וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיקי תאונות קטלניות נסגרים, הקרובים לא יודעים

עו"ד אלעד שור, מאמר אורח

15.1.2016 / 7:51

בחודש אוגוסט 2014 נדרס למוות יחזקאל מנצור בעת שחזר מהליכת הבוקר שלו. הפוגע, במקרה הזה, המשנה לפרקליט המדינה יצא מהתאונה כמעט ללא פגע: הפרקליטות החליטה לסגור את התיק בטענה כי התאונה היתה בלתי נמנעת. הם רק לא יידעו את משפחת ההרוג והותירו את קרוביו בהלם

תאונת דרכים. ShutterStock
תאונת דרכים/ShutterStock

במהלך החקירה, הטיל הפרקליט את האשמה על המנוח וטען כי זה רץ באופן מפתיע לעבר הכביש. את החלטתה ביססה המשטרה על דו"ח שהוכן באמצעות חוקר תאונות, שכן לתאונה לא היו עדים או מצלמות ששפכו אור על נסיבותיה.

המשפחה, שהלם אחז בה לאחר שהתברר לה כי הפוגע יוצא ללא פגע לא וויתרה ושכרה חוקר תאונות אשר קבע על בסיס הראיות כי "התאונה בהחלט יכולה הייתה להימנע וצריך היה להגיש כתב אישום" בהתאם לכך, הוגש ערר ליועץ המשפטי לממשלה בו נטען כי "הנהג נהג במהירות מופרזת, וכי ככל הנראה, דעתו הוסחה משום שהשתמש בטלפון הנייד בסמוך מאד לזמן התאונה".

איני יודע כיצד יסתיים ההליך ואני מאחל לפרקליט כי יימצא שהתאונה אכן נגרמה בנסיבות שאינן מטילות את האשמה עליו, אולם המקרה הזה אינו מקרה בודד בו משפחת המנוח לא היתה מעורבת לאורך כל ההליך המשפטי אלא קבלה בתומו ובתדהמה את הידיעה על החלטת המדינה שלא להגיש כתב אישום או לכלול בו סעיפי עבירה קלים.

המשפחה יודעת בדיעבד

איני מצטרף למחול השדים והביקורת כלפי הפרקליטות על אוזלת ידה בטיפול בתיקי תאונות דרכים קשות

בהתאם לחוק זכויות נפגע עבירה, משפחת המנוח שנהרג בתאונת דרכים זכאית לקבל מידע על ההליך המשפטי שמתנהל כנגד החשוד בגרימת מוות ברשלנות ולהביע עמדתה בנוגע להסדר טיעון, חנינה ועיכוב הליכים ככל שיהיו. במרבית המקרים, המשפחה אכן מעורבת אך פועלת באופן טבעי ממקום מוצף רגשית. בכך היא מפספסת את יכולה להשפיע באופן של ממש על מהלך העיניינים.

איני מצטרף למחול השדים והביקורת כלפי הפרקליטות על אוזלת ידה בטיפול בתיקי תאונות דרכים קשות שהסתיימו במוות. ישנם ולא מעטים שגורסים כי הפרקליטות אינה פועלת באותה היעילות בטיפול בתיקי תאונת דרכים בה נהרג אדם כפי שהיא פועלת כאשר מדובר על תיק רצח. יש שאומרים כי הפרקליטים מתייחסים לתיקים אלו בקלות ראש מסוימת– עובדה אשר משחקת לידי עורך דינו של הנאשם.

אני גורס כי בפרקליטות עובדים שליחי ציבור מיומנים ונאמנים לתפקידם, אולם לדעתי המוטיבציה שיש לפרקליט למצות את הדין עם עבריין פלילי שנחשד כי רצח מישהו בסכין, גבוהה מאשר זו שמתעוררת כאשר מונח לפניו תיק בו מתברר כי מדובר על בחור נורמטיבי לחלוטין שברגע אחד של חוסר תשומת לב, הפנה את מבטו לצד הדרך ומצא את עצמו כעבור רגע דורס למוות בחורה צעירה שחצתה את הכביש שלא במעבר חציה. וכל זאת בטרם דיברנו על העומס הכבד ביותר שמוטל על כתפו של כל פרקליט שנאלץ לטפל בו זמנית בעשרות תיקים. עם כל הרצון הטוב והמקצועיות, יש לכך השלכה על היכולת לפעול במרב במקצועיות והדקדקנות בכל תיק ותיק.

אל תעשו את זה לבד

נוצר למעשה מצב בו המשפחה אינה ממצה את מלוא יכולתה להשפיע על תוצאות ההליך. עמדתה נאמרת לרוב מתוך דם ליבה , ולא באופן שיכול באמת לשנות את פני המפה שכן לרוב היא אינה מבינה דבר בדיני עונשין. על כן, נוכחותו של פרקליט מיומן שעוסק בתחום התעבורה והתמחותו בתאונות דרכים קטלניות תאפשר למשפחה להיות מעורה בנעשה באופן מדוקדק ולבטא את עמדתה כך שהיא לא רק תישמע אלא גם תשפיע. אותו פרקליט שעומד בדרך כלל מן הצד השני ומסייע לנאשם בגרימת מוות ברשלנות להיחלץ מאימת הדין באמצעות ייצוג מקצועי יוכל "להפוך את עורו" ולסייע למשפחה ובאמצעותה גם לפרקליטות "לסגור" על הנאשם ולהגדיל משמעותית את הסיכויים כי יורשע ויישלח לכלא לשנים ארוכות.

הכותב הוא מומחה לדיני תעבורה

עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully