וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: מערכות התרעה מונעות כרבע מתאונות חזית-אחור

שחר הזלקורן

20.3.2016 / 7:50

מערכות התרעה מפני תאונה הופכות לנפוצות יותר ויותר, ויעילותן זוכה לאישוש מחקרי נוסף: לפי מחקר שנערך בארה"ב, התקנת מערכת התרעה מפני תאונת חזית-אחור מונעת כ-23% מכלל התאונות מסוג זה

נפגעי תאונות דרכים. ShutterStock
נפגעי תאונות דרכים/ShutterStock

כ-23% מתאונות חזית-אחור נמנעות בזכות מערכות התרעה מפני תאונה (באנגלית - FCW, ר"ת: Forward Collision Warning). כך עולה ממחקר שערך מכון הבטיחות של התאחדות חברות הביטוח בארה"ב (IIHS). יעילות רבה עוד יותר נמצאה למערכות שמציעות גם התרעה מפני תאונת חזית-אחור וגם בלימה אוטומטית: מערכות אלה מונעות כ-40% מתאונות חזית-אחור.

"ההצלחה של מערכות למניעת תאונות חזית-אחור מייצגת צעד גדול קדימה לעבר כבישים בטוחים יותר", הסביר דיוויד זאבי, האחראי על תחום המחקר ב-IIHS. "ככל שהטכנולוגיה הזו הופכת לנפוצה יותר, כך אנחנו יכולים לצפות לירידה משמעותית בתאונות חזית-אחור. מגמה דומה צפויה לפציעות מסוג צליפת-שוט, אשר לעתים קרובות נגרמות כתוצאה מתאונות אלה ועלולות לגרום לכאב רב".

תוצאות המחקר של ה-IIHS מחזקות ממצאים של מחקרים קודמים. למשל, לפי מחקר ישראלי שהתבסס על נתוני ביטוח, התקנה של מערכת שמשלבת בין התרעה מפני תאונת חזית-אחור ובין התרעה מפני סטייה מנתיב, מפחיתה את שכיחות תביעות הביטוח בכ-45%, ובנוסף נמצאה הפחתה של כ-80% בסיכון למעורבות בתאונות דרכים.

למרות שיותר ויותר מכוניות מצוידות כיום במערכת שמשלבת בין התרעה מפני תאונת חזית-אחור ובין יכולת בלימה אוטומטית, יש לציין כי במקרים רבים המערכת מוצעת כתוספת בתשלום. בנוסף, מערכות שמציעות בלימה אוטומטית לא ניתנות להתקנה במכוניות ישנות, בעוד שאת מערכות ההרתעה מפני תאונה אפשר להתקין גם במכוניות משומשות.

ראוי לזכור כי שר התחבורה, ישראל כץ, מקדם תכנית לפיה מערכות התרעה מפני תאונה יותקנו במימון המדינה בכל כלי הרכב שיוצרו מאז שנת 2000. התכנית אושרה בנובמבר 2015 בממשלה, אולם יישומה מותנה במציאת מקור מימון שלא יביא לפריצת מסגרת תקציב המדינה. עד עתה לא הצליחו משרדי האוצר והתחבורה למצוא מקור תקציבי, ובין המשרדים מתנהלים מגעים למציאת פתרון מוסכם.

מכוניות. ShutterStock
מכוניות/ShutterStock

מי בכלל צריך התרעה?

לפי מחקר שערכה פרופסור טובה רוזנבלום מאוניברסיטת בר-אילן, "מערכות להתרעה כנגד תאונות חזית-אחור, או מערכות התרעה על סכנה להתנגשות קדמית, נועדו להתריע בפני הנהג כאשר הוא מתקרב לרכב הנוסע לפניו באופן המסכן את שניהם".

ואכן, מסקנות המחקר שערך ה-IIHS ברורות: "בהתאם לניתוחים קודמים של תביעות ביטוח, נראה שמערכות למניעת תאונות חזית-אחור הן יעילות מאוד בהפחתת תאונות חזית-אחור שמדווחות למשטרה. מערכת התרעה מפני תאונת חזית-אחור שמשלבת בלימה אוטומטית מקושרת להפחתה מעט גדולה יותר בשיעורי תאונות חזית-אחור מאשר מערכת התרעה לבדה, אך ההבדל ביעילות החזויה בין המערכות אינו משמעותי".

עם זאת, מערכות התרעה מפני תאונת חזית-אחור יכולות להיות יעילות בסוגים נוספים של מצבים מסוכנים. לפי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, "מערכת FCW מתריעה על אי-שמירת מרחק מהרכב הקודם, או על הימצאות מכשול לפני הרכב, מה שעשוי לתרום גם למניעת תאונות פגיעה בהולך רגל או רוכב אופניים לפני הרכב".

במחקר שערכה, מציינת פרופסור רוזנבלום כי מערכות התרעה מפני תאונה "פותחו כדי להפחית את הסכנות של התנגשות ברכב הנע מלפנים... תוך מתן אפשרות לפעולת מניעה. בעיקר נועדו מערכות אלה לסייע לנהג המוצף בעת הנהיגה במידע רב, הן מהכביש והן שלא מהכביש, ולהזהירו מפני סכנה העשויה להיגרם אם לא ישים לב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully