וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר התחבורה: מערכות התרעה בכלי רכב יצילו הולכי רגל קשישים

וואלה!NEWS

15.3.2016 / 7:50

כחלק מהצעדים הננקטים לשיפור הבטיחות של הולכי רגל מעל גיל 65, משרד התחבורה ממשיך לקדם תכנית להתקנת מערכות התרעה מפני תאונה בכל כלי הרכב שיוצרו מאז שנת 2000. לדברי שר התחבורה, "התקנת מערכות מצילות חיים תפחית באופן דרמטי את מספר הנפגעים"

קשיש בכביש. ShutterStock
קשיש בכביש/ShutterStock
"משרד האוצר התחייב, בהתאם להחלטת הממשלה, למצוא מקורות מימון לעידוד התקנת מערכות בטיחות מצילות חיים"

התקנה של מערכות התרעה מפני תאונות בכלי רכב חדשים ומשומשים תפחית באופן דרמטי את מספר התאונות שבהן נפגעים הולכי רגל, ובכלל זאת קשישים. כך מעריך שר התחבורה, ישראל כץ, שמקדם תכנית להתקנת מערכות התרעה מפני תאונה בכל כלי הרכב שיוצרו מאז שנת 2000.

לדברי השר כץ, "אין ספק שהתקנת מערכות מצילות חיים, (שכוללות) חיישנים מתקדמים, ברכבים משומשים נוסף על הרכבים החדשים, תפחית באופן דרמטי את מספר הנפגעים בתאונות דרכים, בדגש על הולכי הרגל, כולל קשישים".

השר כץ אמר את הדברים בתגובה לשאילתה שהגיש ח"כ חמד עמאר בעניין העלייה במספר הולכי הרגל הקשישים שנפגעים בתאונות במעברי חצייה. יש לציין כי לפי נתונים שהציג השר כץ במליאת הכנסת, ב-2015 אכן חלה עלייה במספר הולכי הרגל מעל גיל 65 שנהרגו בתאונות: בשנה זו נהרגו 43 הולכי רגל קשישים, לעומת 41 בשנת 2014. עם זאת, הנתונים שהציג השר כץ מתייחסים לכלל הולכי הרגל מעל גיל 65 שנהרגו בתאונות, ולא רק למי שנפגעו במעבר חצייה.

התכנית שיזם השר כץ אושרה בממשלה בנובמבר האחרון, אך עד עתה לא נקבע מקור תקציבי למימון התקנת מערכות ההתרעה. בהתייחסו לקשיים במציאת מקור תקציבי למימון התכנית, אמר השר כץ במליאת הכנסת כי "משרד האוצר התחייב, בהתאם להחלטת הממשלה, למצוא מקורות מימון לעידוד התקנת מערכות בטיחות מצילות חיים – חיישני בטיחות טכנולוגיים מתקדמים – גם בכלי רכב פרטיים משנות ייצור קודמות".

במשרד האוצר מציינים שנציגי משרד התחבורה הם שעומדים בראש צוות שהוקם לקבוע את המקור התקציבי למימון התכנית. עם זאת, במשרד אוצר גם אומרים כי "על מנת לעודד את השימוש במערכות בטיחות מצילות חיים ולהגביר את הבטיחות בדרכים, הנחו שר האוצר והמפקחת על הביטוח את תאגיד 'הפול' להעניק 13% הנחה בביטוח החובה לכל מי שהתקין מערכות התרעה ברכבו".

"חיסכון של עשרות אחוזים בנפגעים"

בדבריו בפני מליאת הכנסת, הסביר השר כץ כי משרדו מקדם כמה צעדים לשיפור הבטיחות של הולכי הרגל בכלל והולכי רגל קשישים בפרט. בין השאר, השר אמר במליאה כי משרדו "נקבעו פתרונות רלוונטיים להקלת החצייה של הולכי רגל קשישים, ובין היתר (נקבעו) הנחיות בנוגע להארחת מופעי רמזור להולכי רגל ולהתאמתם לזמני פינוי וזמני חצייה של הולכי רגל קשישים".

כאמור, חלק נוסף וחשוב בשורת הצעדים שנוקט משרד התחבורה הוא התקנה של מערכות התרעה מפני תאונות. לפי התכנית שאושרה בממשלה בנובמבר האחרון, המדינה תממן התקנה של מערכות שמספקות התרעה מפני תאונות חזית-אחור, סטייה מנתיב הנסיעה והימצאות הולכי רגל בסביבות המכונית.

"התרעה מוקדמת של המערכת לנהג עשויה למנוע כ-80% מתאונות הדרכים", הסביר השר בדיון שנערך במליאת הכנסת בשבוע שעבר, "ואפילו אם זה פחות, עדיין זה חיסכון של עשרות אחוזים בנפגעים ובהרוגים בתאונות דרכים".

יש לזכור כי מלבד התקנת מערכות ההתרעה במכוניות פרטיות, משרד התחבורה מקדם את התקנת מערכות ההתרעה באוטובוסים ומשאיות. "הוצאתי צו שמנחה את הרשות הארצית לתחבורה ציבורית להורות לכל חברות התחבורה הציבורית בארץ להקדים את ההתקנה של מערכות הבטיחות המצילות חיים באוטובוס עד לסוף חודש אפריל", הבהיר השר כץ בשבוע שעבר, בהתייחסו לתכנית המשרד להעניק תמריץ בסך 3,000 שקלים לחברות שיתקינו את מערכות הבטיחות עד חג הפסח הקרוב.

בנוסף, השר כץ ציין כי "מנובמבר יחויבו כולם (משאיות ואוטובוסים משנת ייצור 2012) להתקין מערכת בקרת סטייה מנתיב, וגם מערכת שמתריעה על רכב או הולך רגל שנמצא לפנים. ודאי שזה יוכל לסייע מאוד בהפחתת מספר הנפגעים בתאונות הדרכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully