וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכניות העבודה של משרד התחבורה ל-2016 נחשפות

הדי כהן

28.2.2016 / 11:35

משרד התחבורה מתכנן לעודד שימוש בתחבורה ציבורית במקום רכב פרטי והפחתת מספר הנפגעים בתאונות דרכים

נתיבי איילון, דשרות משה דיין. ראובן קסטרו
נתיבי איילון, דשרות משה דיין/ראובן קסטרו

קידום פיתוח תשתיות התחבורה על-פי מדיניות ארוכת-טווח, עידוד השימוש בתחבורה ציבורית במקום ברכב פרטי, הפחתת מספר הנפגעים בתאונות הדרכים ושיפור השירות לאזרח - אלה הן 4 המטרות העיקריות של משרד התחבורה לשנת 2016 כפי שהן מוצגות בתוכנית העבודה של המשרד שמתפרסמת היום (א'). בין הפרויקטים העיקריים בהם מתכוון משרד התחבורה להתמקד השנה, ניתן למנות את פרויקט החשמול של רכבת ישראל, הרפורמה בנמלי הים, קידום הקמת שפה תעופה בינלאומי נוסף משלים לנתב"ג, קידום מערכות הסעת המונים יעילות במטרופולינים ותוכנית תחבורה לפיתוח הנגב והגליל.

"שנת 2015 תיזכר כשנה שבה מדינת ישראל החלה לשנות את פניה. מי שנוסע ברחבי הארץ מבחין בשינויי התשתיות ובעבודות המתקדמות בקצב מהיר. חזוננו לקירוב הפריפריה למרכז הולך ומתגשם לנגד עינינו". במילים אלה פותח שר התחבורה ישראל כץ את תוכנית העבודה של המשרד.

השר מפרט כי ב-2015 הושלמה סלילת קו הרכבת מבאר-שבע לאשקלון, נפתחו קטעים חדשים מכביש 6, החלו העבודות על הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן ונחתמו החוזים להפעלת הנמלים החדשים בחיפה ואשדוד. עוד הוא מזכיר את רפורמת השמים הפתוחים שחוגגת שנתיים וחצי , ושהורידה בצורה משמעותית את מחירי הטיסות.

כחלק מהמטרה לקדם ולפתח את תשתיות התחבורה הציב לעצמו המשרד יעד להעלות את ההשקעה בתשתיות אלה מ-11.2 מיליארד ל-12.5 מיליארד. ההוצאה תכלול הקמה ושדרוג תשתיות תחבורה יבשתיות בצפון, בגליל ובנגב, הקמת קווי רכבת חדשים, חשמול קווים עיקריים במסגרת פרויקט חשמול הרכבת ושדרוג השירות על-ידי הוספת קרונות וקטרים.

יעדים נוספים בהקשר זה הם העלאת מספר המכולות המשונעות בנמלי הים בכ-80 אלף וכך גם העלאת מספר הטיסות הבינלאומיות (ב-2015 עמד המספר על כ-15.7 מיליון) ב-3.2%. המשרד מתכוון השנה לשים דגש מיוחד על הבטחת הפעילות הרציפה של התעופה הקלה עד מציאת תחליף מתאים לסגירה המתוכננת של שדה הרצליה ושדה דב והכנת תוכנית בטיחות לאומית לתעופה, שתיקח בחשבון את הלקחים שנלמדו ממבצע "צוק איתן".

על-מנת לעודד אנשים לנטוש את הרכב הפרטי שלהם לטובת נסיעה בתחבורה ציבורית, מתכוון המשרד לקדם מערכות להסעת המונים במטרופולינים תל-אביב, חיפה וירושלים, וכך גם לשפר את שירות התחבורה בפריפריה. נת"ע למשל, שאמונה על בניית הרכבת הקלה בתל-אביב, תקבל ב-2016 תקציב של מיליארד שקל, 900 מיליון שקל לתכנון וביצוע קו הרכבת הראשון, הקו האדום, והיתר, לתכנון הקווים הבאים של הרכבת הקלה. בחיפה, מתוכננת השנה לקום מינהלת למטרונית ובנגב ובגליל, יושקעו 913 מיליון שקל לסלילת רכבות וכבישים חדשים.

המשרד מקווה, כי ההשקעות יגדילו את מספר הנסיעות ברכבת שעומד היום על כ-52 מיליון ב-5%, וכך גם יעלו ב-5% את מספר הנסיעות ביתר אמצעי התחבורה הציבורית (אוטובוסים, רכבת קלה ומטרונית). מספר הנסיעות באמצעי תחבורה אלה עומד היום על כ- 2.5 מיליון.

על-מנת להוריד את מספר הנפגעים בתאונות דרכים ב-5%, כפי שמקווה המשרד שיקרה ב-2016, הוא מתכוון לשים דגש על בדיקות התקינות לכלי הרכב ולמשאיות ולהגביר את המודעות לבטיחות בדרכים.

ולבסוף, במסגרת שיפור השירות לאזרח, מתכוון המשרד להסדיר בחקיקה ראשית את כלל העיסוקים והשירותים המוסדרים כיום בצווי הפיקוח, לרבות נושא התחרותיות, לאמץ את המלצות הוועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב ולפעול להורדת מחירי כלי-הרכב, מוצרי תעבורה ושירותי התחבורה.

משרד האנרגיה: גז טבעי וצמצום הביקושים לחשמל

הרחבת היצע השימוש בגז טבעי, גיוון מקורות האנרגיה למשק ולצרכנים, הסדרת משק החשמל והדלק וצמצום הביקושים לחשמל באמצעות ניהול נכון של משק האנרגיה - אלה הן המטרות העיקריות שהציב לעצמו משרד האנרגיה בתוכנית העבודה שלו ל-2016. לטענת המשרד, בשנה שחלפה הוא הצליח להוביל כמה מהלכים שישנו את משק האנרגיה, בניהם גיבוש מתווה הגז הטבעי, הובלת השינוי במבנה המאסדרים במשק החשמל וכינוסם יחדיו תחת רשות חשמל חדשה ותיקוני חקיקה שנועדו לקדם חיבור מפעלים לרשת הגז הטבעי.

על-מנת להגדיל את היצע הגז הטבעי בשנה הקרובה, מתכוון המשרד לנקוט בפעולות רבות, אשר העיקרית בהן היא פתיחת הים לרישיונות גז חדשים. נזכיר, כי ב-2002 הפסיק משרד האנרגיה לחלק את הרישיונות, לאחר כמה שנים שב לתת אותם והפסיק שוב ב-2012. ללא חלוקת רישיונות חדשים לחיפושים בים, לא יכולה אף חברה להגיע לישראל ולקדוח.

עוד בהקשר זה מתכוון המשרד לגבש מדיניות לעידוד מאגרי גז קטנים. מדיניות זו קיימת ברוב המדינות המפיקות גז ונפט, בין אם היא מעוגנת בחוק ובין אם היא חלק מהמדיניות הפיסקלית של המדינה. היא זו נועדה לתמרץ את פיתוחם של מאגרים אלה, שלרוב יקרים יותר לפיתוח, וכך להגדיל את היצע הגז במדינה.

בכל מה שקשור למשק החשמל, מתכוון המשרד להתניע את הרפורמה במשק החשמל ובחברת החשמל, לקדם תוכניות מתאר לשיפור הרשת, לבצע תסקיר השפעה על הסביבה למתחמי תחנות כוח ולהיערך למצבי חירום במשק החשמל. נזכיר, כי בדוח מבקר המדינה האחרון שפורסם בספטמבר, צוין כי משק החשמל לא מוכן לשעת חירום, גם לא אחרי כמה סערות חריגות ואחרי מבצע "צוק איתן" שהובילו לניתוקי חשמל בעשרות אלפי בתי-אב.

בתחום האנרגיות המתחדשות, מתכוון המשרד לקדם טכנולוגיות חדשניות למתקני אנרגיה מתחדשת באמצעות מענקי מו"פ ואישורים למכסות חלוץ, להתחיל במחקר בנוגע להשפעת טורבינות רוח באתרים ספציפיים על בעלי הכנף ולפרסם תוכנית עבודה להתייעלות אנרגטית. תוכנית כזו הייתה אמורה להיות מוגשת כבר ב-2011 אך עד היום לא הוגשה. לטענת המשרד, ב-2016 יגדלו מכסות האנרגיות הסולאריות ב- 1,000 מגה-וואט.

על-מנת לצמצם את הביקוש לחשמל מתכוון השנה משרד האנרגיה לבצע פרויקטים להתייעלות אנרגטית במגזר התעשייתי, המסחרי והציבורי, לקדם רגולציה לבנייה משמרת אנרגיה ולתמוך בתהליכי התייעלות במשרדי ממשלה.

אחד הנושאים המעניינים אותם מציין המשרד כי הוא מתכוון לקדם בשנה זו הוא החדרת הדלקן האוניברסלי. מערכת הדלקן האוניברסלי הושקה בקול תרועה רמה במארס 2015 על-ידי שר האנרגיה אז סילבן שלום. מדובר במערכת תדלוק שתאפשר לכל הנהגים שבכלי הרכב שלהם מותקן התקן אוניברסלי לתדלק באופן אוטומטי בכל תחנות הדלק ובמחיר מוסכם מראש. במשך 18 שנה מקדם משרד האנרגיה את "רפורמת הדלקנים" במטרה להגדיל את התחרות בשוק הדלק הקמעונאי. כך, במקום שלקוח דלקן יהיה מחויב לחברת דלק אחת, כפי שקורה היום, הוא יוכל להחליף ספקי שירות תדלוק ולחתום על הסכמים עם איזו חברה שירצה. הרפורמה הייתה אמורה לצאת לדרך כבר באפריל הקרוב.

אלא שכפי שחשף "גלובס" בחודש שעבר, היצרנית הגרמנית האחראית על ייצור מרכיב מהותי במערכת, הודיעה כבר כי המערכת פרוצה לשכפולים ולגניבות, וחברות הדלק בעצמן מסרבות להתקין אותה בטענה שהמערכת תסכן את הביטחון הפיננסי של הלקוחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully