וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2015 בכבישים: הרוג וחמישה פצועים קשה בכל יום

שחר הזלקורן

26.1.2016 / 7:57

לפי נתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בכל יום ב-2015 נפגעו בממוצע 64 בני אדם ב-34 תאונות עם נפגעים. עוד עולה מהנתונים כי מספר ההרוגים בשנה שעבר היה גבוה ב-11% מאשר ב-2014, בזמן שמספר הפצועים באורח קשה זינק בכ-15%

תאונת דרכים בכביש 75, בצומת יגור לכיוון תחנת הרכבת "לב המפרץ" בחיפה. איחוד הצלה
תאונת דרכים בכביש 75, בצומת יגור לכיוון תחנת הרכבת "לב המפרץ" בחיפה/איחוד הצלה

הקטל בדרכים ב-2015: 355 הרוגים ב-319 תאונות קטלניות, ו-1,873 פצועים באורח קשה ב-1,608 תאונות קשות. נתונים שמפרסמת היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) מצביעים על כך שב-2015 חלה הידרדרות חמורה וכמעט חסרת תקדים במצב הבטיחות.

לפי הלמ"ס, מספר ההרוגים בתאונות בשנה שעברה היה גבוה ב-11% ממספר ההרוגים ב-2014, בעוד שמספר הפצועים באורח קשה זינק ב-15%. עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי מספר התאונות הקטלניות עלה ב-2015 בכ-9% לעומת מספרן ב-2014, ומספר התאונות הקשות זינק ב-14%.

מנתוני הלמ"ס עולה כי ההידרדרות בבטיחות ניכרת בכל מדדי התאונות: סך התאונות עם נפגעים עלה בשנה שעברה בכ-2.5% לעומת 2014, ומספר הנפגעים הכולל עלה בכ-2%. לפי הנתונים, בכל יום בשנה שעברה אירעו בממוצע 34 תאונות עם נפגעים, שבהן נפגעו בממוצע 64 בני אדם.

העלייה החדה ביותר מאז שנת 1992

שני הרוגים ושישה פצועים בתאונת דרכים סמוך ללוד. 02 בינואר 2016. מד"א
שני הרוגים ושישה פצועים בתאונת דרכים סמוך ללוד. 02 בינואר 2016/מד"א

העלייה הדרמטית במספר ההרוגים בתאונות ב-2015 היא העלייה החדה ביותר שנרשמה בשנה אחת מאז 1992. בנוסף, יש לציין כי מאז סוף 2012 נרשמת מגמה עקבית וחריגה של עלייה במספר ההרוגים בתאונות דרכים.

ההידרדרות בבטיחות חריגה ביחס לניסיון שנצבר בישראל מאז אמצע העשור האחרון, והיא בולטת במיוחד על-רקע מגמה ברורה של שיפור בבטיחות במרבית המדינות המפותחות. לגורמים העוסקים בבטיחות בישראל אין הסברים מבוססים וחד-משמעיים להרעה המתמשכת ולעלייה במספר ההרוגים, שנרשמת כבר שלוש שנים ברציפות.

יש לציין כי העלייה במספר ההרוגים נרשמת בתקופה שבה משרדי הממשלה משקיעים סכומים חסרי תקדים בהקמת תשתיות תחבורה. לפי דברים שאמר לאחרונה שר התחבורה, ישראל כץ, בכל אחת משלוש השנים האחרונות השקיע משרד התחבורה כחמישה מיליארד שקלים בתשתיות בין-עירוניות, כ-1.5 מיליארד שקלים בתשתיות עירוניות וכחמישה מיליארד שקלים בתחבורה ציבורית.

הנתונים של הלמ"ס מול הנתונים של השר כץ

השר כץ חנך את הקטע המרכזי בכביש 531: "מהפכה תחבורתית". מערכת וואלה! NEWS
השר כץ חנך את הקטע המרכזי בכביש 531: "מהפכה תחבורתית"/מערכת וואלה! NEWS

נתוני הלמ"ס מעיבים על התבטאויות של שר התחבורה כץ, שהסביר בתחילת ינואר כי מצב הבטיחות בדרכים השתפר משמעותית בשנות כהונתו כשר התחבורה. לפי השר כץ, "בשבע שנות כהונתי כשר התחבורה הייתה ירידה של כ-30% במספר ההרוגים בתאונות הדרכים, לעומת שבע השנים שקדמו לכהונתי... ממוצע של 340 הרוגים בשנה לעומת 470 (הרוגים) קודם לכן".

הנתונים שפרסם כץ אולי נכונים סטטיסטית, אך הם חסרי משמעות בכל הנוגע לבטיחות בדרכים. לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מאז תחילת כהונתו הראשונה של כץ כשר התחבורה במרץ 2009, רק ב-2009 ו-2012 נרשמה ירידה במספר ההרוגים לעומת השנה הקודמת (2008 ו-2011, בהתאמה).

למעשה, הירידה שנרשמה ב-2012 הוגדרה על-ידי בכירי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כ"סטייה סטטיסטית". ומה קרה בחמש השנים האחרות בכהונתו של השר כץ? בשנים אלה נרשמה דווקא עלייה במספר ההרוגים בתאונות דרכים. בנוסף, העלייה הדרמטית במספר ההרוגים ב-2015 מסכמת זינוק של יותר מ-20% במספר ההרוגים בתוך שלוש שנים בלבד.

עוד באותו נושא

משרד התחבורה יחזיר לנהגים מיליונים

לכתבה המלאה

ומה התועלת של מצלמות המהירות?

מצלמות מהירות חדשות. קובי ליאני
מצלמות מהירות חדשות/קובי ליאני

לפי טענות שמעלים במשטרת ישראל וברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לאגף התנועה אין מספיק כוח אדם ואמצעים לבצע אכיפה בהיקף הראוי. אלא שיש לזכור כי בשלוש השנים האחרונות נהנית משטרת ישראל ממערך אכיפה אלקטרונית שמונה עשרות רבות של מצלמות מהירות ומצלמות רמזור, שאמורות לאפשר למשטרה להסיט כוח אדם מאכיפה "אנושית" של עבירות מהירות לאכיפת עבירות שמוגדרות כ"עבירות בריונות".

בנוסף, ראוי לציין כי העלייה העקבית במספר ההרוגים בתאונות דרכים, שכאמור החלה בסוף 2012, תואמת את התקופה שבה מפעילה משטרת ישראל את מערך מצלמות האכיפה האלקטרונית, שנכנסו לשירות מבצעי בחודש מרץ 2012. למרות שמספרן גדל בהתמדה בשלוש השנים האחרונות, תרומתן לבטיחות לא ברורה, ומחקר מלווה שנערך על-ידי הרשות לבטיחות אף המליץ להפסיק לאלתר את הצבתן של מצלמות האכיפה המוצבות בצמתים.

התומכים בהפעלת מערך האכיפה האלקטרונית סבורים כי העלייה במספר ההרוגים בשנה האחרונה בפרט ובשלוש השנים האחרונות בכלל משמשת עדות לכך שיש להגדיל משמעותית את מספר המצלמות הפעילות. אלא שמאחורי טענות אלה ניצבות הנחות בעייתיות וחסרות בסיס לעתים.

למשל, אחת הטענות הנפוצות בהקשר זה נוגעת לכך שמצלמות מהירות השיגו הפחתה משמעותית במספר ההרוגים במדינות כמו צרפת ואנגליה. אלא שניסיונן של מדינות אלה נצבר לפני יותר מעשור, כאשר נהגים לא היו מצוידים בטלפונים חכמים ולכן לא יכלו להתגונן מפני המצלמות. בנוסף, נתוני ההפחתה במספר ההרוגים במדינות אלה רחוקים מאלה הנטענים על-ידי תומכי המצלמות בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully