וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אכיפת אופניים חשמליים: הפקחים לא יעמדו בנטל

עו"ד וד"ר אסף ורשה, מאמר אורח

12.3.2016 / 8:26

העלאת גיל הרכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים היא צעד נכון, אך מהר מאוד יתחוור למקבלי ההחלטות כי הביצוע בשטח אינו פשוט בכלל

תקנות חדשות לשימוש באופניים חשמליים. מרץ 2016. ניב אהרונסון
אופניים חשמליים. האכיפה תתגלה כמסובכת מכפי שנדמה למחוקקים/ניב אהרונסון
ידיה העמוסות של משטרת התנועה לא תוכלנה להושיט סיוע אפקטיבי לאכיפת החוק

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה השבוע תקנות חדשות של שר התחבורה ישראל כץ לרכיבה על אופניים חשמליים ועל קורקינט חשמלי. על פי הן, גיל המינימום לרכיבה על אופניים חשמליים – שהיה עד כה 14 לרכיבה בשבילי אופניים ו-16 בכבישים – יעלה ל-16 בכל מקום.

אולם בטרם ניתן לברך על הרחקת הסיכון של המוני בני נוער שטופי הורמונים וחסרי הערכה לחיים שרוכבים בכבישים באופן פרוע במיוחד, יש להבטיח כי החוק אכן ייאכף וכי הסדר יחזור לכבישי הערים ומדרכותיהם.

בהתאם להנחיותיו של אריה דרעי, תועבר הסמכות לאכוף רכיבת אופניים חשמליים לפקחים העירוניים. במסגרת המהלך, אשר תואם עם השלטון המקומי ומשרדי התחבורה וביטחון הפנים, יתאפשר לרשויות המקומיות, במידה שיבקשו, להדק את הפיקוח על רוכבי האופניים החשמליים.

זו העת לקרוא לרשויות המקומיות לתעדף את אכיפת החוק בהקשר זה, שהפרתו מהווה את אחד מהגורמים המשמעותיים ביותר לשיבוש הסדר בערים. ידיה העמוסות של משטרת התנועה לא תוכלנה להושיט סיוע אפקטיבי לאכיפת החוק, ונוצר מצב בו כמעט מלוא האחריות להרחקת המפגע מוטלת על הפקחים המסורים. מנתונים שהציג לאחרונה רב-ניצב אלשיך לשרים עולה כי מספר ניידות משטרת התנועה כיום עומד על 112, לעומת 309 ב-2009 - ירידה של 63 אחוזים. לכך מתווספת גם ירידה של 29 אחוזים במספר התקנים במשטרת התנועה - 424 ב-2015 לעומת 601 ב-2009.

שיפורים מתחת לפני השטח

אולם אני חושש כי משימה זו תדחק לשולי תחתית סדרי העדיפויות בשל חוסר הכדאיות הכלכלית שטמונה באכיפה. בניגוד למחוללי הרווח הגדולים של הרשויות המקומיות כגון גביית ארנונה או מתן דוחות חניה, במקרה הזה, נוכח הבעייתיות שצפויה להתעורר במתן דו"ח לילד בן 12, נדמה כי הסנקציה המרכזית תהיה החרמת הכלי. לפיכך, על פניו, הכדאיות בניתוב כוח אדם לצורך כך נמוכה באופן שמעלה תהיה לגבי נכונותם להירתם באופן יעיל ומשנה מציאות.

בנוסף , התקנות החדשות קובעות כי הרכיבה על קורקינט חשמלי תהיה חוקית אם הוא עומד בתקן הישראלי שנקבע - הספק של 250 וואט, משקל עד 30 קילו ומהירות עד 25 קמ"ש. לא ברור כיצד מתכוונות הרשויות לאכוף הוראות חשובות אלו. בשל היעדר אכיפה, נוצר מצב בו בנקל ניתן לשפר את ביצועי הכלי ולהביאו לכדי מצב בו הוא מסוגל לנוע במהירות גבוהה הרבה יותר. אך בניגוד לאופנועים בהם השלדה ומערכת ספיגת האנרגיה לרבות הבולמים שלו מסוגלים לשאת את הכוחות שפועלים עליו בעת נסיעה מהירה, הרי שאופניים חשמליים אינם בנויים לכך.

צד שלישי

אין כל גורם שנותן מענה ביטוחי אפקטיבי למקרה בו הילד פגע בגופו של צד ג

אולם גם להורים יש אחריות. כן אותם הורים שמצד אחד נתקלים מידי יום בפורענות של בני נוער על הכביש אך בו בעת מתירים לילדיהם לרכב על אופניים חשמליים, קל וחומר ללא אמצעי מיגון כגון קסדה. העלמת העין שלא לאמור צביעות, מקוממת. לפיכך, זו העת להזכיר להם פעם נוספת את הקלות בה תאונה בה היה מעורב הילד, יכולה להכניס אותם לתוך בור כלכלי שייתכן ולא יצאו ממנו כל חייהם. כיום, אין כל גורם שנותן מענה ביטוחי אפקטיבי למקרה בו הילד פגע בגופו של צד ג. משמעות הדבר היא כי שכפי שכבר קרה, והיה והרוכב הצעיר גרם חלילה לפציעה קשה ברשלנותו, הוא והם צפויים להיתבע ולשלם סכום כסף שיכול להגיע למאות אלפי שקלים. ואם מדובר על נכות תמידית ומשמעותית שנגרמה בשל רכיבתו הפרועה – הפיצוי יכול להאמיר גם למיליוני שקלים.

לצד זאת, גם הסיכון של גרימת נזק לרכוש עומד ומאיים שכן בהיעדר ביטוח ייעודי לאופניים חשמליים שמכסה את אחריותו של הרוכב, די בכך שהוא גרם לרכב לסטות מנתיב נסיעתו ונגרמה תאונת פח – על מנת שהם ימצאו את עצמם נאלצים לשלם עבור התיקון וההפסדים שנגרמו בעקבותיו. זה לא איום בעלמה. כך קרה ממש לאחרונה במסגרת פסק דין בו טיפלנו, במסגרתו פגע רוכב אופניים חשמליים ברכב מאחר ולא ציית לאור אדום וחויב לשלם עשרות אלפי שקלים.


הכותב הוא מומחה לדיני ביטוח ונזיקין, יו"ר ועדת נזקי רכוש ושיבוב בלשכת עורכי הדין .

לקריאה נוספת בנושא:
עוד הרבה על אופניים חשמליים בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully