התחלנו את הנסיעה עם ה-1.6 ליטר אורבן, שאמור להיות להיט המכירות גם ב-2016 - תוך שהוא נתקל בתחרות חדשה מצידו של יונדאי טוסון 1.6, 142,000 שקלים. מנוע הספורטאז' 1.6 אטמוספרי מספק 132 כ"ס ב-6,300 סל"ד, ו-16.4 קג"מ ב-4,850 סל"ד גבוהים מאוד. רצועת הכוח רדודה וגבוהה למדי, מה שגורם למנוע להתאמץ כדי לשנע את הטונה-וחצי של הרכב. תיבת 6-הילוכים פלאנטרית מקלה על העניינים ומעניקה זריזות נאותה במהירויות עירוניות, אבל יחסי ההעברה שלה ארוכים לטובת חיסכון ושקט. עם כ-12 שניות מאפס ל-100 קמ"ש, ו-9 ש' מ-80 ל-120 קמ"ש - אין כאן בשורה ספורטיבית. בידוד הרעשים והרעידות (NVH) מצוין, כך שרוב הזמן אינך שומע את מאמצי המנוע; אבל ברגע שתנסה להשתובב או סתם לבצע עקיפה במהירות תלת-ספרתית, התיבה תוריד הילוך או שניים ומאמצי המנוע יישמעו היטב.

קיה ספורטאז' 2016 במבחן דרכים. רונן טופלברג, אתר רשמי
קיה ספורטאז' 2016 במבחן דרכים/אתר רשמי, רונן טופלברג

למרות זאת וברוב מצבי הנהיגה, ספורטאז' 1.6 אינו נותן תחושה עצלה. הוא זריז ושקט למדי, לא תהיה לו בעיה לשנע את המשפחה בעיר ובכפר. תצרוכת הדלק בנסיעה בינעירונית רגועה סבירה אם כי לא מזהירה, קיבלנו 11.5-12 קילומטר לליטר. מנוע ה-2.0 ליטר חזק וגמיש יותר, עם 155 כ"ס ו-20 קג"מ המופיעים ב-4,000 סל"ד. ה-2.0 ליטר 'חי' יותר ומתאמץ פחות, מאפשר נהיגה בינעירונית נינוחה ורגועה יותר – בוודאי עבור לקוחות המסתובבים תדיר בכבישים הרריים. עם זאת, גם ה-2.0 ליטר אינו חזק במיוחד; נראה כדי לקבל ביצועי מנוע ספורטיביים יהיה צורך לקנות את ה-1.6 טורבו, 177 כ"ס ומומנט בשרני, המופיע כבר ב-1500 סל"ד.

קיה ספורטאז' 2016 במבחן דרכים. רונן טופלברג, אתר רשמי
בהשוואה לחרטום המושקע מאוד, הישבן נראה קצת אנמי/אתר רשמי, רונן טופלברג

אבל האמת היא שספורטאז' 1.6 של 2015, לימד אותנו שביצועים זה לא הכול. עמישראל מוכן לחיות עם רכב פחות חזק, המסתובב בעיקר בפקקי תנועה מעצבנים ומתסכלים. לצד הפשרה המנועית מציע הספורטאז' נוחות ועידון מצוינים ושקטים, עדיפים משמעותית על אלה של הדגם היוצא. בכביש טוב נוחות הנסיעה מצוינת, אם כי טלאי אספלט וגדודיות מגיעים לישבנך. ה-1.6 נוח יותר, ה-2.0 ליטר קצת יותר קופצני עם צמיגי ה-45 שלו. ההיגוי והיציבות מצוינים ביחס לקטגוריה; ההגה קליל אך מדויק, יש מעט מאוד רכינת מרכב, והבלמים נושכים. הצמיגים הרחבים של ה-2.0 ליטר מאפשרים נהיגה ספורטיבית יחסית, אבל גם ה-1.6 עובר היטב את הרף המינימאלי.

קיה ספורטאז' 2016 במבחן דרכים. רונן טופלברג, אתר רשמי
טורפת אוטוסטרדות מעודנת, המסוגלת גם לתפור כביש הררי. המתלים מצוינים על כביש טוב, קצת נוקשים על אספלט שבור/אתר רשמי, רונן טופלברג

כוכב נולד?

אנשי 'טלקאר' נזהרים מלהתיימר לחזור על הצלחת השנה שעברה, הם יודעים שהשוק משתנה ויש מתחרים חדשים. ומצד שני, הם בנו כאן חבילה משכנעת מאוד – הספורטאז' החדש עולה כ-4000 שקלים יותר מקודמו, אבל אתה מקבל את מלוא התמורה – לא רק בעיצוב והגדלת המימדים, אלא גם במערכות בטיחות משמעותיות, מולטימדיה לכל פועל, ומומנטום ההצלחה של 2015. מחירו נשאר הנמוך ביותר בקטגוריה, מנוף מכירות חשוב ביותר. מקום הראשון או לא, לספורטאז' החדש מובטחת הצלחה מסחרית של ממש.

דירוג בטיחות משרד התחבורה: 7
מחיר: החל ב-137,900 שקלים.

קיה ספורטאז' 2016 במבחן דרכים. רונן טופלברג, אתר רשמי
קיה ספורטאז' 2016 במבחן דרכים/אתר רשמי, רונן טופלברג
  • עוד באותו נושא:
  • קיה
  • טלקאר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully