וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד התחבורה: השפעת עבודות הרכבת כמעט ולא מורגשת

מירב מורן

25.1.2016 / 8:13

60% עלייה נרשמו בפניות למידע על זמני אוטובוסים, אך לגבי מספר הנוסעים באוטובוסים, משרד התחבורה עוד לא הספיק להעביר נתונים

אוטובוס דן. שרון בוקוב
אוטובוס דן/שרון בוקוב

"הגישה שמערכת התחבורה הציבורית צריכה להחליף את הרכב הפרטי היא מיושנת", אמר בשבוע שעבר שר התחבורה, ישראל כץ, בכנס של השלטון המקומי בחיפה. "אין סתירה בין השניים. המטרה היא שילוב בין מערך תחבורה ציבורי לבין הרכב הפרטי. צריך לעודד שימוש בתחבורה ציבורית בשעות העומס, עם תשתיות טובות לרכב הפרטי בשאר הזמן, כשהתחבורה הציבורית לא עובדת, ולקיים מדיניות חניה מתאימה".

אנחנו מאוד מקווים שכשהשר כץ אמר "רכב פרטי" הוא לא התכוון למכוניות פרטיות, אלא לכלי רכב קלים מסוגים שונים, או לכלי רכב אישיים, אך שיתופיים. אלה באמת יכולים לשמש במקומות ובזמנים שהתחבורה הציבורית לא פועלת, תחליף נוח, חסכוני בתשתיות וחסכוני לבעליו, וגם להזין את אמצעי התחבורה ההמונית (רכבות ואוטובוסים) אם ב"רכב פרטי" התכוון השר למכוניות פרטיות, והוא אמנם חפץ לספק "תשתיות טובות" שיאפשרו לחנות אותן בכל מקום, אנחנו בבעיה.

היינו יותר שמחים לשמוע את כץ מבטיח כי התשתיות ומנגנוני ההסעות הציבוריים שהוא מכין לנו יהיו כה טובים, שכל אדם בישראל יוכל להוריד מעליו את המעמסה הכספית הכרוכה בבעלות על מכונית. כך נוכל לחסוך בכל חודש 2,000-3,000 שקלים שנדרשים להחזקתה, ולעשות בכסף משהו מועיל או מהנה אחר. כל שר בישראל היה שמח לרשום על שמו מדיניות שהחזירה 50 אלף שקל בשנה, נקי, בלי מס, ישר לחשבון הבנק של כל משפחה, אבל רק לשר התחבורה הנוכחי יש היכולת לעשות זאת, בזכות התחום שהוא חולש עליו, הכוח והאהדה הציבורית שצבר.

מדד התחבורה דצמבר, גלובס. גלובס
מדד התחבורה דצמבר, גלובס/גלובס

זינוקים בתחבורה הציבורית

ועד שנדע למה התכוון השר בדבריו, יצאנו להשוות בין נתוני הנסיעות בדצמבר 2014 לדצמבר 2015. הרכבת עלתה ב-5%, גידול מתון יחסית לציפיות ולתגבור הקווים בשל עבודות הרכבת הקלה. הנוסעים בכביש 6 משכו 8% יותר נוסעים מאשר בדצמבר בשנה שעברה, והם כבר מגרדים את ה-6 מיליון בחודש. בנתיב המהיר אין שינוי במשתמשים משלמים, אבל מספר הנוסעים בהסעות גדל קצת, ואולי זה סממן של עבודות הרכבת - יותר אנשים מעדיפים שלא להיכנס לעיר במכונית, לחנות בחוץ ולהיכנס בהסעה, מה גם שהיא בחינם.

ירידה גדולה נרשמה בשימוש בתל אופן (191 אלף נסיעות לעומת 127 אלף), למרות שיתוף פעולה חדש עם רכבת ישראל, לרגל עבודות הרכבת. אולי שדרוג מנגנוני ההפעלה של מיזם השכרת האופניים הצפוי באביב ישפר את חווית השימוש, ויחזיר עטרה ליושנה.

קפיצה עצומה (37%) נרשמה בהשוואה שנתית באפליקציית ההסעות גטקסי. החברה עברה החודש את מיליון הנסיעות, בדיוק כשמתחיל קמפיין אגרסיבי, המלווה בשלטי חוצות, וקורא תיגר על שוק שעד היום תפקדה בו כמונופול. המתחרה היא אפליקציית "ריידר", המנוהלת על ידי איגוד המוניות, פועלת בשיתוף עם תחנות ותיקות ומציעה תנאים מפתים לנהגים שיעברו אליה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
חסימות כבישים שאול המלך ומנחם בגין בתל אביב בשל עבודות הרכבת 3 בדצמבר 2015. ניב אהרונסון
חסימות כבישים שאול המלך ומנחם בגין בתל אביב בשל עבודות הרכבת 3 בדצמבר 2015/ניב אהרונסון

קפיצה יותר גדולה (60%) נרשמה במספר הפניות לאפליקציית "מוביט" שתכליתה למסור מידע על אוטובוסים בזמן אמת. האם הדבר משקף קפיצה בשימוש באוטובוסים? אין לדעת. מה שמחזיר אותנו לנתונים שלא הגיעו: נתוני הנסיעות באוטובוסים.

מראשית פרסום המדד אנחנו מבקשים ממשרד התחבורה את נתוני הנסיעות באוטובוסים, אך לשווא. והנה, בד בבד עם הקמפיין סביב רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית, פנה אלינו המשרד ביוזמתו, הציע למסור את הנתונים, ולשלוח אותם מפולחים לפי החברות המסיעות. למרבה האכזבה, ממש סמוך לירידת הגיליון לדפוס, הגיעה התנצלות. האיש שאחראי על התחום במשרד נמצא בחופשה, ולכן יוכלו למסור לנו את המידע רק בשבוע הבא. אנחנו נמתין בסבלנות, ומבטיחים לעדכן במספרים, שלדברי החברות המפעילות מדווחים בדיוק יומי, ואשר גם לפיהם נגזר הכסף שהן מקבלות מהמסים שאנחנו משלמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully