וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהגים בגיל העשרה: סיכון גובר להיסח דעת

וואלה!NEWS

25.2.2016 / 7:55

מחקר חדש שפורסם השבוע מתריע – אם לא יינקטו צעדים לצמצום היסח הדעת בנהיגה, הדור הבא של נהגים יהיה נתון בסיכון מוגבר. על-פי החוקרים, "הממצאים חשובים מאחר שאוכלוסיה של נהגים צעירים, ובעיקר נהגים צעירים בגיל העשרה, נוטים יותר לעסוק בפעילויות שגורמות להיסח דעת

הסחות דעת בנהיגה. ShutterStock
הסחות דעת בנהיגה/ShutterStock

"אם לא נפעל בעתיד הקרוב כדי לצמצם את מספר הפעילויות שגורמות להיסח דעת, הדור הבא של נהגים ימשיך להיות בסיכון גבוה יותר לתאונה". כך קובעים חוקרים מהמכון הטכנולוגי של וירג'יניה, במאמר חדש שפורסם השבוע.

לפי המאמר, הסיכון למעורבות בתאונת דרכים מוכפל פי שניים כאשר נהגים בוחרים לעסוק בפעילויות שגורמות להסטת המבט מהכביש, כמו שימוש בטלפון נייד, קריאה וכתיבה, וגם שימוש במסכי מגע של מערכות רכב שונות.

כועסים או עצובים? זה מסוכן

המאמר – שמבוסס על נתונים שנאספו במסגרת מחקר רחב-היקף, שבו השתתפו יותר מ-3,500 נהגים – גם מצא שנהגים עוסקים בפעילויות שגורמות להיסח דעת ביותר מ-50% מזמן הנהיגה. בנוסף, החוקרים מצאו שנהגים מגדילים את הסיכון לתאונת דרכים כמעט פי 10 כאשר הם כועסים, עצובים או מוטרדים רגשית.

"הממצאים חשובים מאחר שאנחנו רואים שאוכלוסיה של נהגים צעירים, ובעיקר נהגים צעירים בגיל העשרה, נוטים יותר לעסוק בפעילויות שגורמות להיסח דעת", ציין טום דינגוס, אחר מכותבי המאמר ובכיר במכון לתחבורה של אוניברסיטת וירג'יניה.

המאמר מאשש ומחזק ממצאים של מחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות, ולפיהם היסח דעת מהווה בעיה בטיחותית חמורה במיוחד בקרב צעירים. לפי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, "נהגים חדשים מתקשים להתמודד עם היסח הדעת משום שהם אינם מנוסים ומיומנים דיים בנהיגה, וזקוקים לכל יכולות עיבוד המידע שלהם".

בעיה ייחודית נוספת שזוהתה בקרב נהגים צעירים היא נטייה להשתמש באמצעים אלקטרוניים שמסיחים את דעתם לעתים תכופות יותר ככל שביטחונם בנהיגה גובר. זאת, למרות שיכולתם להתמודד עם תוצאות היסח הדעת לא תואמות את רמת הסיכון שנוצר.

"יש סיכוי גבוה יותר שנהגים צעירים יעסקו לעתים קרובות יותר במשימות נהיגה משניות מסוכנות (כמו למשל שימוש בטלפון נייד), ככל שנוח להם יותר בנהיגה", ציינה צ'ארלי קלאור, חוקרת במכון לתחבורה באוניברסיטת וירג'יניה, שהובילה מחקר שפורסם ב-2014. "שיעורים גבוהים של עיסוק במשימות משניות בקרב נהגים צעירים מעוררים דאגה, מאחר שזהו גורם תורם משמעותי לתאונות או כמעט תאונות".

נהגים צעירים. ShutterStock
נהגים צעירים/ShutterStock

אולם, מחקרים לבדם אינם מספיקים – החוקרים מאוניברסיטת וירג'יניה מבהירים כי נדרשות פעולות מידיות מצדן של רשויות. "המטרה שלנו היא לזהות את הסיכונים, ולעזור לאחרים לייצר את אמצעי המנע שיבטיחו את בטיחותם של משתמשי הדרך", אומר דינגוס מהמכון לתחבורה.

דרכי פעולה אפשריות לצמצום היסח הדעת בקרב נהגים בכלל ונהגים צעירים בפרט כוללות אמצעים מוכרים כמו חינוך, הסברה ואכיפה. בנוסף, מומחי בטיחות מציינים שמערכות טכנולוגיות יכולות להתמודד עם התוצאות של היסח הדעת: מערות שכאלה לא מונעות את היסח הדעת, אך הן מסייעות לנהג לפצות על תשומת לב לקויה.

לפי הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים (NHTSA), מערכות התרעה, כמו למשל בקרת סטייה מנתיב ומערכת למניעת תאונות חזית-אחור, "יכולות לשמור על בטיחותם של נהגים שדעתם הוסחה באמצעות מתן התרעות שיסבו את תשומת לבם לסכנה ובכך יאפשרו להם לנקוט פעולת תיקון ולחמוק מתאונה".

החל מה-1 במרץ התקנת מערכות התרעה תאפשר לנהגים צעירים ליהנות מהנחה משמעותית בביטוח החובה לרכב. רפורמה של משרד האוצר, שתיכנס לתוקף בשבוע הבא, צפויה להוזיל את ביטוח החובה של נהגים צעירים במאות שקלים, וזאת בתנאי שבמכוניתם מותקנות בקרת יציבות (ESP) ומערכות התרעה.

לפי פרסומי משרד האוצר, נהג בן 18 משלם כיום כ-3,100 עד כ-3,600 שקלים עבור ביטוח חובה. לאחר יישום הרפורמה, יוכל נהג בן 18 לרכוש ביטוח חובה בתמורה לכ-2,300 שקלים, וזאת בתנאי שבמכוניתו מותקנות בקרת יציבות ומערכות התרעה מפני תאונה.

נהגת בת 18, שמשלמת כיום כ-3,100 עד כ-3,600 שקלים עבור ביטוח, תוכל לחסוך סכום גדול עוד יותר: לאחר יישום הרפורמה, תוכל אותה נהגת לרכוש ביטוח חובה במחיר של כ-2,170 שקלים, אך רק אם במכוניתה יותקנו בקרת יציבות ומערכות התרעה מפני תאונה.

ראוי לציין שבקרת יציבות מותקנת כיום בכל מכונית חדשה, אך לא ניתן להתקין בקרה מסוג זה במכוניות ישנות. אולם, את מערכות ההתרעה מפני תאונה, כמו למשל התרעה מפני סטייה מנתיב והתרעה מפני תאונת חזית-אחור, אפשר להתקין גם במכוניות חדשות וגם במכוניות ישנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully