וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטח צרכני: באיזה אוהל כיף לישון, תחת אלף הכוכבים?

19.2.2016 / 8:33

רובנו מפנטזים על טיולי שטח הרפתקניים, והמסע דורש התארגנויות רבות - אוהל ראוי הוא אחד הפריטים החשובים ביותר. יצאנו למסע ארוך ודירגנו עבורכם את אופציות הלינה בשטח

אוהלים בשטח לרכבי 4x4. רמי גלבוע, ניר בן טובים
בילינו חמישה ימים ו-650 קילומטרים במסע 'חוצה ישראל' עם ג'וי בירן, אירוע מלבב שאיפשר לנו לבחון את האוהלים בגשם, טל וצינת המדבר/ניר בן טובים, רמי גלבוע

בערב השני ל'חוצה ישראל' החל לטפטף גשם קטן וטורדני; השמים הכבדים ניבאו רע, ונראה היה שהגשם הולך להיות רציני. תכונה רבה התעוררה במחנה – אנשים הכניסו ציוד אל תוך הג'יפים, אחדים כיסו את אוהליהם ביריעות פלסטיק מדובללות, ואחרים התבוננו בנחת במבצריהם האטומים, חלקם עם גגות פיברגלס נוצצים. נקלענו למשבר דיור! כפי שהגשם הגיע כך גם נעלם אבל הלחות כבר אחזה ביריעות, ומי שלא התארגן היטב – בילה לילה טחוב וצונן. בישראל החמימה אפשר לישון בלי אוהל בכלל, אפשר לקנות בתחנת דלק אוהל ב-139 שקלים, ואפשר להתהדר בווילה מתקפלת של 4,000 שקלים ואף יותר. ניצלנו את חמשת הלילות של 'חוצה ישראל 2016' כדי לפרוש בפניכם את אפשרויות הלינה.

מה חשוב לחפש באוהל?

אוהל ג'יפאים אינו שונה מאוהל של טיילים אחרים למעט העובדה שאצלנו, מגבלת הגודל והמשקל פחות מטרידה. אבל כל טייל מצפה מהאוהל לכמה תכונות בסיסיות: הראשונה, הגנה בפני קור ולחות ובמקרים קיצוניים, הגנה בפני גשם. אוהל מוגדר על פי מספר העונות הנקוב; 'ארבע עונות' אמור להיות אטום לגשם, 2 עונות זה אוהל קיץ, וכו'. אל תסתמכו על הדירוג שהיצרן מעניק לעצמו, בדקו בעצמכם את עובי וסמיכות האריג, ראו הגנות הריצ'רצ'ים, האם יש כיסוי מוגבה המכסה את כל האוהל? רק את קצה הכיפה העליון? בצידו השני של המטבע, הגנה מפני חום: האם יש לאוהל חלונות גדולים עם רשת נגד יתושים? האם יש מעברי אוויר מרווחים, אולי 'מרפסת צל' שתאפשר לשבת באוהל גם על שפת הים בקיץ?

מבחן אוהלים בשטח. רמי גלבוע, ספק 500
אוהלי No name בסיסיים עולים כ-500 שקלים; מימין עם כיסוי כיפה, משמאל עם יריעת גשם מאולתרת. הם יעשו את העבודה, אבל לא יחזיקו לנצח/ספק 500, רמי גלבוע

חוזק האוהל חשוב מאוד; עובי המוטות, מבנה המפרקים, מסיביות הריצ'רצ'ים וכיו"ב. המותגים הטובים והיקרים (2,000 שקל ומעלה לאוהל משפחתי) מתבססים על יריעות עבות ומסיביות, רשתות חזקות, מוטות אלומיניום בקוטר 2 סנטימטרים, ומפרקי אלומיניום עם אחריות לכל החיים. אוהלים רבים הם מסוג 'נפתח בן רגע' עם מנגנון אוטומטי בכיפה העליונה, ורגלים קפיציות. זה אף פעם לא 'נפתח מעצמו', אבל ההרכבה והקיפול קלים מאוד.

חשוב לבדוק מחירים ומפרטים באינטרנט אבל אל תסתפקו בזיפזופ דיגיטלי, סעו לחנות ובדקו במו ידיכם את הפתיחה והקיפול, נסו להעריך את חוזק המפרקים. חפשו תצוגות אוהלים רציניות בחנויות כמו איש-שטח, סניפי ריקושט ו-למטייל, ועוד. מי שנרתע מרגישות האוהלים הנפתחים מעצמם, יכול לבחור באוהל עם מוטות אלומיניום מושחלים. יש מוטות אותם צריך להשחיל דרך שרוולים, זה עלול להיות מטרד. מוטות אחרים מושחלים בשלוש נקודות מפתח, יריעת האוהל מתחברת למוטות באמצעות קרסים קפיציים, זה הרבה יותר נוח.

גודל האוהל עשוי להשתנות ממטפחת כיס קטנה, ועד לדירת ירח דבש. ניסיון מר מלמד כי לעולם יהיה דירוג מספר הנפשות, אופטימי מדי. אוהל 4-אנשים (350-1,000 שקלים) מתאים לזוג צנוע, זוג עם תרמילים וציוד אישי יעדיף אוהל 6-אנשים, וכיו"ב. בדקו את האוהל כאשר הוא מורכב, האם ניתן לעמוד בו? להתכופף קלות, לזחול? רק לאחרונה גיליתי כמה נוח לעמוד באוהל, ולהתלבש בנוחות. תנו דעתכם שיריעה דקה ובהירה מעבירה יותר אור פנימה. זה אומר שבבוקר אתם עלולים להתעורר מקרן השמש הראשונה. יריעות מצופות אלומיניום אטומות יותר לאור.

לישראל מגיע מגוון עצום של מותגים רציניים כמו Coleman, Turbo-Tent,Go Nature, Aztec ואחרים. המותגים עשויים לעלות פי שניים או שלושה מאוהלים סיניים עלומי שם, וההחלטה צריכה ליפול על בסיס הצרכים, אינטנסיביות השימוש, וגודל התקציב. כמעט כמו תמיד, היקר יותר הוא גם טוב יותר.

מבחן אוהלים בשטח. רמי גלבוע, ספק 500
בתוקף תפקידי השתחלתי לתוך ה-Swag של דנדן. נעים ואינטימי, אבל אי אפשר לעמוד. הקיפול מהיר ונוח/ספק 500, רמי גלבוע

מוצר ייחודי הוא ה-Swag האוסטרלי המיובא לישראל על ידי אריק נגל מ-Extrip. זהו אוהל מגניב המתבסס על ה'סוואג', בו ישנים הנוודים והקאובויז האוסטרליים. האוהל מיוצר בסין ועולה 1,200 שקלים, כולל מזרון זוגי ותיק נשיאה. קל להתקין ולקפל אותו, מזרון ה'ביצים' נוח והאטימות לאור הבוקר, מושלמת. השינה קצת עו?ב?ר?ית, יש יאמרו קלאוסטרופובית. חבר תובעני מדווח כי השינה ב-סוואג מצוינת.

זכרו שחוץ מהאוהל, אתם צריכים ציוד שינה נוסף; לנוחות, בידוד והגנה על הרצפה, רצוי להניח את האוהל על יריעה כלשהי – מחצלת, שמשונית וכיו"ב. השאירו שוליים של מטר בחזית האוהל, כדי שתוכלו לעמוד על היריעה. צריך גם מזרונים – נוחים ביותר הם מזרוני ספוג בעובי 7 ס"מ ומעלה (כ-200 שקלים למזרון מתקפל) אבל הם תופסים המון מקום בתוך הרכב. יש מזרונים מתנפחים בעובי כ-20 סנטימטרים (150-100 שקל לזוגי) - הם נוחים יחסית, אבל כל תזוזה של הגברת תעיר את האדון. בנוסף, יש להם נטייה מעצבנת להתרוקן מאוויר, בדיוק בשתיים בבוקר. אופציית ביניים איכותית היא מזרון 'מתנפח מעצמו' (כ-200 שקל לבודד), פתרון לא רע למי שמוכן לוותר על קצת נוחות, כדי להרוויח מקום.

מבחן אוהלים בשטח. רמי גלבוע, ספק 500
אוהל משפחתי ב-Land Rover Heights. נוח ומרווח, אפשר להתקין עם פתיחה הצידה או לאחור, או להתקין שני אוהלים על גגון אחד/ספק 500, רמי גלבוע

ואם רוצים לשדרג לפנטהאוז?

לאחר שביליתם כמה שנים על הקרקע, אתם עשויים לרצות לעלות לדירת הגג; הלינה באוהל גג נעימה כי למעלה יש יותר רוח, תצפית טובה על הסביבה, אין נחשים ועקרבים (לא שפגשתי כאלה על הקרקע, במאות לינות ליליות), האוהל בדרך כלל איכותי ואטום. הפתיחה מהירה יחסית, וכך גם הקיפול בבוקר. יתרון גדול של אוהל גג היא העובדה, שכל הציוד מונח בתוכו – כולל מזרונים, שמיכות פוך וכריות. זה מקל על ההרכבה ומשחרר מקום יקר ערך ברכב הגדוש בציוד מחנאות, בישול, מקרר וכיו"ב.

לעולם יהיה אוהל גג יקר יותר (4,500-12,000 שקלים) מאוהל קרקע, ויש להוסיף למחירו גגון או קורות רוחב, לפחות 1,000 שקלים. אוהל הגג מגביה את הרכב ומפריע לכניסה לחניונים, שלא לדבר על שיפועי צד בהם ישפיע לרעה המשקל העודף, 60-80 ק"ג לאוהל + גגון. הקובייה הגדולה פוגעת באירודינמיות (הדפוקה מלכתחילה) של הג'יפ, ויכולה להעלות את תצרוכת הדלק בכביש ב-10% או אף יותר. הטיפוס והירידה מאוהל הגג פחות נוחים, בוודאי בארבע בבוקר כאשר אתה משתוקק להתרוקן מנוזלים... יש המכניסים לאוהל בקבוק שתן, אבל אני לא זורם עם הרעיון.

יש שלושה סוגים של אוהלי גג; אוהלי ברזנט הנפתחים על ציר, מתאימים לשלושה עד חמישה טיילים. אלה פחות יקרים (10,000-4,500 שקלים, יש גם משומשים), פחות מהירים להקמה וקיפול. יש אוהלי "מג'ולינה", עם גג קשיח המתרומם על ארבע בוכנות אנכיות; מחירם נע בין 5,000 ל-14,000 שקלים. יש אוהלי 'צדפה' עם ציר קדמי קבוע, חלקם האחורי נפער כלפי מעלה. הצדפות נוחות לפתיחה וקיפול, הן יותר אירודינמיות ומחיריהן בין 4,000 ל-9,000 שקלים. באופן כללי, מוצרים אוסטרליים יקרים ונחשבים יותר, אם כי גם הסיניים מגיעים לאחרונה באיכויות גבוהות מאוד (חלקם תחת מותג אוסטרלי).

חדר השינה האולטימטיבי

אחד הפתרונות הטובים הוא לינה בתוך הרכב. את לילותיי הטובים ביותר ביליתי על סיפון דיפנדר 110 פתוח, שאת חלקו האחורי הפכתי לחדר שינה. מזרוני ספוג ריפדו את הסיפון וגג הברזנט נמתח על קשת ההתהפכות, כאפיריון הפתוח לרוחות המדבר. כמובן שיכולנו ליהנות משירותי התאורה והמוסיקה של הדיפנדר הקשיש, קלאסה! אם יש דבר שאני מצטער עליו, זה אובדנו של חדר השינה המושלם הזה.

אפשר לישון גם ברכב בעל מרכב סגור; אמיר התקין מיטה מצוינת בתוך ה-110 הסגור ואפשר לקמבן מיטה בכל רכב שטח עירוני, מהדגמים הגדולים. הבעיה היא שלינה מאחור מחייבת לפנות בלילה את רוב הציוד מהרכב, לא תמיד זה אפשרי.

מבחן אוהלים בשטח. רמי גלבוע, ספק 500
מבחן אוהלים בשטח/ספק 500, רמי גלבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully