וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטייה מנתיב לא חייבת להסתיים בתאונת דרכים

וואלה!NEWS

18.1.2016 / 8:05

אחת מעבירות התנועה העיקריות שנרשמות בתאונות עם נפגעים היא סטייה מנתיב הנסיעה. הסיבות לסטייה רבות: שימוש במכשיר טלפון נייד, חוסר תשומת לב או ליקויי תשתית. במשרד התחבורה מעריכים שמערכות בטיחות שמתריעות מפני סטייה מנתיב יצילו עשרות בני אדם בשנה, ולכן החליטו

מכוניות. ShutterStock
מכוניות/ShutterStock

לפי נתונים שפרסמה לאחרונה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כ-15% מתאונות הדרכים עם נפגעים שאירעו בכבישים בינעירוניים ב-2015 נגרמו כתוצאה מעבירת סטייה מנתיב הנסיעה. לפי הרשות לבטיחות, רק עבירת מהירות מופרזת גרמה לשיעור גבוה יותר של תאונות עם נפגעים (כ-18%), כאשר רוב התאונות מיוחסות למהירות מופרזת ביחס לנסיבות המקרה.

ישנם גורמים אפשריים רבים לסטייה מנתיב הנסיעה – החל מהיסח הדעת של הנהג ועד ליקויי תשתית שגורמים לאיבוד שליטה. לפחות בחלק מהמקרים, אפשר למנוע תאונה שנגרמת כתוצאה מסטייה מנתיב הנסיעה או לצמצם את חומרתה, באמצעות התקנת מערכות בטיחות אלקטרוניות שמטרתן להתריע מפני סטייה מהנתיב.

מסקירה שערכה פרופסור טובה רוזנבלום מאוניברסיטת בר-אילן עולה כי מערכות שמתריעות מפני סטייה מנתיב הנסיעה יכולות לצמצם משמעותית את מספר התאונות עם נפגעים. במחקר שנערך בארה"ב נמצא כי נהגים בכלי רכב שלא הותקנה בהם מערכת התרעה מפני סטייה מנתיב היו מעורבים בתאונות פי 1.9 מאשר נהגים בכלי רכב שצוידו במערכת הבטיחות המתקדמת.

יש לזכור כי לאחרונה הודיע משרד התחבורה כי בכוונתו לממן התקנה של מערכות התרעה מפני סטייה מנתיב הנסיעה בכל כלי הרכב שיוצרו מאז שנת 2000. במשרד הסבירו כי מערכות בטיחות שמגדילות את זמן התגובה של הנהגים יכולות להציל עשרות בני אדם בשנה. שר התחבורה, ישראל כץ, הבטיח כי התקנת המערכות בכלי הרכב בישראל תמומן במלואה על-ידי המדינה.

מכוניות. ShutterStock
מכוניות/ShutterStock

לסייע לנהג המוצף במידע

מערכת להתרעה מפני סטייה מנתיב הנסיעה (LDW, ר"ת: Lane Departure Warning) מבוססת על שימוש בחיישנים ש"מזהים" את סימוני הנתיבים בכביש. כאשר נהג סוטה מהנתיב שזוהה מבלי להפעיל את האיתות, המערכת מפעילה התרעה קולית, ויזואלית או באמצעות הרעדה של ההגה (ולעתים תוך שילוב של התרעות שונות).

לפי מחקר של הרשות לבטיחות, שהעריך את היעילות של כמה מערכות בטיחות מתקדמות, "ההשפעה הגדולה ביותר של מהערכת צפויה על תאונות התנגשות צד-צד, השפעה נמוכה יותר אך עדיין ניכרת צפויה על תאונות חזית-צד, התנגשויות חזית-חזית בדרכים החד-מסלוליות, ועל תאונות רכב יחיד".

בסקירת המחקרים שערכה פרופסור רוזנבלום מאוניברסיטת בר-אילן מוסבר כי "מערכות להתרעה מפני סטייה נתיב נועדו להסב את תשומת לבו של הנהג לכך שהוא סוטה נתיב הנסיעה שלא במתכוון. מערכות אלה פותחו כדי להפחית את הסכנות של סטייה מנתיב, תוך מתן אפשרות לפעולת מניעה".

אחד התפקידים העיקריים של מערכות אלה הוא לפצות על היסח הדעת של הנהג. נהגים נמצאים כיום במצב של עודף-מידע חזותי וקולי, שעלול לגרום להיסח הדעת ולסכנה בטיחותית חמורה. לפי פרופסור רוזנבלום, מערכות בטיחות שמתריעות מפני סטייה מנתיב "נועדו לסייע לנהג המוצף בעת הנהיגה במידע רב, הן מהכביש והן שלא מהכביש, ולהזהירו מפני סכנה העשויה להיגרם אם ישים לב לסטייתו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מכוניות. ShutterStock
מכוניות/ShutterStock

והמערכת הפופולארית ביותר היא

מאז 2013, רשות המסים ומשרד התחבורה מעודדים התקנה של מערכות בטיחות באמצעות הטבות-מס בסכום מרבי של 2,250 שקלים. הטבות המס ניתנות בהתאם לשקלול של ציונים שנקבעו לכל מערכת בטיחות, כאשר את מספר הנקודות הגבוה ביותר מעניקים משרדי הממשלה למערכת סטייה מנתיב ומערכת ניטור מרחק מכלי רכב אחרים.

לפי נתונים של רשות המסים, המערכת הפופולארית ביותר בישראל במחצית השנייה של 2014 הייתה מערכת להתרעה מפני סטייה מנתיב: כ-18% מכל כלי הרכב שנמכרו באותה תקופה צוידו במערכת הבטיחות, כאשר הרוב המוחלט של המערכות הותקנו על-ידי יבואניות הרכב באמצעות מתקינים מקומיים.

ברשות המסים מבהירים כי להתקנה מקומית של מערכות בטיחות מתקדמות יש תועלת ברורה לכלל הנהגים בישראל: בדו"ח שפרסמה הרשות בשנה שעברה נקבע כי "התקנה מקומית של מערכות בטיחות אצל יבואני רכב מאפשרת להגיע לרמות אבזור גבוהות גם ברכב 'עממי' יחסית, ולא רק בתחום של רכבי יוקרה".

ברשות גם מציינים כי בניגוד לעבר, אין כיום הבדלים משמעותיים בין כלי רכב פרטיים וכלי רכב בבעלות של חברות ליסינג בכל הנוגע למערכות בטיחות מתקדמות. לפי נתוני הרשות, חברות הליסינג מתקינות כיום בכלי הרכב שהן מחכירות ציוד בטיחותי דומה לזה שמותקן בכלי רכב בבעלות פרטית. ברשות מסבירים כי "הגם שהמניע העיקרי של חברות הליסינג הוא כנראה שמירה על הרכב מפני תאונות, יש בכך תועלת ברורה גם לנהג ולסובבים אותו בדרכים".

ואכן, הסקירה שפרסמה פרופסור רוזנבלום מבר-אילן, ואשר התייחסה גם למערכת מסוג LDW וגם למערכת שמתריעה מפני תאונת חזית-אחור, הסתיים במסקנה ברורה: "כל המחקרים שנסקרו מצביעים על תרומה מובהקת וחד-משמעית של השימוש במערכות אלה ברכב להפחתת תאונות הדרכים עם פגיעות ברכוש ובנפש, ולצמצום תביעות ביטוחיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully