וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכורה עולמית: נהגנו בדאצ'יה סנדרו סטפוויי אוטומטית

הרבה לפני העיתונות העולמית ועוד לפני החשיפה הרשמית של הרכב, נהגנו לראשונה בדאצ'יה סנדרו סטפוויי רובוטית-אוטומטית. ההילוכים עוברים חלק וכבר לא צריך לפחד מהמצמד

מבחן דאצ'יה סנדרו סטפוויי אוטומטי. קובי ליאני
דאצדיה סנדרו סטפוויי היא הראשונה לקבל תיגה אוטומטית רובוטית/קובי ליאני

את שנת 2015 סיים דאצ'יה, מותג ה'לואו-קוסט' מבית רנו בישראל עם כמעט 2,500 מכירות. המספר אמנם לא מרשים לנוכח אף אחד מהמותגים שמככבים בעשיריה המובילה של השוק המקומי, אך אם נזכור כי כל מכוניות החברה נמכרו כאן עם תיבת הילוכים ידנית, מספר זה מתגלה כהצלחה של ממש. זאת משום שבאמצע העשור השני, 91 אחוז מכלל המכוניות שנמכרות בישראל הן אוטומטיות. מחיר נמוך ושאיפה לתמורה גבוהה למחיר זה מאפיינים את מותג זה בכל המדינות אליהן הוא מגיע, אך כולם תמימי דעים בנושא ההילוכים - תיבה אוטומטית יכלה לשנות את התמונה לגמרי.

וזו בדיוק הסיבה מדוע קפצנו לפאתי פריס בתקופה קרה זו של השנה, כדי שנוכל לנהוג במכונית דאצ'יה הראשונה שמעבירה הילוכים בעצמה ונפרדת מהדוושה השלישית, ההיא המציקה משמאל שאתם לא אוהבים. המכונית היא סנדרו סטפוויי, הקרוסאובר הקטן של החברה והתזמון הוא מכריע - זו הפעם הראשונה שעיתונאי נוהג בגרסה אוטומטית זו. היינו אלה שעשו זאת הרבה לפני העיתונות העולמית ועוד לפני שגרסה זו הספיקה להיחשף רשמית. אז יש למה לצפות?

מבחן דאצ'יה סנדרו סטפוויי אוטומטי. קובי ליאני
מבחן דאצ'יה סנדרו סטפוויי אוטומטי/קובי ליאני

אוטומט תחילה

מלבד משיכה והעברה מעט מורגשת בין ההילוך הראשון לשני, בכל שאר ההילוכים ההעברות היו חלקות וגם כשמשאירים את הרגל לחוצה על המצערת

ישנן מספר תיבות הילוכים אוטומטיות, כפי שוודאי הזדמן לכם להכיר. הראשונה והקונבנציונאלית (פלנטרית) עם ממיר מומנט, השניה רציפה (CVT), השלישית כפולת מצמדים (כמו ה-DSG) והרביעית רובוטית מצמד יחיד. בדאצ'יה אשר חרטו על דגלם את סמל הפשטות והיעילות, בחרו באופציה האחרונה משום שהיא הקלה, החסכונית והמהירה ביותר ליישום.

זו למעשה תיבה ידנית לכל דבר, זהה לתיבה הידנית שמותקנת במכוניות עד כה, אך עליה הולבשו שלושה מנועים חשמליים שתפקידם להחליף את יד ימין שלכם ואת רגל שמאל. מנוע אחד מניע את ידית ההילוכים לרוחב (הבורר), מנוע אחד מניע את ידית ההילוכים לאורך (המשלב) ומנוע אחד מחבר ומנתק את המצמד. פשוט וקל. על כל אלה מנצח מחשב ניהול שאמור גם לחשוב כמוכם ולפקוד על העברות ההילוכים ממש כפי שאתם הייתם עושים זאת, אך לא ממש רוצים.

לתיבות אלה הייתה התחלה קשה בעולם, שכן הן בסופו של דבר נכשלו בשני הסעיפים - מי שנהג בתיבה ידנית לא הצליח להתרגל לתפעול המלאכותי ומנגד מי שנהג בתיבה אוטומטית קונבנציונלית לא הצליח להתרגל לנדנוד שהתיבה יוצרת ברכב בזמן העברות ההילוכים. התיבה הזו גרמה לקשיים של ממש במכירות של אחת המכוניות הפופולאריות בעולם למשל - הקורולה. אבל האם היא מציקה גם בדאצ'יה האוטומטית הראשונה? לא. או לפחות לא ממש.

כשנתיים לערך השקיעו מהנדסי דאצ'יה ורנו על כיול התיבה הזו כדי שהשימוש בה יהיה קל ונעים ככל הניתן (מעצם שיטת עבודתה) במכוניות אלה. אז הם ריככו מאוד את העברות ההילוכים על חשבון המהירות והתוצאה מפתיעה. נהגנו בסנדרו סטפוויי שבחזיתה מנוע הטורבו החדש עם 3 צילינדרים ו-900 סמ"ק והתיבה הזו עבדה יפה מאוד. מלבד משיכה והעברה מעט מורגשת בין ההילוך הראשון לשני, בכל שאר ההילוכים ההעברות היו חלקות וגם כשמשאירים את הרגל לחוצה על המצערת, הנדנוד המאפיין את תיבות אלה נעלם כמעט לגמרי. בכל מרחק הנהיגה שבילינו ברכב, אשר לקח אותנו דרך רחובות צפופים בפרברי פריס, בכבישים בינעירוניים וגם לאוטוסטרדות, גילינו שקל מאוד להתרגל אל הדאצ'יה האוטומטית הזו ולמעשה לא נדרשנו לשום הקרבה בנושא הנוחות, זרימת הנסיעה וחלקות התנועה עמה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מבחן דאצ'יה סנדרו סטפוויי אוטומטי. קובי ליאני
התיבה הרובוטית החדשה. לבדה עשויה לגרום להכפלת המכירות/קובי ליאני

המנוע: 898 סמ"ק, 95 כ"ס

תיבת ההילוכים הרובוטית החדשה מציעה גם את האפשרות לברור בין אלה באופן ידני, אך לא מצאנו בכך יתרון של ממש

הסנדרו סטפוויי מצוידת במנוע שלושה צילינדרים מבית רנו ולזה מגדש טורבו שמסייע לו לחלץ 95 כ"ס ב-5,250 סל"ד וכן 13.8 קג"מ כבר ב-2,500 סל"ד. עם התיבה שלה 5 הילוכים, הסנדרו סטפוויי מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש במעט יותר מ-11 שניות, מעפילה למהירות מרבית של כמעט 170 קמ"ש ולפי נתוני היצרן עשויה להציג צריכה ממוצעת של 18 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת. הנהיגה בגרסה עם התיבה הרובוטית לא שינתה בהרבה את מספרים אלה ולפי מחשב הרכב, ציר הנסיעה שלנו שכלל תנועה צפופה בפרברי פריס צרכנו ליטר דלק לכל 15.4 קילומטרים.

את המנוע הקטן אנו כבר מכירים היטב מדגמי רנו השונים והוא לא רק מצליח להעלים את הרעידה האופיינית למנועי 3 צילינדרים, אלא שהוא מצליח גם להפיק כוח שימושי כמעט תמיד לרשות האוחזים בהגה. הסנדרו אינה ספורטיבית וזה בסדר גמור כי אינה אמורה להיות כזו, אך היא אינה איטית כלל וגם מסוגלת לסיים עקיפות בבטחה.

תיבת ההילוכים הרובוטית החדשה מציעה גם את האפשרות לברור בין אלה באופן ידני (ללא תפעול מצמד), אך לא מצאנו בכך יתרון של ממש, שכן המחשב שמפעיל את התיבה מסונכרן כראוי עם תפקוד המנוע ודואג שהתיבה תמיד תהיה בהילוך הנכון. התפעול הידני גם לא גורם להעברה מהירה יותר של ההילוכים, כך שלא מצאנו סיבה אמיתית להשתמש בו.

מבחן דאצ'יה סנדרו סטפוויי אוטומטי. קובי ליאני
מבחן דאצ'יה סנדרו סטפוויי אוטומטי/קובי ליאני

תא נוסעים גדול

הסנדרו סטפוויי היא למעשה מכונית סופר מיני שהוגבהה לעומת הסנדרו הרגילה כדי להקנות לה נראות של קרוסאובר קטן. מרווח הגחון שלה גדול מאוד - 20 ס"מ, גדול אפילו מזה של סוברו XV שמציע גם יכולת שטח לא מבוטלת. אולם, ההינע נעשה כאן רק דרך הגלגלים הקדמיים, כך שאין ברכב יכולת פנאי של ממש. ועדיין, במחיר של כ-70 אלף שקל, מתקבל כאן רכב בממדים גדולים ברמה אחת מעל קבוצת המיני הזולה, כחלק מהעצמת עניין התמורה למחיר.

אורכה של הסנדרו סטפוויי הוא 408 ס"מ ובסיס גלגליה שנושק ל-260 ס"מ יוצרים תא נוסעים מרווח למדי בכל אחד מחמשת מושביה. מלפנים שני מבוגרים מוצאים שטח מחיה טוב, שחלקו בזכות צמצום נפחו של הדשבורד, כך שאינו גוזל מרחב מתא הנוסעים. העיצוב בסיסי אך יעיל ומסביב לנוסעים יש שלל מחזיקי כוסות ובקבוקים, תא כפפות יעיל ובגרסה הישראלית גם משענת בין המושבים. מאחור המצב גם כן טוב עם יכולת להסיע שני מבוגרים או שלושה ילדים, שעם קצת רצון ושכלול, ניתן לדחוק לתוכו שלושה מושבי בטיחות לילדים. יתרון חשוב של הסנדרו לעומת המכוניות המקבילות לה במחיר מצוי בתא המטען. בעוד האחרות מציעות נפחים מצומצמים מאוד, זה של הסנדרו מסוגל להכיל 320 ליטר בנפח - כגודלו של תא מעטן של משפחתית קומפקטית.

רמת האבזור כוללת מולטימדיה עם מסך מגע וניווט מובנה ורשימת הבטיחות כוללת 4 כריות אוויר ושורה ארוכה של מערכות עזר אלקטרוניות ובמבחן הריסוק שנערך לרכב לפני מספר שנים, הוא זכה לדרוג של 4 כוכבים.

גם נוחות הנסיעה בסנדרו טובה. למרות הכבישים המרוצפים שבצרפת, המתלים ארוכי המהלך של הסנדרו סייעו מאוד ביצירת ריחוק מאותם שיבושים, וכן גם ספיגה טובה למהמורות, כך שהנסיעה עצמה נוחה למדי, ללא הקופצנות שמאפיינת מכוניות מיני מקבילות במחיר. ההגה מתוגבר חשמלית, קל ומהיר, אך לא הזדמן לנו לדחוק ברכב בנהיגה תובענית כדי לחזור עם תובנות מיוחדות. עם זאת, בתחום העירוני הוא עבד כראוי, לא הקשה על מלאכת הפעלתו בתמרוני חניה צפופים.

מבחן דאצ'יה סנדרו סטפווי אוטומטית רובוטית. קובי ליאני
מבחן דאצ'יה סנדרו סטפווי אוטומטית רובוטית/קובי ליאני

התיבה ש(כמעט) כולם חיכו לה

כניסה של תיבת הילוכים אוטומטית, גם אם רובוטית, אל ההיצע של מותג הלואו-קוסט בישראל הנה משמעותית מאוד, שכן היא מצליחה להסיר את החסם העיקרי ברכישת מכוניות אלה בעיני צרכנים רבים. התיבה הזו תגיע קודם לישראל בסנדרו סטפוויי במהלך החודשים הקרובים ובהמשך גם בסנדרו הרגילה וגם בלוגן המשפחתית ולמעשה תהווה סיבה אמיתי ליבואה לישראל שוב. בדאצ'יה בוחנים את האפשרות לשלבה גם בדגמים נוספים כמו הלוג'י (מיניוואן), אך לא בדאסטר הפופולארי, שכן בדורו החדש שיופיע בעוד כשנה לערך, צפויה כבר תיבת הילוכים כפולת מצמדים של רנו. התיבה הזו עשויה להיות נקודת מפנה של ממש עבור דאצ'יה בישראל ואולי היא זו שתאפשר למותג להכפיל את המכירות ואף יותר מכך. בקרסו, יבואנית דאצ'יה לישראל עוד לא מפרסמים מחירים, אך התחזית היא כי שילוב התיבה האוטומטית לא יגרום לייקור משמעותי מ-70 אלף השקלים, מחירה של הסנדרו סטפוויי הידנית, אך את זאת נדע בוודאות עם הגעת הגרסה הרלוונטית לישראל בקרוב.

הכתב היה אורח חברת קרסו מוטורס בהשקה

מבחן דאצ'יה סנדרו סטפוויי אוטומטי. קובי ליאני
מבחן דאצ'יה סנדרו סטפוויי אוטומטי/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully